Délmagyar logó

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 3°C | 13°C Még több cikk.

Becsapott turisták, penészes pizzák

Az idegenforgalmi főszezonban szokásos vizsgálata során a fogyasztóvédelmi hatóság megyénkben a tavalyinál jóval több hiányosságot, vevőkárosítást fedett fel.
Simon István igazgató Fotóillusztráció: Bertleff András Pozitív példa: Kevés olyan vendéglátóhely akadt, ahol a fogyasztóvédők nyári ellenőrzéseik során mindent rendben találtak.
Nyáron szokásos vizsgálata keretében eddig megyénkben százhatvan helyen tartott ellenőrzést a fogyasztóvédelmi hatóság és a szakemberek a mintegy két hónapos idegenforgalmi főszezon hátralévő részében még legalább száz helyre akarnak eljutni. Napjainkban a felügyelőség minden munkatársa ezzel a feladattal foglalkozik: főképpen a nagyvárosokban – leginkább Sopronban – látogatnak el az élelmiszerboltokba, vendéglátó- és szálláshelyekre. Munkájukat a szomszédos megyék fogyasztóvédői és a vám- és pénzügyőrség, a tisztiorvosi szolgálat, az önkormányzatok szakemberei segítik.

Hiba hetven százalékban

– Sajnos nem dicsekedhetünk, a vizsgálat jelenlegi állása alapján a kifogásolási arány jóval magasabb a tavalyinál – összegezte az ellenőrzések eddigi eredményeit Simon István. A megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség igazgatójától megtudtuk, hogy az esetek hetven százalékában találtak hiányosságot. Az egészen apró szabálysértések közé tartozott például a panaszélési lehetőségről szóló tájékoztató hiánya, nagyobb hibának számított, ha az étterem bejáratán kívül nem helyeztek el árlistát. Több helyen előfordult vendéglátóknál, hogy nem tüntették fel, milyen kategóriába sorolt az egység. Sok esetben találtak a hatóság szakemberei a konyhákban ismeretlen eredetű alapanyagokat, lejárt szavatossági idejű húsokat, fűszereket, hitelesítetlen mérlegeket, lefagyasztott készételeket, pedig azok főleg gyorsan romló, gombás, tejfölös ízesítésnél veszélyesek.

Szabálytalan felárak

Két győri elegáns étteremben a fogyasztóvédők észrevették, hogy tízszázalékos díjat számoltak fel a felszolgálásért, pedig ez szabálytalan. Az egyik helyen a pluszdíj csak a külföldiekre vonatkozott, ami duplán elítélendő eljárás, mert a vendégek közt nem lehet különbséget tenni. Ez a magatartás egyébként a vásárlók megkárosításának számít, akárcsak az adagok mérésének, a fizetendő összeg kiszámolásának hibája. Ilyesmi az ellenőrzött egységek húsz százalékánál fordult elő; a jogtalan díj nagysága tíz és négyszáz forint közt mozgott.

Szavatosságon túl

A felügyelőség munkatársai több adag fagylaltot dobattak ki készítőikkel, mert lejárt határidejű adalékanyagokat tartalmaztak, vagy mert a fagylaltkönyv vezetésének hiányában nem lehetett minőségüket megállapítani. A szemétbe került az a negyvennégy pizza is, melyet egy bár működtetői romlottan tároltak a fagyasztóban. Az pedig még a sokat látott szakembereket is meglepte, hogy az egyik élelmiszer-előállítással foglalkozó nagyáruházban penészedő feltétű pizzákat kínáltak a vásárlóknak. Emellett tipikus hibának az élelmiszerüzleteknél a működési engedély hiánya, a lejárt szavatossági idejű áruk forgalmazása, az árfeltüntetés szabálytalansága számított. Gyakori gond a bevásárlóközpontokban, hogy a polcon feltüntetett ár nem egyezik azzal, amit a pénztárnál az elektronikus leolvasó mutat és mindig a polcon szereplő ár az alacsonyabb.

Többmilliós bírság

Ezért a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség többmilliós bírságot szab ki és körültekintésre inti a fogyasztókat. Simon István azt javasolja a vásárlóknak, hogy már a helyszínen reklamáljanak, írják be észrevételüket a panaszkönyvbe vagy hívják a felügyelőséget a (96) 514-485-ös számon.
„ A vásárlók megkárosítását jelenti, hogy sok helyen a csomagolóanyagokat belemérik a termékek súlyába."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jó döntés volt

Eredics Imre alpolgármester szerint Horváth László és Antal Imre politikai jellegű, ünneprontó… Tovább olvasom