Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Fapadon repülhetünk Európába

A légi fuvaroztatók között megkezdődött az árháború a magyar utasok kegyeiért – az idei szezonban több, úgynevezett fapados társaság indít és fogad járatokat Budapesten.

Az SAS Snowflake a korábbi ár töredékéért indít járatot Stockholmba április 12-től, hetente kétszer – jelentette be Hídvégi Gábor, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatója. A skandináv cég mellett a német Germanwings május harmadik hetétől naponta egyszer, később – ha lesz rá igény – naponta kétszer repül Kölnbe. Az üzletembereket megcélzó Cityair a már üzemelő drezdai mellett lipcsei járat indítását tervezi, a dán Maersk Air pedig a Budapest–Edinborough útvonalra kért engedélyt a magyar légügyi hatóságoktól.

A Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport további 4-5 fapados céggel – köztük londoniakkal – tárgyal új járatok indításáról. Az angolok közül a Ryanair vagy az EasyJet jöhet szóba – sajtóinformációk szerint az utóbbi társaság kiemelten kezeli a kelet-közép-európai terjeszkedést, és az sem kizárt, hogy több repülőgépét is Budapestre telepíti.

A légitársaságok gépei a külön e célra, néhány tízmillió forintból átalakított Ferihegy 1-es terminálról indulnak majd – kivéve az SAS-t, mely a modernebb, kényelmesebb 2-est választotta.
Bár a Budapest Airport (BA) és a Malév vezetői hangsúlyozzák, hogy a fapadosok olcsóságukkal elsősorban új közönséget céloznak meg, elképzelhető, hogy a nemzeti légitársaság utasainak egy része – ha másért nem, próbaképpen – a fapadosokat választja majd. A BA vezérigazgatója tegnap hangsúlyozta, érdekeltek a Malév sikerességében, hiszen a légitársaság – a leszállási díjon kívül az ingatlanok, hangárok bérlésével – a Budapest Airport jelentős megrendelője.

Információnk szerint a Malév már elfogadott stratégiájának tervezésekor – amelynek finanszírozása máig kérdéses – figyelembe vették a fapadosok térnyerését. A nemzetközi gyakorlat szerint az olcsó cégek elsősorban a két város közötti utazási igényeket elégítik ki, míg a „full service"-társaságok a légi szövetségek (oneworld, Star Alliance) révén az átszállóknak kedveznek.

Újra osztott drosztok

A Budapest Airport Rt. tárgyalásokat kezdeményezett a repülőtéri taximegállók elosztása érdekében a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, a fővárosi önkormányzattal és a taxisok érdekvédelmi szervezetével. Hídvégi Gábor vezérigazgató szerint tovább nem tolerálható, hogy a Tourist (korábbi nevén: Airport) Taxi szerződéses alap nélkül, szóbeli megállapodásra hivatkozva sajátította ki a reptér épülete előtti drosztokat – a 4-es főút melletti kukoricásba kényszerítve a konkurens társaságokat. A vezérigazgató szerint a megoldást egy úgynevezett pufferparkoló jelenti majd, ahonnan az autók érkezési sorrendben gördülhetnek a terminál bejárata elé.

Az iraki háború első hetében 12,3 százalékkal kevesebben utaztak az európai légitársaságok repülőgépein, mint egy évvel korábban. A tengerentúli járatokon 10,2 százalékkal, a Közel-Keletre induló gépeken pedig 42,2 százalékkal esett vissza az utasok száma.

A fapados szolgáltatás. Az angol terminusban „low budget"-ként aposztrofált cégek a normál tarifa töredékéért kínálnak jegyeket népszerű célállomásokra, illetve azok közelébe. A légitársaságok a költségek drasztikus csökkentése miatt engedhetik meg maguknak az olcsó árakat. Az ilyen gépeken a beszállókártya nem helyre szól, nincs ingyenes fedélzeti kiszolgálás, a járatsűrűséget pedig a végletekig emelik. Nem ritka, hogy érkezés és indulás között mindössze 25 percet tölt a repülőtéren a gép, és ezalatt nem a légikikötő alkalmazottai, hanem az utaskísérők takarítják ki a gépet. A fapados járatokra csak az interneten, esetleg telefonon lehet helyet foglalni, jutalékot felszámoló utazási irodákban nem.

Az árak. A társaságok bonyolult árstruktúrát alkalmaznak. A hirdetésekben olvasható, rendkívül csábító minimálárakat csak szigorú feltételek teljesülése esetén lehet igénybe venni (a foglalásnak több héttel az indulás előtt be kell futnia a céghez, és azt már nem lehet módosítani, lemondani). A dömpingár érvényes akkor is, ha közvetlenül indulás előtt túl sok az eladatlan hely (last minute akció). A Germanwingsnél a minimálár körülbelül ötezer forint, az átlagár kb. 15000-17500 forint lesz Budapest és Köln között (a maximumár ennél jóval magasabb). Az SAS Snowflake Budapest–Stockholm közti járatára a legolcsóbb jegy 14100 forintba kerül majd, a legdrágább viszont még a „normál" 74 ezernél is drágább lesz.

Kapcsolódó cikkek:

Fapadon repülhetünk Európába (2003-04-04) >>
Májusban indul az első olcsó légitársaság (2003-04-01) >>
Fapados repülés (2003-01-30) >>

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Változó szabályok

Az adótörvények márciusban visszamenőleg változtak, így változhat az adójóváírás összege a 2002. év… Tovább olvasom