Délmagyar logó

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 20°C

Átláthatóbb kampányfinanszírozást sürgetnek a civilek

Országos kampányt indít az átláthatóbb kampányfinanszírozásért három civil szervezet. A Nézőpont Intézet, a Freedom House és a Transparency International szerint a jelenlegi szabályozás nemhogy gátolja, de generálja a korrupciót, ezért átfogó reformra, s vele szigorú szankciókra van szükség ezen a területen.
A kampányfinanszírozás szabályainak módosításáról több mint két éve próbálnak megegyezni a pártok, a nyilvános kampánnyal ezt a folyamatot akarják elősegíteni a kezdeményezők.

A reklámkampány csütörtökön indul különböző figyelemfelkeltő, illetve gondolatébresztő hirdetésekkel egy országos napilap, több hetilap, folyóirat hasábjain és internetes portálokon. A hirdetések egyrészt a jelenlegi rendszer tarthatatlanságára mutatnak rá, valamint bemutatják azokat a konkrét javaslatokat, amelyek alapján a civilek szerint jelentősen csökkenteni lehetne a visszaéléseket. Az akció részleteiről a www.kampanyfinanszirozas.hu oldalon lehet olvasni.

Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet elemzője szerdai sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: nem a pártok elleni hangulatkeltésről van szó, hisz a döntéshozatali jog az övék, így a kampányfinanszírozás szabályaival kapcsolatban is ők mondják ki a végső szót. A kampány arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy a jelenlegi szabályozásban nincsenek megfelelő ellenőrző és szankcionáló mechanizmusok, illetve irreálisan alacsony mértékű állami támogatást ír elő. Ma minden párt 386 millió forintot fordíthat választási kampányának finanszírozására, ennek ellenére óvatos becslések szerint is csaknem 7,3 milliárdot költöttek erre a 2006-os országgyűlési választások idején. Korrupciós szempontból ez több, mint aggasztó - mondta a szakértő.

A mindenkori kormány, illetve a közintézmények részvételét a pártok között folyó kampányban jelenleg semmi sem korlátozza, a kereskedelmi médiumok pedig ellenőrzés nélkül adhatnak titkos kedvezményeket a náluk hirdető pártoknak - folytatta Mráz Ágoston Sámuel. A Nézőpont Intézet adatai szerint választási években a pártok ötször annyit költenek reklámra, mint máskor - pedig egyetlen fél perces televíziós hirdetés csaknem 1,5 mililó forintba kerül ma Magyarországon. A hivatalos szervek szerint a kampányra fordított összegek négyévente megduplázódnak, sőt 2010-ben a pártok összesen akár 15 milliárd forintot is elkölthetnek erre.

Mindezek miatt a civilek átfogó reformot sürgetnek, amely átlátható finanszírozási feltételeket termet, és szigorú szankciókkal sújtja a törvényt megszegő pártokat és képviselőket. Javaslataik lényege, hogy a pártok csak egy nyilvános és ellenőrizhető bankszámláról finanszírozzák kampányaikat, a kimenő- és bejövő összegek forrását és célját pedig minden esetben igazolják. A civilek a tízszeresére emelnék a jelenlegi kampánykeretet, a túllépést miatt azonban szigorúbban büntetnék. A kampányidőszakot 60 napra rövidítenék, az Állami Számvevőszéket pedig a kampányszámlákhoz való hozzáférésre és ellenőrzésükre jogosítanák fel.

A kampányfinanszírozás szabályainak megváltoztatását célzó javaslatot tavaly októberben terjesztették a parlament elé, azóta négy bizottság is foglalkozott vele - de mivel kétharmados törvényekről van szó, azóta nem sikerült konszenzusra jutni az ügyben. Pedig 2009-ben európai parlametni választások, 2010-ben pedig országgyűlési választások lesznek - és minél tovább húzódik a dolog, annál kevesebb az esély a megállapodásra - mondta Molnár Bálint, a Freedom House Europe igazgatóhelyettese.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elismerte a gyerekverést a kaposvári apa

Részben beismerő vallomást tett az a kaposvári férfi, akit azzal gyanúsítanak, hogy halálra verte… Tovább olvasom