Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

B kategóriával is lehetne 125ccm-es motort vezetni

Ha a parlament a kezdeményezők szándékának megfelelően módosítja a törvényeket, lehetővé válik, hogy (a személygépkocsikra érvényes) B-kategóriás jogosítvánnyal már nemcsak 50 köbcentiméter alatti motorokat lehessen vezetni, hanem (kiegészítő oktatás után) akár a 125 köbcentimétereseket is.
Motorosokat érintő népi kezdeményezésnek adott zöld utat szombati ülésén az Országos Választási Bizottság (OVB). A testület egyhangúan hitelesítette a népi kezdeményezés aláírásgyűjtő ívét, így ha nem érkezik jogorvoslat, az aláírásgyűjtés rövidesen meg is kezdődhet.

A kezdeményezést a totalcar.hu internetes autós szakfolyóirat ügyvezető igazgatója, Bende Tibor nyújtotta be. Az aláírásokkal támogatható kezdeményezés így szól: Kezdeményezzük, hogy az Országgyűlés tűzze napirendjére a törvények olyan módosítását, hogy a 125 köbcentiméter hengerűrtartalmat és a 11 kilowattos teljesítményt meg nem haladó hajtómotorral ellátott motorkerékpár - megfelelő közlekedési jártasság esetén - "B" kategóriára érvényes vezetői engedéllyel is vezethető legyen. A népi kezdeményezés akkor lesz eredményes, ha sikerül 50 ezer érvényes aláírást összegyűjteni. Ekkor az Országgyűlésnek napirendjére kell tűznie a kérdés tárgyalását, ám ez nem kötelezi arra, hogy a megfogalmazott szándéknak megfelelő döntést hozzon. Ha a parlament a kezdeményezők szándékának megfelelően módosítja a törvényeket, lehetővé válik, hogy (a személygépkocsikra érvényes) B-kategóriás jogosítvánnyal már nemcsak 50 köbcentiméter alatti motorokat lehessen vezetni, hanem (kiegészítő oktatás után) akár a 125 köbcentimétereseket is.

A kezdeményező Bende Tibor néhány hónapja az interneten közzétett, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökségi tagját idéző írásában arra mutat rá: ezzel a módosítással lehetővé válna, hogy "sok autós egyszerűen átülhessen a forgalom ritmusát tartani képes motorkerékpárra".

Olvasóink írták

58 hozzászólás
  • 58. wandor 2011. december 30. 15:39
    „Olajos-sárfelhordásos úton vészfékezéskor semelyik kezdő motoros -sőt még a legtöbb tapasztalt sem- nem tud mit csinálni, szóval tökmindegy hogy A1-et rak le vagy a B mellé tesz kiegészítő vizsgát.
    Szerintem van létjogosultsága a dolognak, mert a KRESZ az autósnak és a motorosnak nagyjából ugyan az, a különbségek 3 órában elmondhatók, szintúgy a forgalmi, 3 óra a motor megismerésére elég közlekedni meg ugyan úgy kell vele mint autóval, ugyan azok a szabályok vonatkoznak rá.
    Viszont megtakarítasz vele kb. 50 000 Ft-ot ami azért nem mindegy.
    Arról nem is beszélve, hogy ha nem elég a 3 óra ugyan úgy vezethetsz még pluszba mint eddig.”
  • 57. Lacusch69 2010. december 13. 11:40
    „44. Magyarázd már el nekem - tudatlan, 30 éve motorozónak-, hogy egy újdonsült motoros-autós mit fog csinálni egy olajos-sárfelhordásos úton vészfékezéskor?
    Mint korábban írtam, itt nincs ABS, ESP, stb..., de helytelen fékezéskor van blokkoló első kerék, utána aszfalton csúszó motoros(?), esetleg pont egy kamion alá...”
  • 56. pakonurmi 2010. december 13. 00:27
    „Még egyszer: B jogsival most is lehet robogót/kismotort/segédmotort (mindegy minek nevezzük) vezetni.
    A mostani "50 ccm-es" motorok jelentős része legalább 80, de inkább 125 ccm-es.

    Mi fog változni?
    A papíron kívül?

    Aki akart most is vezethet 125-ös Libertyt a B-s hajtásival. A Déli Apró tele van 50/125-ös hírdetésekkel...”
  • 55. SP 2010. december 12. 20:48
    „A motor vezetése nem kötelező, ez 1 lehetőség.

    Utánfutót
    is lehet vontatni gk-val, B-s jogsival. Eddig úgy tudom nem kellett rutinozni, vizsgázni utánfutóval. Nem mindenki szereti a futót, vagy nem is tudja, gyakorlatlan.

    Ha mégis kell,
    mert a kényszer úgy hozza, nem akrobatikus tolatással, tolatásos parkolással kezdi.

    A motorral hasonló a helyzet.”
  • 54. Krampampuli 2010. december 12. 20:28
    „44. hozzászólás mindszent 2010.12.12. 14:43

    Hú de nagyot tévedsz ezzel: "Szerintem egy gyakorlott autós is biztonságosabban vezetné ezeket a kategóriákat"”
  • 53. Krampampuli 2010. december 12. 20:25
    „Hát most komolyan nincs elég baj az utakon még ezzel is tetézzük? Akinek van tapasztalata a felelősségteljes motorozás területén az tisztában van vele, hogy az ötlet abszolút rossz és nem szabad engedélyezni!”
  • 52. rozator 2010. december 12. 20:06
    „. Azt viszont kétlem, hogy egy váltós motort .....? Gondolom te már nem emlékezel a "kormányváltós" Riga, Verhovina tipusú szoci gyönyszemekr”
  • 51. l1nux 2010. december 12. 19:51
    „Nem a KRESZ "ismeretével" lesznek bajok, hanem a motorkezeléssel... Abban igazatok lehet, hogy aki már vezetett 50 - es robogót, az tud vezetni egy 125 öst is. Azt viszont kétlem, hogy egy váltós motort korrekten tudna bárki is kezelni, aki még nem találkozott olyannal. A motor kezelésének technikáját kell majd elsajátítani. Nagyon jó az a kezdeményezés, ami Szegeden is van. A sándorfalvi tanpályán szokott lenni motoros vezetéstechnikai tréning. Azt ajánlanám minden motorozni vágyónak.”
  • 50. rozator 2010. december 12. 19:49
    „Ez a legjobb: a balesetek 11%át az ittas vezetők okozzák! Akkor mi a ..... nem a maradék 89%al foglalkoznak?”
  • 49. SP 2010. december 12. 18:36
    „Az ittas ember
    stabilabb 2 keréken mint gyalog.
    4 keréken még stabilabb, igaz a kerekek számával közveszélyesebb.

    Mielőtt valak
    jogsit kocsira is szerez a kerózás nem árt.
    A legtöbben a kocsi-kismotor váltogatást könnyen veszik, főleg ha már kerózni is tudott korábban.

    Mi több aki, reppelni akar kisreppel (repcsi), könnyebben veszi az akadályokat, ha B jogsija már van.

    A B jogsi az már fél SPL.”
  • 48. jozko 2010. december 12. 18:14
    „Garantálom, jogsi nélül is lehet!
    A múltkor otthon felejtettem....
    Szerencsére csak én vettem észre!”
  • 47. bertife 2010. december 12. 16:56
    „A gyakorlott autósokról 1 ismerősöm példája:
    Kb. 30 éve van hivatásos "B" jogsija.
    Vállalati sofőr volt, majd taxis. Jópár éve gyakorlati autós oktató.

    Ennek ellenére nemhogy motorozni, még biciklizni sem tud!!!

    Akkor mit értenek ezen: "- megfelelő közlekedési jártasság esetén -" ?
    Megfelelő közlekedési jártassága az ismerősömnek is van -csak motorozni nem tud!! :)”
  • 46. zeuszka 2010. december 12. 16:29
    „Nekem csak "H" kategoriám van de azzal nincs gondom a dugóban )))))) Vagyis helikopterre ))))”
  • 45. boldiat 2010. december 12. 15:48
    „Nekem mindegy: ABCDE kategóriára van!-)”
  • 44. mindszent 2010. december 12. 14:43
    „Kicsit igazán szét nézhetnétek az utcán, minden 3-4. robogó 80, 125, 150köbcentis amivel általában fiatal gyakorlatlan suhancok száguldoznak, mégsem hallom minden nap hogy menyi a baleset ezekkel a motorokkal.
    Szerintem egy gyakorlott autós is biztonságosabban vezetné ezeket a kategóriákat, fejlettebb országokban ez így is van, B jogsival A1 vezethető. Náluk ez bevált, nálunk meg úgy néz ki talán lehet végre valami változás, a közlekedés kultúrát kellene elsajátítani, és nem ellenkezni minden új dologgal szemben.”
  • 43. barkzso 2010. december 12. 13:44
    „Az is beszédes, hogy a belinkelt cikkben 11 országból csak kettőben nem lehet most is vezetni az egyik hazánk.
    De - "merjünk kicsik MARADNI"...”
  • 42. barkzso 2010. december 12. 13:40
    „Mielőtt a szokásos földhöz ragadt módon kommentálnátok olvassátok el ezt a cikket, gondolkodjatok - és utána érveljetek pro és kontra. Szerintem...

    http://totalbike.hu/hirek/2010/10/05/125-os_robogot_az_autosoknak/”
  • 41. Szilágyi_Zsolt 2010. december 12. 13:34
    „34. hozzászólás vuk 2010.12.12. 12:58

    Így van. Az 50-et, 55-öt még a 38 éves Simson Starommal (hengerűrtartalma 49,6 ccm) is vígan tartani tudom. Ez városban untig elegendő (kellene hogy legyen). Más kérdés, hogy az autósok zöme 60-70, de akár 80 km/h-s sebességgel is közlekedik ugyanott. Még az a szerencse, hogy elférnek mellettem...
    Egyébként én azt mondom, hogy a személygépkocsi személygépkocsi, a motorkerékpár meg motorkerékpár. Ne mossuk össze a két kategóriát! Aki autózni akar, szerezzen B, aki meg motorozni, az A kategóriájú jogosítványt, és kész. Én már azt is nagyon túlhaladottnak tartom, hogy még mindig lehet segédmotor-kerékpárt vezetni B-s jogsival, mert amikor ezt a rendelkezést hozták, akkor még négy keréken a VAZ-2101-es, két keréken (M kategóriában) meg a Simson volt a csúcs, de a legtöbben inkább babettáztak, vagy hasonló pedálos motorbiciklit hajtottak. Manapság meg már simán vannak olyan robogók, amelyek papíron 50 köbcentisek ugyan, de mindenféle tuningváltoztatásokkal két-két és félszeresére van növelve a hengerűrtartalmuk és teljesítményük, amivel abszolút nem férnek bele a segédmotoros kategóriába - amelynek egyik alapvető feltétele, hogy a jármű TERVEZÉSI végsebessége a 40 km/h-t nem haladhatja meg.
    Én a magam részéről nem kívánok olyan motorosokat a forgalomba, akik nem tanulták meg megfelelően kezelni a gépüket.”
  • 40. barkzso 2010. december 12. 13:30
    „Felkészülés nélkül? Uhhh

    ...hanem (kiegészítő oktatás után) akár a 125 köbcentimétereseket is.

    Ne ríjatok, hanem mindent tiltsatok meg mindent szigorítsatok semmit ne engedélyezzetek - gyökér nép vagyunk semmit nem tudunk úgy mint Európa nyugati fele - ugye jól mondom?
    Jól belétek verték a szocik a "merjünk kicsik lenni" baromságot...”
  • 39. Ferrer 2010. december 12. 13:26
    „Egyetértek. Ugyan én B-s jogsival nem mernék robogóba se ülni meg alapvetően nem szeretem a motorokat, de ideje már, hogy az emberekben kialakuljon egyféle felelősségérzet. Ha MO-n felelősségteljesen gondolkoznánk, mindenki el tudná dönteni, hogy jó dolog-e, ha felkészülés nélkül ilyen motorra ül.”
58 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kinyitott a mátraszentisváni sípark

A létesítmény szombaton 21.00 óráig, vasárnap 10.00-től 16.00 óráig tart nyitva. Az érdeklődők… Tovább olvasom