Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Bokros: Magyarországnak nem végzete a leszakadás

Egyedüli garanciának Bokros Lajos saját programját, illetve az abban megfogalmazottakat tartja Magyarország felemelkedéséhez - erről szerda este beszélt nagyrészt egyetemista fiatalok előtt Budapesten.
A Közép-Európai Egyetem (CEU) professzora szerint nem jó irány a rövidtávú, keresletélénkítésre alapozó válságkezelés, Magyarországnak sem ezt az utat kell követnie. Bokros Lajos az eseményen többször bírálta politikai elitet, úgy fogalmazott: 1998 után hátradőlt, elkényelmesedett, és egyetlen komoly reformot nem hajtott végre.

Bokros Lajos a válsággal kapcsolatban kijelentette: nincs szó nemzeti halálról, minden ország volt mélyponton. Magyarország gazdaságpolitikájának elhibázott mozzanatai között említette, hogy 1998-ig végrehajtottak reformokat, ám azóta a politikai elit elkényelmesedett, egy komoly reformot sem hajtott végre. Megjegyezte azt is: 2002-ben a köztisztviselői és a közalkalmazotti béreket jelentősen megemelték, majd bevezették a 13. havi fizetést és nyugdíjat. Ezekkel Bokros szerint "feléltük a jövőt". A volt pénzügyminiszter később a 13. havi járandóságokkal kapcsolatban hangsúlyozta: most a válságban nem az kérdés, hogy ezek megmaradjanak, hanem, hogy egyáltalán a 11., 12. havi nyugdíj megmaradhat-e.

Magyarországnak nem végzete a leszakadás - véli Bokros. Fell kell hagyni a populista, demagóg ígéretekkel, őszintén, felelősen és "tiszta kézzel" kell politizálni. Komoly szerkezeti reformokkal visszafordítható az ország leszakadása - szögezte le.

Az elmúlt hét miniszterelnök-jelölt választását erősen bírálta Bokros, hiányolta, hogy az érintettek zömével nem is tárgyaltak, illetve nem ismertethették válságkezelő programjukat. Mint mondta: olyan volt, mintha felütötték volna a szaknévsort, hogy ki legyen a kormányfő.

Külföldi tapasztalatai alapján Bokros Lajos azt mondta, szánakozással tekintenek Magyarországra. Ma nem büszkeség magyarnak lenni - tette hozzá. Nem lehet olyan intézkedést említeni Magyarországról, amit végrehajtottak és jól működik, és így példaként szolgálhatna más országoknak - fogalmazott.

Bokros Lajos nem ért egyet azzal, hogy a válság a neoliberális gazdaságpolitika csődje, hiszen nem minden országban volt jellemző ez a gazdaságpolitika, ugyanakkor minden országot elérte a válság. A politikai jobboldal vádjára, azaz hogy Magyarország azért került ebbe a helyzetbe, mert neoliberális gazdaságpolitikát folytatott, a professzor azt mondta: Magyarország nem folytatott neoliberális gazdaságpolitikát; ha azt tette volna, akkor nem itt tartanánk.

Ha neoliberális gazdaságpolitika lett volna Magyarországon, akkor nem épülhetett volna meg egy olyan felesleges presztízsberuházás, mint az M6-os autópálya, ami nem fog megtérülni - szögezte le. Hasonlóan felesleges és ésszerűtlen beruházának tartja Bokros a 4-es metrót is, amely többszörösébe kerül majd, mint ahogy tervezték.

Az uniós pénzek felhasználásáról kifejtette, hogy Magyarország elaprózza azokat. Szerinte ugyanis nincs elegendő nagy infrastrukturális beruházás. A magyar vasút korszerűsítését például fontosnak tartaná.

Az egyetemi professzor szerint az Európai Unióhoz 2004-ben, illetve 2007-ben csatlakozott országok között Magyarország áll a legrosszabbul, mert az államháztartási hiányra egyik kormány sem fordított figyelmet. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyetlen ország Magyarország, amely a maastrichti kritériumok közül egyet sem teljesített.

A volt pénzügyminiszter többször hangsúlyozta, hogy kifejezetten elhatárolódik attól a válságkezelő lehetőségtől, hogy Magyarország felfüggessze az államadósság visszafizetését, és ezt több szempontból is károsnak nevezte.

Az európai parlamenti választással kapcsolatban arról beszélt, tisztában van azzal, hogy van egy olyan szavazói réteg, amelyet az MDF nem tud megszólítani. Mint mondta: nem számít mindenki szavazatára. Azokét várja, akik hajlandóak személyes áldozatot vállalni azért, hogy Magyarország kilábaljon a válságból. A volt pénzügyminiszter a magyar állampolgárok adózási fegyelmét is bírálta. Úgy fogalmazott: el kell érni, hogy Magyarországon az adócsalás ne nemzeti sport, hanem szégyen legyen. Az adócsalók, bliccelők ne szavazzanak rám - mondta.

Olvasóink írták

64 hozzászólás
  • 64. bambinaXX 2009. április 03. 00:12
    „58. comet! úgy írtad le, ahogy gondolom - köszi. Azt is tudod, miért "támogatjuk" a multikat - szemben a kkv-kal? énmár nemértek semmitsem... Mi lett azzal a 80% hazai árut a polcokra "akcióval"?”
  • 63. Power 2009. április 02. 16:45
    „Szerintem ez a gazdaságpolitika, ha balos volt, ha neoliberális volt, egyszerűen csődöt mondott.
    Nem nekünk kell meghozni a különböző gazdaságélénkítő és takarékossági intézkedéseket, de itt az ideje példát venni a messze előttünk járó szomszédainkról. A mi feladatunk és alkotmányos jogunk az előrehozott választások kikényszerítése.
    Csehországban megtartják az előrehozott választásokat.
    "Benyújtotta kormánya lemondását csütörtökön Mirek Topolánek cseh miniszterelnök. Václav Klaus államfő elfogadta a kormány lemondását, s az új kabinet megalakulásáig megbízta az ügyvivői feladatok ellátásával."”
  • 62. Eagleeye 2009. április 02. 16:34
    „Ígéröm nem pimaszkodok többet máma.”
  • 61. Mil 2009. április 02. 16:10
    „Itt egy vegyes gazdaságpolitika volt, ami sikeresen ötvözte a különböző modellek hátrányait: neoliberális volt, mert mindenünket eladtuk, és totálisan kiszolgáltattuk a hazai gazdaságot a világpiacnak, sőt, versenyelőnyt biztosítottunk a külföldi cégeknek. Baloldali, mert magas adókkal sújtottuk a hazai cégeket, és ellenérdekeltté tettük az embereket a rendes munkában.MA nem éri meg túlmunkát vállalni legálisan, mert a többletre nagyobb adó rakódik. Nem éri meg minimálbérért dolgozni, mert ilyen-olyan segélyekből meg feketemunkából jobban ki lehet jönni.”
  • 60. Eagleeye 2009. április 02. 15:52
    „Alien bébi!

    Imádom ha a csajok előttem meghajolnak bármelyik irányban, ezér érdemös élni!
    Már leírtam hogy hasonlítsd össze a 2002-es és a mostani adatokat, vágod?
    Leírhatnád az emilöd hisz érzöm a vonzalmat köztünk.”
  • 59. strangerr 2009. április 02. 15:32
    „Te sasszem!
    Rengeteg érved súlyától meghajolok:)
    Szeretem ha valaki ennyi érvet leír, csupa tényeket és adatokat. És persze nem személyeskedik, mint az oviban szoktak, amikor kifogynak az érvekből:)

    Comet!
    "A nyugatot felesleges másolni mert nekik sincs megoldásuk"
    Én azért igy rendszerváltás után 20 évvel csak úgy próbából megtenném:) De hát a mai buktát nem a gyurcsány csinálta nyugaton is?:)
    "Hatalmas tartalékok vannak a racionalizásban és a korrupció visszaszorításában is."
    Egyetértek. És hatalmas az ellenérdekeltek száma is.

    "A munkahelyteremtés az egyik kulcstényező, és a magyar arány erősítése is fontos a gazdaságban"
    Mindkettővel egyetértek. A KKV-kat kellene segíteni, mert ők adnak munkát és ők nem viszik ki a pénzt. Csak hát tudod van 3 millió nyugdíjas szavazó...”
  • 58. comet 2009. április 02. 15:19
    „53 strangerr - pedig a racionalizálást el kell kezdeni, mert azért vagyunk ott ahol, mert ezideig nem történt meg.
    Az egész gazdaság szerkezetet újra kell gondolni, és megnézni melyik ágazatok között lehet munkaerőt átcsoportosítani. Most viszik fel a nyugdíjkorhatárt, másik oldalon meg fiatalokat tesznek az utcára. Valami nagyon töketlenül alakul. Nem a fiatalok fogják az időseket eltartani hanem fordítva. Vannak tartalékok a társadalom és gazdaság szerkezetében, ezeket kell átgondolni, és megpróbálni közösen kimászni a bajból, nem úgy hogy másokat lenyomok. Hatalmas tartalékok vannak a racionalizásban és a korrupció visszaszorításában is. A nyugatot felesleges másolni mert nekik sincs megoldásuk, és a mai buktát az ő rendszerük generálta. A munkahelyteremtés az egyik kulcstényező, és a magyar arány erősítése is fontos a gazdaságban, amire most lehetőség nyílna, csak hát lépni kéne már.”
  • 57. Eagleeye 2009. április 02. 15:18
    „Embörök!
    Veréb lögyek ha ez a strangerr nem az ex logaritmus!
    Ilyen (finoman fogalmazva) furcsa gondolkodása csak neki löhet.
    Vagy esetleg tényleg idegön, esetleg külföldi löhet!
    Javaslom lögyön a neved ALIEN, mert már csak egy földönkívüli nem látja a lényegöt.
    Mi több csajszi vagy babám, jók a virgácsaid mer ha igen még rádhajtok a végin!
    Szerintem bejövök neköd azér válaszolgatsz.”
  • 56. bambinaXX 2009. április 02. 15:06
    „2. egyetéek veled, bár amit írtál elkeserítő..

    Aki azt hiszi, h Bokrosmár egyszer megmutatta "mit tud"-az nagyon téved: nem hagyták , hogy megmutassa, mert olyan ellenállásba ütközött!! Itt az emberek nagy része egy korcs rendszerben hiszi magát: azt akarja, h megmaradjon minden,ami jó volt a szocializmusban(szociális biztonság), ugyanakkor elvárja, h az a jó is meglegyen, ami a kapitalizmus sajátja(elvileg megvehet bmit,utazhat bhova). Ilyen nincs-csak olyan arab országban, ahol az állampolgárok alanyi jogon kapnak fizetést, mert:Gazdag az állam az olajkitermeléssel jááró bevételek miatt (persze az ő jólétüket "mi" fizetjük meg a benzin árával...)!!! választani kell!!!! 20éve tart a maszatolás, egymásragérgetés, stb..”
  • 55. strangerr 2009. április 02. 15:01
    „Kedves Eagleeye!
    Éppen hogy az a baj, hogy Magyaroszágon van egy baloldali kormányzó erő, egy még baloldalibb ellenzék, és mindezeknél baloldalibb közvélemény.Amiket írtam pont, hogy a Kádár kori szocialista állami és ellárórendszerek átalakítása lenne piacgazdasági viszonyokra. Ebben mi a baloldali?
    Épp az a baj, hogy nincs egyetlen jobboldali erő sem idehaza.”
  • 54. Eagleeye 2009. április 02. 14:52
    „Kedves strangerr!

    Bizonyára hízelgő rám nézve, hogy egy ilyen felvilágosult, modern, haladó és széles látókörű hivatásos aggódó megdícséri szerénységemet.
    De a tréfát félretéve és a száraz tényekhez visszatérve, ha már a tényeket említetted akkor javaslom nézz utána a következőknek.
    Nevezetesen hogy hányadikok voltunk a régióban, a főbb gazdasági mutatók vonatkozásában 2002-ben és jelenleg.
    Csak hogy segítsek 2002-ben az élen vagy a dobogón, most viszont az utolsók között.
    Éleslátásodat csak nem a vörös csillag dicső fénye vakítja el?
    Csak költői kérdés.”
  • 53. strangerr 2009. április 02. 14:47
    „Kedves comet!

    Perszem, csak ha elkezded racionálni például a közigazgatást, akkor több százezer "átlagember" válik feleslegessé. Millió hivatal, jogszabály és apparátus teljesen feleslegesen viszi a pénzt, a túlszabályozott bürokráciák egymást látrák el "munkával".
    Az ott dolgozó "átlagember"-nekaz az érdeke, hogy ez ne változzon.

    De pl. a kisvállalkozó átlagembernek az az érdeke, hogy ne kelljen Neki ezeketen a felesleges apparátusokot fenntartania, és ennyivel is csökkentsék az adóterheit és így meg tudjon élni, és esetleg még azt a 2 alkalmazottját is ki tudja fizetni.

    Gyakorlatilag azzal, hogy az összes Kádár kori pénznyelő automata érinthetetelen (Egészségügy, MÁV, Közigazgatás és önkormányzati rendszer, oktatás) a kormányzat csak a szociális hálóhóz tud nyúlni.”
  • 52. Power 2009. április 02. 14:31
    „Az ország érdekében szívesen venném, ha az összes miniszterelnök, miniszter és kormánypárti képviselő 7 évre visszamenőleg visszafizetné az államkasszába azt, amit "munkavégzés" jogcímen felvettek.”
  • 51. Én2 2009. április 02. 13:41
    „tv, rádió állandóan szajkózza, hogy milyen megszorítások lesznek, csak az a baj, hogy ezek mind a kisembereket érinti a gyerekeseket és a nyugdíjasokat meg a többit. Az a legnagyobb baj, hogy nem hallok arról, miként fognak spórolni a minisztériumban ,a parlamentben és a gazdagok miről mondanak le vagy a váll. vezetők bérét csökkentenék, v. elszámoltatnák azokat akik pár éve alatt rohadtul meggazdagodtak. Ezeket szívesen hallgatnám.
    Nem a kisemberek kötötték el azt a sok pénzt hanem ŐK!”
  • 50. comet 2009. április 02. 13:30
    „48.- még lehetne sorolni a listát, igen ők alkotják az átlagembereket akiknek ugyanaz az érdekük, nevezetesen hogy normális életet élhessenek. Ehhez kéne megteremteni a feltételeket, és nem felülről való szabályozással, hanem alulról történő építkezéssel, mert sajnos nálunk az alapok lettek szétverve, és ameddig nincsenek alapok addig nincs mit szabályozni.
    Aki tudja hogy mi van a vállalatok kapuin belül, és még viszonyítani is tud, az tudja hogy hol lehet előrelépni mégpedig nagyon sokat. Az megérti hogy Magyarországon miért van priorítása támogatások megszerzésének a termelés racionalizálásánál, miért éri meg tisztességtelenül pénzt keresni, miért éri meg képzetlen munkaerőt alkalmazni, és miért tűnik el rengeteg pénz. És azt a rengeteg eltűnt pénzt megszorításokkal nem lehet ellensúlyozni.”
  • 49. papsajt 2009. április 02. 13:02
    „Nem szeretem Bokrost, de szerintem a Kupa program sem volt jobb v. rosszabb.
    Gyakorlatilag nem csak a kisemberekkel kéne megfizettetni,amit politikusaink szétloptak és szétosztogattak a cimboráknak.
    Le kellene cserélni az egész parlamentet, és mindenkit vagyongyarapodás vizsgálat alá venni ,családostul.
    Miért marad el a felelőssérre vonás?

    Mentelmi jog se kéne nekik,nemhogy költségtérítés.”
  • 48. strangerr 2009. április 02. 12:56
    „Ki az az "átlagember" ??

    A beosztott állami alkalmazott?
    A közalkalmazott? A köztisztviselő?
    Az egészségügyi dolgozó?
    A nyugdíjas? A diák?
    A kisvállalkozó? A pályakezdő? A maszek beosztott? A gazdálkodó? A multinál dolgozó? A befektető? stb.

    Mert hogy mindenkinek más és más az érdeke.

    Kedves Eagleeye!
    Gratulálok a hozzászólásdhoz:) Te már érted a lényeget, tudod a tényeket, az összefüggéseket átlátod, kiváló hazafi vagy:)”
  • 47. comet 2009. április 02. 12:18
    „42- erre kell a z előrehozott választás, hogy lássuk mit kapunk és a leendő kormánypártból komolyabb program legyen kikényszerítve. A lakosságot ennél jobban lerongyolni már értelemetlen, nem azért állunk így mert xy-nak lakása van meg élelmet tud venni magának. Spórolni a korrupció hátraszorításával, a gátlástalanul kaszálók megfékezésével és a gazdaság racionalizálásával lehet. Az átlagemberektől pedig nem elvenni kell (mivel már nincs nagyon mit) hanem adni nekeik (munkát is), hogy normális szereplői lehessenek a piacnak, és értékes tagjai a társadalomnak.”
  • 46. sós 2009. április 02. 12:17
    „Nos akkor jöhet a kedves politikai elit elszámoltatása,pénzvisszafizetése,büntetése,mert ugye ha mindezt egy halandó állampolgár tette volna......(lásd wiskis).17 év plussz, lenullázás.Emberek ébresztő!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 45. JungHeinrich 2009. április 02. 12:17
    „...ha visszatekintunk a multba azonnal latszik a jövö, altalaban krizishelyzetben a magyarok azonnal egymas "gyilkolaszasaba " fognak igy sem lesz maskent a vege ;a totalis csöd.Törtenelmi szerencsenk az ehhalal ellen hogy az EU tagjai lehetunk es mivel az EU nem engedheti meg maganak hogy egy tagallama csödbe menjen igy meg leszunk mentve...kicsit. Persze cserebe nem engedik az önallo penzugyi dönteseket igy meg vihetjuk is valamire.....no ez egy eleg valoszinu forgatokönyv, ez pedig egy akkora sz@r amiböl nem tudunk kilabalni egyedul ugyhogy ne almodozzatok bar szerintem a legbiztosabb a CsabiVezir csillagösvenyen...:-(((”
64 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mérettől függően drágulnak a pendrive-ok

Április 15-étől drágulnak a pendrive-ok, a memóriakártyák és a zenelejátszós mobiltelefonok. A… Tovább olvasom