Délmagyar logó

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 1°C | 8°C

Csaknem kétmilliárd forintos a kár a közutakon

Csaknem kétmilliárd forintos az árvíz miatti kár a hazai közúthálózaton. Az elmúlt hetek áradásaiban mintegy 140 útszakasz került hosszabb-rövidebb időre víz alá, melyek közül még mindig vannak járhatatlan útvonalak - tájékoztatott a Magyar Közút Nonprofit zrt. közleményében hétfőn.
Számos útszakaszon várhatóan több száz méteren kell teljes burkolatcserét elvégezni, ami több tízmillió forintos költséget jelent esetenként, de a kárfelmérés jelenleg is tart. A viharos szél jelzőtáblákat, jelzőberendezéseket és úttartozékokat rongált meg, és a kidőlt fákat, letört ágakat is el kell távolítani az utak széléről.

Volt olyan nap, amikor száz útszakasz került a víz fogságába, a közútkezelő szakemberei pedig mintegy ezer káresetet regisztráltak. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője szerint az előzetes becsléseknél sajnos jóval nagyobbnak tűnik a kár. A kisebb úthibákat a szakembereik folyamatosan javítják, de rengeteg olyan kár is keletkezett, amelynek a helyreállítására közbeszerzést kell kiírniuk.

A vállalat közleménye szerint a legtöbb kár eddig az észak-magyarországi és a dél-dunántúli úthálózaton keletkezett. Borsod-Abaúj-Zemplén megye halmozottan hátrányos helyzetben van: a mostani elöntésekig is itt regisztrálták az elemi károk zömét. A heves esőzések jelentős károkat okoztak Baranya, Somogy, Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Fejér, Komárom-Esztergom és Pest megyében is.

Olvasóink írták

  • 3. jozko 2010. június 01. 08:01
    „Nem a pénzzel /vagy annak hiányával/ lenne itt a legnagyobb baj, a nagyberuházások költségvetését néha tán túl is méretezik/hogy legyen mihez "nyúlni" ?! Talán mérnök is akadna, akinek nem 2-3 rétegű illatosított papírra nyomtatták a diplomáját...A koncepció a hibás: választási ciklusokhoz mérik a határidőket, kampányfogássá silányítják a sokmilliárdos nagyberuházásokat! Ámbár az úgynevezett "tartós fogyasztási cikkek"-nek minősülő háztartási gépek, építőanyagok, szerelvények stb. kihordási, szavatossági ideje sem több 5-8 évnél! És egyre több környezetkárosító anyag, melléktermék kíséri a "modern" technológiákat. Nem kell csodálkoznunk az időjárási, ökológiai katasztrófákon. Modern kifejezéssel élve . a fagylalt visszanyal...”
  • 2. Lugas6 2010. június 01. 00:43
    „Nem lehet csodálkozni, hogy a drága milliárdokból épített új utak, sztrádák ilyen időjárási körülmények között órák alatt tönkremennek. Ha a Szeged Makó közötti utat nézem összehasonlításként akkor elmondható, hogy ez a régi építésű út még megfelelő minőségű (föld-agyag) útalapra, és megfelelő minőségű anyagból(föld-agyag) épült. Bár a hatalmas forgalom miatt újból és újból nyomvályúsodik, de az út anyagának összetétele miatt még gátként is tudna funkcionálni esetleges áradás esetén. Ezzel szemben a "korszerű "sztrádák alapja homok és kavics= sóder. Ha vízfolyás alakul ki mellette, az órákon belül kimossa az út alapját ami ezt követően jó hogy beszakad. Meg lehetne persze akadályozni, hogy egy közeli patak, vagy egy csatorna vízszintjének extrém körülmények közötti áradása ne okozza az útalap kimosódását, csak az pénzbe kerül. Az út, vagy sztráda szélétől az út melletti vízelvezető árokig megfelelő mértékben ki kellene aszfaltoni, vagy betonozni az útpadkát. A szlovák Duna csatorna gátja szintén sóderből emeltetett, de a gát tetejétől a túlsú gátoldal tetejéig a teljes mederrel egyetemben kellő mértékben ki van aszfaltozva. A Duna eddig még nem mosta ki. Akkor a kisebb vízfolyásoktól is megvédené tán az utakat ez a módszer.....”
  • 1. jozko 2010. május 31. 22:34
    „Kétmilliárd....bagatell. A képviselők évi javadalmazása évi 15-20 milliárd!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Őrület! Felmászott a kórház kéményére

Felmászott egy férfi a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház kéményére Budapesten, de a tűzoltóknak már… Tovább olvasom