Délmagyar logó

2017. 09. 19. kedd - Vilhelmina 13°C | 25°C Még több cikk.

Drasztikus létszámleépítés jöhet a MÁV-nál

A nyár végére véglegesedő, majd ősszel a parlament elé kerülő új közösségi közlekedési stratégia a MÁV-csoport háromfelé "darabolását" célozza, a helyzet azonban jelentős beavatkozást igényel, mivel vasutasok ezrei kerülhetnek utcára a kiegészítő szolgáltatások állami támogatásának megszűnése miatt; eközben a személycserék nem állnak le, várhatóan a MÁV érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén - számoltak be pénteki napilapok.
A Népszabadság úgy értesült, hogy akár több ezer vasutas is utcára kerülhet a kiegészítő szolgáltatások (tolatás, kocsirendezés, áttengelyezés) állami támogatásának megszűnése miatt.

A lap szerint az előző kormányzat a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft.-től egyes pályavasúti szolgáltatások árának csökkentéséért más szolgáltatások beáldozását kérte. "A VPE tette a dolgát, az áldozati bárány szerepe a vasút kiegészítő szolgáltatásaira jutott" - írta a Népszabadság. Így az iparvágányok kiszolgáltatásához szükséges tolatási, kocsirendezési feladatok jövőre nem kapnak költségvetési támogatást. Ez viszont olyan mértékű díjemelést eredményez, ami az iparvágány-kiszolgálás területén a megrendelési állomány teljes eltűnését okozhatja.

A MÁV-nál elkészített elemzésre hivatkozva a Népszabadság azt írta, hogy a megrendelések "eltűnése" 5,4 milliárd forintot meghaladó bevételkiesést okoz, ebből a pályahasználatidíj-bevétel elmaradása mintegy 4,1 milliárd forint lesz. A lap szerint azonban emellett 2000-4000 vasutas munkája feleslegessé válhat.

A vasúttársaság működését meghatározó közösségi közlekedési stratégia a Népszava szerint nem hoz újdonságot, mivel az új kormány alapvetően a Bajnai-kabinet által elhatározott reformokra épül. Eszerint a MÁV Zrt.-ből az eredeti tervek szerint kiválhat a vasúti infrastruktúrát, vagyis a pályahálózatot fenntartó önálló cég és a már most is különálló személyszállító társaság. Előbbi Nemzeti Vasúti Pályaüzemeltető Zrt., utóbbi Nemzeti Vasúti Személyszállító Zrt. néven működött volna tovább. Utóbbiba integrálhatják a vontatási, illetve a gépészeti tevékenységért felelős MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. mellett a jelenlegi személyszállító MÁV-Start Zrt.-t.

E lépésnek gátja korábban a forráshiány volt - írta a Népszava. A lap tudni véli azonban, hogy most az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) kész lenne a tőkeinjekcióra, amit a kormányváltás előtti hónapokban nem vállalt.

A Magyar Nemzet értesülése szerint várhatóan a MÁV érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén. A lap szerint egyre nagyobb az esély arra, hogy az újonnan kinevezett elnök-vezérigazgatónak szabad keze lesz munkatársai kiválasztásában, visszakapja az igazgatósági tagok kinevezésének jogosítványát.

A jelenlegi helyzetben azonban a legnagyobb feladat a szolgáltatási minőség szinten tartása a MÁV-nál - írta a Magyar Hírlap, amely szerint a mozdonybeszerzéseken kívül egyelőre minden fejlesztést leállítottak.

Olvasóink írták

  • 4. achilleus 2010. július 09. 13:21
    „2010-07-09 13:03 - Völner: Nem kell tömeges elbocsátástól tartani a MÁV-nál

    Nem látott olyan előterjesztést, amely drasztikus, több ezres elbocsátást tartalmazna - mondta pénteken a vasutasnapon Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára újságírók előtt. Átszervezés lesz, és elképzelhető, hogy nem vesznek fel új embereket, valamint a nyugdíjba vonulók helyét nem töltik be - tette hozzá.

    Völner Pál szerint átszervezések lesznek, de tömeges elbocsátástól nem kell tartani. Példaként említette, hogy túl sok, hetvennél több gazdasági társasága van a MÁV-nak. Ráadásul a szolgálattevők arról panaszkodnak, hogy kevesen vannak - mondta még a jubileumi, 60. Vasutasnap ünnepsége után a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára.

    A pénteki Népszabadság írt arról, hogy vasutasok ezrei kerülhetnek az utcára a jövő év elején, munkájukra ugyanis az előző kormány döntésének hatására a MÁV kezében lévő tolatási, kocsirendezési, áttengelyezési szolgáltatások állami támogatásának megszűnése után nem lesz szükség.

    A MÁV elnök-vezérigazgatója, Andrási Miklós távozása kapcsán Völner úgy fogalmazott, hogy nem tud róla semmi rosszat mondani, de olyan időszakban nevezték ki (egy évvel ezelőtt), amikor más elvárásai voltak a politikai vezetésnek. Most a MÁV konszolidációja, fejlesztés, szárnyvonalak újranyitása van napirenden, amihez új ember kell - mondta az államtitkár. A Független Hírügynökség kérdésére Völner Pál azt mondta, hogy a következő, várhatóan újabb öt szárnyvonalon még idén elindulhat a közlekedés.

    Először a szakszervezettel akar tárgyalni, aztán ismerteti álláspontjukat arról a VDSZSZ-követelésről, hogy a MÁV Cargo két évvel ezelőtti eladásából befolyt 102,5 milliárd forintból minden vasutas kapjon fejenként 250 ezer forintot - mondta az államtitkár. Az előző kormány és vasúti vezetés mereven elzárkózott ez elől.

    A vasutas napi ünnepségen Völner Pál, egyebek közt arról beszélt, hogy a MÁV-nál dolgozókat a működési gondok nyomasztják, fejlesztésre nem lehet uniós pénzt fordítani, ezért reményei szerint olyan koncepciót dolgoz ki a következő cégvezetés, ami biztosítja a működést és az alkalmazottak munkáját.”
  • 3. Léni 2010. július 09. 11:47
    „Gaskónak nem ilyen esetben kellene mozdulni? Most is áldását adná a sztrájkra Orbán?”
  • 2. reagens 2010. július 09. 11:31
    „A MÁV ügyek felderítése, "letisztázása" iszonyat mennyiségű feladat. Évekig húzódhat.
    Úgylehet még a régi várbörtönöket is be kell üzemelni..
    Hiányszakma lesz a smasszer!
    :))”
  • 1. papsajt 2010. július 09. 09:41
    „Nem a dolgozókat kellen kirúgni egyből, hanem a szerződéseket felülvizsgálni!
    BKV mintára készültek a Mávnál is a szerződések. Sokszor a haverok és volt főnökök cégei kapták a milliós megbízásokat, alibi munkáért.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az idén is az OTP a legjobb magyar bank

Az idén is az OTP Bankot választotta a legjobb magyar banknak a londoni Euromoney gazdasági magazin,… Tovább olvasom