Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Aáry: az iskolai erőszakot csak összefogással lehet kezelni

Az iskolai erőszakot csak a tanárok és a szülő, a hatóságok valamint a szociális és civil szervezetek együttműködésével lehet hatékonyan kezelni - mondta az oktatási jogok biztosa egy, a témában rendezett csütörtöki konferencián.
Aáry-Tamás Lajos szerint a pedagógusok egymaguk nem képesek megbirkózni a problémával; a sikerhez meg kell tanulniuk, hol találják a segítséget, azaz tudniuk kell, milyen eszközökhöz nyúlhatnak, ha a hatáskörükön belül nem boldogulnak - hangzott el.

Az ombudsman szerint a tanárok jelenleg kiszolgáltatottnak és eszköztelennek érzik magukat az iskolai agresszióval szemben. Ez a tehetetlenség, illetve "vesztes" érzés még tovább rombolja a pedagógusok amúgy is alacsony társadalmi presztízsét, ezért sürgős összefogásra van szükség - mondta Aáry. A helyzet javítása érdekében szerinte nem a tanárokat kell még tovább terhelni, hanem át kell adni nekik azokat a tapasztalatokat, amelyeket a családsegítő szolgálatok, a rendőrség, az ügyészség, az önkormányzatok és a civil szervezetek felhalmoztak. A tanárok nem maradhatnak magukra - ha nem képesek úrrá lenni a helyzeten, minden régióban ki kell dolgozni egy helyi együttműködésen alapuló, iskolára szabott megoldást, amelynek keretében megosztják egymással a már bevált módszereket - mondta az ombudsman.

Az országgyűlési biztos szerint sajnos az iskolai erőszak elkövetői egyre fiatalabbak és egyre súlyosabban bántalmazzák a többieket. A tipikus helyzetek is egyre inkább felismerhetőek. Amikor például évismétlés miatt túlkoros gyerek kerül egy közösségbe, az agresszió bele van lódolva a helyzetbe, hisz a társai félnek tőle és bármit tesz, követik őt - mondta az ombudsman. Egyre gyakoribbak az úgynevezett beavatási szertartások is, amelyek a katonaságot megszégyenítő kegyetlenséggel zajlanak. Ezek felett olykor a tanárok is szemet hunynak, hisz az erősebb diákok megfélemlítik a többieket, és látszólag nincs rendbontás - tette hozzá Aáry. Az egyik legsúlyosabb probléma az ombudsman szerint az, hogy a tanárok mintájára gyakran az iskolák is elhallgatják az erőszak szülte problémákat. Az oktatási intézmények hajlamosak elzárkózni, ha az agresszió beférkőzik a falak közé, mert azt hiszik, ha a nyilvánosság elé lépnek vele, megbélyegzik az iskolát, és akár az anyagi támogatást is megvonják tőle - hangzott el.

Aáry-Tamás Lajos szerint minden esetben ki kell mondani, ha az adott közösség nem boldogul a problémával, és segítséget kell kérni. Ennek egyik kézenfekvő módja lenne a szülői konzultáció, sokszor azonban az iskola nem találja a kapcsolatot a szülőkkel, mert egész egyszerűen elérhetetlenek. Az ombudsman szerint ekkor a tanárnak nem szabad széttárnia a kezét, hanem szociális munkás segítségét kell kérnie, aki ha kell a kocsmából, de előkeríti a szülőt, és együttműködést ér el - fogalmazott az ombudsman.

Olvasóink írták

  • 1. dodó 2009. február 26. 21:54
    „Melyik szülő? A megtámadott gyereké?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Álrendőr garázdálkodik Tatabányán

Két idős asszonyt is kifosztott néhány óra alatt Tatabányán egy férfi, aki azzal férkőzött áldozatai… Tovább olvasom