Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Átalakul a felsőoktatás finanszírozási rendszere

Átalakul a felsőoktatás finanszírozási rendszere, az oktatási államtitkárság tervei szerint a normatív alapú támogatásról egyfajta feladatfinanszírozásra állnak majd át.
Erről Sályi Lőrinc, az oktatási államtitkár kabinetfőnöke beszélt egy csütörtöki szakmai tanácskozáson.

Sályi Lőrinc kifejtette: a finanszírozási rendszer átalakítását dolgoznak, a mostani normatív rendszer megváltozik, súlyozni fognak az intézmények között, és egyfajta feladatfinanszírozásra állnak át.

Közlése szerint a mai rendszer azért sem jó, mert nem differenciál, nem tesz különbséget a sok hallgatóval megvalósuló gyakorlati képzés, és a kevés hallgatót foglalkoztató "elitszakok" között. Ez mindenképpen megváltozik majd - fogalmazott.

Szólt arról is, hogy a tervek szerint országos szinten "gócpontokat" alakítanak majd ki a magyar gazdaság igényeinek figyelembe vételével. Megjegyezte: az új rendszer kialakítása nyilvánvalóan sok érdekkel ütközik majd, de ez teljesen természetes. A mostani gazdasági helyzetben azonban az államnak át kell gondolnia, hogy a jelenlegi forrástömeget, a mintegy 160-180 milliárd forintot hová helyezi, és milyen hangsúlyokat követ. Ezt még idén meg kell tenni - jelezte.

Mint mondta, nem kívánják egyik államilag finanszírozott felsőoktatási intézmény kezét sem elengedni, de azt fontosnak tartják, hogy ne kínáljanak az egyetemek, főiskolák olyan képzéseket, amelyek kevés hallgatót vonzzanak.

Kiemelte: a bolognai rendszer bevezetésekor nem sikerült világosan strukturálni a magyar felsőoktatás szereplőinek helyét, az elitegyetemek is tömegesedtek, és nem választották szét a főiskolák és az egyetemek szerepköre.

Hozzátette: nem határozták meg, hogy az ország különböző területeinek milyen gazdasági szerepet kell vinnie, és ezt a felsőoktatás hogyan támasztja alá. Nem a bolognai struktúra ellen dolgoznak, de ott ahol nem vált be, vissza fognak állni az osztatlan képzésre - mondta.

Véleménye szerint nem igaz, hogy a magyar felsőoktatásban kevés pénz van. Szükségesek új források - folytatta - de jelenleg nagyon rossz a pénzek elosztási rendszere, a felsőoktatási intézmények a hallgatói normatíva miatt nem érdekeltek abban, hogy kevesebb hallgatót vegyenek fel, és a minőségpolitikát helyezzék előtérbe.

Leszögezte: el kell választani az elitintézményeket, az általános, jó képzést nyújtóktól, és nem arra sarkalni az intézményeket, hogy minél nagyobb hallgatói tömeggel rendelkezzenek.

Szólt arról is, hogy javítani kell az oktatók helyzetén. Az a cél, hogy egy oktatóra minél kevesebb hallgató jusson, és minél több időt fordíthasson saját szakterületére, kutatási feladataira. Megjegyezte: az alulfinanszírozott helyzetük sokáig nem tartható, valamilyen életpályamodellt fel kell vázolni számukra, egyébként nem tudnak kellő számú fiatalt vonzani egyetemekre oktatónak.

Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója a tanácskozáson bejelentette: az intézeten belül felsőoktatási fejlesztési központ jön létre, amelynek feladata lesz többek között a tanárképzéssel összefüggő szakmai feladatok koordinálása.

Feladatuk lesz még a továbbképzési rendszerek áttekintése, és fejlesztése is - jelezte.

Olvasóink írták

  • 4. fotelagy 2012. március 24. 04:57
    „Mondjuk a 100 százalékos elvonás megfelelne. Az oktatók meg menjenek követ törni.”
  • 3. bambinaXX 2012. március 23. 05:00
    „2. nemááá.. És akik az öregebbjét tanították? ugyan, a tanárok sem egyformák, szerencsére!”
  • 2. szentmiki 2012. március 22. 13:54
    „visszavezetve: ez azon tanítók munkájának gyümölcse, akik tanították az elmúlt húsz évben parlamentbe került politikusocskákat...”
  • 1. bambinaXX 2012. március 22. 12:19
    „"a felsőoktatási intézmények a hallgatói normatíva miatt nem érdekeltek abban, hogy kevesebb hallgatót vegyenek fel, és a minőségpolitikát helyezzék előtérbe"
    - Sajnos ez tény. felvesznek minél többet, akik több féléven át bukdácsolnak és végül sokan el sem végzik: elvéreznek egy nyelvvizsga letételén.. biz. területeken elég egy alap/főiskolai diploma, nem kell feltétlen a mesterfokozat.
    Mérlegelni kellene mi számít fontosabbnak/támogatandónak: ahova tömegesen jelentkeznek pl. média-szak, vagy ami kevésbé népszerű, de esetleg az iparnak arra nagy szüksége volna.
    Mégvalami: ne képezzenek egyszakos tanárokat - ők úgysem tudnak majd abból megélni!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Balog Zoltán: Brüsszel értékelje az EU-tagországok romastratégiáját

Brüsszel adjon külön értékelést minden egyes tagállam romastratégiai dokumentumáról - szorgalmazta… Tovább olvasom