Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 18°C Még több cikk.

Elkészült az új vasúti menetrend

Sűrűbben, több férőhellyel közlekednek majd jövőre az országos hálózatban a vonatok, az éves vonatszám azonban alig változik a közlekedési tárca által kedden közzétett koncepció szerint.
A menetrendi koncepció és irányelvek végrehajtása című prezentáció szerint jövőre az ideivel csaknem megegyező számú, 1.125 vonat közlekedik majd.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) közlése szerint az egyeztetés alatt álló javaslat véglegesítési határideje október 31. A tervezetben foglalt változtatások bevezetésével az országos jelentőségű vasútvonalakon több járat indulna kiszámítható gyakorisággal, és egyes esetekben 5-10 perccel rövidebb menetidővel.

Az országos jelentőségű vasúthálózat szakmailag javasolt hossza 4.337 kilométer. A tervezet szerint ebből 25 vonalon, összesen 2.873 kilométerre rendeli meg az állam a személyszállítást, ezeken a vonalakon közlekedik a vonatok 60 százaléka.

Magyarországon 124 vasútvonalon, 6.858 kilométeren történik vasúti személyszállítás az új menetrend szerint.

A minisztériumi dokumentum szerint az országos vasúti személyszállítást azokon a szakaszokon rendelik meg, ahol jelentős, a nemzetközi és a hazai forgalomban is igénybe vehető gyorsvonati közlekedés van, vagy az országon belüli forgalom rendszeres intercity vonatközlekedésen bonyolódik, továbbá Budapest vonzáskörzetében minden vonalon, és a Balaton környékén.

Az országos vasúti személyszállítási szolgáltatások menetrendjét úgy állítják össze, hogy minden megyei jogú városból el lehessen jutni a fővárosba 2-3,5 óra alatt - derül ki a dokumentumból. A vasúti menetrend Budapest elővárosában csúcsidőben 20 perces, csúcson kívül 30-60 perces ütemességet biztosít.

Az anyag szerint Eger, Salgótarján, Szekszárd és Hódmezővásárhely kivételével valamennyi megyeszékhely és megyei jogú város bekerül az országos vasúti személyszállítási hálózatba. A négy városból gyorsjáratú vagy non-stop autóbuszok közlekednek a fővárosba, de más viszonylatban megmarad a vasúti közlekedés.

A koncepció szerint az országos megrendelésű vasútvonalaktól távol eső kisebb városok bekapcsolását a hálózatba szintén autóbusszal kell biztosítani, amennyiben ez az utazóközönség utazási igényeihez jobban illeszkedik. A dokumentumban megjegyzik, hogy törekedni kell az ütemes közlekedésre, de a helyi sajátosságokra tekintettel ez nem kizárólagos szabály. Példaként említik Kalocsát, Mórt, Pápát.

A közlekedési tárca szerint Budapest és hét nagyváros (Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, Szolnok, Tatabánya, Győr és Pécs) viszonylatában, valamint Miskolc-Debrecen relációban a vasúti szolgáltatás megfelelő színvonalú. Ezért ezeken a helyeken a távolsági buszjárat csak bizonyos feltételekkel indulhat.

A főváros szűken értelmezett vonzáskörzetében az utazási igényeket a vasúti és az autóbusz-hálózat közösen, együttműködve elégíti ki. Itt az érintett járatok száma 8 ezer, teljesítménye 37 millió kilométer. A tervek szerint reggel 20 perces, délután 30 perces ütemes közlekedést vezetnének be. A koncepció napi 200-230 ezer úgynevezett beutazó utassal számol.

A vasúttal el nem látott települések, településrészek kiszolgálását az autóbuszközlekedés biztosítja.

Budapest tágan értelmezett vonzáskörzetében az érintett járatok száma 1.492, teljesítménye 35 millió kilométer.

Az ország alapvetően sugaras vasúthálózatából adódó hiányzó kapcsolati rendszereket zömében az autóbusz-hálózat pótolja - áll a közleményben. Itt az érintett járatok száma 1.549, teljesítménye szintén 35 millió kilométer.

A KHEM közleményében ismertette: a javaslatok a szaktárca augusztus végén közzétett menetrendi koncepciójában foglalt alapelveknek megfelelően álltak össze. A regionalizáció, a vasúti és közúti közszolgáltatások közötti indokolatlan párhuzamosságok megszüntetése, valamint a működés közlekedési módok közötti és közlekedési módokon belüli jobb összehangolása segítik egy színvonalasabb szolgáltatást nyújtó, gazdaságosabb helyközi közösségi közlekedési rendszer kialakítását. A változások kiemelt célja a jelenleg nemzetközi összehasonlításban is alacsony ülőhely-kihasználtság javítása.

Olvasóink írták

  • 5. valakiiii 2009. október 20. 22:50
    „http://www.hirtv.hu/multimedia?sp=Celpont”
  • 4. Zsoltee0716 2009. október 20. 20:11
    „http://www.khem.gov.hu/nyitolap/menetrend_tervezet.html”
  • 3. TrombiFrédi 2009. október 20. 19:27
    „Kíváncsi leszek én arra a "fenenagy" spórolásra, -mint 2007-ben- és a "színvonalra"!”
  • 2. KáPé 2009. október 20. 19:04
    „A sok bezárás mellett építeni kellene egy Kelet-Nyugat irányú vasútvonalat, amely az ország középső tájain át vezetne (és nem Pest alatt 10 km-el), rengeteg új és értelmes vasúti kapcsolatot lehetne teremteni, de ha másért nem is, a nyári szezonban rengeteg fürdősvonatot lehetne ilyen módon közlekedtetni, a jelenlegi budapesti betérés mellőzésével...”
  • 1. sörpocak 2009. október 20. 17:52
    „Sok számot, sok hivatkozást nem értek. De azt sem értem, hogy megint miért Budapest centrikus minden! Vegyék már tudomásul, hogy a nép tulnyomó többsége vidéken él, és nem pesten! Elég volt a főváros centrikusságból! Sokat dolgoztam ott, de olyan bunkó és pöffeszkedő népséget, mint akik ott élnek, ritkán látni! B kellene már végre látni, hogy nem ők a többség és a "nép"!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bajnai Gordont fogadja XVI. Benedek pápa

Bajnai Gordon miniszterelnök november 13-án a Vatikánba utazik, hogy találkozzon XVI. Benedek… Tovább olvasom