Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 17°C Még több cikk.

Felavatták a Nádor aluljárót

Tegnap délután Gyurcsány Ferenc miniszterelnök jelenlétében ünnepélyesen felavatták Győr legnagyobb saját erős közlekedési beruházását, a Nádor aluljárót a hozzá kapcsolódó utakkal, csomópontokkal. Az autósok az ünnepség után, késő délután birtokba vehették a város új büszkeségét.
A szinte pokoli kánikula ellenére is több száz győri érdeklődő volt kíváncsi tegnap délután a Nádor aluljáró avatására. Az eseményt mintegy „tribünből” nézhették a feljáró lejtőjéről, ám az égető nap sem riasztott el senkit. A protokolláris rész rövid volt. Appelshoffer József, a Strabag zrt. ágazati igazgatója jelentette a város polgármesterének az aluljáró elkészültét, és átadta a létesítményt használatra a város lakóinak. Balogh József köszöntő beszédében felidézte az építés történetét, köszönetét fejezte ki tervezőknek és építőknek. Emlékeztetett rá: a város csakis saját önerejére támaszkodva hajtotta végre ezt a nagyberuházást. Szólt arról is, hogy idén a megyeszékhelyen összesen tizennégymilliárd forint értékű közlekedési létesítmény valósul meg saját és állami forrásokból, különböző cégek beruházásaiban.
Jelen volt az avatóünnepségen Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is. Tisztelegni jött Győr polgárai és vezetői előtt, mondta, az előtt a bátorság és akarat előtt, amellyel önerőből belefogtak ebbe a nagy értékű munkába. Nemcsak kérni tud ez a város, hanem saját ereje is van. Gyurcsány Ferenc szerint ilyen létesítmények sokasága kellene az országban. S hogy megéri-e ennyi pénzt, energiát rákölteni? Csak így lehetnek élhető, lakható városaink, falvaink. A végén mindenki azt mondja majd: de jól tettük! – mondta a miniszterelnök.
Bella Tamás, a kivitelezési fővállalkozó Strabag zrt. győri, területi igazgatója meglepetéssel szolgált. Az aluljáró helyén tavaly még állt, azóta lebontott „repülőhíd” annyira nosztalgikusan a győriek szívéhez nőtt, hogy sokan érzékenyen búcsúztatták. Nos, az építők gondoskodtak az emlékőrzésről: az aluljáró kerékpáros-folyosójának falába beépítették a repülőhíd egy szelvényét. Bella Tamás a hajdani gyalogoshíd képéből és egy-egy szegecséből álló emléket adott át Gyurcsány Ferencnek és Balogh Józsefnek.
A szalagátvágás után az ünnepség zárómozzanata a hídépítők elmaradhatatlan rituáléja, a söröshordó-gurítás volt. A csapra vert hordó nedűjéből jutott a látogatóknak, akik az aluljáróban séta közben régi és új járműveket, köztük a legújabb Audi TT-t is megcsodálhatták.
Az avatóünnep második részében, a kamarai székházban Balogh József és Appelshoffer József elismeréseket adott át a munkálatokban részt vevő beruházók, építők munkatársainak.
A város közgyűlése 2001 októberében döntött arról, hogy megépüljön a 2x2 sávos aluljáró a csatlakozó útszakaszokkal együtt. Hosszú időt vett igénybe a műszaki előkészítés és a „pénzkeresés”, hiszen az államtól nem nagyon lehetett számítani támogatásra a Fehérvári út átépítésén túl. Az engedélyezési okiratot a közgyűlés 2004 júniusában hagyta jóvá. E szerint a tervezői költségvetés 6,6 milliárd forint volt. A közbeszerzési eljárás során a pályázók között kemény versengés alakult ki, ez jótékony hatással volt az árra is. A nyertes Strabag ajánlata ugyanis 3,8 milliárd forint volt – az eredetileg tervezett műszaki tartalommal! A megtakarítás a Strabag által alkalmazott speciális építési technológiának köszönhető. A város az építést hitelből finanszírozza, de például eddig négyszázötvenmilliós számlát hitel nélkül fizetett ki...
A kivitelezői szerződés 2004 decemberében köttetett, a gyakorlati munka 2005 februárjában kezdődött, helyet adva a régészeti feltárásoknak. A hajdani rác temetőből várostörténeti jelentőségű emlékek kerültek elő. (A kihantolt nagy mennyiségű emberi csonttal azonban a múzeum nem tud mit kezdeni, gondoskodni kell eltemetésükről és a kegyeleti helyen emléktábláról.)
Az építkezés igen nagy lendülettel indult be és ez a lendület nem is fogyott. A bokrétaünnepet, amikor elérték a létesítmény legmélyebb pontját, tavaly októberben tartották. A város lakossága három alkalommal is nyílt napon ismerkedhetett meg az aluljáróval. Közben rengeteg munkát adtak a közműcserék, az út- és csomópontépítések – ezeket úgymond testközelből tapasztalhatták meg a közlekedők. Meg kell említeni még, hogy az építéshez kapcsolódóan 400 lakásban végezték el (a lakók számára ingyenesen) a zajvédelem érdekében az ablakcseréket.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mit vár a Nádor aluljáró átadásától?

Tovább olvasom