Délmagyar logó

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 5°C | 10°C Még több cikk.

Elektronikus tanulás, tanár nélkül

Politikuspályára csábították, gazdasági területen futhat be karriert Bedő Imre (30), aki cégvezetőnek mondhatja magát: cége az elektronikus tanulással foglalkozik. Szeptemberben dobják piacra terméküket, s nem titkolja: piacvezető szerepre törnek.

Az erdélyi Csíkszerdahelyről származó férfi a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerzett diplomát ösztöndíjasként. Az egyetem hallgatói önkormányzatának elnöke, a HÖKOSZ alelnöke volt. Lehetett volna politikus, csábították, ám egy befektetési cégnél kezdte a pályáját projektigazgatóként. Így került kapcsolatba a Győri Szeszipari Rt.-vel, s lett a társaság vezérigazgató-helyettese közel három évig, idén márciusig, amikor rövid időn belül harmadszor is váltott.

– Miért tette meg ezt a lépést? – kérdeztük Bedő Imrét.
– A HÖKOSZ-os időben Szaniszló László, a Kandó-főiskola hallgatója, barátom volt az elnök. P szerette volna egy társaságnál létrehozni az e-Learninget, az elektronikus oktatással foglalkozó leányvállalatot. Nem sikerült. Akkor alakítsunk önálló céget. Így és ezért váltottam. Szaniszlóé – tekintettel e-learninges múltjára – a szakmai irányítás, én a cég működtetéséért felelek. Tavasztól máig összeállt a tőke, felállt a csapat.

Nincs annyi tanterem...

Bedő Imre
– Szakmai körökben talán nem, de a kívülállónak mindenképpen újdonság az elektronikus oktatás gondolata. Kiknek szánják, milyen meggondolásból?
– Az elektronikus oktatás gondolata, gyakorlata amerikai eredetű. A vadászrepülőgépek szimulációs oktatásából indult, fejlődött ki. Később a számítástechnikai oktatásban használták a számítástechnikai szoftverek oktatására. Az elektronikus oktatásnak Magyarországon helye, szerepe lehet a szolgáltatási szektorban, a pénzintézeteknél, a biztosítási cégeknél. A multinacionális, húzóágazatban tevékenykedő társaságok ugyancsak előnyösen használhatják az oktatásban, ahogyan az államigazgatási területeken is. Ezekre gondolva már néhány százezer oktatandó felnőttről beszélhetünk, akiknek továbbképzését munkaadójuk aligha tudja tantermi, hagyományos oktatási képzésben megoldani. Utaztatni kellene őket, kivenni a munkahelyükről, mindegyik nagy költséggel jár. Nehézséget okoz az is, hogy milyen módon kaphatnak standard, uniform oktatást. A tömegképzésre viszont alkalmas eszköz az elektronikus oktatás.
– Mi a tananyaga, ki a tanára, vagy ha nincs, ki helyettesíti a tanárt?
– A tananyag elektronikus, a képzésben részt vevők maguk tanulnak, s nincs tanár. Ez azt feltételezi, hogy mivel nálunk a porosz oktatáshoz szoktak az emberek, hogy ott álljon előttük a tanár egy nádpálcával, őt valamilyen módon helyettesíteni kell. Lehetővé kell tenni a hatékony tanulást. Ezért koncentrálunk a legmagasabb e-Learning szakmai követelmények kielégítésére.

Elektronikus keretrendszerprogram

Bedő Imre elmondta, cégük üzleti koncepciójának egyik alapeleme az elektronikus tananyagok előállítása. Ez meglehetősen bonyolult, ugyanis ötvöznie kell a száraz szakmai tartalmat, s ráadásul oly módon, hogy tanár nélkül, önállóan lehessen tanulni. Az elektronikus tananyagot meg kell támogatni különböző multimédiás elemekkel. Olyanokkal, amelyek fenntartják a „nebuló" figyelmét olyan kommunikációs elemekkel, amelyeket a kérdezz-felelek interakció tesz lehetővé a tananyaggal. Az oktatásban részt vevő tudja követni, hol tart, legyen sikerélménye.

– Az üzlet másik része, ami ugyancsak alappillér ahhoz, hogy a nagy szervezetek tanulni tudjanak az elektronikus tananyag által, kell nekik egy olyan háttérbázis, amelyen keresztül eljuthatnak a tananyaghoz. Erre fejlesztettünk ki egy elektronikus oktatási keretrendszerprogramot, ami egy oktatási menedzsmentrendszer, s ez az oktatás minden egyes lépcsőjét képes kezelni. Ezt a rendszert telepítjük mondjuk egy pénzintézethez, egy államigazgatási szervezethez, ahol akik ezen a rendszeren dolgoznak, akár több ezer emberrel, elő tudják írni számukra, melyik tananyagot kell elsajátítaniuk. Úgy tudjuk előállítani a tananyagot, hogy le is vizsgáztatja az oktatásban részt vevőt és regisztrálja azt. Nyomon lehet követni közben az illető fejlődését. Láthatóvá válik annak a nem kevés pénznek a felhasználási hatékonysága, amit a cég az oktatásra költ. És az is, hogy melyik munkatárs mennyit profitál az új ismeretekből. Kiderülhet: az oktatásban a cég arra veszi-e az irányt, amerre üzleti stratégiája megkövetelné.

Világszerte újdonságnak számít

– Mennyire terjedt el eddig az elektronikus oktatás?
– Csupán ötéves múltra tekint vissza, s az USA-ban is még nagy növekedésben van. Ott ötezer cég foglalkozik vele, olyan cég viszont nincs, amelyik mindenféle elektronikus oktatási szolgáltatást és terméket képes nyújtani. Mi erre törekszünk. Az elektronikus oktatási piac Nyugat-Európában is most nyílik. Most érzékeli a nagyvállalati kör, hogy technológiai segítség kellene az oktatás hatékonyságának növeléséhez. Mintegy 30 százalékos hatékonysági javulást lehet elérni vele az oktatásban. Miután több száz milliós vagy milliárdos oktatási kiadása van egy-egy nagy cégnek, igen számottevő lehet ez a megtakarítás. Ma a világgazdaságban recesszióról beszélnek, s ez mindig a hatékonyság növelését hozza magával.
– Önök tavasszal kezdték a szervezői munkát, hol tart ma az e-Learning?
– Sikerült a cég felépítéséhez pénzügyi befektetőket találni magánbefektetők személyében. Létrejött a cég, folyik az oktatási menedzsmentrendszer fejlesztése már vagy három hónapja. Szeptemberben kívánjuk piacra dobni, az őszi nyitáson ott szeretnénk lenni a termékkel. A csapat javarészt olyan emberekből áll, akikhez hazai élő e-Learning-referenciák fűződnek, s külső partnerek segítségével zajlik a fejlesztés. Egy igen széles konzorcium áll a fejlesztés előtt. Egy ilyen oktatási keretrendszernek ugyanis nagyon sokfajta információt és szemléletet kell ötvöznie. Piacvezető szerepre törünk Magyarországon.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jó döntés volt

Eredics Imre alpolgármester szerint Horváth László és Antal Imre politikai jellegű, ünneprontó… Tovább olvasom