Délmagyar logó

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 8°C | 19°C Még több cikk.

A szupermarketek fejlődtek leginkább idén

A hazai kiskereskedelem helyzetéről a GfK Hungária által készített első féléves jelentés rámutat, hogy az idei első félévben a piac relatív csökkenése következett be az előző év azonos időszakához képest.
Legdinamikusabban a szupermarketek növelték piaci részarányukat, míg a többi nagy modern kereskedelmi csatorna forgalma az FMCG-piac inflációs növekedési üteménél kisebb mértékben nőtt, így relatíve nem tudták tovább növelni piacrészüket.

A napi fogyasztási cikkek forgalmának növekedése 2008 első félévében elmaradt az élelmiszer infláció mértékétől. Az Ecostat adatai szerint az élelmiszerinfláció mértéke január-júniusban 12 százalék körüli, míg a háztartások által az üzletekben hagyott összeg 8 százalékkal növekedett 2007 első hat hónapjához képest, vagyis a piac relatív szűküléséről beszélhetünk. A vásárlók egyre jobban megnézik, hogy mire és hol költenek. Ezt támasztja alá az is, hogy a sajátmárkás termékek aránya a teljes FMCG forgalomból egy év alatt közel 2 százalékponttal növekedett, így a forgalom kevéssel több, mint egynegyedét teszi ki.

Az idei évben júniusig eltelt időszak piaci mozgásait összegezve megállapítható, hogy az előző periódusok tendenciáinak megfelelően a fogyasztói beszerzések alapján a modern kereskedelmi csatornák tovább erősödtek. A hipermarketek, szupermarketek, diszkontok és cash&carry-k együttes részesedése 2008 első félévében 0,5 százalékponttal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az előző évekétől eltérő tendenciát tapasztalunk azonban a különböző kereskedelmi csatornák egyéni teljesítményének vizsgálatakor.

Az idei első félévben a szupermarketek növekedtek legdinamikusabban – az előző év azonos időszakával összevetve 2,4 százalékponttal növelték piaci részesedésüket, ami részben a 2008 első negyedévében történt nagyszámú boltnyitással indokolható. A megnövekedett boltszám következtében kiszélesedett a csatornában vásárló háztartások köre – 2008 első hat hónapjában a háztartások 39,4 százaléka vásárolt itt, míg egy évvel korábban ez az arány 35,9 százalék volt –, valamint a már meglévő vásárlói kör is egyre gyakrabban tér be a csatorna üzleteibe.

A diszkont és hipermarket csatornák esetében a forintban mért forgalom növekedett, viszont piaci részesedésüket nem tudták növelni a napi fogyasztási cikk forgalom viszonylag nagyobb mértékű – infláció generálta – emelkedése miatt.

A kisbolt csatorna napi fogyasztási cikk forgalomból való részesedése 2008. I. félévében összességében változatlan maradt. A stagnálás hátterében nem más áll, mint hogy a kisbolt láncok valamelyest erősödtek az elmúlt évhez képest, míg a független kisboltok az előző év trendjével ellentétben vesztettek piacrészükből.

Olvasóink írták

  • 1. sajt 2008. szeptember 09. 10:13
    „De miért vette meg a SPAR a PLUS-t? :(”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Százezrek maradhatnak nyugdíj nélkül?

Néhány évtizeden belül több százezer ember maradhat nyugdíj nélkül Magyarországon, mivel a járandóság folyósításához szükséges minimális szolgálati időt sem lesznek képesek megszerezni. Tovább olvasom