Délmagyar logó

2018. 09. 20. csütörtök - Friderika 17°C | 28°C Még több cikk.

Az AB-hez fordult az Oktatási Kerekasztal

Két héttel azután, hogy Árok Antal, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke bejelentette, hogy az Oktatási Kerekasztal az AB-hez fordul, meg is tették - csak épp nem pontosan azért, amiért a PSZ elnöke mondta.
Az Alkotmánybírósághoz fordul az Oktatási Kerekasztal. A testülettől azt várják, állapítsa meg, hogy a törvényhozó elmulasztotta jogalkotói feladatát, és alkotmányellenes állapotot idézett elő azzal, hogy nincsenek garanciái az ingyenes általános iskolai oktatáshoz való hozzáférésnek. Az alapprobléma: az önkormányzatoknak törvényi kötelességük biztosítani az ott lakó gyerekek iskoláztatását, vagy úgy, hogy saját intézményt működtetnek, vagy más önkormányzatok iskoláival szerződnek, társulnak. Igen ám, de ha a szerződési, társulási kísérlet zátonyra fut, a tanköteles korú gyerekek iskola nélkül maradnak. És egy ilyen helyzetnek - csakúgy, mint nemrégiben, amikor csörögi roma gyerekek ideiglenesen iskola nélkül maradtak, mivel az iskolájuk megszűnt, a környékbeli intézmények pedig "nem kértek" belőlük - nincs felelőse. A beadvány tartalma tehát csak közvetve szól a kisiskolákról. A kerekasztal tagjai szerint a Pedagógus Szakszervezet elnöke, Árok Antal tévesen interpretálta mindezt úgy, hogy a kisiskolák megszüntetése miatt fordulnak a testülethez.

Varga Júlia közgazdász, a kerakasztal tagja szerint a fő gond az, hogy rendkívül szétaprózott az önkormányzati rendszer, amihez széles körű feladatellátási kötelezettség társul. Az önkormányzatok háromnegyede olyan településen működik, ahol a népességszám kettőezernél, kilencven százalékuknál pedig ötezernél kisebb. Ebből az is következik, hogy az egyes önkormányzatok jövedelemtermelő képessége eltérő, a különbségeket kiegyenlíteni elviselhetetlen terhekkel járna. Ott, ahol magas a munkanélküliség, nincsenek vállalkozások, amelyek iparűzési adót fizetnének, egyre kilátástalanabb a helyzet.

- Érthető, ha a csökkenő gyerekszám és az egyre szűkebb büdzsé miatt a települések racionalizálják az intézményeik működését - mondja. Ennek egyik következménye, amikor sok kis helyi önkormányzat dönt úgy, nem tud tovább fenntartani iskolát. Ebben az esetben van lehetőség társulni. Csakhogy közben végbement egyfajta települési szegregáció: azaz az iskolát megszüntetni kényszerülő önkormányzatok egy része "gettó" település, és más város/falu iskolája nem akarja felvenni önként a bezárás okán tanintézmény nélkül maradt tanköteles, halmozottan hátrányos helyzetű "gettó" gyerekeket.

- A társulás szabadsága kikezdhetetlen, de akkor kinek a kötelessége ezeket a gyerekeket iskoláztatni? Ez a probléma lényege - mutat rá Varga Júlia.

Az eddigi konfliktusok, így vagy úgy, de megoldódtak. De nem a törvény erejénél fogva, hanem többnyire a szerencsének és különböző konfliktuskezelő technikáknak köszönhetően. De amíg nincs rendszerszerű megoldás, vagyis, ha nem rendezik az önkormányzati törvényt, lesznek még ilyen esetek.

A kerekasztal tagjai szerint az alapproblémát a kétharmados önkormányzati törvény jelenti, amelyet csak kétharmados többséggel lehet módosítani. Azért is fordultak az AB-hez, hogy felhívják a figyelmet, ebben a kérdésben most már konszenzusra lenne szükség.

- A helyzet tarthatatlanságát a kerekasztal ismerte fel, az ő munkájuk nyomán készült el a beadvány, amit a szakszervezet támogat - ezt már Árok Antal mondja. A PSZ elnöke korábbi nyilatkozatában csak fel akarta hívni a figyelmet arra, hogy a gondok alapvetően kistelepüléseken, nem pedig Budapesten vagy a nagyvárosokban jelentkeznek. Ez okozhatta a félreértést. - Nem akartam elvenni a nyilvánosságot a kerekasztal elől - magyarázza. Árok Antal azt várja, hogy az AB törvénymódosításra szólítja föl a parlamentet.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Akár két számjegyű is lehet a nyugdíjas-infláció

A szociális tárca számításai szerint ugyan csak fél százalékkal csökken a jövőre nyugdíjba vonulók… Tovább olvasom