Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 19°C | 33°C Még több cikk.

Ákos, mint kultuszminiszter. Vállalná?

Ha cseppet is komolyan vennénk a rendszerváltást, az egykori cenzor még vécésnéni sem lehetne a Parlamentben, nemhogy pártelnök - mondja Kovács Ákos énekes.
A hetivalasz.hu hosszabb beszélgetést készített Kovács Ákossal, ennek egy részletét idézzük:

Húsz évvel a rendszer bukása után lehet még mindig a múltba mutogatni a közállapotok miatt?
- A mai közállapotok a felemás rendszerváltás egyenes következményei. Furcsa is lenne befejezett tényként kezelni, amikor a hálózatot mindmáig nem számolták föl, zavartalanul beépülhetett a többi pártba, a gazdaságba, mindenhová. Tagjai számonkérés nélkül, kiemelt pártnyugdíjjal vészelik át a békés öregkort, rosszabb esetben demokráciára oktatják a jónépet. Ha komolyan vennénk magunkat, ha tényleg megbukott volna az a bizonyos rendszer, akkor az egykori állampárti cenzor még vécésnéni se lehetne a Parlamentben, nemhogy frakcióvezető vagy pártelnök. Figurája annak a keserű ténynek a jelképe, hogy a diktatórikus múlt tovább él.

- Huszonegy éves volt 1989-ben. Forradalmár életkor. Mégsem vitézkedett.
- Nekem más sors jutott, az azóta kapott támadások azt sugallják, ez sem teljesen jelentéktelen szerep. Tönkretett polgárcsaládban nőttem föl, mint oly sokan. A Kádár-rendszer arra szoktatta minden alattvalóját, hogy ha befogja a száját, nem lesz semmi baj. Ez máig hat, de már nem is a hatalom pisszeg le minket, hanem mi egymást. Az én forradalmam az lett, hogy huszonegy éve arról írok dalokat, ami foglalkoztat. Belső megrendelésre, öncenzúra nélkül. A minap meghívást kaptam egy tévéműsorba, amely az elmúlt húsz évről szól. Előtte végignéztem a már leadott adásokat. Azt hittem, rosszul látok: jeles liberális közgondolkodóink szerint is kudarc az elmúlt húsz év, ők is a nemzet sorsáért aggódnak.

- A liberálisok tán nem félthetik Magyarországot?
- Ha féltik, eddig jól titkolták. A bevallott kudarcban és Magyarország kiárusításában egyértelműen főszereplők. Aki liberális politikusok beszédeiben rátalál a „nemzet", „nemzeti érdek" vagy „haza" kifejezésekre, nyert egy hangszórót. Nemrég egy balos médiaszemélyiség azzal jött oda hozzám a koncert előtt: ugye nem baj, hogy egy ilyen liberális ember is itt van? Ez agyrém. Miért volna baj? A koncert után dicséretként mondta, hogy jó a jobboldalnak, mert van egy ilyen kommunikátora. Menthetetlennek tűnik a helyzet, hiába próbálnám elmagyarázni, hogy nem kommunikátor vagyok, és a konzervatív is mást jelent, mint a jobbos. Riasztó, hogy csak ezekben a kategóriákban tudnak gondolkodni.

Ákos: A Kádár-rendszer arra szoktatta minden alattvalóját, hogy ha befogja a száját, nem lesz semmi baj.
Ákos: A Kádár-rendszer arra szoktatta minden alattvalóját,
hogy ha befogja a száját, nem lesz semmi baj.

- Nincs igazuk? A dalok közti, Bajnai Gordonra utaló libás poén azért nyilván meghatározza, ki érzi jól magát a koncertjén.
- Mindenkit szívesen látok a koncerten, nem firtatom, ki miért van jelen. Rólam viszont mindenki tudhatja, ki vagyok. Csak egy dolgot tudok adni, önmagamat: énekes vagyok, aki a saját életéről, gondolatairól, érzéseiről énekel. Közben dúl a kultúrkampf, liberálisaink pedig olyan toleránsak és lazák, hogy még egymástól is félnek, mint a tűztől: aki jót akar, nem jöhet el egy magamfajta „jobbos" koncertjére. A Ludas Matyi-párhuzam időszerűsége miatt pedig fájjon a kormányfő feje. Nem én tehetek róla, hogy a közismerten szélsőséges Fazekas Mihály elbeszélő költeményt írt a gazdag Döbrögiről, aki elveszi a szegény ember libáját, aztán elfelejt fizetni érte. Az az abszurd, hogy ma közéleti aktualitást kaphat egy kétszáz éves vers nyomán 2003-ban írt dal.

- Ha kormányra kerül, a Fidesz is számíthat Kovács Ákos kritikai észrevételeire?
- Nem hiszem, hogy éppen az én véleményem számítana, de örülnék, ha nem lennének ennyire elégedettek magukkal. Az európai választás után adott örömittas nyilatkozataik kifejezetten lankasztóak.

- Hogyhogy? Az 56 százalék példátlan győzelem Európa-szerte.
- December 5-e, trükkök százai, Őszöd, szemkilövések, gazdasági katasztrófa - azok után, hogy a szocialisták és ellenzékben is kitűnő partnereik eszmei rombolásban és ellopászati területen is jeleskedtek, ez az eredmény a minimum. Közben bejutott egy díszkonzervatív bajusz, és a csalódott szocialista szavazók voksaival túlnyerte magát egy félkész párt a jobbszélen.

- Nyugtalanítja a széljobb előretörése?
- A bérrettegést meghagyom másoknak. A három mandátum őket is meglepte, a Fidesz meg közben elmulasztotta begyűjteni a protestszavazatokat. A csalódottak máshová voksoltak vagy otthon maradtak, tehát semmi ok a hurráoptimizmusra. Soha nem jöttem le úgy a színpadról, hogy ez hibátlan koncert volt. Ha jól sikerült, nem jár érte külön dicséret, hiszen ezért próbáljuk el ezerszer a műsort, ez a minimum. Mindig azt figyelem, hol csúszik a kuplung, min lehet javítani.

- A Fidesznek min kellene?
- Úgy tűnik, a kultúrát még mindig afféle gyanús belvárosi belügyként kezelik, legfeljebb a politika szolgálóleányaként gondolnak rá. Egy kormányzásra készülő erőről már régen tudnunk kellene, kik azok az erős politikusai, akiknek valódi kulturális koncepciójuk van, akik művelt, tájékozott derékhaduk segítségével képesek a program végrehajtására is. A kultúra kérdése szerintem fontosabb a gazdasági problémáknál, voltaképpen a legfontosabb terület, az egyetlen kivezető út a válságból.

- Hogyhogy?
- Az adótanácsadó az utcán csak adóalanyokat lát, a hatalomtechnikával foglalkozó politikus csak szavazópolgárokat. Azt hiszi, a „célcsoportot" csak anyagi üzenetekkel lehet mozgatni, a szocpollal, az adókedvezménnyel meg a többivel. Ez részben igaz, de a hatás olyan, mint amikor a vágómarha orrába karikát fűznek és azzal rángatják: csak a fájdalom miatt engedelmeskedünk. Ha ez így marad, tényleg csak adózók, szavazók, tehát marhák leszünk. Amíg emberek vagyunk, hozzánk azok szólnak, akik a lélek nyelvén beszélnek. Ez a nyelv a katarzis. Két helyen beszélik: a művészetben és a vallásban. Ezek együttese a kultusz. A gazdaság ciklikus, önjavító rendszer: a romhalmazt, melyet a szociálliberálisok maguk után hagynak, néhány év alatt, sok munkával el lehet takarítani. A kultusz e felett áll és mélyebben hat. A politika, amely ezt figyelmen kívül hagyja, előbb-utóbb elbukik.

- Nem gondolt rá, hogy ha látja a hibákat, mondjuk kultuszminiszterként vegye fel a kesztyűt?
- Ez az abszurd helyzethez illő válasz lenne, de az én dolgom más. Emberi nyelven szólok azokhoz, akik meghallgatnak, igyekszem olyan előadásokat adni, amelyek végén néhányan az említett katarzissal térnek haza. Ennél szebb és fontosabb feladatot nem tudok elképzelni.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. paradicsom 2009. július 06. 13:33
    „Heti Válaszban elhangzott Ákos cikkel kapcsolatban ,eléggé meglepett az a mondata Ákosnak ,hogy a Fidesznek örömittas nyilatkozataik vannak,mit gondoltok,szerintetek Ákos a Fidesz ellen van és egyik pillanatról a másikra átállt a jobbikosokhoz? Az elég szomorú lenne és ezzel csalódást is okozna,hogy az egykori Fideszesből hirtelen jobbikos válljon.
    Várom a reakciókat.
    Köszönöm.”
  • 23. 9-es 2009. július 02. 22:05
    „moderálva off”
  • 22. 9-es 2009. július 02. 20:24
    „Kíváncsi vagyok arra,mi voltál 20 éve?
    Alkoholista katonatiszt,vagy KISZ titkár a Gumigyárban?
    Vagy csak egyszerűen Istennek hívtak?”
  • 21. flexsnake 2009. július 02. 00:13
    „20. az én istenem nevét le sem kell írni.Csak a keresztények kárálnak állandóan miközben meg sem tudják magyarázni a teremtéstörténetet, szóval isten kisbetű. Mert isten a maya napisten is meg az egyiptomi is. Az isten nem személynév hanem kaszt. Cézár is isten volt. :)
    Amelyik előadó előállt azzal hogy neki mennyire tele van a töke, hirtelen a jobboldal kedvencévé vált. Példa erre az ezrendrangú rapper akinek nemcsak ritmusérzéke sincs de a youtuben égeti magát árpádsávossal...
    Az még a jobbik eset ha valaki csak szimplán azt mondja besokalt. A rosszabbik mikor hirtelen magyar akar lenni.
    A fekete vonat is újraindul.....”
  • 20. török 2009. július 01. 23:50
    „19. megszólaltál, te mindentudó nagymester. nem érzed magad kicsinek, hogy ilyeneket leírj? gáz, hogy nem, de majd az élet...

    amúgy nem értem, mit politizál egy énekes. énekeljen, ne politizáljon. azóta nem járok koncertjére, amióta ott is megjelenik a politika.”
  • 19. flexsnake 2009. július 01. 23:17
    „moderálva off”
  • 18. dblaci 2009. július 01. 23:13
    „nincs mit hozzátenni a cikkhez, Ákos nagyon jól látja a dolgokat, amit egyébként 2009-ben már mindenkinek illene látnia.”
  • 17. gardista33 2009. július 01. 21:28
    „moderálva”
  • 16. gardista33 2009. július 01. 21:27
    „moderálva off”
  • 15. bocko71 2009. július 01. 19:09
    „moderálva”
  • 14. 9-es 2009. július 01. 18:23
    „Flexi,veled nincs értelme vitát nyitni........
    Ha meg lehet majd kapni Kádár képes alsógatyát,istenuccse veszek egyet.
    Minden nap az lesz rajtam,csak fordítva veszem fel......<moderálva>”
  • 13. Logaritmus 2009. július 01. 17:42
    „Egy művész (ügyvéd, mérnök, orvos, villanyszerelő) ugyanúgy politizálhat, mint egy hivatásos politikus, a közügy éppen ezért KÖZügy. Szép is lenne, ha hallgatni kellene és bólogatni mindenre. Soha! Persze legyen mindenkiben kellő alázat, tisztelet a másik ember iránt és akkor bárki bárkivel, bármiről normálisan el tud beszélgetni akkor is, ha nem ért vele egyet. Ákost mint embert tisztelem, kiváló üzletemben, nagyszerű az étterme, a zenéjét régebben szeretem most már inkább unalmas és önismétlő, a politikai véleményével meg nem értek egyet DE nem fogom kifütyülni, az utcán leköpni, kerepelni. Legyen az a bunkó állatok védjegye.”
  • 12. flexsnake 2009. július 01. 17:00
    „11. ,,bár gépkarabéllyal mászok tetőre még ipodról hallgathatok egy kis ákos zenét, nemde? "
    :D
    Ha az árpádsávot kihagytad volna nem nyerítve röhögne az olvasó. Ákos valóban elég színes egyéniség, le is tett az asztalra rendesen, az is magánügye hogy milyen nézeteket vall. Ettől még nem hiszem hogy komoly lemezeladási problémákkal küszködne. Egy ember akinek ugyanúgy tele van pár dologgal a töke mint mindenki másnak. Csak nem jó ha az ember olyan dologgal foglalkozik amihez nincs tehetsége. Zseniális előadó és kreatív író, de nagyon rossz politikus. A politikához pont ezek amik nem kellenek, sőt egyenesen rossz dolgok lehetnek belőle.
    A kultuszminiszter kérdés meg egyszerű köpködés. Ilyet nem szabad felrakni valakinek aki egyébként is kultuszt épített maga köré. VAgyis nem épített jött az magától. Megérdemelte. Mindegy, én elfogult vagyok. Nem tegnap óta hanem még azóta hogy harmadik tagot keresett Fábián a bonanzába.
    ,,öregedünk, csúnyulunk, a gondolatok meg beérnek a fejünkben mint a jó bor a hordóban"”
  • 11. 9-es 2009. július 01. 16:35
    „Tisztelt 9-es és 7-es hozzászólók!
    Miért baj az,ha egy közszereplőnek van véleménye?
    Ne mondjátok,hogy Ákos most kezdte a Fidesz-jobboldal támogatást!
    Emlékezzetek,már a 2002-es választások előtt is mutatkozott együtt több ismert személlyel-Zorán,Pataki Attila,Egerszegi Krisztina...stb-Fidesz nagygyűlésen,nyilvánosan vállalva beállítottságát.
    Én személy szerint hitelesebb embernek,előadónak tartom,mint oly sok sztárnak kikiáltott majmocskát.
    Nem mellesleg példás családi életet él,három gyerekkel a nyakában is bátran vállalja önmagát.Nem taj részegen dajdajozik,nem szereti el más feleségét,a változó korhoz közeledve nem cseréli le öregedő feleségét.
    Nem hinném,hogy hátszél támogatta volna pályafutását,legalábbis nem emlékszem ilyenre.
    Értelmesen tudja kifejezni magát,látszik nem KISZ titkárként jutott a csúcsra.
    Kicsit írigylem is,hisz nem mindenkinek adatik meg ilyen fiatal korára ilyen élettapasztalattal átszőtt bölcsesség.Nem ismerek olyan közéleti hatalmasságot-művészt-,aki ilyen határozottan,erélyesen,mi több-érthetően el tudja mondani gondolatait.Talán egy üdítő kivételt tudok:Alföldi Róbert-de ő más világ....
    Bár Árpád sávval díszített robogóval rovom a szegedi utcákat,osztom nézeteit,egy-két kivételtől eltekintve.
    Erőt,egészséget kívánok neki,flexnek meg egy beutalót az Ideg-Elmé-re,rá meg az férne!
    Szebb jövőt!”
  • 10. maradando 2009. július 01. 15:39
    „Miniszterként is:"Majd dalban mondom el". :)”
  • 9. pocokkaa 2009. július 01. 13:23
    „Nekem is az a bajom, hogy túl konkrét megnyilatkozás politikai ügyekben egy nem politikustól. Fel van rajta háborodva, hogy hülyeségeket kérdeznek tőle, hogy ki menjen el a koncertjére. Igaza is van, felháborító.
    Magyarország egyik legigényesebb színpadi előadója, jó zenékkel és jó szövegekkel, de rosszul esnek tőle ezek a megnyilatkozások. Pont azt teszi, ami ellen megnyilatkozik... kár...”
  • 8. madártej 2009. július 01. 13:02
    „Egy nürnbergihez hasonló per kellett volna a kommunistáknak is, mint a nemzeti szocialistáknak egykor.”
  • 7. sörpocak 2009. július 01. 12:43
    „Kétharmadával egyetértek!
    De! Inkább maradjon a zene eszközénél. Ez nem ellentétje, hogy lehetne jó politikus. De miért nem akaródzott eddig is? Miért a fidesz hatalomra jutásakor? Nagyot fog csalódni nemsokára. Ezt lefogadom. Nincs ő olyan helyzetben, hogy zsarolhassa a leendő párt-miniszterelnököt. Ha egyáltalán ő lesz. És egyébbként is, útálom a zenéjét is és őt is. Nagyon beképzelt!
    Inkább a Nox Szilvit!:)”
  • 6. magyarock1 2009. július 01. 11:29
    „Minden szavával egyetértek!”
  • 5. Lúdasmatyi 2009. július 01. 11:20
    „Hajrá Jobbik!Szép volt Ákos!”
24 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gusztos Péter: nem vállalom az elnökjelöltséget

Nem vállalhatom, nem vállalom az elnökjelöltséget az SZDSZ július 12-i küldöttgyűlésén - jelentette… Tovább olvasom