Délmagyar logó

2017. 12. 15. péntek - Valér 6°C | 13°C Még több cikk.

BKV-sztrájk 3. nap: Nincs megállapodás, tovább folytatódik a munkabeszüntetés

Folytatódik a sztrájk a BKV-nál, mert a csütörtöki egyeztetésen sem sikerült megállapodnia a munkabeszüntetésben részt vevő 14 szakszervezetnek és a vállalat menedzsmentjének a kollektív szerződésről. A felek a nap folyamán újra tárgyalóasztalhoz ülnek.

Az érdekképviseletek folytatják a kedden megkezdett határozatlan idejű sztrájkot - közölte újságírókkal a sztrájkbizottság szóvivője a tárgyalás után Budapesten. Nemes Gábor elmondta, hogy a BKV nem állt elő új ajánlattal, a szakszervezetek pedig továbbra is kitartanak eddigi álláspontjuk mellett. Hozzátette: mivel meg akarnak egyezni, napközben többször is tárgyalóasztalhoz ülnek.

A munkavállalók továbbra is elszántak, egyértelműen azt akarják, hogy folytatódjon a sztrájk - hangsúlyozta. Nemes Gábor elmondta: rendelkezésre áll követeléseik anyagi fedezete, de a BKV nem akarja teljesíteni igényeiket.

A munkavállalók eltökéltek, és akár a hétvégén is sztrájkolnak majd - jelentette ki. Nemes Gábor közölte, hogy a sztrájk mögött nem állnak politikai erők, a szakszervezetek kizárólag a dolgozók érdekeit képviselik.

Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója elmondta: a cég további ajánlatot nem tud tenni.

Mindenki ragaszkodik az álláspontjához, de megnyugtató, hogy a sztrájkbizottság meg akar egyezni - tette hozzá. Az igazgató közölte: a BKV napi 50 millió forintot takarít meg a sztrájk idején. A cégnek a munkabeszüntetés ugyan napi 40 millió forint pluszköltséget jelent, ezt azonban ellensúlyozza a 90 millió forintos megtakarítás.

Arra a kérdésre, hogy a BKV kárpótolja-e a bérlettel rendelkezőket, Székelyné Pásztor Erzsébet azt mondta: a kártérítés kérdését a törvény nem szabályozza; jelenleg is vizsgálják a pénzügyi lehetőségeket.

A tárgyalásokat délben folytatják.

Korábban írtuk:

11.07: a BKV-sztrájkbizottság Bajnaihoz fordult

Bajnai Gordon miniszterelnökhöz fordult a BKV sztrájkbizottsága, mert tájékoztatni szeretné a kialakult helyzetről - mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság elnöke a tárgyalások előtt.

Mint közölte: a kormány és a BKV által aláírt szándéknyilatkozatban nem szerepel olyan rész, amely arról rendelkezne, hogy a szociális juttatások megvonásával kellene megtakarításokat elérni. A szakszervezetek információja szerint megvan minden olyan költségfedezet, amellyel teljesíthető lenne a kérésük, de ezt a menedzsment nem veszi figyelembe.

Nemes Gábor elmondta azt is: az utasok érdekében mostantól készek arra, hogy éjjel-nappal tárgyaljanak, mert meg akarnak állapodni.

Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója kifejtette: a BKV kormánytámogatásának alapja az az üzleti terv, amelyet a kormánynak is benyújtottak, s ez nem teszi lehetővé a követelések teljesítését.

Közölte azt is: készek arra, hogy bármikor tárgyalóasztalhoz üljenek, és örülnek annak, hogy a sztrájkbizottság meg akar állapodni.

10.38 Biztonsági őrökkel közlekednek a 6-os villamosok

Biztonsági őrök védik a vezetőket a 6-os villamoson.

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke elmondta, tudomása szerint a cég biztonsági őrei fokozottan figyelnek a nem sztrájkoló alkalmazottakra, így a metró- , villamos-, valamint a troli- és a HÉV-vezetőkre.

A legforgalmasabb villamosvonalon, a 6-oson a biztonsági őrök a járművekre is felszállnak, és a vezetőfülke mögött vigyázzák a rendet.

Gulyás Attila szerint a szokásosnál nagyobb létszámban vannak jelen a metróaluljárókban és azok környékén a rendőrség járőrei is.

A vezető, aki a nem sztrájkoló szakszervezeteket képviseli elmondta: a villamos- és a HÉV-vezető dolga a legnehezebb a sztrájk alatt, mert ők kapják a legtöbb "beszólást" az utasoktól, és ugyanakkor sztrájkoló kollégáiktól is. A sztrájkolók szidalmazásokkal, rábeszélésekkel próbálják munkabeszüntetésre bírni a dolgozó BKV-sokat. Gyakran heves viták alakulnak ki a két tábor között - tette hozzá Gulyás Attila.

8.35: 43 busz- és 4 villamosvonalon közlekednek a járatok

Negyvenhárom busz-, illetve négy villamosvonalon közlekedteti járatait csütörtök reggel a BKV, a határozatlan idejű sztrájk harmadik napján.

Üzemkezdet óta - amikor 31 busz- és 4 villamosvonalon indultak el a járatok - további 11 viszonylaton kezdték meg a szolgáltatás nyújtását. A legtöbb busz teljes útvonalán jár, de ritkábban, mint egy normál hétköznapon.

A villamosközlekedésben továbbra is jelentős fennakadások vannak, reggel 8 óráig összesen négy járat (1-es, 6-os, 50A, 52A) indult el, ezek közül is csak a 6-os jár teljes útvonalon, és ritkábban követik egymást a szokásosnál.

A metrók és a trolibuszok üzemkezdetkor menetrend szerint elindultak, és azóta is fennakadások nélkül közlekednek. A csepeli és a gödöllői HÉV-szerelvények menetrend szerint járnak, a ráckevei HÉV Tökölre 30, Ráckevére 60 percenként közlekedik, a szentendrei HÉV Békásmegyerre 10, Szentendrére pedig 30 percenként indul.

Tizennégy BKV-szakszervezet harmadik napja sztrájkol, mert nem sikerült megállapodásra jutniuk a közlekedési társaság vezetőségével az új kollektív szerződés szövegéről. A kedden kezdődött határozatlan idejű sztrájkban többnyire buszos érdekképviseletek vesznek részt, de szinte minden területről van legalább egy szakszervezet, amely csatlakozott a sztrájkhoz.

A tárgyalások csütörtök délelőtt 10 órakor folytatódnak.

5.17: Az utasszámok alapján döntenek a járatokról

A BKV vezetése folyamatosan figyeli, hogy az egyes járatokat mennyi utas veszi igénybe, és részben az adatok alapján dönt a közlekedés megszervezéséről - mondta Mihálszky Gábor, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese.

A sztrájk ideje alatt a BKV saját, valamint a Volán és az alvállalkozók járműveivel szállítja az utasokat. Kedd hajnalban például a BKV 140 alvállalkozói, 39 Volán- és 20 saját buszt küldött forgalomba. A közlekedési társaság a sztrájk kezdetekor tudatta: az alvállalkozói járműpark szétosztásával úgy szervezi a szolgáltatását, hogy lehetőség szerint a belváros minden kerületből elérhető legyen.

Mihálszky Gábor, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese az MTI-nek elmondta: amikor döntenek arról, hogy mely járatokat üzemeltetik a sztrájk ideje alatt, figyelembe veszik, hogy a döntés pillanatában miként néz ki a teljes budapesti közösségi hálózat.

A közlekedés megszervezésénél az egyik alapelv, hogy ott nem indítanak járatot, ahol párhuzamosan van metró, HÉV, vasút, vagy Volánbusz-járat - mondta, és példaként a 22-es busz vonalát említette, ahol a Volánbusz is jár, így itt a sztrájk ideje alatt a fővárosi közlekedési társaság nem indít párhuzamosan buszjáratot. A Volánbusznak egyébként 240 olyan járata van, amely fonódik a BKV jártaival.

A másik alapelv, hogy a buszok a metrók, a vasút és a Volánbusz-hálózat között biztosítsanak átszállásos kapcsolatot úgy, hogy ne legyen olyan területe a városnak, ami "kimarad", és ahol 1-1,5 kilométernél nagyobb az úgynevezett "rágyaloglási távolság", ami egy megálló eléréséhez szükséges.

Emlékeztetett rá: a fővárossal kötött közszolgáltatási szerződésben rögzítették, hogy a hálózat megszervezésekor a gyaloglási távolságnak 300-500 méter közé kell esnie. A sztrájkra, mint rendkívüli helyzetre tekintettel, a hálózatot úgy kell átalakítania a BKV-nak, hogy az utasok 1-1,5 kilométer gyaloglással, közvetlenül elérhessék a metrót, a HÉV-et vagy a vasutat. Arra is figyelnek, hogy biztosítsák a nagy lakótelepek közvetlen összeköttetését a metróval.

A BKV azt is figyelembe veszi, hogy ha valamely vonalon nagyobb az utazási igény, akkor átcsoportosítanak járműveket onnan, ahol kevesebben utaznának. A vezérigazgató-helyettes elmondta: volt például olyan, hogy elindítottak egy járatot 10 perces követésekkel, de kiderült, hogy a járművek kihasználtsága ezt nem indokolja, ezért átcsoportosították a buszok egy részét oda, ahol több utas volt és ritkábban járt a busz.

A BKV vezetése a járművezetőktől és a forgalomirányítóktól kapja a pontos információkat, amik alapján döntenek az átcsoportosításokról.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gázspray okozhatta a diáklány rosszullétét

Gáz- vagy paprikaspray okozta egy diáklány rosszullétét szerdán Szekszárdon, a Bezerédj István… Tovább olvasom