Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 7°C Még több cikk.

Februárra elkészül a lista

Folytatás az 1. oldalról.

Az összeállítás várhatóan februárra lesz teljes, mert szakemberek szerint sok mindentől függ, hogy az egyes intézmények megfelelnek-e a törvényi előírásoknak.

Dénesfa: „Lesz-e erőnk újrakezdeni”

– A környékbeli, megfelelő távolságban lévő nagyiskolák „gyerekekről lemondó” nyilatkozatát ugyanis csatolni kell a kérelemhez. Azaz nekik kellene kijelenteni, hogy nem tudják fogadni például a dénesfai gyerekeket. Ilyen nyilatkozatot viszont egy település sem tesz – jegyezte meg a polgármester.
Dénesfán az alsó tagozat első három évfolyama működik a beledi intézmény telephelyeként, 12 gyerekkel. Az iskola épületét nemrégiben újították fel, Takács Lajos szerint mindenben megfelelnek a követelményeknek. Hiába viszont a korszerű körülmények, a kiegészítő normatíva nélkül nem tudják fenntartani az intézményt.
– Nincs kibúvó, belekényszerítik a kisközségeket az iskolák feladásába – panaszolta. – Pedig nálunk ez az életet jelenti, ha a legkisebb gyerekeink is bejárók lesznek, üres lesz a falu. A döntéshozók gazdaságosságról beszélnek, holott az élet nem csak gazdaságosságból, számokból áll.
Dénesfán az 1980-as években a tanácsi rendszer egyszer már megszüntette a helyi oktatást. A közösség azonban 1991-ben megteremtette a szükséges feltételeket és az alsó tagozatot visszavitték a faluba. „Akkor sikerült újraindítani az iskolát, de ha most ismét megszűnik, nem tudom, hogy lesz-e erőnk valamikor megint újrakezdeni” – tette hozzá Takács Lajos.

Páli: csaknem a fele pénz hiányzik

Az alsó tagozatos oktatás és az óvoda Páliban is veszélyben van. Póczik András egyáltalán nem nyugodt az intézmény jövőjét illetően, de a polgármester ígéri: próbálnak megoldást találni.

Kóny: befogadó intézmény

A kónyi Deák Ferenc Általános Iskola „befogadó” intézményként működik, hiszen a markotabödögei gyerekek jó része is ott tanul a helyi iskola bezárása után. Turiné Németh Mária igazgató tapasztalatai jók. Meglátása szerint erős, jó felszereltségű központi iskolákra van most szükség, hiszen a 10–15 gyerekes iskolákat nem lehet működtetni.
– A gyerekek szempontjából az a szerencsés, ha egy községből valamennyien egy iskolába kerülnek. Így lehet számukra közös programokat szervezni saját falujukba is és így nem távolodnak el egymástól. Hozzánk a markotabödögei diákok helyközi járatos busszal érkeznek reggel, tanítónő kíséretében. Délután sem maradnak felügyelet nélkül, a busz visszaindulásáig kollégáim velük vannak. A gyerekek beilleszkedésével nem volt gond, nagyon hamar egymásra találtak. Akármilyen döntést is hoznak a fenntartók az intézmények jövőjével kapcsolatban, a gyerekek érdekeit mindenképpen figyelembe kell venni – jelentette ki az igazgató.
A kónyi iskola tagintézményeként működik az acsalagi. Turiné Németh Mária elmondta: a pénzügyi, adminisztrációs ügyek közösek, a szakmai munkát is Kónyból koordinálják, de Acsalagon is dolgozik tagiskola-vezető.
A Rábaköz számos településén már csak alsó tagozat működik. A dénesfai és a páli mellett ilyen Acsalag, Egyed, Gyóró, Dör, Győrsövényház, Hövej, Kisfalud, Bezi, Fehértó, Rábaszentandrás, Rábaszentmihály, Szárföld, Szilsárkány, Veszkény. Az önkormányzatok különböző módon oldják meg a fenntartást. Van, ahol önálló intézményként működik, van, ahol iskolafenntartási társulást hoztak létre. Például Egyed és Rábacsanak esetében, ahol az alsó tagozat Egyeden, a felső Rábacsanakon működik. A szilsárkányi és a bogyoszlói iskolák 2005-ben „egyesültek”, így jött létre a Bogyoszló–Szilsárkány Körzeti Általános Iskola. Az alsósok a megállapodás szerint Szilsárkányban, a felsősök Bogyoszlón tanulnak.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mégsem lesz vényköteles az Algopyrin

Molnár Lajos egészségügyi miniszter azt mondta, hogy az eredeti tervektől eltérően keddtől… Tovább olvasom