Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

A versenyhivatal 28 millióra bírságolta a K&H-t

A fogyasztók megtévesztése miatt két ügyben összesen 28 millió forint bírságot szabott ki a K&H Bank Zrt.-re a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - közölte a hivatal kedden.
A bank lakáscélú és ingatlanfedezetű személyi hitelekhez ígért számos ingyenes szolgáltatást, majd azokat utólag megszüntette. A programot hirdető reklámjaiból azonban nem derült ki, hogy az ingyenes szolgáltatások nem járnak a teljes futamidő alatt, emiatt a GVH 20 millió forint bírságot szabott ki a bankra.

A másik ügyben 8 millió forintra bírságolta a hitelintézetet a GVH, mert a K&H Biztosító kötelező gépjármű felelősségbiztosítási terméke után a 2007. évi kampányban nagy arányú visszatérítést ígért a bank és a biztosító, amit azonban csak az ügyfelek szűk köre tudott igénybe venni.

A K&H Biztosító hirdetéseiből ugyanis nem derült ki egyértelműen, hogy a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) kedvezmény csak egy további termék, a K&H fix plusz autó befektetési alap jegyeinek megvásárlása esetén járt. A visszatérítés mértéke a befektetés nagyságától függött, 3 millió forint feletti jegyzés esetén járt a 100 százalékos kedvezmény a kgfb éves díjából, ráadásul a kedvezmény maximális mértéke előre meghatározott volt, 100 százalékos kedvezmény esetén legfeljebb 50 ezer forint.

A GVH álláspontja szerint a hirdetések üzenete az volt, hogy bizonyos feltételekkel ugyan, de ingyen köthetnek kötelező biztosítást. A GVH szerint a K&H Bank Zrt. és K&H Biztosító Zrt. megtévesztette a fogyasztókat azzal, hogy nem közölte a kiemelten hirdetett visszatérítés értelmezéséhez szükséges feltételeket, holott a reklámokkal elért és a kedvezménnyel élni tudó fogyasztók száma között óriási a különbség.

Az ügyben a versenyhatóság szerint mindkét vállalkozás felelőssége megállapítható, a bankot a GVH a jogsértés megállapítása mellett 8 millió forintra bírságolta meg, miután a kgfb kommunikáció tartalmát teljes körűen a bank határozta meg. A biztosító esetében csak jogsértést állapított meg a GVH.

A bank otthonvédelmi programját is vizsgálta a GVH. A pénzintézet 2006. áprilisában az általa ingatlanfedezet mellett nyújtott jelzáloghitelekhez kapcsolódva vezette be az otthonvédelmi programot, melynek keretében - eltérő kombinációkban - a kölcsönszerződés ellenérték nélküli módosításának lehetőségét biztosította, és ingyenesen igénybe vehető szolgáltatást ajánlott. A bank díjmentes elő- és végtörlesztést, esedékesség átütemezést, futamidő hosszabbítást, automatikus életbiztosítást kínált ügyfeleiknek és azt is ígérte, hogy devizaalapú hiteleiket ingyen forint alapú kölcsönre cserélhetik.

A GVH vizsgálata megállapította: a K&H Bank hirdetései azt sugallták a fogyasztóknak, hogy felsorolt elemek mindegyike a hitel teljes futamideje alatt ingyenes lesz a számukra. Ezzel szemben a versenyhatóság feltárta, hogy mind a lakáscélú hitelek, mind az ingatlanfedezetű személyi hitelek esetében négy szolgáltatás csak egy bizonyos ideig volt ingyenesen elérhető az ügyfelek számára.

A díjmentes előtörlesztés csak 2006. április 10. és 2008. március 31., a díjmentes végtörlesztés csak 2006 április 10. és 2007 február 25., az ingyenes esedékesség átütemezés és futamidő hosszabbítás pedig 2006. április 10. és 2008 február 25. között élt.

A GVH szerint ezen elemek ingyenességének a megszüntetésével a bank jelentősen leszűkítette az otthonvédelmi program keretében kínált ingyenes szolgáltatások körét, így a reklámokba foglalt ígéretét sem tartotta be.

A GVH feltárta azt is, hogy a hirdetésekből nem derül ki egyértelműen az sem, hogy az ingyenes életbiztosítás legfeljebb egymillió forintig nyújt fedezetet. Ez ugyancsak megtéveszthette a fogyasztókat, akik úgy értelmezhették a hirdetéseket, hogy hitelfedezeti életbiztosításról van szó, ami a biztosított halála esetén a tartozás egészére fedezetet biztosít.

Mindezek miatt a GVH szerint a K&H Bank Zrt. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, ezért 20 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

A bírság összegének megállapításakor súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a megtévesztő reklámok hosszú időn át elérhetőek voltak és nagy számú fogyasztóhoz jutottak el. Ráadásul a bankot hasonló ügyben korábban már többször elmarasztalta a GVH. A versenyhatóság enyhítő körülménynek minősítette azt, miszerint a bank már 2006-ban tervezte, hogy méltányossági alapon fiókvezetői ingyen módosíthatják az ezt igénylő fogyasztók szerződéseit. Tavaly szeptembertől pedig a bank automatikusan előírta az ingyenesség biztosítását minden ügyfél számára.

Olvasóink írták

  • 2. KolompárRómeó 2009. december 15. 17:16
    „Nagy cucc. Majd bevezetnek valami újabb egzotikus nevű díjat és 3 óra alatt már vissza is jött a pénz.”
  • 1. varadipal 2009. december 15. 15:36
    „A Versenyhivatal aprópénzben ultizik.Miért nem az elért nyereség 100x-osa a bírság? Nem bírja a Bank? Vagy netán a Versenyhivatali közalkalmazottak hitelei vszélybe kerülnének? Szégyen, Gittegylet!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Betörőbandát fogtak el Nyíregyházán

Őrizetbe vettek öt nyíregyházi férfit, akik a gyanú szerint több alkalommal törtek be helyi… Tovább olvasom