Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 12°C Még több cikk.

A változókori csontritkulás gyógytornája

A csontritkulás (osteoporosis) olyan állapot, amelynek során a csontok fokozatosan elvékonyodnak, szivacsossá válnak.

A csontritkulás (osteoporosis) olyan állapot, amelynek során a csontok fokozatosan elvékonyodnak, szivacsossá válnak. A nők fogékonyabbak a betegségre, mert csonttömegük kisebb, csontozatuk vékonyabb, és testük nagy hormonális változásokon megy keresztül a menopausa alatt.

A betegség tünetei

A gyógytornagyakorlatok csak akkor érik el a kívánt hatást, ha minimum 3–5 alkalommal, de optimális esetben naponta végezzük, és alkalmanként legalább 30 percig tartanak.
Kiegészítő mozgásként ajánlott a közepes tempójú séta rugalmas talpú cipőben és a hátúszás.

Ajánlott elkerülni:
* a nehéz tárgyak hosszú távú (főleg egyoldali, kézben) történő cipelését,
* hirtelen erőteljes fordulással járó mozdulatokat,
* fokozott törzshajlítással járó munkát (pl. kapálás).
A csontritkulást nem véletlenül nevezik „néma" kórnak. A betegség ugyanis hosszú ideig tünetmentes maradhat, s gyakran csak előrehaladott állapotban kerül felismerésre, olyankor, ha csonttörés jelentkezik. Bár minden csont eltörhet, vannak osteoporosisra jellemző törések: ilyen a csuklótörés, a csípőtáji törések és a csigolyák összeroppanása. Ez utóbbi akár rossz mozdulat következtében vagy kis súly emelésekor is kialakulhat. Általában nagy hát- vagy derékfájdalommal jár, azonban felléphet észrevétlenül, tünetmentesen is. A csigolyatestek beroppanása a gerincoszlop megrövidülésével, ez pedig a testmagasság csökkenésével jár. A hát görbülete fokozódik, jellegzetes meghajlott testtartás alakul ki. Súlyos esetben, ha a mellkas deformálódik, légzési nehézség is jelentkezhet.

Mit tehetünk?

A gyógyszer önmagában nem elég, hanem csak alap, melyhez nélkülözhetetlen a fizikai aktivitás, az egészséges táplálkozás, a kiegyensúlyozott életmód! A már kialakult csontritkulás a női alakon különféle elváltozásokat okoz: a gerinc görbületei fokozódnak, egyes izmok feszessé, görcsössé válnak, mások elgyengülnek, túlnyúlnak. A tornagyakorlatok részben az izmok erejének, tónusának megőrzésére, a várható deformitások kivédésére, részben pedig a csonttömeg megtartására szolgálnak.

Fiatalon még megelőzhetjük

A csontritkulás kezelésében szerzett többéves tapasztalat alapján a kialakult betegség befolyásolása meglehetősen nehéz, ezért kiemelt szerep jut a prevenciónak.

Irodalmi ismeretek szerint a lehető legnagyobb csúcstömeg elérése meghatározó tényező ebből a szempontból. Így éppoly fontos 30–35 éves korig a csontépítést befolyásolni, mint a csontvesztés folyamatát lelassítani vagy leállítani. A fizikai aktivitásnak és a helyes táplálkozásnak elsődleges szerepe van a csont ásványi tartalmának növelésében.
A prevenciós tréningprogramot speciális szempontok szerint állítjuk össze. A csontépítés szempontjából a közepes vagy azt meghaladó erősségű torna lehet csak hatásos. Ezért megfelelő intenzitású és időtartamú mozgásanyagra van szükség.

Speciális gyakorlatok

A torna első részében lendületes, aerobik jellegű gyakorlatokat végzünk. Célunk a bemelegítés, az állóképesség fokozása, a lapockazáró izmok erősítése.

A megelőzés sarkalatos pontja a csigolyák tengelyirányú terhelése, az axiális ütköztetés. Erre kiválóan alkalmas az ugrálás és a dobogón végzett gyakorlatok. A torna következő részében intenzív hasizomgyakorlatokat végzünk, ahol fokozott figyelmet kap a lumbális gerincszakasz védelme. Majd hátizom-erősítéssel folytatjuk. Torna közben figyelünk a helyes légzésre, ezzel növeljük a mellkas mozgását. A torna befejező részében fontos feladatunk még a helyes testtartás megéreztetését és megtartását célzó gyakorlatok betanítása. A tornát relaxációval fejezzük be a testi, lelki, szellemi harmónia megteremtésére.

Molnár Tamásné Anita diplomás gyógytornász

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vállal idén nyári munkát?

Tovább olvasom