Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

Étkezési tanácsok a depresszió megelőzésére

Egyre hamarabb lesz sötét, és aki kora reggel kel, az tapasztalhatja, hogy bizony nincs túlságosan korán világos sem.
Szeptember közepétől már észrevehetően megkezdődött a nappalok rövidülése. Egyre hamarabb lesz sötét, és aki kora reggel kel, az tapasztalhatja, hogy bizony nincs túlságosan korán világos sem. Ennek az átlagembereknél egyfajta természetes aktivitáscsökkenés lesz majd az eredménye, méghozzá egyre kifejezettebben – és ez alól csupán néhány szerencsés ember kivétel.

A helyzet a valódi szezonális (őszi-téli) depresszió tüneteinek kiteljesedésével fordulhat komolyra, ennek tünetei azonban inkább csak október elejétől kezdenek majd felerősödni. A panaszok kifejlődését és elmélyülését milyen fortélyokkal is lehet csökkenteni?

55 százalék szénhidrát!

A korábbiakban szó esett a testmozgás, a sport jótékony hatásáról, most a táplálkozásról essék szó. A tudomány mai állása szerint a rossz hangulat, az aktivitásszint csökkenéséért a szerotonin nevű anyag idegrendszeri koncentrációjának csökkenése felelős. Ennélfogva olyan táplálkozási tanácsokat célszerű szem előtt tartanunk, melyek a szerotoninszint emelését célozzák. Kifejezetten jótékony hatású, ha a napi étrend legalább 55%-át a szénhidrátok képezik. Természetesen nem a mesterséges cukor és cukortartalmú ételek formájában, hanem elsősorban a tészták, kenyérfélék fogyasztásával kerül ez az 55% szénhidrát bevitelre.

Csoki és kakaó

Bizonyos élelmiszerek, mint például a banán, a csokoládé ugyancsak szerotoninnövelő hatással bírnak, a csokoládék közül is különösen a magas kakaótartalmúak. Az utóbbi időben derült arra fény, hogy a kakaó egyébként is polifenolokat tartalmaz, melyek az antioxidánsok azon csoportját képezik, melyek kedvező hatással bírnak a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése szempontjából is. Nem hagyható figyelmen kívül azonban az a tény, hogy a szénhidrátok a magas kalóriatartalmú ételek közé tartoznak, így fogyasztásuk kellő körültekintést is igényel, de az a megfigyelés is érdekes, hogy a depressziós emberek, nyilván öngyógyító céllal, hajlamosak sok édességet enni, amitől viszont meghízhatnak.

Mindent csak mértékkel

A hízás persze tovább ronthatja a hangulatot, és az egészségi állapotot egyaránt, úgyhogy a hangulat javításának más módját kell választani. Visszakanyarodva a csokoládéfogyasztás mikéntjéhez: táplálkozástudományi szakemberek szerint csak minőségi csokoládét fogyasszunk, lehetőleg a főétkezések után, egyszerre kis mennyiségben, és csupán hetente 1–2 alkalommal. Mint alvásproblémákkal foglalkozó szakember, szeretném külön hangsúlyozni: délután 5 óra után fogyasztott – különösen nagyobb mennyiségű – csokoládé olyan fokú aktivizáló hatással bírhat, hogy lehetetlenné teszi a nyugodt éjszakai alvást!
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elmegy az Árkád megnyitására?

Tovább olvasom