Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 29°C Még több cikk.

Decemberben többet költünk fogyasztási cikkekre

Ünnepi körkép: decemberben az átlagosnál 25 százalékkal költünk többet napi fogyasztási cikkekre. Az idei karácsony slágerajándékai az MP4-lejátszók és az autónavigációk lehetnek.
A karácsonyi sütés-főzés, ajándékozás eredményeképpen a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzései decemberre kiemelkedően megugranak: az év utolsó hónapjára az egész éves forgalom 10-11 százaléka jut. A háztartások 2006 utolsó hónapjában élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot 249 milliárd forintért vásároltak – derül ki a GfK Piackutató Intézet adataiból. A kutatók szerint idén az MP4 lejátszók mellett az autónavigációs rendszerekből is sok kerülhet a fa alá.

A napi fogyasztási cikkek teljes forgalma 2006-ban 2399 milliárd forint volt, ami átlagosan 200 milliárd forintnyi havi forgalmat jelent. A decemberi költések viszont általában az egész éves forgalomnak mintegy 10,4 százalékát adják, így 2006-ban 249 milliárdot tettek ki – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek címmel évente megjelenő tanulmányából.

Míg a vásárlók 2004 decemberében a havi átlagos költéshez képest 20 százalékkal hagytak nagyobb összeget a különböző üzletek kasszáinál, 2005 utolsó hónapjában már 24 százalékkal, egy évvel később – tavaly –pedig 25 százalékkal költöttek többet az ünnepi előkészületek során. Az évzáró hónapra eső háztartási beszerzések egyre nagyobb arányban a hipermarketekre koncentrálódnak. Jól példázza ezt a tény, miszerint tavaly decemberben a vásárlási intenzitás – azaz a bolton belül egy vásárlóra jutó FMCG költés – ebben az üzlettípusban mintegy 39 százalékkal nőtt az átlagos havi vásárlási intenzitáshoz képest. Ez jelentős növekedés a 2005. évben mért 20 százalékos plusz forgalomhoz képest. A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése 2006 novemberéről decemberre mintegy 4°százalékponttal, 23 százalékról 27 százalékra nőtt, majd – a korábbi évekhez hasonló tendenciát követve – 2007. januárban visszaállt 23 százalékra. Az év utolsó hónapját tekintve a kis üzletekben átlagosan közel 16°százalékkal (független kisboltok: 23 százalék, láncba szerveződött kisboltok: 9 százalék), míg a drogériákban mintegy 17 százalékkal költenek többet a vásárlók. Ennek oka főleg az ilyenkor ugrásszerűen megnövő vásárlási gyakoriság, azaz decemberben a vásárlók a havi átlaghoz képest e boltokba gyakrabban térnek be, minek eredményeképpen összességében többet is költenek.

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja, s alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. A háztartások privát fogyasztási trendjeit nyomon követő ConsumerScan adatok szerint az ilyenkor fontos alapanyagokból, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab, a fogyasztók jellemzően kétszer annyit vásárolnak az év utolsó hónapjában, mint máskor. Hasonlóképpen megduplázódik a Mikulás és karácsony alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek (dezodor), továbbá a sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt, égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.

A karácsonyi szezon kiemelkedő a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint 2006. november-december időszakban közel 115 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők szórakoztató elektronikai termékekből, mint a 2006. szeptember-októberi időszakban. A háztartási kisgépek darabszámos értékesítése még ennél is jelentősebb változást mutat az év végi ajándékvásárlási szezonban: ezekből az árucikkekből az előző időszak forgalmához képest 58 százalékkal értékesítettek többet a kereskedők. A tavalyi évben a legkeresettebb öt elektronikai termék sorrendben az MP4 lejátszó, elektromos fogkefe, elektromos szőrtelenítő készülékek (férfi és női egyaránt), MP3 lejátszó és kenyérpirító volt.

A kutatók előrejelzése szerint a korábbi évekhez képest újdonságot jelenthetnek az idei karácsony kedvenc ajándékai között az autónavigációs rendszerek, játékkonzolok, de a korábbi évekhez hasonlóan az MP4 lejátszónak és LCD televíziónak vélhetően újra sokan örülhetnek a karácsonyfa alatt. A tapasztalatok alapján ezen árucsoportok darabszámos értékesítése az, mely várhatóan a legnagyobb mértékben megugrik.

Olvasóink írták

  • 1. S.Grandpierre Cecília 2007. november 23. 11:44
    „Karácsonyi láz?



    Ezzell a bevásárlási lázzal sem a magyar gazdaságot segítjük, hanem a nagy multikat és a bankokat, hitelek felvételével.
    A szeretet eltörpül a tárgyak birtoklási vágyai között, talán mégjobban?
    Vagy abból tudunk ajándékozni a legkevesebbet, vagy annak értéke elveszett?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eddig hozzávetőleg 31 millió külföldi utazott idén hazánkba

Hozzávetőleg 31 millió külföldi utazott Magyarországra az első három negyedévben. Ez 4 százalékkal… Tovább olvasom