Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Bajnai: el kell szigetelni a holokauszt éveit visszahozni akarókat

A szombati melegfelvonulás elleni tüntetés egyik epizódjaként sörösüvegekkel dobálták meg a Dohány utcai zsinagógát.
Emlékeznünk és emlékeztetnünk kell, hogy akik a holokauszt borzalmas éveit és eszméit akarják visszahozni, ostobaságból, sértettségből, cinizmusból vagy hatalomvágyból, elszigetelődjenek és karanténba záródjanak - mondta vasárnap este Bajnai Gordon miniszterelnök a budapesti Dohány utcai zsinagógában, a szakrális épület fennállásának 150. évfordulója alkalmából tartott újraavatási ünnepségen.

A magyarországi zsidóság szellemiségének értékei - a szabadság iránti vágy, a haladásba vetett hit, az emberi méltóság tisztelete és a közösség vállalása - felemelték az egész nemzetet, és az ország történetének egyik legvirágzóbb korszakát eredményezték. Ezek nélkül gyengébb lenne a magyar nemzet - hangsúlyozta a kormányfő.

Bajnai Gordon rámutatott: nincs más dolgunk, mint őrizni ezeket az értékeket, hogy 150 év múlva is ünnepelhessék zsidók és nem zsidók azt az ünnepet, amelynek legfőbb üzenete az emberség és az összetartás. Ez az épület mindazoké, akik "büszke alázattal lépnek be ide", büszkék lehetnek rá zsidók és nem zsidók egyaránt.

A kormányfő megjegyezte: ma újra virul a zsidóság közössége Budapesten, így van ez akkor is, ha "az utóbbi időkben történtek olyan dolgok, amelyek miatt szomorúnak kell lennünk". Szomorúnak tartotta azt, hogy a zsinagóga előtt rendőröknek kell állniuk mindennap, mert "ezt az épületet meg kell védeni a fenyegetéstől". Minden magyar állampolgárnak tennie kell azért, hogy visszaszorítsák a társadalomban a gyűlöletet - tette hozzá.

Az ünnepségen Szili Katalin országgyűlési elnök üdvözlő levelét Suchman Tamás szocialista politikus olvasta fel. Ebben az állt, hogy a Dohány utcai zsinagóga, "a főváros építészeti ékköve (...) hirdeti a reményt a magyarországi és az európai zsidóságnak".

Bajnai Gordon szerint el kell szigetelni a holokauszt éveit visszahozni akarókat.
Bajnai Gordon szerint el kell szigetelni a holokauszt éveit visszahozni akarókat.

A házelnök levelében utalt a második világháborúban lezajlott Duna-parti gyilkosságokra, amelynek tízezrek estek áldozatául. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: a demokratikus többségnek ma meg kell akadályoznia "a történelem szörnyűségeinek megismétlődését".

Zoltai Gusztáv, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének ügyvezető igazgatója beszédében egy 1931-ben történt szomorú eseményt idézett fel, melynek során a Dohány utcai zsinagógában több hívőt meggyilkoltak. Néhány évvel később azonban még nagyobb tragédia történt, több millió zsidót mészároltak le a holokauszt idején.

Arra is kitért, hogy a szombati melegfelvonulás elleni tüntetés egyik epizódjaként sörösüvegekkel dobálták meg a Dohány utcai zsinagógát, molinókat téptek le onnan, és trágár szavakat skandálva gyalázták a magyarországi zsidóságot. Ennek ellenére reménykedik "a nemzeti egységben, a kölcsönös megbecsülésben és szeretetben".

Az ünnepség szakrális részeként a tóratekercseket ünnepélyes menetben vitték a hitközség elöljárói a zsinagóga szentélyébe. Ezután Frölich Róbert, a Dohány utcai zsinagóga főrabbija beszédében megjegyezte, hogy a magyarországi zsidóság emancipációja felé vezető út első lépése volt ennek a zsinagógának a megépítése, "Ludwig Förster kőbe faragott álma a magyarországi zsidóság jelképe lett".

Mint mondta, a holokauszt idején is "a zsinagóga fénye vigasztalt", a holokauszt során meggyilkolt áldozatoknak pedig temetőt különítettek el a zsinagóga udvarán. Zsidóként élni, embernek megmaradni: ez e templom hagyománya és üzenete - fűzte hozzá.

Az eseményen megjelent többi között Gyurcsány Ferenc korábbi kormányfő és felesége Dobrev Klára, Mandur László, az Országgyűlés alelnöke, Kiss Péter társadalmi kapcsolatokért felelős miniszter, Aliza Bin-Noun, Izrael magyarországi nagykövete, Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, Horváth Csaba, Budapest főpolgármester-helyettese, Rogán Antal, a főváros V. kerületének fideszes polgármestere, Juliusz Janusz apostoli nuncius, Erdő Péter bíboros, prímás, Esztergom-budapesti érsek, Donáth László szocialista képviselő, evangélikus lelkész és Iványi Gábor, a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség elnöke.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. Sziszifusz 2009. szeptember 09. 20:47
    „Aranka2!
    Melyik "Cár atyuska" kísért és írkál "hülyeséget" 1939-ben, 1997-ben, 2006-ban, vagy 2007-ben?
    Miért nem Dózsa Györgyre hivatkozol? Az legalább hazafi volt!
    Az kijelentéseket pedig zsidók vezetők tették ("ha egy akármilyen vezető akármilyen állítását")!

    Emlékeztetőül egy link:

    http://www.indavideo.hu/video/Simon_Perez_Felvasaroltuk_Magyarorszagot

    (Csintalan jó példával élen jár a köpönyegforgatás mai magyar technikáinak bemutatásában!)”
  • 43. sőndör 2009. szeptember 09. 14:00
    „tudjátok mit ? igenis szükséges a holocaustra való megemlékezés, és úgy érzem egyre több és több kéne !!”
  • 42. tuskóhopkins 2009. szeptember 09. 12:48
    „Válogatott bölcsességek:
    ,,Eszem ágában sincs tagadni a holokausztot, de unni ugye szabad?"
    "Trianon is a zsidok miatt volt, kissebb orszagot konnyebb megvenni."
    "Ezek még a halottaikból is hasznot húznak."
    "Magyarországon a magyar értékeket kell elsősorban védeni és a magyar ünnepeket megtartani méltósággal NEM a zsidókét! egyenlőre még nem vagyunk a gazdáid gyarmata te libatolvaj!"
    "A zsidó a Föld egyetlen népfaja, amelynek életében nem játszik szerepet egy felsőbb erő tisztelete, azaz: a zsidók istentelenek. Ebből fakadóan pedig gonoszak és gátlástalanok."

    És a legszebb:
    "Addig provokálják a lakosságot, amíg egyszer ártatlan áldozat(ok) is lesz(nek).
    Akkor aztán be lehet vezetni a szoclib diktatúrát, elhalasztani a választásokat, stb., stb." (A "végletekig provokált keresztény" terminológia már a harmincas években is kiválóan működött. Szegény, provokált keresztények kénytelenek voltak végül összeverni-deportálni-gázosítani a provokatőröket.

    Na, ezekre igyunk egy sört, aztán irány a zsinagóga!”
  • 41. dodó 2009. szeptember 08. 21:00
    „,,Eszem ágában sincs tagadni a holokausztot, de unni ugye szabad?" /Pozsonyi Ádám/”
  • 40. aranka2 2009. szeptember 08. 13:39
    „Sziszifusz, a szálka és gerenda hasonlatát látom szövegedben. Tudatomban nem ingathatsz meg, ám azt a fene se gondolta magasabb rendűnek (te minősítesz!) Amiket tényeknek nevezel, azok részben ócska hazugságok (még a cár atyuska rendőrsége konspirálta össze azokat), részben újabb keletű összeesküvés-elméletek (devalvált, értéküket vesztett értékek ezek). Sem tűzzel, sem vassal nem terjesztek semmit, gyűlölöm a fegyvereket. Nem vagyok sértett, nem forralok bosszút (kin? miért?), ezek csak agyadban létező érzések.
    Azt meg tényleg nem értem, hogy mi a franc a rasszizmus abban, ha egy akármilyen vezető akármilyen állítását marhaságnak nevezem?
    EZzel részemről lezártam, nincs miről beszélnem.”
  • 39. sőndör 2009. szeptember 08. 11:55
    „Bajnai Úr ! Önnek igaza van ! Cak arra kérem alázatosan, ne feledkezzen meg a "MAGYAR" holocausztokról sem, és tessék már elismerni, hogy a Magyar nemzet sem vérzett kevésbé és ártatlanabbul a múlt században, mint bármely más nemzet, és tessék már egy kicsit a Magyar nemzettel is foglalkozni hamár az Ő kormányának a feje !! Ha ez nem így van, akkor pedig tessék elhúzni a sunyiba !!
    Mélységes útálattal,
    Sőndör”
  • 38. unknown 2009. szeptember 08. 08:49
    „Senki nem akarja visszahozni a holokauszt borzalmas éveit és eszméit. Csak politikai számításból tematizálja azt oly erősen a baloldali politika, s az őt meggondolás nélkül kiszolgáló média. Az erre reagálók sokszor rosszul fogalmaznak, reagálnak ám csak azért - amit senki nem vesz figyelembe -, mert egyszerűen szűkreszabott, néhány mondatra korlátozott a vélemény közzétételére szolgáló hely, s idő. Ebből fakad a toluló nyomás a több lehetőséggel bíró befolyásolók részéről. Vagyis az kerekedik ki belőle, amire számítanak: nő az antiszemitizmus érzet. Randa dolog a politika...!”
  • 37. keiner 2009. szeptember 08. 08:41
    „28. hozzászólás lidocain 2009.09.07. 12:35, hm és miért akártak akkor egy Hess-menetet? Ö sem magyar.”
  • 36. floridaimagyar 2009. szeptember 08. 07:03
    „35. Nem kene azert annyira nekiesned. Abban azert van igazsag hogy van egy bizonyos "novekvo intolerencia" a kulonbozo kisebbsegek fele nem csak Magyarorszagon, de sok mas allamban is. Az meg kifejezetten butasag hogy melegek vonulnak fel es akkor a zsinagogat megdobalni uveggel - hol van ebben a logika ????????? Ha jol tudom meg a FIFA-ban is az europai csapatok alatt jatszik Izrael ami meg viszont furcsa, de az az igazsag hogy van ott sok mas azsiai allam is ...”
  • 35. Sziszifusz 2009. szeptember 08. 05:04
    „31. aranka2!
    Megértem, hogy magasabb rendű tudatod hitében nem ingathatlak meg, de sajnos nem fognak szobrot emelni nagyságodnak!
    Szörnyen szűklátókörű, fanatikus, és minden valószínűséggel olyan erőszakos ember vagy, aki az ellenkezőjét állítja magáról! Kedveském! A tények, szemellenzős látásmódod ellenére tények maradnak! A valóság itt van körülöttünk, de Te nem akarod látni, inkább degradálsz, devalválsz, konsprirálsz, leminősítessz! Minta példája vagy a demagógiájuk szűk kis cellájába bezárkózott tudással nem rendelkező, de mindenkit bíráló okoskodóknak!
    Találkoztam már ilyen emberekkel! Ez a fajta az, aki, ha bebizonyosodik, hogy tűzzel-vassal terjesztett nézetei nem állják ki a próbát, sértetten bosszút forralnak, mert létidegen számukra vereségük beismerése! Sajnos így is halnak meg! Egyik sem változik meg közben, ami annak köszönhető, hogy az utolsó pillanatukig becsapják saját magukat is!
    Nem szeretnék olyan lenni, mint Te!
    A tényeket marhaságokna nevezed, cáfolni viszont nem tudod, mert ezért hívják "tényeknek"! Zsidó vezetők saját népük helyzetéről tett reális helyzetfelmérésük okán tett kijelentéseit, nyilatkozatait próbálod leminősíteni? Csak nem vagy rasszista?
    Vagy Te jobban ismered a helyzetüket, mint ők maguk? Miért próbálod minden energiáddal lejáratni magad?”
  • 34. KolomparBeyonce 2009. szeptember 07. 23:37
    „Rogvest szet...<moderálva> az ideg!”
  • 33. KolomparBeyonce 2009. szeptember 07. 23:34
    „Trianon is a zsidok miatt volt, kissebb orszagot konnyebb megvenni. Gyurcsny monnnyon le es vigye as libait izraelbe! Majd a jobikk megmutassaja ezeknek <moderálva> ki a zur a hazba! Ejjen a Garda!”
  • 32. Írástudatlan-Tdi. 2009. szeptember 07. 20:59
    „Szerintem meg Bajnait kellene elszigetelni <moderálva durva>”
  • 31. aranka2 2009. szeptember 07. 17:10
    „Lidocain, elolvastam. Mind Dodó, mind Sziszifusz akkora marhaságot idézett, amekkorát ép ésszel elképzelni sem lehet. Miért ne írhatnám le a véleményemet? Mellesleg egyik hsz-nek sincs köze az eseményhez, csupán az eszetlen antiszemitizmus tipikus megnyilvánulásai.”
  • 30. lidocain 2009. szeptember 07. 15:31
    „29 olvasd el a cikket utána véleményezd más véleményét”
  • 29. aranka2 2009. szeptember 07. 15:00
    „Jól van, na, ha mindenáron hallani akartok!
    15. dodó, erre nem varrok gombot. Baromság.
    19. Sziszifusz, honnan vetted ezt az ostobaságot? Nyilván valami üldözési mániában szenvedő őrült firkálta elmegyógyintézeti magányában.
    A cikkről meg: az országban élő egyik vallási közösség ennyire fontos eseményén illik megjelenni mindazoknak, akik ott megjelentek. Erről hírt illik adni, oszt jónapot.
    Lidocain, ez nem zsidó vallási ünnep volt, hanem egy fontos évforduló megünneplése.
    Valaki, aki azt hiszi, hogy beleolvasott a Talmudba. Téved. Nem a Talmudot olvasta, hanem annak a Szentesy Alfonz-féle hamisítását.”
  • 28. lidocain 2009. szeptember 07. 12:35
    „Magyarországon a magyar értékeket kell elsősorban védeni és a magyar ünnepeket megtartani méltósággal NEM a zsidókét! egyenlőre még nem vagyunk a gazdáid gyarmata te libatolvaj!”
  • 27. Riri 2009. szeptember 07. 12:11
    „moderálva sértő”
  • 26. dodó 2009. szeptember 07. 10:50
    „19. hozzászólás Sziszifusz 2009.09.07. 00:17
    Gratulálok! Ez cikk! Érdeklődéssel várom <aranka2> reakcióját! Mintha kicsit elaludt volna...”
  • 25. nagyonnagy 2009. szeptember 07. 08:21
    „Nem tudom ma mo.-n ki akarja úgy általában a zsidókat Dunába lőni? Nyílván ilyet jóérzésű ember nem akarhat. Ne ezzel takarózzanak. A bűnös országromboló alja embereket persze példásan meg kell büntetni, akik közűl nagyon sokan valóban zsidók. De a két dolgot azért ne mossuk már össze. Ezek még a halottaikból is hasznot húznak.”
44 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szobrot állított Zrínyi Miklósnak Szigetvár

Egészalakos szobrot állított Zrínyi Miklósnak (1508-1566) Szigetvár: Michael Stebik horvát… Tovább olvasom