Délmagyar logó

2018. 11. 21. szerda - Olivér 3°C | 8°C Még több cikk.

A szív és a haskörtérfogat

A nemzetközi adatok szerint a nyugati országokban alacsonyabb, a keletiekben magas a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozás. Hazánk ebben a statisztikában vezető helyen áll.
A nemzetközi adatok szerint a nyugati országokban alacsonyabb, a keletiekben magas a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozás. Hazánk ebben a statisztikában vezető helyen áll. 2002-ben a várható élettartam férfiaknál 68, nőknél 76 év volt, ami jelentős elmaradást mutat az európai átlaghoz képest.

A fenti betegségek hátterében álló érelmeszesedés átfogó jelenség, mivel az egész érrendszert érinti, bárhol jelentkezhetnek a szervezetben az elváltozás klinikai jelei. A leggyakoribb megjelenési helyek az agyi erek, a szívet ellátó koszorúerek és a lábartériák.

Rizikótényezők

Az érelmeszesedés hátterében álló kockázati tényezők egy része nem befolyásolható. Idetartozik az életkor, a férfi nem, a családban előforduló szív- és érbetegségek. A rizikótényezők nagy része azonban befolyásolható, úgymint a dohányzás, emelkedett vérnyomás, emelkedett vérzsírszint, cukorbetegség, kövérség, táplálkozási szokások, véralvadási tényezők, mozgásszegény életmód, fokozott alkoholfogyasztás.
A cél a megfelelő testsúly elérése és megőrzése. Ideális, ha a férfiak haskörfogata 94 cm, a nőké 80 cm alatt van. A megfelelő diéta nemcsak a testsúlyt, hanem a vérnyomást is csökkenti. Előnyös hatása lehet a vérzsírokra, a vércukorra, de a trombózishajlam is csökkenthető. Legelőnyösebb a mediterrán diéta, aminek alapját a zöldség, gyümölcs, hal, szárnyasételek, növényi zsiradékok (olívaolaj) képezik.

Alkohol, cigaretta

Csökkenteni kell a zsír-, a só- és az alkoholfogyasztást. Akik túlsúlyosak, azoknál orvosi irányítás mellett testsúlycsökkentő diéta szükséges. Alkohol mértékletesen megengedhető (napi 2-2,5 dl bor), de túlzott fogyasztása minden tekintetben káros. A „light" cigaretta és a passzív dohányzás is fokozza a kockázatot. Ha valaki abbahagyja a dohányzást, már 10 éven belül csökken a szívbetegségek előfordulásának kockázata. A dohányzás abbahagyásában tudunk segítséget nyújtani, ehhez azonban a beteg elszántsága feltétlenül szükséges.

A fizikai aktivitás ugyanolyan fontos, mint a helyes táplálkozás. Nemcsak kalóriák égnek el ezáltal a szervezetben, hanem csökken a vércukor-, a vérzsírszint, javul a vér áramlása a hajszálerekben, fokozódik a szív pumpáló teljesítménye. Az étkezési szokások megváltoztatásához hasonlóan a fizikai aktivitás fokozása is időt vesz igénybe, nem kell egyből atlétának lennünk. Új-Zélandon az orvos a javasolt testmozgást zöld receptre írja fel, ezáltal javul a betegek együttműködése.

Séta, kerékpár

A betegeimnek azt szoktam javasolni, hogy az aktivitást kezdjük napi 10 perc mozgással, ezt fokozatosan építsük fel napi 30 percre a hét legtöbb napján. Célszerű reggeli előtt vagy vacsora után rövid sétát tenni vagy kerékpározni, de egyéb lehetőségeket is találhatunk, például lift helyett menjünk lépcsőn, vagy parkoljunk úti célunktól távolabb, és sétáljunk többet.

Dr. Horváth Zsuzsanna
belgyógyász szakorvos, háziorvos

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elfogytak az „ottalvós

Augusztus 3-án elfogytak az „ottalvós" Sziget hetijegyek, „hazamenős" hetijegyet a… Tovább olvasom