Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Áruk, árak uniós hatás nélkül

Csaknem egy hónap telt el uniós tagságunk kezdete óta, a vásárló azonban egyelőre nem tapasztal látható változásokat. Az üzletek árukészletei, árai olyanok, amilyeneket a megszokott piaci viszonyok diktálnak.
Eddig sem volt szegényes, egyelőre azonban a magyar áru és a megszokott külföldi kínálat tartja magát a piacon.
Várakozás előzte meg az uniós csatlakozást: sokan úgy gondolták, a szabad kereskedelem kiterjedésével látványosan változik az üzletek árukészletének összetétele. Ezzel együtt félő volt, hogy az árcédulákon gyorsan megjelennek az „európai árak".

Hosszadalmas, aprólékos munka

A kereskedelmi szakemberek persze tisztában voltak vele, hogy a változások nem lehetnek gyorsak, látványosak. Egy apró példán érzékeltette is lapunk kérdésére dr. Kiss László, a Kisalföld Füszért vezérigazgatója, hogy nem egyszerű folyamatról van szó. Tegyük fel, egy francia cég úgy gondolja, kiváló joghurtját ezután Magyarországon is forgalmazza. Azzal kell kezdenie, hogy magyar nyelvű csomagolást készíttet. Aztán meg kell találnia az értékesítő kereskedelmi csatornát, alkalmasint nem is egyet, hálózatot, depót, egyebeket – mert nyilván néhány alkalmi szállítmányért bele sem fog a dologba. Az ilyesmi nem megy egyik napról a másikra.

A gyártók árukínálata mindenhol óriási, a kereskedőnek nem azon kell törnie magát, hogy hol, mihez jusson hozzá, hanem hogy milyen kedvező pozícióban.

Szlovák, lengyel tej: csak fölös készletek

Az említettek okán helyzeti előnyben most is a nagy kereskedelmi láncolatok (a multik) vannak. A kisebb üzletek – ezt erősíti meg kérdésünkre Nagy Lászlóné, a Kisosz megyei titkára is – az uniós csatlakozás hatásaiból egyelőre csak a HACCP kötelező bevezetését érzékelhették.

Érkeztek hazánkba, igaz, nem feltűnő mennyiségben, eddig nem forgalmazott szlovák és lengyel mezőgazdasági cikkek, elsősorban tejtermékek. Dr. Kiss László szerint azonban ennek csak áttételesen van köze az EU-bővítéshez. Ezek az országok ugyanis jelentős állami támogatást adtak ilyen termékeik exportálásához, mert tudták, hogy az uniós országokban korlátozott a felhalmozható élelmiszer-mennyiség. Tehát a „fölös" készleteiktől igyekeztek megszabadulni. Ezekből a termékekből a magyar üzletekben alkalmi, s nem állandó (volt) a kínálat.

Nem várható

döbbenetes emelkedés


A nagy áruházi láncok (Tesco, Metro, Interspar stb.) érthető okokból nem kívánják a nyilvánosság orrára kötni stratégiai lépéseiket. Tény azonban, hogy nem ülnek babérjaikon, hiszen nagy a konkurenciaharc. Tárgyalások tárgyalásokat követnek, illetékes vezetőt mostanában szinte lehetetlen elérni, az áruházi vezetők pedig finoman szólva óvatosan nyilatkoznak.

Azt azonban többen is állítják, hogy például az élelmiszereket tekintve az árak nem fognak „döbbenetes gyorsasággal" uniós árakra emelkedni. S ha várható is mostanában bizonyos áremelkedés, az annak a következménye lesz, hogy a kereskedelem nem mindig képes lenyelni a szállítás növekvő költségeit. Várható, jósolják többen, hogy a műszaki termékek ára némiképp visszavonul – de ennek meg az óriási kínálat, s nem az EU az oka.

Számítani lehet és kell is rá, hogy a termékkínálat a jövőben a korábbiakhoz képest intenzívebben bővül. Ám az igényesebb termékek ára magasabb is lesz.

Növekvés a nagyoknál

Hazánkban jelenleg kb. 22 ezer élelmiszerbolt, áruház működik. Az üzletek 4 százaléka bonyolítja le a forgalom 60 százalékát (szuper- és hipermarketek). A választékban fellelhető az új igények követése: a fiatalok körében az egészséges, vitaminozott ételek iránti kereslet, az időszűke miatt terjedő, gyorsan elkészíthető mélyhűtött termékek... Felmérések szerint a szuper- és hipermarketekben az egy vásárlásra jutó érték egy év alatt 10–11 százalékkal nőhet, a kisebb üzletekben csupán 6 százalékkal.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ügyvédjelöltek – bojtártúltermelés

Hatperces munkajelentések, kötelező hozzájárulás a fénymásoló költségeihez, e-mailek ellenőrzése,… Tovább olvasom