Délmagyar logó

2016. 09. 28. szerda - Vencel 9°C | 22°C

A válság ellenére tartja üzleti tervét a MÁV csoport

A MÁV Zrt. leányvállalatai nullszaldóval teljesíthetik az idei évet, a szolgáltatásokat megrendelő MÁV Zrt. viszont 55-60 milliárd forint hiányt tervez még el nem fogadott üzleti tervében.
A deficit az elmúlt években csökkent, de lényeges tartalék már nincs a MÁV-nál - mondta a MÁV Zrt. vezérigazgatója. Heinczinger István arra számít, hogy a VDSZSZ a közeljövőben ismét sztrájkot hirdet. A vasút leállása naponta körülbelül 100 millió forint kárt okoz a társaságnak, amelytől a tavaly év végi munkabeszüntetések miatt lényegesen kevesebbért vásároltak bérletet januárban. A gazdasági válság keresztülhúzta néhány korábban eltervezett pénzügyi projekt indítását - mondta a vezérigazgató.

Az elmúlt években A MÁV Zrt.-nek a 2006-os 90 milliárd forint körüli veszteséget sikerült jelentősen leszorítani, csoportszinten idén 55-60 milliárd lesz a hiány. A személyszállítást végző MÁV-Start, a mozdonyokat üzemeltető MÁV-Trakció és a javításokért felelős MÁV-Gépészet nullszaldós lehet, mert a szolgáltatások ellenértéke fedezi a költségeket. A személyszállításra 2009-ben 166 milliárd forintot ad az állam, ami több, mint 30 milliárddal kevesebb a tavalyinál, noha sem a közlekedő vonatok száma, sem a megtett kilométer nem változik idén - mondta Heinczinger István. További 21 milliárd fogyasztói árkiegészítés jut a nyugdíjas ingyenjegyek és a szociális kedvezmények ellentételezésére. A vezérigazgató szerint csoportszinten a gazdálkodásban már nincsen lényeges tartalék. A MÁV voltaképpen nem veszteséges, hanem alulfinanszírozott, tömegközlekedési nagyvállalatok sehol sem tartják el magukat - tette hozzá a vezérigazgató.

A MÁV üzleti tervét az igazgatóság elkészítette, de a tulajdonos még nem hagyta jóvá - mondta Heinczinger. A korábban a magángazdaságban dolgozó, egy multinacionális vállalat két magyarországi üzletágát irányító vezérigazgató szerint jó lenne, ha a MÁV üzleti éve nem januártól december végéig tartana, hanem - sok magáncégéhez hasonlóan - április 1-től a következő év március 31-éig. Ez azért is volna hasznos, mert a decemberben elfogadott állami költségvetés számai alapján lehetne üzleti tervet készíteni, és a bértárgyalások, valamint az emiatti esetleges sztrájkfenyegetés is későbbre tolódna, nem karácsonyra.

A MÁV vezérigazgatója 75-80 százalékra teszi annak esélyét, hogy a közeli jövőben újra sztrájkot hirdet a VDSZSZ. A tárgyalások folyamatosak a menedzsment és a szakszervezet között, de a MÁV vezetése változatlanul jogellenesnek tartja azt az igényt, hogy a MÁV Cargo privatizációjából minden MÁV-alkalmazott kapjon negyedmillió forintot, a VDSZSZ béremelési követelése pedig teljesíthetetlen. Csoportszinten naponta több, mint 100 millió forint a MÁV vesztesége, ha leáll a vasút - mondta Heinczinger István. A MÁV Startnak kevesebb bevétele származott az év elején, mert sokan a szerintük megbízhatatlan vasút helyett áttértek a buszközlekedésre - számolt be tapasztalatukról a MÁV vezetője.

A globális gazdasági válság a már osztrák kézben lévő Cargo megrendeléseinek visszaesése révén érezteti hatását a MÁV-nál, mert csökken a Cargo által a MÁV-nak fizetett pályahasználati díj. Problémát okozhat a munkanélküliség esetleg jelentős növekedése, mert akkor kevesebben utaznának a vasúttal - mondta a vezérigazgató. Szerinte azonban jelenleg tartható az üzleti terv. Ami viszont biztos, az az egy évvel ezelőtt eltervezett pénzügyi elképzeléseik átmeneti leállítása. Jelenleg ugyanis csak olyan drágán lehet folyószámla-hitelhez jutni, amennyiért értelmetlen ezt igénybe venni. Le kellett állítani a kötvény kibocsátási programot, valamint az ingatlanpiaci válság miatt azt a projektet, aminek keretében ingatlanjaikat egy alapba tették volna. Ezzel 2009-ben 130 milliárdos fejlesztési forrástól esik el a MÁV - mondta Heinczinger István, hozzátéve: szerencsére az uniós beruházások rendben folytatódnak.

A MÁV Cargo eladásából származó vételár zömét az infrastruktúra minőségi javítására, az állomásokon a szolgáltatások színvonalának emelésére, pályavasúti fejlesztésre, hiteltörlesztésre és veszteségcsökkentésre fordítják.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hamis tízezressel fizettek a cukrászdában

Hamis tízezressel fizetett egy Kecskeméti cukrászdában még pénteken egy fiatal pár. A pénztárosnak… Tovább olvasom