Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Elhunyt Ranschburg Jenő

Meghalt Ranschburg Jenő, pszichológus – erősítette meg a Klubrádió értesülését a család. Úgy tudjuk, egy gyors lefolyású betegség nyomán kórházba vitték vasárnap, ám ma délután elhunyt a 76 éves köztiszteletben álló szakember.
Ranschburg Jenő 1935. december 19-én született Budapesten. A Madách Imre Gimnáziumban érettségizett. 1961-ben fejezte be a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolát, majd 1964-ben az ELTE bölcsészkarának pszichológia–magyar szakát. 1961-1963 között előbb Velencén, majd Budapesten dolgozott gyógypedagógus tanárként. 1963-1965 között az MTA Pszichológiai Intézetének tudományos munkatársa volt. 1965-1977 között az ELTE BTK pszichológiai tanszékének adjunktusa, majd docense. 1977-től az MTA Pszichológiai Intézetének osztályvezetője volt 1997-ig.

Fő kutatási területe a fejlődéslélektan, a szocializáció, a klinikai gyermeklélektan, a fejlődési pszichopatológia. Sikere abban volt, hogy szakmai véleményét a laikus közönség is megértette, ezért volt különösen népszerű televízióban a Családi kör szakértőjeként. A tudományos ismeretterjesztést mindig is szívügyének tekintette, a családi és iskolai gyereknevelés témakörében számos cikket írt napilapokban, népszerű folyóiratokban is. Aktív közéleti szerepet vállalt. Számtalan gyermek- és családpszichológiai könyv szerzője, több neves díj birtokosa volt. Legutóbb tavaly Hazám-díjjal tüntették ki 2010-ben. Korábban megkapta a Prima Primissima díjat, a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjét, a Pro Scola Urbis díjat, az Ifjúsági díjat és Budapest díszpolgára volt.

Olvasóink írták

66 hozzászólás
  • 66. bánki 2011. március 13. 12:11
    „60. Apátfalvi** 2011.03.11. 20:51

    A magyarságtól teljesen idegen szellemiségű szélsőjobb, és annak bűzös szócsövei (inkább szennyvízcsatornái) megtették a hatásukat. Tömegeknek mosták át az agyát a fajelméletre épített demagógiával, az országunkat megszálló, kifosztó, és pusztulásba taszító Hitler imádatával, a hazug ferdítésekkel, stb.

    <moderálva>”
  • 65. novaklaszlo56 2011. március 12. 19:18
    „Nem csak a szülő hibája az, ha baj van a gyerekkel, kedves barátom, Gyukolac. A kölyköt millió hatás éri naponta, amelyekért nem a szülő felelős közvetlenül, és gyakran semmit nem is tud tenni ezek ellen, sőt, esetenként nincs is tudomása ezek egy részéről. Meg az is igaz, hogy a szülő is ember, nem tökéletes, tehát lehetnek és vannak is mulasztásai, hibái, fáradt, ideges, szorong a családja, meg a srácok jövője miatt, ingerült. A harci idegesség aztán a lurkókra is átsugárzik, s máris kész a háborús ürügy: kitör a gyalázat. Ez egyébként sajnos az egész társadalmunkra nagyon jellemző mostanában, és szenvedünk is a saját/egymás ökörségeitől folyamatosan.
    Ami a betegek sokkolását illeti, ez kissé idejétmúlt történet, meg nem is a pszichológusok asztalán kell keresni a súlyosabb pszichopatológiai esetek kórlapjait, amelyek esetében valaha tényleg széleskörűen alkalmaztak efféle, durva eljárásokat is. Meg aztán egy tudományt mégse kéne betiltani, csak azért, mert az egyes alkalmazásai meggondolatlanok, esetleg szándékoltan ártalmasak lehetnek. A logikád mentén fontolgatva a dolgokat, első helyen a matematikát és a fizikát kellene szigorú büntetés terhe mellett "betiltani", mert ezek alkalmazásai vezettek az emberiség, saját magának előidézett legnagyobb tragédiáihoz. Ha jól meggondolod, már a pattintott, vagy a csiszolt kőeszközben is rengeteg ösztönös, empirikus matematika, meg fizika van, s ha a kerékre gondolsz, máris egy sor euklideszi és matematikai tételbe bonyolódhatsz és borzonghatsz bele. A kerék nélkül pedig sokkal kevesebb kárt tudnánk okozni magunknak (=egymásnak) napjainkban is, szóval, lehet, hogy az Országgyűlés elé terjesztendő indítványok közé kerülhet e csodálatos, ámde veszélyes szerkentyű gyártásának, használatának, de akár a birtoklásának a tilalma is. persze, további jobb/baloldali politikai kérdés lenne minálunk, hogy mi minősül keréknek, melyek a kivételek... Ha a törvényjavaslat a t. Ház elé kerül, indítványozom, hogy a cigánykerék ne is minősüljön keréknek, és szabadon hányhassa bárki. Inkább azt, mint a vébékás lecsót. De szép is lenne, ha a vandál jobbikosok elcigánykerekeznének Gyöngyöspatára, és a falu széli réten rendezett ügyességi versenyben mérnék össze ebbéli jártasságukat a helyi srácokkal. Ebben, és nem másban.
    Kérlek, barátom, meditálj, elmélkedj, olvass, tanulgass, és alaposan fontold meg, mikor mit érdemes - és mit nem nagyon - szólni. Hidd el, megéri, és a gondolkodás nem is oly gyötrelmes tevékenység, sőt, midőn a gyümölcsét is kezded megízlelni, nos, az felér egy óriási kulináris élvezettel. Igaz, ez sem veszélytelen, mert nagyon rá lehet szokni, s amikor kialakul benned a függőség, többé nem tudsz már lemondani róla. Ezt az állapotot én SZABADSÁGNAK hívom. Nem mindig kellemes, de nagyon jótékony egyénre és közösségre nézvést egyaránt. Próbálgasd, és meg fogod látni!
    És ezáltal: szebb jövőt! Közöset, mert másmilyen nincs is, igaz? ;)”
  • 64. Apátfalvi** 2011. március 12. 18:13
    „gyukolac, hülye vagy...”
  • 63. gyukolac 2011. március 12. 07:15
    „Ő is bevallotta (mint azt a 50. hozzászóló írta, erre én is emlékszem), hogy néha meglendült a keze a gyermeke nevelésekor.
    Nos, én azt vallom, ahol a szülő a gyerekre a kezét emeli, ott már előtte nagyon-nagyon elrontott valamit. Mármint a szülő. Innen nézve bárhogy is fényezik itt sokan Jenő bácsi nagyívű életútját, sajna azt kell mondjam, hogy abban a pillanatban, amikor ezt megtudtam, hiteltelenné vált az öreg. Pedig gyerekkoromban szerettem én is Családi kört.
    Úgyhogy Jenő bácsi, nyugodj békében, most már jó helyen vagy!

    Ha már itt tartunk, a pszichológiát úgy ahogy van, én betiltanám. Sajna van számos olyan módszerük, ami abszolút kártékony az emberre. Ilyen pl. az elektrosokk, amit ezek a gengszter pszichológusok előszeretettel használnak, ha nem azt csinálja a "beteg", amit ők akarnak.”
  • 62. novaklaszlo56 2011. március 12. 00:27
    „Ez nem igazán tartozik ide, de gondolatébresztő, s ezért mégis kitérek rá.
    Bánki mondja a 39. hozzászólásában (2011.03.11. 10:04):
    "pszichológus: vágta a gyereknevelést, viszont nem volt gyereke!"
    A mondat második részében olvasható állítás tévedés, erre már fel is hívta a figyelmet néhány hozzászóló. Az első állítás viszont nagyon igaz szerintem.
    Azt mondtam, gondolatébresztő. Igen, az, méghozzá nagyon mély, élethosszig elemezhető gondolatkört hoz rezgésbe bennem Bánki mondata. A lényege: nem vagyok biztos benne, hogy a saját gyerek létezése garancia arra, hogy az ember szülőként jól helyt tud állni. Azt gondolom, hogy e kételyemet bármikor igazolhatná egy rögtönzött iskolai, vagy hétvégi, éjjeli, utcai, esetleg diszkóbeli szemle.
    Másrészt az, hogy valakinek nincs saját gyereke, semmiképp sem jelenti, hogy a kölykök lelkéhez, személyiség-formálásához semmit sem ért. Tapasztalataim szerint éppen az utóbbiak közt vannak a legzseniálisabb kölyökszobrászok, noha nem mindegyikük az. Arról is kialakult véleményem van, hogy miért, de ezt most hagyjuk.
    Elnézést, hogy eltértem a szomorú témától, de talán a tanár úr is kitérne erre az említett bejegyzés miatt. Ha nem, őt is megkövetem. Meg is bocsájtana, tudom. De a legjobban annak örülnék, ha most azonnal rám rontana egy recsegős kommenttel (mert tudott ám haragudni is :)): "Te, ember! Miért erőlködsz? Hát nem látod, hogy csak az idődet pocsékolod? Megbocsájtok, de csak azért, mert tudom, hogy ezt az ökörséget is tőlem tanultad." De jó lenne! Sajnos nem fog már rám förmedni sose... :(
    És mégis rengeteget fogok beszélni vele, többet tán, mint valaha. S idővel újra derülni fogok majd a humorán is, mert volt ám olyan is, nem is akármilyen! :)
    Köszönöm, köszönjük, tanár úr, hogy voltál, és immár örökre meg is maradsz nekünk!”
  • 61. peace 2011. március 11. 21:49
    „novaklaszlo56: Egyszer volt szerencsém találkozni Vele, és pontosan olyannak láttam, ahogy ezt Ön leírta... Visszamosolygósnak...
    Nagyon jó volt hallgatni előadásait, érezni azt a megértést, ami belőle áradt. És én is figyeltem rá, már gyermekként is, valószínűleg azért, mert igazán joviális személyiség volt.
    Nagyon sajnálom, nyugodjon békében!

    Ui.: A kegyelet miatt nem reagálok a negatív bejegyzésekre...”
  • 60. Apátfalvi** 2011. március 11. 20:51
    „A magyarságtól teljesen idegen szellemiségű szélsőjobb, és annak bűzös szócsövei (inkább szennyvízcsatornái) megtették a hatásukat. Tömegeknek mosták át az agyát a fajelméletre épített demagógiával, az országunkat megszálló, kifosztó, és pusztulásba taszító Hitler imádatával, a hazug ferdítésekkel, stb.

    Megtették hatásukat, és amikor egy kiváló tudós eltávozik közülünk, rögtön a származást kezdik firtatni egyesek. Ne feledjük, hogy kik is vizsgálgatták a származást úgy 70 évvel ezelőtt... Nem feledjük, hogy kik voltak, és ne feledjük, hogy az országunkat kik rántották le a pusztulás szakadékának széléről a mélybe, 1944. október 15-én.

    Nem, nem fogunk felejteni. Ahogyan a hősöket sem fogjuk elfeledni soha. Az általam csak "Dachaui Hősöknek" nevezett dicsőséges amerikai katonák, akik száznál is több hitleristát öltek le a Dachaui tábor felszabadítása után. Kép a Hőstettről: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Dachau_execution_coalyard_1945-04-29.jpg

    Vagy a francia ellenálló hazafiak, akik a Felszabadulás után közszemlére tették a kollaboránsok megcsonkított tetemeit. Kép a Hősökről: http://www.ushmm.org/lcmedia/photo/lc/image/63/63706a.jpg

    Követendő példa tehát van a fiatalság előtt, még mindig. A Ranschburg-féle remek emebreknek a fent említett Hősöket kell példaképként a mai fiatalok elé állítani, és megmutatni: VAN VÁLASZTÁS! Lehet emberi, EURÓPAI módon élni, megőrizve nemzeti értékeinket, és az embereket tetteik, és nem származásuk alapján vizsgálni.

    Ranschburg kutatásait a témához okádó szélsőjobboldaliak szülei sajnos nem fogadhatták meg. Tudjuk azt is, hogy pl. Hitlernek nem lehetett valami jó gyermekkora, mint ahogyan Sztálinnak sem volt az - ez mindenképpen "hozzásegítette" őket beteg rémtetteik elkövetéséhez (Persze ellenpélda is van, Szálosján [szálasi] örmény fattyút például szerették a szülei).

    VAN VÁLASZTÁSOD!!! ÉLJEN MAGYARORSZÁG ÉS A SZABAD EURÓPA!!!! <moderálva>

    R.I.P. RASCHBURG!!!!

    [ne moderáld ki, köszönöm szépen!]”
  • 59. N.P. 2011. március 11. 16:44
    „Hölgyek! Urak!

    Van itt jó néhány hozzászóló aki ismeri Ranschburg Jenő munkásságát, részt vett előadásain, tiszteli stb.. és van néhány olyan akinek minderről fogalma sincs. Viszont a neve miatt jót lehet zsidózni - mert hát erre "igény van"....ez számomra elfogadhatatlan!”
  • 58. szunyi 2011. március 11. 14:43
    „59,Trofim Gyenyiszovics Liszenko

    A genetika egy kapitalista áltudomány!
    Azokkal az emberekkel vagy egy szinten akik ezt szajkózták!”
  • 57. mazsolaszolo 2011. március 11. 14:09
    „21: Azt gondolom, hogy neked elmenet az a maradék eszed nyaralni, és ott is maradt valahol. Most mossa el a cunami a maradékot. :(

    Ranschburg a halála előtt nyilatkozott arról, hogy még mindig hallja a redőnyök zuhanását... azokét a redőnyökét, amelyek akkor húzódtak le, amikor ő maga nyolcévesen feltartott kézzel ment az utcán...Ha megnézed a születési dátumát, akkor nagyon gyorsan kiszámolhatod, hogy Krisztus után hányban is történhetett ez és mekkora volt akkoriban a kollektív elmebaj. Csoda, hogy élve megúszta az egészet és hetvensok évet élhetett!

    Lefordítom: egy ember, aki az egész életét arra tette fel, hogy más gyerekek ne szenvedjenek, úgy, mint ő szenvedett az elutasítástól, a kirekesztéstől, a gyűlölettől, hogy más gyerekek meggyógyulhassank, közel 75 évesen sem tudta feldolgozni a saját - úgy fest az egyik legsúlyosabb - gyerekkori traumáját: azt, hogy az emberek elfordultak tőle, közönyösen és nem segítettek neki. Nyolcévesen nehéz azt megérteni, hogy miért nem segít senki egy gyereknek. Felnőttként is nehéz megérteni, még szakemberként is, mert hiába a józan ész,a sok sok ráció, a fájdalom az fájdalom.

    Ranschburg nem volt akkora lángész, mint az édesapja vagy mint Szondi, de kétségtelenül nagy koponya volt és jó ember. Teljesen mindegy, hogy milyen vallás szülötte. Tiszteletre méltó ember volt, és jó szakember. Sajnálatos, hogy ma Magyarország ott tart, hogy egy hetvenöt éves embernek újra be-bevillanhatak a valahai rémképek a nyilas terrorról, a zsarnokságról, a zsidógyűlöletről, a kirekesztésről...

    Erről ennyit. Én nagyon sajnálom, hogy meghalt, de vígasztal a tudat, hogy szép kort ért meg és sok mindnet hagyott maga után nekünk.”
  • 56. catroot 2011. március 11. 14:09
    „55. horvathi 2011.03.11. 13:47

    Mi köze van ehhez Izraelnek? Tudom, nehéz nektek ezt megérteni és elfogadni, de ugyanolyan magyar volt Ő is, mint Te meg én!”
  • 55. szunyi 2011. március 11. 13:50
    „55,

    Csak azt áruld már el légyszíves, hogy mitől lett volna ő (sajnos múltidő) magyargyűlőlő?
    Valami linket adhatnál.”
  • 54. tuskóhopkins 2011. március 11. 13:21
    „22., Bakos András, nem gondoltam, hogy egy szomorú hír kapcsán bármi mosolyra fakaszthat. De a "svájci óra" megjegyzés finoman és pontosan árnyalja hazánk szavazóképes népességének mentális állapotát. Az arany Rolex-díjat én "horvathi" mélygondolkodónak ítélném, 21. bejegyzése elismeréseként. Nehéz lenne überelni.”
  • 53. Krampampuli 2011. március 11. 13:17
    „Hej, Jenő bácsi de sokan vannak itt a kommentelők között akikkel foglalkozhattál volna...
    Remélem világlátásodat, tudásod javarészét hátrahagytad tanítványaidban mert munkájuk lenne elég.
    Nyugodj békében! ...és köszönjük!”
  • 52. szunyi 2011. március 11. 12:27
    „50, achilleus
    pl. "Ha egy szülő adandó alkalommal nem tud uralkodni magán, és feltámadó indulatában eljár a keze - ezt meg tudom érteni (velem is előfordult), ha nem is fogadom el."
    2011. február. 7
    ranscburg.hu-ról”
  • 51. zsuzsmo 2011. március 11. 12:25
    „49. trillarom- Egyetértek.”
  • 50. achilleus 2011. március 11. 12:23
    „39. bánki 2011.03.11. 10:04
    Sőt tavaly a Fidesz választási újságjában (amit a CBA-kban osztogattak) volt is vele egy riport, amelyben "bevallotta", hogy azért volt olyan, hogy az ő keze is meglendült, amikor már nem látott más lehetőséget a SAJÁT gyermeke figyelmeztetésére. (Szóljon aki soha nem kapott egyet sem a szüleitől, én áldom azt a kezet.)”
  • 49. trillarom 2011. március 11. 12:22
    „Nem értem miért kellett kimoderálni a hozzászólásomat. Nem zsidóztam és hasonlók. Csak annyit írtam, hogy a Tanár Úr sokszor beszélt érzelmileg elhanyagolt gyermekekről, akikből érzelmileg szegény, problémás felnőttek lesznek. Szerintem pont olyanok, mint itt egy-két hozzászóló. Ezért is kell nagy odafigyeléssel nevelni a gyerekeinket, nehogy ilyen emberekké váljanak, mint néhány itteni hozzászóló.”
  • 48. achilleus 2011. március 11. 12:14
    „39. bánki 2011.03.11. 10:04
    Tévedsz!: "1966-ban kötött házasságot, felesége Farkas Zsuzsanna gyógypedagógiai tanár. 3 gyermekük van (Vera: 1967, Edit: 1970, Zoltán: 1985)"”
  • 47. macs 2011. március 11. 11:53
    „Tényleg nagyon érdekel, miért esik jól egyeseknek mindenkibe belerúgni, mindenkit a földbe döngölni. Ransburg zsidó volt, ennyi, kinek mi köze hozzá. Jó szakember volt és érdemes volt odafigyelni arra, amit mondott. Odafigyelni, elgondolkozni a szavain. Ember volt, akinek volt véleménye és nem félt azt elmondani. Lehet, hogy nem sokaknak nem tetszett, amit mondott, de akkor sincs joguk becsmérelni őt. Miért csak annak van igaza, aki az éppen aktuális trendet követi? Hol van megirva, hogy aki hangosan ordít és durva, kirekesztő, annak igaza is van? Ki állíthatja nyugodt szívvel, hogy a hatalom gyűrűje mellett a bölcsek kövét is birtokolja?
    És csak nagyon halkan jegyzem meg, amikor sokan oly lelkesen emlegetik a magyar Nobel díjasokat, tudják, hogy hányan vannak köztük magyar zsidók, akiknek éppen az olyanok miatt kellett elhagyni a hazájukat, mint akik itt Ransburg Jenőt ócsárolják?
    Ha jól emlékszem, Jézus többek azt mondta, hogy szeresd felebarátodat, mint tenmagadat. Számomra úgy tűnik, hogy sokan éppen akkor hiányoztak a hittan óráról, amikor ez volt a téma.”
66 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Értékesítik a lőporgyár összes vagyonát

A felszámoló értékesíti a balatonfűzfői lőporgyárat, a Cégközlönyben megjelent hirdetmény szerint a… Tovább olvasom