Délmagyar logó

2018. 04. 23. hétfő - Béla 12°C | 27°C Még több cikk.

Átadták az új Duna-hidat

Dunaújváros - Megújítjuk Magyarországot utakban és hidakban, de megújítjuk szinte majd mindenben, ami az állam működését illeti - hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc kormányfő az 53,6 milliárd forintos költséggel felépült Pentele-híd avató ünnepségén.
Megújítjuk Magyarországot utakban és hidakban, de megújítjuk szinte majd mindenben, ami az állam működését illeti - hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc kormányfő az 53,6 milliárd forintos költséggel felépült Pentele-híd avató ünnepségén. A szerkezeti szempontból világrekordernek számító híd az M8-as autópálya Duna-hídja, és Dunaújváros és Dunavecse között épült.

A Dunaújvárosi Duna-híd közvetlen összeköttetést teremt a közép-dunántúli és az alföldi régiók között.

A 308 méteres fesztávolságával ugyanis a világ leszélesebb kosárfül ívekre kábelekkel függesztett gerendahídja lett - mondta el a Független Hírügynökségnek az épület hídépítési vezető főmérnöke.

Szalay Tibor hangsúlyozta: a Pentele névre keresztelt híd 308 méteres fesztávolságával Magyarországon a legnagyobb nyílású híd lett. Eddig ez a cím a budapesti Erzsébet hídé volt.

A Pentele-híd magassága (51 méter), a szélessége (41 méter) és a súlya (9 ezer tonna) is rendkívüli. A magassága lehetővé teszi, hogy egy esetleges rekordméretű árvíz esetén is hajózható legyen a Duna, hiszen ekkor is marad 10-11 méter a hídpálya és a víz között - hangsúlyozta Szalay Tibor.

A híd szélessége is rendkívüli, hiszen folyami hidak között az első, ami a teljes autópálya szélességét átvezeti. Szerkezeti adottsága miatt szélessége 41 méter, melyen 2x2 forgalmi sáv, 2x1 leállósáv, 3,6 m széles elválasztó sáv és kétoldalt 2,4 m széles járda, melyből az egyik kerékpárút.

A mederhídon kívül szintén egyedülálló az 1065 és a 300 méteres ártéri hídak kialakítása is, hiszen acél pályás hídból ilyen hosszút még sosem szereltek össze a vízen és csúsztattak egy kilométer távolságon kész állapotban a helyére. A három szerkezeti egységből elkészült Pentele-híd így összesen 1683 méter hosszú.

Az építmény egyébként egy 1007-ben a Szalki szigeten Szent Pantaleonról elnevezett görög kolostorról kapta a nevét.

A híd építését 2004 szeptemberében kezdték meg és a tervezetthez képest az átadás fél évet csúszik. Béni Gyöngyi a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője a Független Hírügynökségnek ezt azzal indokolta, hogy a 2006-os árvíz ideje alatt szünetelt az építkezés.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elmarad a mozdonyvezetők hétfőre tervezett sztrájkja

Nem sztrájkolnak hétfő reggel a mozdonyvezetők. Megállapodott a szaktárca és a Mozdonyvezetők… Tovább olvasom