Délmagyar logó

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 16°C | 29°C Még több cikk.

Az LMP megosztaná a szülői szabadságot

Az ellenzéki párt azt szeretné, hogy a gyermek születésétől számított 36 hónapból egyet az apa tölthetne otthon a kisgyermekkel.
Az LMP egy, a szülői szabadság kötelező megosztásáról szóló javaslatot nyújt be az Országgyűlésnek – közölte Ertsey Katalin a párt vasárnapi, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján. Szavaiból az derült ki, hogy a gyermek születésétől számított 36 hónapból egyet az apa tölthetne otthon a kisgyermekkel.

Mint elmondta, a párt hétfőn a parlamentben interpellációval fordul Matolcsy Györgyhöz; a nemzetgazdasági minisztertől azt akarják megtudni, hogy a március 8-i határidőig miért nem ültették át a magyar jogrendbe az uniós irányelvet. A képviselő hangsúlyozta, hogy a szülői szabadság megosztása a skandináv államokban korábban is bevett gyakorlatnak számított, az EU-s direktíva viszont minden uniós tagállamra kiterjesztené azt.

Az ellenzéki politikus úgy érvelt, hogy a jogszabály egyfelől megkönnyítené a nők munkába való visszailleszkedését, másfelől pedig javíthatna a demográfiai mutatókon is, mert ahol könnyebb visszatérni a munkahelyre, ott a nők szívesebben vállalnak újabb gyermekeket.

A sajtótájékoztatót egy magánlakásban tartották, ahol Ertsey Katalinon kívül ott volt az LMP két másik tagja, illetve több kisgyermek is. Mialatt Erőss Gábor, az LMP választmányi tagja politikustársaival együtt - fiatal apaként - a szülői szabadság megosztása mellett érvelt, a kisgyermekek egy része a politikusok ölében foglalt helyet, vagy játszott.

Erőss Gábor, akinek szavait időnként gőgicsélés, illetve a játékok hangjai festették alá, hangsúlyozta, hogy a szülő és a gyermekek között egy életre szóló kapcsolat alakul ki akkor, ha az apák legalább egy hónapot, de ha lehet még több időt közösen töltenek el otthon. Véleménye szerint ez az intézkedés biztosan többet segítene a demográfiai mutatókon, mint az egykulcsos adó, amiről "bebizonyosodott (...), hogy kudarc".

Tordai Bence, aki kisebbik, kéthetes kislányával az ölében beszélt, azt mondta, hogy azok az apák, akik kisgyermekeket nevelnek, a munkájuk során is jobban teljesíthetnek, mert megtanulják hatékonyabban beosztani az idejüket.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. vélemény 2012. március 13. 08:59
    „Ha az apuka akar sörözés, haverok, hobbi és foci helyett fordíthat elég időt a gyerekére.
    A 36 hónap alatt az 1 hónap miben segítene az anya szempontjából? Hol alkalmazzák ennyi ideig?
    Aki tud, már a gyerek 2 éves kora körül munkába áll.”
  • 21. Lámpion 2012. március 12. 10:57
    „Álprobléma.”
  • 20. skyzo50 2012. március 12. 08:29
    „Nem értem, mi a gond a szoptatással. Az első 36 hónapból úgy 6-8-12 az, amikor szopik a gyerek. A következő bő 2 évben már az apa is ugyanúgy gondját tudja viselni a gyereknek - sőt, a javaslatnak szerintem pont az a lényege, hogy az apa is egy kicsit jobban beleszokhasson a gyereknevelésbe. Egy közepes (min. 10-15 fős) cégnél pedig, ha hónapokkal előre tudnak róla, akkor lehet úgy szervezni a munkát, hogy 1 hónapra elmehessen az apa.”
  • 19. joy 2012. március 12. 05:58
    „Még ekkora marhaságot!
    Oszt apatejjel szoptassa a picit?”
  • 18. DobóI 2012. március 12. 05:53
    „Az nulla értékű LMP ossza meg az elődpárt SZDSZ-szel a sorsát és tűnjön el”
  • 17. vélemény 2012. március 12. 00:39
    „"Tordai Bence, aki kisebbik, kéthetes kislányával az ölében beszélt, azt mondta, hogy azok az apák, akik kisgyermekeket nevelnek, a munkájuk során is jobban teljesíthetnek."
    Főleg ha napok óta nem bírtak a hasfájós gyerekek üvöltése miatt aludni. :)”
  • 16. vélemény 2012. március 12. 00:35
    „Az LMP-nek mindenáron kell a nyilvánosság?
    Minél meghökkentőbb az ötlet, annál inkább felfigyelnek rájuk. Megszavaztatni úgysem tudják ezzel ők is tisztában lehetnek.
    A hatásos reklámból nem hiányozhatnak a kutyák vagy a gyerekek.
    Itt az utóbbiakat dobták be.”
  • 15. tom_peris 2012. március 11. 22:32
    „14. vári 2012.03.11. 22:16
    "Azon országok többségében, amelyek a "hagyományos" családmodellhez ragaszkodnak (apa a kenyérkereső, az anya otthon van), csökken a gyermekvállalási hajlandóság"

    Sajnos fundamentalista országunkban (igen fundamentalista, és azért mert egy vallási párt van hatalmon) ilyen észérvek nem hatnak... Az ilyen érvek a kersztyén erkölcsök őreinek a fülét nem érik el... A végén úgy is lecsapnak minden ilyen érvet mert a bibliában (koránban, stb-ben...) nem ez vagyon írva...”
  • 14. vári 2012. március 11. 22:16
    „SP

    Nézz utána a születési mutatóknak.
    Azt, hogy úgy szaporodjunk, mint a harmadik világbeliek, nem reális elvárni, viszont: azon országokban sikerült a gyermekvállalási kedv növekedését elérni, amelyekben a nők munkaerőpiaci helyzetét javították. Azon országok többségében, amelyek a "hagyományos" családmodellhez ragaszkodnak (apa a kenyérkereső, az anya otthon van), csökken a gyermekvállalási hajlandóság.
    Az LMP javaslata _jelenleg_ nem több politikai hatásvadászatnál, szvsz. De megfelelő "előmunkával" a nők, anyák munkaerőpiaci helyzete jobbításának egyik eszköze lehet.”
  • 13. bambinaXX 2012. március 11. 22:11
    „7,8. :D
    9. Elfelejted, hogy Svédországban családi adózás van, ill. náluk egy nő kereshet annyit, mint egy férfi.. És ott sem vállalnák, ha anyagilag rosszabbul járnának. Tudod, ott többe kerül a bölcsi...
    Egy nő egyébként 2-3 évig esik ki a m.ból, rá sem várnak: felvesznek mást. Tehát munkavállalóként hátrányba kerülnének a fiatalabb férfiak, mert "megbízhatatlanok": bármikor apává válhatnak és 1hónapig nem mennek dolgozni..
    De arra nem válaszoltál: hogy szoptatna apuci? :) bár lehet Svédországban nem "divat" az anyatej, tápoznak inkább.. és ugye ott nem kötelező, csak biz. időszak apáknak igényelHETŐ. Egyébként aki akar, mehet gyesre férfiként itthon is - nyilván azok vállalják, ahol anya keres többet. Náluk meg anyát kellene kötelezni, hogy maradjon otthon, h "elmélyülhessen a kapcsolata" a gyerekével?!
    11. Egyetértek. Nem ártana pl. tájékozódni is, van-e igény ilyesmire.”
  • 12. SP 2012. március 11. 21:45
    „Normáááális?”
  • 11. dodoni 2012. március 11. 21:20
    „Támogatandó javaslat, csak sajnos a magyar gyakorlat némileg mindig más, mint az, ahonnan átvenni szeretnénk valamit és nem igyekszünk a hazai viszonyokhoz igazítani.”
  • 10. vári 2012. március 11. 19:23
    „imre57

    Ez aztán releváns érv.”
  • 9. vári 2012. március 11. 19:11
    „vélemény, bambinaXX

    Miért, anyára várogat a munkahelye?
    Önmagában bevezetni egy ilyen gyakorlatot nyilván ostobaság, de ha összehangolják más gazdasági és társadalmi igényekkel, követelményekkel, akkor nem lehetetlen:
    "Svédországban például 1995-ben vezették be a kizárólag férfiaknak kivehető időszakot, ennek köszönhetően az apák 69 százaléka megy szülési szabadságra hosszabb-rövidebb ideig." http://hvg.hu/egeszseg/20110620_ferfiak_gyesen_magyar_apak
    http://koloknet.hu/?244-tbb-munka-tbb-gyerek
    Vajon mit csinálnak ott a cégek, várogatnak apukára? Hát, nyilván igen.
    Persze Magyarországon, ahol akkora probléma a munkanélküliség, mindez meglehetősen irreális jelenleg.”
  • 8. vélemény 2012. március 11. 19:11
    „36 hónapból egy? Hogyan, kinek és mennyit segítene ez?

    Kötelező??? Lehet, hogy nekik más a demokrácia is???”
  • 7. imre57 2012. március 11. 16:34
    „Ezek nagy részénél nem csak a Politika MÁS hanem a Politikus is.”
  • 6. bambinaXX 2012. március 11. 15:42
    „2-4. Egyetértek!! Hogy képzelik, hogy "KÖTELEZŐ"?? Apa hogyan szoptat pl.?! és ha anyának megszűnt a m.helye vagy ő keresi a kevesebbet: apa tartja el a családot - a kieső pénzt az LMP fizeti majd nekik?! vagy az ő amerikai mecénásuk..?
    És apára majd várogat a m.helye?? Mégis, hogy gondolják??
    Hülyék ezek?!
    1. :D”
  • 5. Zka 2012. március 11. 15:29
    „Hatékonyabb lenne, ha a bölcsikből nem hajtanák el a munkaviszonnyal nem rendelkező anyukát, mert ez így 22es csapdája: munkát nem kap, mert nincs a gyerek bölcsiben, bölcsibe meg nem veszik be a gyereket, mert anya nem dolgozik, tehát úgyis ráér otthon ülni...
    De politikusaink nem az eszükről híresek.”
  • 4. Mozimasiniszta 2012. március 11. 14:56
    „A LoMPos brigád bármit megosztana csak firkáljanak róluk...”
  • 3. igazságkereső 2012. március 11. 14:48
    „Az, hogy a 36 hónapból egyet az apa töltene otthon "szülési szabadságon", még egyáltalán nem könnyítené meg a hölgyek munkába való visszailleszkedését! Inkább a munkáltatók eddig folytatott gyakorlatának megszüntetését szorgalmazná az LMP, akkor talán eredményesebben tudnának a hölgyek visszailleszkedni a munkába. Ha éberen figyelte az LMP a munkáltatók sok éves gyakorlatát, akkor most pontosan tudja, hogy miről értekeztem itt e rövid hsz-emben! Kedves LMP, MSZP! A látványtervezés, a süketelés helyett inkább gyakorlatias tevékenységet folytassanak, az talán hatékonyabb is lehetne,mint az összes eddigi megnyilatkozásaik, tetteik!”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Baleset: félpályás útzár Kisoroszinál

Vasárnap délelőtt két személyautó ütközött Kisoroszi külterületén, a balesetben egy idős férfi… Tovább olvasom