Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 20°C Még több cikk.

Éjszakai járat

Egy akcióthriller a Rémálom az Elm utcában- és a Sikoly széria rendezőjétől, Wes Craventől.

Lisa (Rachel McAdams) utál repülni, de amikor felszáll a Miamiba tartó éjszakai járatra, még nem is sejti, hogy nem a repüléstől érez majd halálfélelmet a fedélzeten. Beszálláskor kellemesen meglepődik, mert Jackson (Cillian Murphy) mellé szól a jegye. Az elbűvölő modorú férfival már megivott egy italt a repülőtéri terminálon, és talán egy kis flört is kialakult közöttük. Nem sokkal felszállás után azonban Jackson leveti álarcát, és felfedi valódi célját: titkos ügynök, és az a feladata, hogy meggyilkolja a belbiztonsági miniszterhelyettest. A siker kulcsa pedig nem más, mint Lisa. Ha a lány nem hajlandó együttműködni, meggyilkolják az édesapját: egy másik ügynök csak Jackson hívását várja. A 12 ezer méteres magasságban száguldó gép fedélzetén Lisa nem tud hová menekülni, és segítséget sem kérhet anélkül, hogy ne sodorná veszélybe édesapja, a többi utas és a saját életét. Ahogy fogynak a kilométerek, Lisának egyre kevesebb ideje marad arra, hogy megakadályozza a készülő gyilkosságot…

INFÓ
 
Wes Craven rendező leginkább két kultikus horrorsorozat, a Rémálom az Elm utcában- és a Sikoly-széria alkotójaként ismert. E filmekben mesterien zongorázott a nézők idegein, ám az Éjszakai járat készítésekor még rafináltabb eszközöket használt, hogy a feszültség egy pillanatig se csökkenjen.

„Ez nem horrorfilm, hanem lélektani krimi - szögezi le Craven. - Nincs benne őrült, aki konyhakéssel hajkurássza az embereket, és senki nem visel maszkot - ha csak abban az értelemben nem, hogy valaki egészen másnak adja ki magát, mint ami valójában. Érdemes belegondolni: soha nem tudhatjuk, ki mellé szól a jegyünk a repülőgépen…"

Ettől a gondolattól lódult meg Carl Ellsworth forgatókönyvíró fantáziája. „Amint az ember elfoglalja a helyét a gépen, elkezdi figyelni, ki közeledik feléje a széksorok között, és olyasmi jár a fejében, „Ki lehet ez a pali?", meg hogy „Jaj, csak nehogy ez üljön mellém". Ebből az ötletből fejlődött ki a történet. A fülke című film is hatott rám, amelyben a főszereplő szinte a teljes filmidőt egy helyen tölti. A rosszfiú meg a jófiú között komoly térbeli távolság van. Azon kezdtem el gondolkodni, hogyan tudnám a lehető legkisebbre csökkenteni a távolságot. El tudom-e érni, hogy a gyilkos és potenciális áldozata folyamatosan összezárva, testközelben legyen, és fenn tudom-e tartani a feszültséget? Azt hiszem, sikerült, mert a feszültséget Lisa és Jackson beszélgetése kelti, amely meglehetősen ártatlanul indul, aztán hirtelen átfordul valami rosszba. Remélem, a közönség fogékony lesz erre az izgalmas kalandra, amely a két ember szavaira épül ugyan, de ugyanolyan lebilincselő, mint egy hagyományos akciófilm.

A másik megoldandó kérdés az volt, hogyan lehet Lisát és Jacksont elszigetelni a 150 többi utastól. Az ember azt hinné, hogy a zsúfolt repülőgépen Lisa könnyedén segítséget kérhet, de Jackson felkészült erre az eshetőségre" - magyarázza Ellsworth.
 
„Mindig a forgatókönyvi fázisban kötődöm legszorosabban egy projekthez, és az Éjszakai járat azonnal megfogott - mondja Wes Craven rendező. - A rendező semmit nem tehet, ha nincs jó forgatókönyve, és Carl Ellsworth munkája meglepően jól szerkesztett és eredeti volt."
„Az Éjszakai járat cselekménye teljes egészében a két főszereplő körül forog - magyarázza Craven. - Lisa fiatal üzletasszony, akit látszólag teljesen lefoglal a munkája. Ám kiderül róla, hogy szörnyű titkot hordoz magában, ami különösen sebezhetővé teszi őt, amikor a gépen megkezdődik a macska-egér játszma. Nagyon jól leplezi az érzelmeit, de a mellette ülő férfi olyan ember, aki mások veséjébe lát. Jackson nagyon érdekes figura, mert lelkileg teljesen rendíthetetlen. Ha rábízol egy feladatot, elvégzi és továbblép anélkül, hogy bármilyen erkölcsi rezonancia keletkezne benne."

„A két főhős között zajló lélektani játszma tette érdekessé számomra a történetet - veszi át a szót a Lisát megformáló Rachel McAdams. - Hatalmas színészi feladatnak tartom egy olyan karakter eljátszását, aki egy helyben ül túszként, miközben a külvilágnak nem szabad megtudnia, mi is történik. Amikor a nézők először találkoznak vele, a lányt kizárólag a munkája érdekli. Ez köti le minden pillanatban. Mivel a hotelszakmában dolgozik, jó a problémamegoldó képessége, még a legszorultabb helyzetben is vannak mentő ötletei. A magánéletben viszont zárkózott, fél az intimitástól. Falat emelt maga köré, hogy kizárja a világot; gyakorlatilag nincs magánélete, még az apjával sem tartja rendesen a kapcsolatot, mert úgy döntött, hogy a munkája lesz az élete. Lisa nagyon érdekes utat jár be a cselekmény során: a két pont között, ahol kezdi, illetve ahová eljut, ég és föld a különbség."
 
McAdams filmbeli partnere Cillian Murphy ír színész, aki hibátlan amerikai kiejtést sajátított el a szerep kedvéért. „Nem úgy fogtam fel a karaktert, hogy teljesen rossz vagy netán jó lenne - mondja Murphy. - Ő elsősorban megbízható szakember, akit megfizetnek az elvégzett munkáért. A cselekmény során azonban megváltoznak a körülmények, és emberünk kezéből kicsúszik az irányítás. Vonzódom az olyan figurákhoz, akik szélsőséges helyzetekbe kerülnek, és egyre elviselhetetlenebb a drámai feszültség - ez pedig kifejezetten ilyen szerep. A forgatókönyv minden színész álma! Tulajdonképpen kamaradarab, ahol minden figyelem a repülő két utasára irányul."

Murphy két nappal az esküvője előtt repült Londonból Los Angelesbe, hogy tárgyaljon Wes Cravennel és Marianne Maddalenával a szerepről. Stílszerűen a repülőn olvasta el a forgatókönyvet, és magára a találkozóra is egy repülőtéri étteremben került sor.

„A menyasszonya nagyon aggódott, hogy nem ér vissza időben, de minden összejött - meséli a producer. - Körülbelül félóráig tartott a megbeszélés, és már repült is vissza Londonba, két nappal később pedig megházasodott. Ő volt az egyetlen színész, akit a szereppel kapcsolatban meghallgattunk, mert tudtuk, hogy tökéletes lesz."

„A forgatókönyv roppant erős volt, és ha egy filmet Wes Craven rendez, akkor jó kezekben van a projekt - mondja Murphy. - Tökéletesen érzi a film nyelvét, és akkor van igazán elemében, ha a feszültség fokozásáról van szó. Teljesen rábíztam magam az elképzeléseire, különösen Jacksonnal kapcsolatban, mert egy ilyen karakternél nagyon kell vigyázni, nehogy túl korán kiderüljenek róla bizonyos dolgok. A film elején kedvesnek és közvetlennek kellett lennie, utána pedig úgy kell átalakulnia igazi önmagává, hogy a többi 150 utas ezt ne vegye észre."
Bár Jackson és Lisa ellenséges viszonyban vannak egymással, Craven azt akarta, hogy a két karakter között valamilyen bonyolult vonzalomféle is kialakuljon. „Jacksonnak teljesen le kell hengerelnie Lisát az első néhány rövid jelenetben - mondja a rendező. - Elbűvölő, figyelmes és rokonszenves, fanyar a humora - egyszerűen vonzó pasi az elején. Aztán egyszer csak felfedi magát a szörnyű tervével együtt."

„Elsőre az ember nem gondolná, hogy Cillian alkalmas lenne alkatilag erre a szerepre - veszi át a szót Rachel McAdams. - Kedves és vidám, nem tűnik hiteles gyilkosnak, de amint a kamera elindul, és ő elkezd összpontosítani, teljesen megváltozik - szinte már ijesztő!"

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A termelők eladták a gabonájukat

Az idei gabonatermés mennyisége megfelelő volt, de a minősége – főként a sok csapadék miatt – hagyott kívánnivalót maga után. A gazdák nagyobb része nem tudja tárolni terményét, ezért már a kombájn alól értékesítette, nyomott áron. A közraktárak sem népszerűek a termelők körében, már ahol vannak. Tovább olvasom