Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 18°C Még több cikk.

BKV sztrájk: nincs megállapodás - szerdán is folytatódik a munkabeszüntetés

Budapest - Szerdán is folytatódik a BKV-sztrájk, miután nem született megállapodás a kollektív szerződésről. Kedden lényegében csak a metró járt kiszámíthatóan a fővárosban.

Nem sikerült megállapodnia a határozatlan idejű sztrájkot tartó szakszervezetek vezetőinek és a BKV menedzsmentjének a kollektív szerződésről a keddi megbeszélésen sem, az érdekképviseletek folytatják a sztrájkot - mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője.

A BKV új ajánlatot nem tett, a szakszervezetek pedig nem tudnak engedni álláspontjukból, mert - mint azt Nemes Gábor elmondta - nincsenek plusz követeléseik. Azokat a juttatásokat szeretnék megtartani, amit eddig a kollektív szerződés biztosított.

Kifejtette: a menedzsment nem készült új állásponttal, tehát a szakszervezetek azon javaslatát sem fogadták el, amely 700 millió forintot tudna megtakarítani éves szinten a tavalyi költségvetéshez képest. Szerintük ennyi megtakarítást hozna a hidegről melegétkezési utalványra való átállás, illetve a nyugdíjpénztári kötelezettségek fizetése.

Nemes Gábor elmondta azt is: feljelentést tettek a rendőrségen ismeretlen tettes ellen közúti közlekedés szándékos veszélyeztetése, valamint közüzem megzavarása és veszélyeztetése gyanújával. Bírósághoz fordulnak továbbá sztrájktörés miatt is, mivel szerintük nincs joga a munkáltatónak más szolgáltatóktól sofőröket alkalmazni.

Kérték, hogy betekintést nyerhessenek a Bajnai Gordon kormányfővel kötött megállapodásba is - tette hozzá.

A tárgyalásokat szerda délelőtt 10 órakor folytatják, a sztrájkot nem függesztik fel, de a munkabeszüntetés az éjszaki buszokat nem érinti - mondta.

Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója a tárgyalások után azt mondta: nem áll módjukban újabb ajánlatot adni.

A sztrájktörők alkalmazásáról annyit mondott: a BKV törvényes keretek között alkalmaz másodállásban gépkocsivezetőket.

Kocsis István, a BKV vezérigazgatója kedd délelőtt sajtótájékoztatón azt mondta: nem tehet újabb ajánlatot az érdekképviseleteknek. Felelős vezetőként nem hajlandó arra, hogy kollektív szerződésben rögzítsenek bér jellegű juttatásokat. Ha ilyet tenne, azzal - mint fogalmazott - eladósítaná a kormánnyal kötött megállapodás után fejlődési pályára álló BKV-t. Nem vállalhat olyan kötelezettségeket, amelyekre nincs fedezet - hangsúlyozta.

Egyre kevesebb vonalon közlekednek a BKV járművei a határozatlan idejű munkabeszüntetés miatt; már nem jár a 41-es villamos sem - közölte a cég kedden kora délután az MTI-vel. A 41-es villamos eddig rövidített útvonalon, a Bocskai út és a Kamaraerdő között járt, fél 12 óta azonban nem közlekedik. A 3-as villamos délután 2 óráig szállít utasokat, azt követően ez a járat is leáll. A villamosok közül már csak az 1-es, a 2-es, a 6-os és a 28-as villamos közlekedik a BKV közlése szerint, de e járatoknál is jelentős követési időközökre kell számítani. A buszok közül a 150-es vonalán nem járnak kora délutántól a járművek - olvasható a közleményben.

Délutánra a meghirdetettnél - www.bkv.hu - is kevesebb buszjárat közlekedett, leállt a 150-es, a 122-es és a 95-ös is. A 2-es villamosok vonalán is kevesebb volt a szerelvény. A 28-as óránként közlekedett, a 3-as meg leállt. Az 1-es és a 6-os villamos viszont ritkán, de közlekedett. A munkabeszüntetés az éjszakai buszokat továbbra sem érinti.

A MÁV-Start Zrt. és a Volánbusz is segítséget nyújt a BKV-nak abban, hogy az utasok a sztrájk ideje alatt is elérjék utazási céljukat. A vasút szerdán üzemkezdettől több vonatot közlekedtet egyes elővárosi vonalakon, illetve több vasútállomáson is megállít egyes szerelvényeket, a Volánbusz pedig negyven darab többletjárművet közlekedtet.


12.00: Ez történt kedd délelőtt

Nemes Gábor, a sztrájkbizottság elnöke az MTI-nek kedd délelőtt azt mondta: sikeresnek tekintik a sztrájkot, ezért egyelőre nem függesztik fel a határozatlan időre meghirdetett munkabeszüntetést. A szóvivő kifejtette: a buszok és villamosok vonalán teljes, 100 százalékos a sztrájk támogatottsága. Hozzátette: az, hogy néhány busz, illetve villamos jár, az annak köszönhető, hogy alvállalkozók vagy a sztrájkhoz nem csatlakozott szakszervezetek adják a sofőröket.

Kocsis István vezérigazgató sajtótájékoztatón jelentette be, hogy délután 2 órára várja az érdekképviseleteket a BKV Akácfa utcai székházába az újabb egyeztetésre. Új ajánlatot azonban - mint mondta - nem adnak, mert nem tehetik meg. Felelős vezetőként nem hajlandó arra, hogy kollektív szerződésben rögzítsenek bér jellegű juttatásokat, ha ilyet tenne, azzal - mint fogalmazott - eladósítaná a kormánnyal kötött megállapodás után fejlődési pályára álló BKV-t. Nem vállalhat olyan kötelezettségeket, amelyekre nincs fedezet - hangsúlyozta.

A Fővinform tájékoztatása szerint kedd délelőttre némileg mérséklődött a forgalom a fővárosban. Az ügyeletes szerint egyre több BKV-járat indul el a sztrájk ellenére, így a tömegközlekedésben is javulás tapasztalható. A metró, a troli és a HÉV rendesen jár.

Jelenleg nehezen járható a Hegyalja út és az Erzsébet híd környéke, a Bocskai út és a Petőfi híd, valamint a Lánchíd és az alagút. A belvárosban, a nagykörúton és környékén szintén nagy a zsúfoltság - tette hozzá az ügyeletes.

A Fővinform szerint a mostani javulás annak köszönhető, hogy az emberek beértek a munkahelyükre. A délutáni csúcsforgalom viszont jelentősen megnehezítheti a fővárosi közlekedést.

Nem okozott komoly fennakadást a fővárosi kórházaknak a BKV-sztrájk, csak néhány dolgozó nem tudott beérni a munkahelyére - közölte a fővárosi önkormányzat sajtóosztálya kedd délelőtt az MTI-vel.

Állnak a BKV buszai. Fotó: MTI
Állnak a BKV buszai.
Fotó: MTI

Három budapesti iskolában rendeltek el rendkívüli szünetet a BKV-sztrájk miatt kedden - közölte Hajdú Katalin, a fővárosi önkormányzat oktatási ügyosztályának alosztályvezetője az MTI-vel. Ismertetése szerint nincs tanítás a Harsányi János Szakközépiskola és Szakiskolában, a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában és a Szabómester Szakképző Iskolában. A többi intézményben rendben folynak a tanítási órák - tette hozzá Hajdú Katalin.

A BKV közlése szerint a forgalomba állított buszok biztonságosak - a cég ezzel a sztrájkbizottság szóvivőjének kijelentéseire reagált. Nemes Gábor hétfő este azt mondta, hogy több buszvezetőtől számukra ismeretlen emberek átvették a járművüket, majd azokat valahova elvitték. Közölte: ez szabályellenes, mert így elmarad a karbantartás. A szóvivő hozzátette: ha erre bizonyítékot szereznek, akkor feljelentést tesznek közúti közlekedés szándékos veszélyeztetése miatt.

A BKV tájékoztatása szerint mellékfoglalkozású szerződéssel rendelkező járművezetők, szakoktatók, területi vezetők vitték az autóbuszokat a Kőér utcai járműtelepre. A buszok érvényes karbantartási technológiája szerint minden járművet a hét egy adott munkanapján kell átvizsgálni, s kedd reggel csak olyan buszok álltak forgalomba a Kőér utcai telepről, amelyek heti átvizsgálása nem hétfőn volt esedékes - közölte a cég.

A Liga-szakszervezetek közleményben tiltakoztak a BKV azon gyakorlata ellen, hogy "az utasok biztonságát veszélyeztetve" átveteti az út szélén egy sofőrrel a járművet, ahelyett hogy a garázsba vinnék. "Csak reménykedhetünk, hogy a cégvezetésben előbb-utóbb megszületik a felismerés, hogy a munkabékéhez a konszenzusos megállapodáson át vezet az út" - írták.

Tizenkét órával a sztrájk megkezdése előtt bejelenti a munkabeszüntetést a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), ha úgy dönt, hogy szükség van erre az akcióra - közölte a szervezet vezetője az MTI-vel kedd reggel. Gaskó István elmondta: a VDSZSZ kapcsolatban van a BKV-s szakszervezetekkel, figyelemmel kíséri sztrájkjuk alakulását. A VDSZSZ hétfőn hirdetett határozatlan idejű országos szolidaritási sztrájkot a BKV dolgozóival. Gaskó István közölte: a szolidaritási sztrájk elsősorban a Budapest környéki vasúti közlekedésre koncentrál majd, de hatással lesz az egész ország vasúti közlekedésére.

A december 22-e óta zajló egyeztetéseken a BKV és a szakszervezetek nem tudtak megállapodni a sztrájk idején nyújtandó, még elégséges szolgáltatás mértékéről. Bár a törvény szerint erről egyeztetni kell, a közlekedési dolgozók sztrájkja esetén rendre nem sikerül megállapodni erről. A jogszabály szerint mindössze az egyeztetés kötelező, a megállapodás nem. A törvény nem szól arról, hogy mi számít elégséges szolgáltatásnak, illetve mi történik akkor, ha a felek nem tudnak megállapodni az elégséges szolgáltatásokról.

A BKV-nál működő 25 szakszervezet közül 14 sztrájkol. Ezek közül a legtöbb buszos érdekképviselet, de szinte minden ágazatból csatlakozott a munkabeszüntetéshez legalább egy szakszervezet. A BKV-nál mintegy 12 ezren dolgoznak, az érintett 14 szakszervezetnek 5.700 tagja van.

Korábban írtuk

Demszky: a BKV-sztrájk várhatóan egész nap tart

A BKV-sztrájk várhatóan kedden egész nap tart és bizonytalan, mikor ér véget. A fővárosban a főjegyző nem rendelt el tanítási szünetet, de három kerületi iskola négy telephelyén kedden nincs tanítás - mondta Demszky Gábor főpolgármester a Fővárosi Védelmi Bizottság ülését követő

Hozzátette: a védelmi bizottságban részt vevő tagszervezetek vezetői tájékoztatták arról, milyen következményei vannak a sztrájknak az egyes területeken (közlekedés, oktatás, egészségügy, közbiztonság).

Beszámolt arról, hogy éjszaka bombariadó volt öt fővárosi kocsiszínben, illetve garázsban, ezeket az eseteket a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) vizsgálja, mint ahogy a XVIII. kerületi, garázdasággal gyanúsított buszsofőr ügyét is.

A közlekedési helyzetről a főpolgármester azt mondta, hogy a csúcsforgalom 30-40 perccel előbbre jött, ezért sokkal korábban érdemes elindulni, az eljutás hosszabb ideig tart. A Budaörsi úton 30 százalékkal nagyobb a forgalom, az egész városban erős a gyalogos és a kerékpáros forgalom.

A BRFK arra kérte a közlekedőket, hogy tartsák be a közlekedési szabályokat, és emlékeztetett arra: tilos a villamospályákon kerékpározni. A rendőrség arra is felhívta a figyelmet, hogy a személygépkocsival közlekedők továbbra se használják a buszsávokat.

Demszky Gábor jelezte: a főváros szorgalmazza a telekocsi-programot, vagyis azt, hogy a gépjárművezetők vegyenek fel várakozókat a megállókban, a végállomáson.

A kórházakban egyelőre minden rendben, a dolgozók be tudtak menni, a mentőszolgálat ki tudta állítani a szükséges állományt. Ez a felelős intézményi menedzsmentnek és a dolgozók felelős magatartásának köszönhető - jegyezte meg. Mint mondta, jellemzően addig nem engedik el a dolgozókat, amíg a váltás meg nem érkezik.

A főpolgármester kitért arra: a főjegyző nem rendelt el tanítási szünetet, alapvetően az intézményvezetőkre van bízva, hogy azt elrendelik-e. A II., a IX., a X. és a XIII. kerületben egy-egy iskolában nincs tanítás. A pedagógusok akkor is megkapják a bérüket, ha nem tudnak bemenni a munkahelyükre.

A szemétszállításban nem volt fennakadás kedden a fővárosban.

Demszky Gábor közölte: azért nem lehet ingyenessé tenni a parkolást a jelenlegi helyzetben, mert több a főváros útjain a gépkocsi és biztosítani kell a "forgást" a parkolóhelyeken. Ha ingyenessé tennék a parkolást, akkor az, aki először érkezik, egész napra lefoglalná a parkolóhelyet. Ez nem pénzügyi-bevételi kérdés, hanem alapvetően ezzel tudják a méltányos parkolási rendet fenntartani - jelentette ki.

A tűzoltóságnál az ügyeletben lévőket le tudták váltani, megszervezték a munkavállalók bejutását.

A főpolgármester megköszönte az érintett két társaságnak, hogy a Volánbuszok megállnak a BKV-megállókban a MÁV-Start pedig sűrítette járatait a fővároson belül.

Demszky Gábor emlékeztetett arra: hétfőn rendkívüli kormányzati koordinációs bizottsági ülést tartottak, amelynek egyetlen témája a fővárosi közlekedési helyzet, illetve a várható sztrájk volt. Az önkormányzati miniszter a fővárosi beszámoló alapján azt állapította meg, hogy egyelőre nincs szükség operatív kormányzati intézkedésre, a helyzet erre nem érett meg. "Ez azt jelenti, hogy jelenleg kezelni tudjuk a helyzetet egyedül" - tette hozzá a főpolgármester.

Demszky: fogadják el a kollektív szerződést a szakszervezetek

Demszky Gábor főpolgármester azt kéri a BKV szakszervezeteitől, hogy kössék meg a kollektív szerződést, amely éves szinten, átlagosan 500 ezer forinttal többet biztosít a cég munkavállalói számára, mintha a munka törvénykönyve alapján kapnák a juttatásukat.

A főpolgármester a Fővárosi Védelmi Bizottság kedd reggeli ülését követő sajtótájékoztatón arról beszélt: a szakszervezetek olyan indokolhatatlan, méltányossági és igazságossági szempontból megalapozatlan követeléssel álltak elő, amit ők nem tudnak a kormánnyal már megkötött megállapodás alapján teljesíteni.

"A szakszervezetek a lehetetlent akarják, de a lehetetlent nem tudjuk lehetségessé tenni, a csodát nem tudja megtenni a BKV menedzsmentje, akármeddig is folyik a sztrájk" - jelentette ki.

Egyelőre nem függesztik fel a sztrájkot

Egyelőre nem függeszti fel a határozatlan idejű sztrájkot a BKV 14 szakszervezete - mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője kedd délelőtt.

A kedden nulla órakor megkezdett sztrájkot a szóvivő sikeresnek nevezte, mert a buszok és villamosok vonalán teljes, 100 százalékos a sztrájk támogatottsága. Hozzátette: az, hogy néhány busz, illetve villamos jár, az annak köszönhető, hogy alvállalkozók vagy a sztrájkhoz nem csatlakozott szakszervezetek adják a sofőröket.

Nemes Gábor a BKV-val folytatandó tárgyalásokról azt mondta: várják a munkáltató javaslatát a következő forduló időpontjára, amelyet a szakszervezetek nagy valószínűséggel elfogadnak. Eddig nem kaptak semmilyen megkeresést a BKV-tól ebben az ügyben - tette hozzá.

Hétfőn három alkalommal, reggel 7-kor, délután 2-kor és este 10 órakor is egyeztettek a BKV menedzsmentjével a sztrájkot hirdető szakszervezetek vezetői, de nem sikerült megállapodniuk a kollektív szerződésről, továbbá a még elégséges szolgáltatásról sem.

Az utolsó tárgyalást követően Nemes Gábor szóvivő elmondta, megmerevedtek az álláspontok, a BKV visszatért korábbi ajánlatához, amit a sztrájkbizottság nem tudott elfogadni. Az sem segítette a megállapodást, hogy a szakszervezetek információi szerint ismeretlen emberek átvették a buszsofőröktől a járműveket, majd azokat ismeretlen helyre vitték. (A BKV tájékoztatása szerint mellékfoglalkozású szerződéssel rendelkező járművezetők, szakoktatók, területi vezetők vitték az autóbuszokat a Kőér utcai járműtelepre.)

A sikertelen tárgyalást követően a sztrájkbizottság bejelentette, kedd nulla órakor határozatlan időre sztrájkba lépnek. A BKV-nál működő 25 szakszervezet közül 14 sztrájkol. Ezek közül a legtöbb buszos érdekképviselet, de minden ágazatból csatlakozott a munkabeszüntetéshez legalább egy szakszervezet. A sztrájkoló szakszervezetek az összes dolgozó mintegy felét képviselik. A BKV-nál mintegy 12 ezren dolgoznak, az érintett 14 szakszervezetnek 5.700 tagja van.

Tízszeres forgalmat bonyolíthatnak a taxitársaságok

Akár tízszeres is lehet a fővárosi taxitársaságok forgalma a BKV-sztrájk alatt egy átlagos hétköznaphoz képest. Erről Dudás Zoltán, a Főtaxi taxi-üzletág igazgatója beszélt kedden reggel.

Akár tízszeres is lehet a fővárosi taxitársaságok forgalma a BKV-sztrájk alatt egy átlagos hétköznaphoz képest. Erről Dudás Zoltán, a Főtaxi taxi-üzletág igazgatója beszélt kedden reggel.
Az igazgató elmondta: a Főtaxi mintegy 500 autóval van jelen az utcákon, ami a teljes kapacitásuk csaknem 80 százaléka.

Dudás Zoltán szerint a társaságnak sikerült kezelnie a megnövekedett rendeléseket; az előrendeléseket hétfőn késő este kellett csak korlátozni.

Az embereknek inkább azt javasolták, hogy az utazás előtt kérjenek autót - tette hozzá.

Medgyes Péter, a 6x6 Taxi marketing igazgatója az MTI érdeklődésére közölte, hogy hétfőn a szokásos előrendelések 5-6-szorosát vették fel a BKV sztrájk idejére. Előrendelést továbbra is fogadnak, azonban csak "óvatosan", hogy biztosan ki tudják elégíteni az utasok igényeit.

A társaság 611 autójából 540-550 van kinn Budapest utcáin, az éjszakás sofőrök is szolgálatban vannak - mondta Medgyes Péter.

A Taxi4-nél az MTI-nek elmondták, hogy folyamatosan veszik fel a rendeléseket, és közlik az utasokkal, hogy mikorra tudnak autót küldeni. A normál rendelések tripláját kapták a reggeli csúcsidőben, előrendelést pedig már csak délutánra fogadnak el, azt is korlátozott számban.

A sztrájk miatt nagy a torlódás Budapesten

Budapest szinte minden főútján nagy a forgalom, a bevezető utakon egymás érik az autók - közölte a Fővinform ügyeletese kedden reggel.

Az ügyeletes szerint sokan "elővették" az autójukat a BKV-sztrájk miatt, így a közutakon jóval több a jármű, mint más hétköznapokon. Az erősebb forgalom jobban érezhető a hidak környékén - tette hozzá.

Mint elmondta: jelenleg szinte nincs olyan főútvonal, ahol ne lenne nagy a forgalom. Balesetről egyelőre nincs hír.

Az UTV.hu kamerái alátámasztották a Fővinform ügyeletesének információit. A város főbb csomópontjainál elhelyezett webkamerák képein az látszik, hogy az M1-M7 bevezető szakaszán torlódnak a járművek a Sasadi út-Balatoni úti csomópontban a városba vezető oldalon, de jelentős a forgalom az Október huszonharmadika utcában is a Budafoki útnál a Móricz Zsigmond körtérre vezető sávokban. Budán torlódnak a járművek a Moszkva téren és a Vörösvári úton a Flórián térnél.

Pesten a Róbert Károly körúton a Váci úti felüljárónál, az Astoriánál és a Blaha Lujza téren a Buda felé vezető sávokban, az Üllői út-Ferenc körút sarkán és a Könyves Kálmán körúton az M5-ös csomópontnál a Lágymányosi híd felé vezető oldalon alakultak ki torlódások. Erős a forgalom a Hungária körút és a Kerepesi út kereszteződésében, de a járművek egyelőre folyamatosan tudnak haladni.

Sok megállóban - például a 4-6-os villamos vonalán - rengeteg ember várakozik.

Zavartalan a metró- és trolibuszforgalom

Továbbra is zavartalan a metró- és trolibuszforgalom, a HÉV viszont két vonalon ritkábban közlekedik - közölte a BKV az MTI-vel kedd reggel. A közlekedési vállalat több szakszervezete nulla óra óta sztrájkol.

A ráckevei HÉV a hétvégéi menetrend szerint jár, a szentendrei pedig Békásmegyerre tíz-, Szentendrére harmincpercenként indul - olvasható a BKV közleményében. A gödöllői és csepeli HÉV-közlekedés zavartalan, minden járat a menetrendnek megfelelően közlekedik.

A 6-os villamosok 15-20 perces követési idővel járnak. A 41-es villamos a Bocskai út és Kamaraerdő közötti szakaszon, az 1-es a Bécsi út és a Stadionok között, a 2-es, a 3-as és a 28-as villamos pedig a teljes vonalon, de a szokásosnál ritkábban követi egymást.

A BKV alvállalkozói által működtetet vonalak jelentős részén megindult a közlekedés, 25 vonalon vagy menetrend szerint, vagy kisebb útvonalváltozásokkal járnak a buszok. Ezeken felül megindult a közlekedés a 30-as, az 58-as, a 63-as, a 95-ös, a 103-as, a 128-as, a 150-es, a 151-es (Csepel, Határ utca és a 3-as villamos Gubacsi úti végállomása között), a 166-os, a 170-es, a 217 E, a 225-ös és a 244-es autóbuszvonalakon, valamint a 83-as trolipótló vonalán is. Mindegyik járat a menetrendhez képest ritkábban közlekedik.

A BKV-sztrájk előzményei

Kedden nulla órától meghatározatlan idejű sztrájkot kezdett a BKV Zrt.-nél működő szakszervezetek jelentős része, mert az utolsó, hétfő esti megbeszélésen sem született megállapodás a kollektív szerződésről. A sztrájk előzményei az elmúlt egy évben:

2009. január 22. - A BKV szakszervezetei - amelyek 2008. december 17-én állami garanciavállalás hatására lemondtak a sztrájkról - bejelentették: a kormány által ígért 30 milliárd forint hiánya, a HÉV kiszervezése és a munkavállalók védelme érdekében egységes és összehangolt BKV-sztrájk lehet februárban.

2009. február 26. - Sztrájkot hirdetett tizenegy BKV-s szakszervezet, miután nem született megállapodás az érdekképviseletek és a cég vezetősége között a bérfejlesztésről. Március 16-án a sztrájkbizottság visszavonta a sztrájkfenyegetést, miután az érdekképviseletek elfogadták a menedzsment által kínált 5 százalékos bérfejlesztést, és megállapodtak, hogy az év végi juttatásokat 45 ezer forintra emelik. A kollektív szerződéssel kapcsolatban a tizenegy szakszervezet álláspontja változatlan maradt: meg kívánják tartani a szociális juttatások mértékét.

2009. november 18. - A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke, Gulyás Attila bejelentette: ha nem sikerül a cég anyagi problémáit megoldani, vagy megegyezni az év végén lejáró kollektív szerződésről, decemberben sztrájkolhatnak a BKV dolgozói. A szakszervezeti vezető szerint a BKV a működési költségeken, így a tervszerű javításokat eltolásán takarékoskodik, ezért megugrott a napi meghibásodások száma.

2009. december 2. - Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetségének alelnöke közölte: ha hamarosan nem születik megállapodás a BKV anyagi helyzetének megoldására, akkor a szakszervezetek konkrét lépésekre szánják el magukat és akár sztrájkba is léphetnek. (December 15-én a kormány és a főváros megállapodott a BKV finanszírozásáról: e szerint a kormány több részletben 23 milliárd forinttal segíti a céget, amennyiben annak működése átláthatóbb és hatékonyabb.

2009. december 22. - A BKV és a szakszervezetek bejelentették: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.

2009. december 29. - A BKV hat reprezentatív szakszervezete közül három aláírta a 2010. január elsejétől érvényes új kollektív szerződést. (Hatályba lépéséhez az érdekképviseletek 65 százalékának vagy mind a hat reprezentatív szakszervezet aláírása szükséges.) Mivel azonban az érdekképviseletek többségével a másnapi egyeztetésen sem született megállapodás, ezért az érdekképviseletek jelentős része január 12-én nulla órától határozatlan idejű sztrájkot hirdetett. (A vita a nyugdíj- és egészségpénztári hozzájárulásokról, illetve az étkezési utalványokról folyt.)

2010. január 4. - Munkakezdéskor több száz busz nem ment ki a garázsból. A sztrájkbizottság szóvivőjének, Nemes Gábornak az indoklása szerint azért, mert az alkalmazottak kollektív szerződés hiányában a munka törvénykönyve szerint dolgoztak, és annak minden egyes pontjához, előírásához szigorúan ragaszkodtak. A BKV menedzsmentje azonnali vizsgálatot rendelt el. A következő napokban állandósultak a fennakadások a buszközlekedésben, miközben nem közeledtek az álláspontok a BKV vezetése és az érdekképviseletek között a kollektív szerződésről és a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásról.

2010. január 11. - Az utolsó, este 10 órakor kezdődött megbeszélésen sem született megállapodás a BKV menedzsmentje és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről. A BKV vezetősége eredménytelennek nyilvánította a sztrájktárgyalást, mivel nem történt előrelépés, mert mindkét fél fenntartotta legutóbbi ajánlatát. A BKV javaslata biztosítaná a dolgozóknak a korábbi kollektív szerződésben szereplő 3 százalékos nyugdíj- és egészségpénztári támogatást, de nem a kollektív szerződés keretein belül, hanem a bérjellegű kiadások között, a bértárgyalások keretében. Az érdekképviseletek azonban ragaszkodtak ahhoz, hogy a kollektív szerződés keretében rögzítsék a 3-3 százalékos bérjellegű hozzájárulásokat. Nem zárkóznak el az osztott munkaidős foglalkoztatástól, a hatezer forintos melegétkezési utalványtól, de ragaszkodnak az év végi 45 ezer forintos étkezési utalványokhoz. A BKV vezetése azonban nem tudta elfogadni a szakszervezetek ajánlatát, mert azzal túllépné a rendelkezésre álló pénzügyi keretet. A szakszervezetek 12-én 0 órától sztrájkolnak.

Olvasóink írták

  • 11. achilleus 2010. január 12. 19:30
    „2010-01-12 18:56
    Újabb két BKV-st hallgattak ki
    Újabb két embert hallgatott ki a rendőrség a BKV-nál. Így már 5 embert gyanúsítanak H. Éva, Hagyó Miklós volt MSZP-s főpolgármester-helyettes szóvivőjének törvénytelen foglalkoztatása miatt. Zelenák Tibort, a BKV volt kommunikációs főosztályvezetőjét bűnsegédként elkövetett hűtlen kezeléssel gyanúsítják, aki a nyomozás adatai szerint igazolta H. Éva jelenléti adatait. Ezzel összejátszott Regőczi Miklós volt és Bolla Tibor jelenlegi vezérigazgató-helyettessel, akik aláírták Horváth Éva bérének és juttatásainak kifizetését úgy, hogy amögött nem volt valódi teljesítmény.

    Hagyó elvtárs meddig élvezi még munája gyümölcsét?
    10 év fegyház, vagyonelkobzás!”
  • 10. flexsnake 2010. január 12. 18:44
    „negyed millát vesznek fel havonta a buszvezetők plusz juttatások, miért sztrájkolnak? Kibaszni mindet az utcára és takarodhatnak amerre akarnak.”
  • 9. apucibuci 2010. január 12. 16:51
    „Az elidult járatfelsoroláshoz csak annyi lenne a hozzáfűzni valóm, hogy a 166-os járat nem, hogy ritkábban de egyáltalán nem közlekedik.”
  • 8. sauron2 2010. január 12. 16:48
    „emberek százezreinek mindennapját keserítik meg, nem beszélve a drága bérletekről! Gaskó elmehet szájba <moderálva> a bkv sztrájk vezérét!”
  • 7. achilleus 2010. január 12. 16:28
    „2010-01-12 16:17
    Újabb BKV-vezetőt rabosítottak
    A köztévé híradója úgy tudja: a Budapesti Közlekedési Vállalat volt kommunikációs főosztályvezetőjét, hűtlen kezeléssel gyanúsítják. Az értesülés szerint Zelenák Tibort H. Éva, Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettes egykori szóvivője foglalkoztatásával kapcsolatban hallgatták ki a BRFK-n.”
  • 6. szandokán 2010. január 12. 14:59
    „Bár csak még egy hétig ne járna semmi,majd akkor elgondolkodna a sok agyoniskolázott,semmittevő.”
  • 5. Agyalapi 2010. január 12. 13:43
    „Közlöm: egyre több villamos jár.”
  • 4. Naca 2010. január 12. 11:47
    „"...a csodát nem tudja megtenni a BKV menedzsmentje..." nyilatkozta Demszky úr. Hát pedig tudnak, legalábbis ha nem a melósról, hanem saját magukról van szó. Csodálatos összegeket, csodálatos jogcímeken tudtak kiutalni maguknak. Vajon miért áll vizsgálat alatt szinte az egész BKV vezetés? A régóta húzódó problémákat eddig szőnyeg alá seperték, takarták, ahogy lehet, de most betelt a pohár. Ezt még vidékről is látni, hogy a főváros katasztrófális helyzetben van, tarthatatlan mind a gépkocsivezetők, mind pedig az utasok számára. Ha a sok elsíbolt pénzt, no meg persze a 4-es metróra erőltetett milliárdokat a felszíni közlekedésre fordították volna és folyamatosan történtek volna fejlesztések, járműcserék, most nem tartanának itt és nem kellene a vezetésnek kiabálnia, hogy honnan vegyen most egyszerre ennyi pénzt!”
  • 3. zanzibari_laszlo 2010. január 12. 09:56
    „sima,igazad van!”
  • 2. zanzibari_laszlo 2010. január 12. 09:55
    „A Jobbiktaxival menjetek,az féláron fuvaroztat! Láttam a reklámjukat.”
  • 1. sima 2010. január 12. 09:36
    „"A sztrájk miatt nagy a torlódás Budapesten" Talán inkább a sikkasztók miatt ! Nem a sztrájkolók utalták át maguknak a 100milliókat. Ez kimaradt a cikkből !”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Továbbra is víz alatt több Borsod megyei út

Vízátfolyás miatt több út egy-egy szakasza továbbra sem járható Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. Tovább olvasom