Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Angol, német, francia - Milyen nyelvet tanuljon először a gyerek?

Általános iskolában első nyelvként az angol, a német vagy a francia javasolt - olvasható az erre vonatkozó kormányzati stratégiában.
Általános iskolában az angol, a német vagy a francia nyelv tanítását ajánlja első idegen nyelvként az erről szóló, 2012-2018-ra vonatkozó kormányzati stratégia, amely ugyanakkor kitér arra: nyelvpedagógiai szempontból javasolt, hogy a diákok először a komplexebb nyelvtani struktúrával rendelkező német nyelvvel találkozzanak először.

A 44 oldalas, a kormany.hu oldalon közzétett dokumentum célként rögzíti, hogy az állami finanszírozásban megvalósuló közoktatás biztosítsa a lehetőséget két – a szakiskolákban egy - idegen nyelv elsajátítására, a felsőoktatás pedig szaknyelvi képzést adjon.

A kitűzött célokat elsősorban a jelenleg is rendelkezésre álló források felelős és átgondolt felhasználásával, a jó gyakorlatok megtartásával szándékoznak elérni.

Fontosnak nevezik a nyelvtanulást támogató környezet megteremtését, azt, hogy a diákok tanórán kívül is találkozzanak az idegen nyelvvel (nyelvi verseny, színjátszókör, csereprogramok, nyári táborok révén), így szabadabban, életszerűbb szituációkban fejleszthessék tudásukat.

Az óvodákban a jelenlegi gyakorlatot nem látják indokoltnak megváltoztatni, ott állami támogatásra továbbra sincs lehetőség. Az általános iskolai korosztálynál fontos az idegen nyelvek megválasztása, angolul mindenkinek tudnia kell, mivel az angol nyelvnek alapvető szerepe van a nemzetközi érintkezésben - írták.

A dokumentum azt tartalmazza, hogy az első idegen nyelv tanulása kötelezően az általános iskola 4. osztályában indul, a 4-6. évfolyamon erre heti 2-5 óra áll rendelkezésre, a 7-8. évfolyamon pedig heti 3-5 óra. A második idegen nyelv oktatása a 7. osztálytól indul. Továbbra is lehetséges az idegen nyelv tanulásának bevezetése az 1-3. évfolyamokon, ha az iskola biztosítja a feltételeket külön állami finanszírozás nélkül is.

Az általános iskola első idegen nyelvként az angol, a német vagy a francia tanítását teszi lehetővé. Az anyag szerint nyelvpedagógiai szempontból javasolt, hogy a tanuló a komplexebb nyelvtani struktúrával rendelkező némettel találkozzon először. Ezt azzal indokolják, hogy ha az angol az első tanult idegen nyelv, akkor utána egy komplexebb nyelvtani struktúrájú nyelv tanulása gyakran nehézségeket okoz.

A második idegen nyelv az elsőként választhatókon kívül neolatin nyelv, orosz, kárpát-medencei nyelv, illetve egyéb nyelv is lehetne, például a kínai, a japán vagy az arab.

Az anyag szerint a közoktatásban jelenleg dolgozó nyelvtanárok létszáma nem teszi lehetővé, hogy a másodikként választható idegen nyelv teljes választékát biztosítani tudja minden iskola. A helyzet azonban hosszú távon változni fog a tanárképzés új szabályozása nyomán: két szakon végzett, jól képzett pedagógusok jelennek majd meg a közoktatásban, ezáltal nagyobb lesz a nyelvi kínálat is.

Kitérnek arra, hogy a nyelvi csoportokat szintenként, nem osztályonként kell megszervezni, így évfolyamonként különböző szintű nyelvi csoportok is kialakíthatók.

A feladatok között szerepel a tankönyvjegyzék felülvizsgálata is. A jövőben csak azok a 8 osztályos általános iskolák folytathatják majd a két tanítási nyelvű oktatási tevékenységet, amelyek teljesítik azt a feltételt, hogy három egymást követő tanév átlagában a tanulók legalább 60 százaléka 5. osztályban A2, 8. osztályban B1 szintű nyelvtudással rendelkezik.

Az elemzés rögzíti: a középfokú oktatásban az első nyelv esetében a tanulók átlagosan kétharmada kezdő vagy alapszinten tanulja azt a nyelvet, amelyet már az általános iskolában is tanult. Azt írták, a négyosztályos gimnáziumok két idegen nyelv tanulását biztosítják. Hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokban az első és a második nyelv indításának ütemezése életkor tekintetében azonos a 8+4 rendszerrel. A nyolc évfolyamos gimnáziumok sajátossága, hogy kötelezően latint tanulnak a tanulók.

A szakközépiskolában a cél megteremteni annak intézményes lehetőségét, hogy a tanulók eljussanak az első idegen nyelvből a B1, a másodikból pedig az A2 szintre, s az általános nyelvoktatáson túl kapjanak lehetőséget a szaknyelvvel való megismerkedésre. A szakiskolában pedig a cél az A2 szintű nyelvtudás szinten tartása, lehetőség szerint fejlesztése, alapvető szaknyelvi ismeretek megszerzése egy idegen nyelvből.

Azokban a középiskolákban lehet nyelvi előkészítő, amelyek három egymást követő tanév átlagában teljesítik, hogy a képzés indítását követő harmadik tanév végéig az első idegen nyelvből a tanulók legalább 60 százaléka B2 szintű nyelvtudással, a második idegen nyelvből pedig a tanulmányok befejezéséig a tanulók legalább 50 százaléka B2 szintű nyelvtudással rendelkezik.

Kitérnek arra: a legfrissebb, 2012-es Eurobarometer felmérés szerint a magyaroknak csupán 35 százaléka nyilatkozott úgy, hogy anyanyelvén kívül még legalább egy idegen nyelvet beszél, és 13 százalékuk, hogy legalább kettőt. Ez nagymértékű csökkenést jelent a magyar lakosság nyelvtudásában az előző, 2006. évi felmérés adataihoz képest (42 és 27 százalék). Magyarország ezzel a 27 EU-tagállam közül az utolsó helyen áll.

Olvasóink írták

50 hozzászólás
  • 50. tol 2012. december 31. 19:04
    „nem vitázni kéne, hanem villámsebesen (...) megfelelö nyelvtanárokat kiképezni angolból, németböl, spanyolból, franciából. És persze az idióta rekreációszakot és társait elfelejteni. Ha pedig valaki megretten az idegennyelvüségtöl, annak a hasonló nagyságrendü országok helyzetét kell vázolni, amelyeknél a fiatalság megtanul két-három világnyelvet és mégsem esik darabjaira az állam.”
  • 49. lukrecia 2012. december 31. 14:04
    „47: akkor ezt is tudod mit jelent
    vödör szén-----Wiedersehen”
  • 48. jozko 2012. december 31. 11:08
    „Anno a K&K hadsereg sokkal jobb /és gyakorlatiasabb.../ német nyelviskola volt, mint a következő nemzedékeknek a szovjet időkben kötelező orosz nyelvtanulás?
    Olyan idegen nyelvet kell tudni, ami használható - és nem árt legalább kettőt.

    Ami a tanulást illeti, vannak nagyon eltérő nyelvérzékkel rendelkező diákok és nagyon eltérő képességű nyelvtanárok! /Ez olykor olykor nehéz helyzeteket eredményez!/
    Nem beszélve a "motivációkról" !
    És végül: a " leg iskolázottabb" nyelvtudás sem igazán állja ki a gyakorlat próbáját, ha az életben, a "nyelvterületen" nem csiszolják! /az on line nagy lehetőségeket rejt magában !! /
    Félreértés ne essék, ez önmagában még nem pótolja a nyelvvizsgát - csak akkor, ha külföldi oktatási intézményben az adott ország nyelvén tanult valaki - tartósan!
    Akkor sem mindig.
    Amikor egy ilyen "iskolából" hazatértem, az adott ország nyelvén publikáltam, fordítottam - ez a munkám részét képezte, nyelvvizsga pótlékot nem kaptam érte .
    Adódott egyszer - később- , hogy a nyelvtudásomat papírral kellett igazolni - a főnököm nem beszélte az adott nyelvet, paír kellett róla, hogy tudom...
    Honosítottam a diplomámat és így lett papírom is.
    Jobban azóta sem tudom a nyelvet - de a mostani munkámhoz már nem is nagyon kell.
    Ma más a kása Mása...”
  • 47. mediashreck 2012. december 30. 21:12
    „Nemetül nem is kell megtanulni senkinek sem, mert
    a magyar nyelv fele nemet!
    Collstock, spakli, cserpak, muszaly, lampa, vagy a krucifix szavunk.

    Azt meg mindenki megerti, hogy mit jelent
    a "das Brot", a "das Bier", a trinken, essen, ficken...

    Csak kicsit fel kell frissiteni...

    :))”
  • 46. dodoni 2012. december 30. 20:41
    „"Milyen nyelvet tanuljon először a gyerek?"

    Ha disszidenseket akarunk nevelni, márpedig ezeket akarunk, akkor kezdjük azonnal a némettel. Az elvénülő Németországnak egyre inkább szüksége van a mi fogyatkozó életerőnkre is.”
  • 45. info 2012. december 30. 20:24
    „18. zest 2012.12.30. 11:27 "Ha vért izzadsz, sohasem leszel hiányában a kenyérnek (,,If you sweat red, you will never want bread.") - vélik az angolok. Ez utóbbinak van némi alapja, ugyanis a leggyakrabban a keményen, minden erejét megfeszítve dolgozó emberre mondják, hogy vért izzad, "
    6. tavimaszlag 2012.12.30. 09:46 -Azért tanítanak erkölcstant, hogy ne így kezdődjön a mondanivalónk,-
    "A hülye erkölcstan helyett inkább egy plusz nyelvet kellene oktatni!"-mert ez is beletartozik.
    Vagy talán az is lehet, hogy tévedek.”
  • 44. klj-54 2012. december 30. 20:10
    „Német, Francia, Orosz és végül Kínai.
    Nem indoklom meg miért, de alapos okkal ezt a sorrendet és mindegyik nyelv középfokú ismeretét kívánatosnak tartom.”
  • 43. tavimaszlag 2012. december 30. 18:24
    „sokra lehet menni a magyarral...”
  • 42. jozko 2012. december 30. 18:07
    „Esetleg magyar nyelvet...most még az a hivatalos itthon.
    A külföldön születők "első" nyelve valószínű, hogy az angol vagy a német lesz - szülőhelyük /hazájuk.../ nyelvjárása szerint.
    Nem ártana ezt nagyon komolyan venni!
    A Parlamenti Őrség nem tud besorozni minden fiatal munkanélkülit - meg nem is mindegyiknek állna rá az ujja
    az esküre.
    Legalább is nem állnának olyan görbén / az ujjaik.../.”
  • 41. grafika88 2012. december 30. 17:30
    „Szerintem NEM az itt felsorolt nyelvekkel kezdeni.
    a MENŐ : a LOVARI !!!!!
    Nemsoká az ország 50 % ilyet fog beszélni !”
  • 40. lukrecia 2012. december 30. 17:20
    „Hosszan lehet ezen vitázni német vagy angol sorrend legyen. Számomra már az is örvendetes, hogy végre a Latin, és eszperantó divat kezd kimenni. A valós élet rákényszeríti az embereket ne kedvtelésből tanulgassanak nyelvet, hanem a későbbi használhatóság miatt.
    És aki Spanyol meg Francia mellett voksol az ő döntésük legyen, majd az élet rácáfol.”
  • 39. mosómasa 2012. december 30. 16:59
    „Azért arra kíváncsi lennék, ki volt az, aki megállapította, hogy "nyelvpedagógiai szempontból javasolt, hogy a diákok először a komplexebb nyelvtani struktúrával rendelkező német nyelvvel találkozzanak először." Szerintem pont fordítva van .
    Én, mint laikus úgy gondolom, hogy először olyan nyelvet kell elsajátítani a gyerekeknek, amihez motiválva vannak - slágerek, filmek, számítógép, stb- , s ez tagadhatatlanul az angol nyelv. Kicsiként nem látja azt, hogy milyen jó lesz majd nagy korában, ha át tud menni dolgozni Ausztriába, s tudja a németet. S vajon miért baj az, ha netán sikerélménye van az első nyelv tanulásakor, s nem megy el a kedve örökre a nyelvtanulástól. Bár szerintem az angol nyelv sem olyan könnyű.”
  • 38. NP1 2012. december 30. 16:04
    „zest 2012.12.30. 11:27

    "Egy idegen nyelvet csak egy olyan tanártól lehet megtanulni, aki ANYANYELVI szinten beszéli az általa tanított nyelvet ..." - különösen igaz ez a latinra.... Valamint fizikát is csak Nobel-díjas tanártól lehet tanulni, tesit kizárólag olimpiai bajnoktól. Szánalmas vagy.

    Alapigazság: heti 2 órában, 27 fős osztálylétszámmal semmiféle nyelvet nem lehet megtanítani, küszködjön bármennyit is a pedagógus.”
  • 37. tzs_szeged 2012. december 30. 15:40
    „"okok ... ne haragudj ..."

    Semmi gond, de nem szeretném, ha hozzám kötnék. :)”
  • 36. grafika88 2012. december 30. 15:15
    „T.24.
    igazad van !Szerelő...bármilyen legyen is , számlanélkül ,jól megkéri az árat. A múltkor felhívtam 1 villanyszerelőt, 1 db vastagabb kampót kellett volna fúrni a plafonba, csillárt ráakasztani. Jó jön 2-3 nap múlva.Kérdem mennyiért ? kb. 10 perces munka..de nekem nincs gépem...na mondja :kiszállással 10 000.-ft. Mondtam :nem, köszönöm !”
  • 35. szegarazs2 2012. december 30. 14:56
    „Hát...

    Mivel az angol nyelvben sok olyan hang van, amit csak minél fiatalabban lehet jobban elsajátítani (minél később kezdi valaki, annál valószínűbben nem sikerül elég jól, szép magyar kiejtés lesz a vége) a németben szinte semmi, ilyen téren közelebb áll a megyarhoz, ezért ha JÓL akar valaki megtanulni az adott nyelveken, kezdje az angollal, és folytassa a némettel.

    Különben is, ki hallgat itt még a kormányra?

    (Egyébként elég jól tudok angolul, németül, franciául, de nem tudnám megmondani, melyik a "komplexebb" nyelv. Az angol után a francia igeidők röhejesen könnyűek voltak. Valamint a szókincs egy része is. A német szókincs meg eleve könnyű, a sok szép összetett szó miatt.)”
  • 34. zest 2012. december 30. 14:20
    „23. dublin 2012.12.30. 12:08
    Köszönöm, hogy szóltál ... ti. valóban félreérthető volt a fogalmazásom annak ellenére, hogy idézőjelben van a "ragozással" szó. Ettől függetlenül, aki akarja/akarta megérthette volna a mondandóm lényegét. ...ill. lehet, hogy oroszul kellett volna írnom (mert azt az ország kb ´FELE´ úgyis remekül beszéli 8-12 évi tanulás után :)”
  • 33. mosómasa 2012. december 30. 14:11
    „7. osztályban még egy idegen nyelv?? Inkább az erre szánt tanórákat az első idegen nyelv tanítására fordítanák, s hátha akkor jobban megtanulnák a gyerekek legalább azt az egyet. Ugyanis hiába írják/mondják, hogy " 4-6. évfolyamon erre heti 2-5 óra áll rendelkezésre, a 7-8. évfolyamon pedig heti 3-5 óra.", nem tagozatos osztályban általában csak a minimális heti 2-3 óra van . Ennyi órában képtelenség megtanulni egy idegen nyelvet- még a legkönnyebet sem , ha van ilyen - ( főleg 15-20 fős csoportokban), még a legjobb nyelvtanárokkal sem . Ugyanaz lesz a helyzet , mint az orosszal .”
  • 32. Attilaszava 2012. december 30. 14:06
    „22.: teljesen igazad van, a mai diákok nagy része magyarul sem tud egy épkézláb mondatot kinyögni. Az én nagy lányom 5 nyelven beszél, ebből ukránul, magyarul,oroszul, angolul anyanyelvi szinten, spanyolul most fogja a felsőfokú vizsgát lerakni, de ez nem a magyar oktatás eredménye, hanem az, hogy tudatosan egészen kiskorától egy időben több nyelvet tanult, hetente jöttek a magántanárok.”
  • 31. dublin 2012. december 30. 13:51
    „27. Lacusch69 2012.12.30. 13:09

    24. És a 6.000-ből mennyi volt az utazási költsége hozzád és a beépített anyag?

    Szeged belterületén történt, itt sokat lehetne 6000ből utazgatni, beépített anyag nlt, mert a cserlendő csövet én vettem, a négy gázrózsát meg egy kicsit megkapargatta

    csak azért jöttem elő ezzel, hogy ne csak a tanárokat, jelen esetben a nyelvtanárokat piszkáljuk már állandóan ...”
50 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elégedetlenek a szakszervezetek az új Munka törvénykönyvével

A szakszervezeti szövetségek a július elsejével életbe lépett új Munka törvénykönyv korrekcióját… Tovább olvasom