Délmagyar logó

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 25°C Még több cikk.

A testedzés jótékony hatása a rossz hangulat ellen

Már hosszú évekkel ezelőtt bebizonyították, hogy a testmozgás enyhíti a rossz hangulat tüneteit. Enyhe depresszió esetén a testedzés önállóan is hatékony kezelési forma – természetesen kellő intenzitással végezve.
Sporttal is küzdhetünk a depresszió ellen. Illusztráció: Schmidt Andrea
Legalább heti három, de még inkább öt alkalommal, minimálisan húsz percen keresztül intenzív testmozgást szükséges végezni. Bár egyszerűen hangzik, hogy a rendszeres sportolás hatékony a depressziós tünetek megszüntetésében, a gyakorlat azonban mégis mást mutat. Először is a depresszió egyik igen fontos és szinte vezető tünete a kezdeményezőkészség elvesztése – ennélfogva egy olyan rendszeres aktivitás, mint a sport kifejtése is nehézségbe ütközhet. A mozgás intenzitásának megválasztása ugyancsak nem lényegtelen tényező: a pulzusszám megemelkedése nélkülözhetetlen a stresszcsökkentés szempontjából, tehát olyan sporttevékenységek, mint például a testépítés, erre a célra kevésbé vagy nem alkalmasak; a futás, kocogás, nordic-walking, kerékpározás, tenisz és aerobik viszont annál inkább.

A sportolás időpontjául célszerű a kora reggeli órákat választani – megjegyezhető, hogy bizonyos kínai orvosi ajánlások a délután négy-öt órát tartják a legoptimálisabb periódusnak –, este viszont mindenképpen kerülendő a komolyabb erőkifejtés. Lévén aktivitásfokozó, ez éjszakai alvászavart, zaklatottságot eredményezhet!

Tekintettel arra, hogy a depressziós embernek éppen egy rendszeres, netán új foglalatosság kivitelezése jelenthet gondot, a depresszió – különösen a súlyosabb panaszokat okozó – tüneteinek gyógykezelésében elsőként gyógyszeres és pszichoterápia alkalmazandó, melyekhez érdemes és hatékony a rendszeres sportolást csatolni. A lelki egészség megőrzésén túl az aktív életforma a jó testi kondíció, az ideális testsúly megőrzése és a fizikai állóképesség fokozása szempontjából is jelentőséggel bír. Egyben azonban hangsúlyozni kell azt is, hogy a fokozatosság és a mértékletesség szabályait be kell tartani, különben ízületi panaszok, fájdalmak lehetnek a következmények.

A testi betegségben szenvedők – például szívproblémával, magas vérnyomással küszködők – belgyógyász vagy családorvos kezelőorvosukkal konzultáljanak, ha rászánják magukat a tartós, intenzív testmozgásra: ezzel megelőzhetik az esetleges nem kívánt eseményeket. Összességében azonban hangsúlyozandó: a rendszeres testmozgás nemcsak a depresszió megjelenési gyakoriságát és súlyosságát csökkentheti, de a korai halálozás kockázatát és a szív- és érrendszeri betegségek előfordulási gyakoriságát is.

Dr. Radics Judit pszichiáter,
magatartás-terapeuta főorvos
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Harminc év a városért

„ Harminc év szóban és írásban a városért” címmel jelent meg dr. Nagy György, a… Tovább olvasom