Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Benzinár: hol a határ?

A nemzetközi piacot követi az immár ismét 300 forint fölé kúszó hazai benzinár, ami a jövőben tovább nőhet. Az év végéig 335-340 forint körüli benzintarifára számíthatunk.
- Miért ilyen drága a benzin?
- A múlt év végére a benzin alapjául szolgáló nemzetközi kőolajár a hordónkénti 60-ról 80 dollár körüli szintre emelkedett. Igaz, a forint a dollárhoz képest 200-ról 185-re erősödött. Tavaly az év közepén nőtt az áfa és a jövedéki adó, utóbbi ráadásul most Újévkor is. A világpiac emellett folyamatosan fel-le mozog, amit szintén követ a hazai tarifa - véli Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató vezetője.

- Most tartunk 315-ös benzinárnál. Mi jöhet még?
- Tavaly a mérsékelt olajárak ellenére Magyarországon az infláció kétszeresével, mintegy 10 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak. Véleményem szerint ez az arányszám az elkövetkező 15-20 évben nálunk és egész Európában is tartósan megmarad. Ne felejtsük el, hogy a gazdasági válságot számos térség, mint Kína vagy India, vagy akár Ausztrália, szinte meg sem érezte. Idén már Európában is néhány százalékos élénkülés várható. A legtöbb elemző a 2009-ben mért 68 dolláros olajár-átlag után idén 85 dollárt vár. A GKI Energiakutató szerint a mostani forint-dollár illetve euró-dollár árfolyam nagyjából szinten marad. Ez egy tíz százalék körüli nagykereskedelmi áremelést jelent, aminek a fele jelenhet meg a kutaknál. Vagyis az év végéig olyan 335-340 forint körüli benzintarifára számíthatunk. A gázolaj ára talán továbbra is alatta marad a benzinnek, bár ez az eltérés lényegében a két termék más-más jövedékiadó-mértékére vezethető vissza. Eme különbségtétel egyébként igen idejétmúltnak tűnik: korábban ezzel a környezetkímélőbbnek mondott dízel elterjedését szerették volna ösztönözni, de ez a tétel már rég megdőlt. Nemzetközi szinten a két termék árának nagyjából egyforma változására számítunk. Ugyan 2008-ban a nemzetközi szállítás felfutása miatt a gázolaj ára tartósan meghaladta a benzinét, egyelőre nem látni, hogy az ágazat miként lábal ki a válságból.

- Nincs-e az árnak felső tűréshatára?
- Nincs. Az autóhasználat mindenfajta uniós vagy belföldi törekvés ellenére az életmód része, amiről jóval kevésbé mondanak le az emberek, mint egyéb kiadásaikról. Gépkocsit mégiscsak a módosabbak használnak, és amondó vagyok, ha valaki közösségi közlekedés helyett a mozgásnak ezt a szabad formáját választja, fizesse is meg az árát. Nálunk egyes nyugati vagy amerikai városokhoz képest rendkívül fejlett a tömegközlekedés - igaz, ez ma, sztrájk idején nem igazán látszik.

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. rozator 2010. január 17. 19:18
    „Valahol Röszke és Horgos között!”
  • 46. troppauerhummer 2010. január 17. 18:36
    „NEM KELL ŐKET KOMOLYAN VENNI!”
  • 45. troppauerhummer 2010. január 17. 18:35
    „Figyelem: logaritmus és flexsnake elkötelezett provokatőr!”
  • 44. kukuruntyu 2010. január 17. 17:55
    „logaritmus!!

    okoska!édesanyám beteg!alig tud járni és Pestre viszem havi több alkalommal orvoshoz!vigyem biciklivel?vagy rakjam fel öt is vonatra mikor járni nem bir?plusz még Pesten ahol eltaposnák az emberek e metroban meg a villamoson!bravó

    ja és aki a kicsit nem becsüli a nagyott nem érdemli!(hozzáteszem nem vagyok se mszp se fideszes)<moderálva>”
  • 43. Pikk_Nick 2010. január 17. 16:41
    „17 MIL
    Igazad van! Évi 20e km felett érdemes átállni gázra. Kb.200e-be kerül és másfél év mire megtérül. A gáz is drágult: 148 helyett most 153, de előtte egész évben csak áfa-emeléskor /júl.1./ változott az ára.
    Ráadásul sokkal környezetkímélőbb mint a benzin.”
  • 42. adamantium 2010. január 17. 16:06
    „jah, elfelejtettem, ez akkor igaz ha 6 litert fogyaszt az autód, ha mondjuk van egy sprintered ami megrakva 12-t eszik és 100 ezer kilométert beleteszel egy évben akkor az már 600-800 ezer különbség”
  • 41. adamantium 2010. január 17. 16:01
    „logaritmus ha te 5 ezer kilométert vezetsz évente, és 2 havonta tankolsz akkor igen, de én pl. 25 ezret megyek évente és van aki mondjuk 100 ezret vagy még többet. 25 ezernél ugye 25*3-4 ezer ami 75-100 ezer évente. 100 ezer km/ év esetén meg 3-400 ezer ami ugye nem mindegy”
  • 40. troppauerhummer 2010. január 17. 15:59
    „Ja és a kormány most ad 4 milliárd forintot a British Petrolnak - AJÁNDÉKBA!”
  • 39. troppauerhummer 2010. január 17. 15:57
    „Azért ilyen drága mert magas az adója, és kielégíthetetlen a MOL nyereség vágya! ÁLLAMOSÍTSUK! ahogy ezt Hugó Chavez tenné! Ámen”
  • 38. Logaritmus 2010. január 17. 15:44
    „"50 literen 2500-3000 forint a kulonbség, tehát a tiszta nyereseég 1000-1500ft. ha kiszomborra megyek meg esetleg egy 20 literes kannával akkor már 3-4 ezer lesz a kulonbség"

    Ennyi pénzért inkább itthon maradok és elolvasom az újságot.”
  • 37. lidocain 2010. január 17. 15:39
    „bicigli,meg csak a tehetősebbek járnak autóval ugye? gyepes agyuak.
    itt nem csak erről van szó,hanem ha az üzemanyag drágul akkor mindennek,értitek mindenek felmegy az ára. mert már sem a termelő sem a kereskedő nem tudja benyelni az emelést,talán nem is akarja de ez mindegy is.
    vagy talán az árút lovaskocsival,vagy riksával szállitsák?
    mondjuk a riksa nem is lenne olyan rossz megoldás ilyen munkanélküliség mellett. a tehetősebb fuvarozó két ember fogna a kuli elé a kevésbé tehetős meg egyet.
    éljen a dübörgő magyar gazdaság! éljen az emesz(em)pé”
  • 36. adamantium 2010. január 17. 15:20
    „gyurcsóó, szerintem egész romániában nincs shell kút, legalábbis én nem láttam egyet se. van egy eoro5 nek nevezett diesel, ami 0% biodieselt tartalmaz és ugyancsak adalékos mint a v-power, én azt tankolom ha átmegyek”
  • 35. gyurcsóó 2010. január 17. 15:13
    „28. hozzászólás adamantium

    Nagylakon van Shell kut?
    Én ugy tudtam csak petron”
  • 34. Mil 2010. január 17. 15:07
    „Hát, ha tovább nő az árrés, akkor meggondolom hogy kimegyek-e.”
  • 33. ja 2010. január 17. 15:07
    „Gépkocsit mégiscsak a módosabbak használnak, és amondó vagyok, ha valaki közösségi közlekedés helyett a mozgásnak ezt a szabad formáját választja, fizesse is meg az árát. ez van a cikkben.
    De az ü-anyag áremelés mindent drágit.Tisztelt Hegedüs úr, ha nemtudta volna.de gondolom önt ez nemsokat zavarja.Nem egy a fizetésünk!!!”
  • 32. tomth 2010. január 17. 14:55
    „A riporter okosabb alanyt is találhatott volna...”
  • 31. adamantium 2010. január 17. 14:51
    „az útdíjat csak akkor kell kifizetni a románoknál ha kilépsz az országútra, nagylaknál a határ után 50 méteren belül jobb oldalon két bal oldalon 1 benzinkút van, és talán van a helyiségen belül is egy de erre már nem emlékszem biztosan. én az első kútra bementem telitankoltam (PetromV kút) megfordúltam és irány vissza. nem mentem ki nagylakról, tehát nem használtam az országutat így útdíjat se kellett fizetni. kiszomboron nem tom milyen a helyzet, de ott is valószínüleg hasonló mert a román benzinkutasok ravasz rókák és berendezkedtek a helyzetre”
  • 30. Mil 2010. január 17. 14:27
    „Az én számításom: itthon 310 a benzin, kint 260. 110 km oda-vissza, 6 literes fogyival számolva, 6.6 lter, legyen 6.5. Mondjuk belerakok 50 litert(55 lityós a tankom), azon spórolok 2500 ftot. Úgy tudom, csak 10 litert lehet behozni kannában, az 500 ft spórolás. Tehát 3000 ft össz spórolás. Útiköltségnek számoljunk mondjuk 285-tel átlagként, az 6.5-el számolva 1852 ft. Tehát kemény 1200 ft-ot spórolhatnék, de van valami kötelező útdíj a románoknál, ami nem tudom mennyi, és hogy, de az tovább csökkenti a spórolást. Tehát egy úton összvissz kb 1000 ftot lehet megspórolni(vagy annyit se, nem tudom hogy van ez az útdíj..), ha Szegedről megyek. Én egyébként Kiszombor fele mennék, ami talán valamivel rövidebb km-ben, de nem sokkal.”
  • 29. toxi-2 2010. január 17. 14:03
    „Na most én semmit sem értek már. Miért drágulna év végére a benzin? Én úgy tudom, hogy nem lesz 200-nál drágább, a villany fele ennyi lesz, a gáz meg legalább harmadával lesz olcsóbb. NEM LEHET MÁSHOGY!!! Mármint ha jól figyeltem az elmúlt években, mert minden alkalommal, amikor drágult valami, a fidesz azt mondta, hogy az impotens komány miatt van, olcsóbb is lehetne, nem drágább. Tehát ebből adódik, hogy hamarosan minden olcsóbb lesz. Persze, feltéve, ha a fidesz nem impotens????? Jaj, ki érti ezt ??? :)))))))))))”
  • 28. adamantium 2010. január 17. 13:54
    „mil én most voltam romaniaban eloszor kiprobaltam nagylakot 110km oda vissza tehát 6 liter diesel (kiszombor lesz a következő) 50 litert tankoltam, 270 forint átlaggal a jobbik diesel üzemanyagból, az itt nálunk 325-330 (shell V-power diesel), tehát 55-60 forint a különbség. 6*270 az ugye=1620, 50 literen 2500-3000 forint a kulonbség, tehát a tiszta nyereseég 1000-1500ft. ha kiszomborra megyek meg esetleg egy 20 literes kannával akkor már 3-4 ezer lesz a kulonbség, na szal ennyit a te számitásaidról.
    logaritmus, tudod a kapzsiság ellenállást szül a nép részéről, az alacsony bevételi szintet nem adók növelésével kell megoldani, azokban az országokban ahol egységes a jövedelemadó (romániában 16%, másutt több egy kicsit) a bevezetés után nagyobb lett az adóbevétel mert nem éri meg csalni. a sok szociális segéllyes, gyessel, rokkantsággal visszaélő meg a rendszer hibája, ha a kereset kissebb mint a segély és nem is kell ledolgozni akkor hülye az aki dolgozni megy hivatalosan, megkapja a segélyt és dolgozik mellette feketén. nem jobbak orbánék se a deákné vásznánál, de a szocik katasztrofalisak, meg az is aki megválassza őket azok után, hogy annyi embert eldeportáltak meg kivégeztek az átkosban, most is egy 56-os halálbíró állami kitüntetésben részesült, na ne má, minden rájuk szavazót elküldeném a recski haláltáborva vagy a gulágra egy évre tudják meg kikre szavaznak”
47 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Folytatódik a BKV-sztrájk, de estére megszülethet a megállapodás

Ma is folytatódik a BKV-sztrájk, mert nem született megállapodás a kollektív szerződésről a cég… Tovább olvasom