Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Fidesz: el a kezekkel a vasúttól!

A Fidesz határozottan felszólítja a kormányt, hogy ne adja el a MÁV-csoport még meglévő vagyontárgyait.
Erről Fónagy János, a párt szakpolitikusa beszélt szombati sajtótájékoztatóján. A politikus szerint ha igazak a Magyar Nemzet értesülései, akkor tovább csökken a vasúti vonalak száma, és munkahelyek ezrei kerülnek veszélybe. A politikus szerint a tervezett intézkedés alapvető társadalmi érdekeket sért.

A Magyar Nemzet szombati számában ír arról, hogy a jövő keddi kormányülésen a MÁV csoportról készül egy javaslat. Ez érinti a közösségi közlekedést és a cégcsoporthoz tartozó nagyértékű ingatlanokat is. Fónagy János szerint ez azt jelenti, hogy eladnák a maradék MÁV-vagyont, és szűkülnének a közszolgáltatások is. A politikus hozzátette: maga az előterjesztés érintené a Pályavasutat is, ami korábban önálló volt, most azonban integrált szolgáltatók vehetik át a feladatát, vagyis nem közszolgáltatást nyújtanak majd, hanem gazdaságossági szempont alapján működnek. A Fidesz volt közlekedési minisztere kitért arra is: a tervek szerint a kormány ebbe az önkormányzatokat is bevonná, holott azok az alapvető feladataikat sem tudják ellátni jelen pillanatban. A politikus szerint a tervezett intézkedés a vidék feladását, a mellékvonalak további felszámolását és az állami feladatok önkormányzatokra hárítását jelenti.

A tervezet szerint a kormány eladná a nem a pályához tartozó ingatlanokat is, ami jelentős vagyon - mondta a politikus. Ide tartoznak a gépészet, a képzés és az igazgatás intézményei is - tette hozzá Fónagy János. A politikus szerint cinikus az a szándék, hogy a cég vagyonának felszámolásából fizetnék azt a hitelt, amit 2003-06 között kénytelenek voltak felvenni. A kormány ugyanis akkor nem fizette meg a vasúti személyszállítás költségtérítését, ezért volt kénytelen hitelt felvenni a MÁV - tette hozzá Fónagy János. Ráadásul a cég vesztesége év végére elérheti a 80 milliárd forintot is, vagyis a vagyon kiárusítása sem old meg semmit, csak az értékes ingatlanokat játsszák ki, üzemi-gazdasági eredménye nincs - mondta a Fidesz-politikus.

Fónagy János szerint az újjászerveződéssel a cégcsoport kikerül a kormányzati szektorból is, tehát működtetése nem a költségvetést terheli, ezáltal pedig az Unió előtt is szebb képet fest az államkasszáról. A politikus arról is beszélt: a meglévő vagontárgyakat a jövő szolgálatába kell állítani a rövidtávú politikai célok helyett, ezért felszólította a kormányt, hogy őrizze meg ezeket.

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. maradando 2009. június 20. 19:40
    „38.
    Gábor! Amikor a hármas "vasúti"csúcs volt Szerb,Román,Magyar részről,nagy volt az egyetértés.A románok az EU források felhasználásával aktivan részt kivántak venni a Budapest,Szeged viszonylataiban.Azóta is nagy hallgatás ,egyedűl a Szerb részről mutatkozik érdeklődés mert szeretnének bizonyitani az EU felé. Pedig a szándéknyilatkozatok egyaránt érintették volna a személy és teherforgalmat.Az egységes tarifa rendelkezésen kivűl semmi értelme nem volt a Koka féle tevékenységnek.”
  • 38. ifj. Nagy Gábor 2009. június 20. 19:19
    „27. Szemif 2009.06.20. 15:32
    "Emellett meg tényleg jobban megérné a vasútra terelni az embereket, ha már párhuzamosan fenntartjuk a kettőt."

    Ahol azonos szolgáltatást nyújt, de mondjuk Klárafalváról vagy Ferencszállásról elég sz@r lenne szerintem a vonathoz kijárni.

    "Tudod egy buszjáratnak például nincs gazdasági jelentősége"

    A vasúti mellékvonalak többségének sincs ma már. Nem a szekérút az ellenfél.”
  • 37. CsImre 2009. június 20. 18:07
    „Maga a puszta gondolat, hogy regionális vasutakat kellene szervezni, nem új. Nyugatabbra kisebb városokat kötnek össze vasútvonalak. A pályák rendbetéve, alacsonypadlós kis(tényleg kicsi) motorvonatok viszik az utasokat és szükség szerint kerékpárjaikat, az állomásokon biciklitározók, autóparkolók, és nem ritkán a busz a vonatperonhoz áll, így csak át kell lépni a vonatra. Jegypénztár, raktárépület, sorompót tekerő sínbohóc nincs, max. múzeumi vonalon. Ezzel szemben nekünk van hegymászós ótvar motorkocsink, 40 km/h vmax, Makón még busz sem visz az állomáshoz, stb.

    http://www.lightrail.nl/RegioRail/rr-pics/rurtal-car.jpg”
  • 36. gardista33 2009. június 20. 18:05
    „karsai egy senki .”
  • 35. Bicebóca 2009. június 20. 17:41
    „A magyar nemzet /nem véletlen az apró betű/ inkább Fónaggyal foglalkozzon,amikor 0,5km útat megépítve világraszóló avatást tartott! Emberek emlékezzetek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 34. SP 2009. június 20. 17:23
    „Igazából a kérdés nem is az, hogy a MÁV ot eladják vagy sem, hanem az, hogy mit nem adtak el (kótyavetye) még, ami a közvagyon része volt.
    MÁV nélkül 1 lépéssel közelebb kerültünk a gyarmattá váláshoz, a neokolonializmushoz. Sok helyen a vasút stratégiai cég, az állammonopólium része maradt.”
  • 33. Szemif 2009. június 20. 16:04
    „31: Karsainak igaza is van, legalábbis részben, mert a vita nem a teher, hanem a személyszállításról szól. A teher már el lett adva.”
  • 32. maradando 2009. június 20. 15:52
    „Talán még csak annyit a kormány filózofiájáról :ha nem használod a bal kezed mert jobb-os vagy,akkor vágjuk le balt,mert több vér jut majd a szervezetnek.”
  • 31. maradando 2009. június 20. 15:48
    „29.Szemif.
    Nem szivesen idézem Karsai Földbirtokos országgyűlési képviselő Elvt-Úrat: a mezőgazdaság tönkremenetelével a vasútvonal kihasználtsága is vészesen a minimumra csökken. De ebben a térségben domináns szerepet játszott a vasútszállitásban a termény és konzervgyártásból eredő forgalom.”
  • 30. achilleus 2009. június 20. 15:46
    „29. hozzászólás Szemif 2009.06.20. 15:36
    Ezzel egyet is értek. /Szerintem is mindkettő fölösleges, illetve könnyen kiváltható./”
  • 29. Szemif 2009. június 20. 15:36
    „25-re: Azért a Szentes-Orosháza vonal sem éppen egy expressz, a Szentes-Kiskunfélegyházára tényleg szükség van, de a megyében jelenleg két vonal van, aminek vitatható a szükségessége, az a Makó-Hódmezővásárhely és a Szentes-Orosháza.”
  • 28. rhyyy 2009. június 20. 15:32
    „"integrált szolgáltatók vehetik át a feladatát, vagyis nem közszolgáltatást nyújtanak majd, hanem gazdaságossági szempont alapján működnek."

    Ezek szerint most a máv nem figyeli a gazdaságosságot csak a közszolgáltatást????:D
    vicces, mert inkább egyiket se.... És mért baj az ha valaki gazdaságosan üzemeltet valamit? Attól rossz lesz a színvonal? Szerintem meg épp hogy a jobb színvonalra költött sok pénz hozná meg a gazdaságosságot, mivel több utas választaná és több lenne a bevétel.

    Ide csak józan paraszti ész kellene:P”
  • 27. Szemif 2009. június 20. 15:32
    „23: Nézd, a MÁV jelenleg sok helyen munkaerőhiánnyal küzd, szóval ha ott dolgoznék, akkor nem különösképp izgatna. Például sok helyen most is nyugdíjas mozdonyvezetőket kell visszahívni dologzni, hogy legyen, aki vonatot vezessen! Én meg csak gyerekkoromban akartam mozdonyvezető lenni, de az rég volt! Tanév tartalma allatt a péntek délutáni vonatok durranásig vannak utassal ilyenkor 60-100 fő között változik az utasszám, a legdurvább az Újszegedről 13:50-kor startoló vonat, ott ülőhelyet is nehéz találni. Én ahányszor hétközben utaztam vonattal akkor is volt legalább 10-15 utas, a negatív rekord egy esti vonaton volt 9 utassal. A délelőtt is gyenge, ez tény. De, hogy az Újszeged-Mezőhegyes szkaszhoz miért kell olyan vehemensen ragaszkodni:
    1. a vonal fenntartására szükség van egy esetleges temesvári vonal nyitása miatt
    2. az EU-s pénzek kiosztásakor valószínűleg fog pénz jutni a szegedi vasúti hídra is, nem sok értelme lenne, ha nem lenne mihez kapcsolódnia
    3. Makó azért mégis egy 26ezres város, csak ne vágjuk már le a vasútról
    4. Ha Mezőhegyesig elvágod a vasúti összeköttetést, akkor a Mezőhegyes-Békéscsaba szakaszon is kimutatható lesz az utascsökkenés, peig ez egy nagyon jól működő vonalszakasz, olyannyira, hogy egy időben Kókáék fővonallá akarták nyilvánítani

    Nem azt mondom, hogy minden vasútvonalra szükség van, mert például a Makó-Hódmezővásárhelyre nincs, de a 121-est piszkálni ritka nagy hülyeség lenne.
    Emellett meg tényleg jobban megérné a vasútra terelni az embereket, ha már párhuzamosan fenntartjuk a kettőt. Tudod egy buszjáratnak például nincs gazdasági jelentősége, és ha megszünteted, akkor nem különösebben nehéz újra indítani, ezt egy vasútvonalról nem lehet elmondani.”
  • 26. maci52 2009. június 20. 15:18
    „mr 2,12-hkor Ujhelyi mondta,fel kell készülni az Mszp-nek hogy 2010-től Orbán Viktor lesz a kormányfő,
    Mdf-es Ibolykáéknál is áll a bál,Szekeres honvéd is belátja az előrehozott választásokat.
    A vasutat ezért gyorsan elakarják passzolni.
    Elvtársak VÉGE.”
  • 25. achilleus 2009. június 20. 15:18
    „22. hozzászólás achilleus 2009.06.20. 15:11
    Egészen hasonló a helyzet például a Szeged-Budapest vonalon, a Kiskunfálegyháza-Csongrád-Szentes mellékvonal megszüntetése esetén (az is tervbe volt véve) ugyanis.”
  • 24. achilleus 2009. június 20. 15:12
    „Bocs: Szeged-Békéscsaba (mint az később kiderül)”
  • 23. redstar 2009. június 20. 15:12
    „13.és 20.Szemif/or/!Megértem én hogy félted a kenyered, de azt a 80-100 diákot vszinüleg hetente értetted...Gyorsaság?Csak Nagylak-Szeged 1 óra 30 perc!A 10 százalék deficit /amit a szárnyvonalak okoznak/ is nagyon sok!Ha megszüntetik máris csak 90 % ráfizetés marad..."erre jó példa, hogy mikor nem volt konkurencia a két világháború között, akkor naponta 5 vonat ment Mezőhegyes irányába" meg soha annyi lőcsös szekér nem járt arra, mikor még nem volt vasút sem...ne röhögtess ezzel az érveléssel!”
  • 22. achilleus 2009. június 20. 15:11
    „20. hozzászólás Szemif 2009.06.20. 14:35
    Megerősítésként, ha - amint azt Kóka tervezte - a Mezőhegyes-Mezőtúr vonalat megszüntetnék, akkor mindazon utasokat elveszítené a MÁV, akik a Budapest-Békéscsaba vonalon orosházi átszállással csatlakoznak rá az említett vonalra, ez olyan városokba utazókat érint mint Szarvas vagy Mezőtúr. Ugye senki nem gondolja komolyan, hogy ezek az utasok vonattal elmennek Orosházáig, hogy onnan busszal menjenek tovább mondjuk Szarvasra? Mivel a Szeged-Békéscsaba vonalat nem hiszem hogy meg lehet szüntetni, az üzemeltetés a csökkent utasszám miatt ezen a vonalon is veszteségesebbé válik. Nyilván számtalan példa van még, de igyekeztem csak a MÁV szempontokra korlátozni a kérdést./ Amúgy a Volán ius megszívná, vagy, ha nem a Volán az utasok, a hihetetlen tumultusok miatt (ld. például a Pécs-Szeged viszonylatot./”
  • 21. maradando 2009. június 20. 15:05
    „20. Szemif.
    Egy valamitöl ne félj!Az egész MÁV-Ig "dolgozói" kara nem törte az agyát annyit,nmint egyedűl most TE.”
  • 20. Szemif 2009. június 20. 14:35
    „19: Mondtam én egy szóval is, hogy nem próbálnak szolgáltatni? De azért gondoljunk arra, hogy mondjuk mekkora különbség van az árban egy új busz meg egy egy motorvonat között. De nézzünk más alternatívár, ha x. milliárd forintért felújítanák az Újszeged-Mezőgyes-Békéscsaba vonalat 90Km/órás sebességre, akkor szerintem mindenki azon lenne felháborodva, hogy ugyan minek, hisz úgy sincs utas. Igazából Szegedről soha nem utazott és nem is utazik nagy tömeg Mezőhegyes felé (erre jó példa, hogy mikor nem volt konkurencia a két világháború között, akkor naponta 5 vonat ment Mezőhegyes irányába) Bizonyos szempontból inkább a buszokat kelene megszüntetni, utas nem lenne kevesebb, de az legalább vonattal menne Mezőhegyesre. Makóig eleve esélytelen a vonat a félóránként járó buszokkal szemben, de onnantól már inkább a vonatot kellene előnyben részesíteni. A Csongrád megyei mellékvonalak közül az Orosháza-Szentes és a Hódmezővásárhely-Makó szüntethető meg és pótolható könnyen, ha valaki racionálisan gondolkodik, az látja, hogy a 121-es Újszeged-Mezőhegyes szakaszának kivágása csak további veszteséget meg gondot okozna.”
39 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tóba fulladt - tíz méter mélyről hozták fel

Belefulladt egy 22 éves férfi a nyékládházi Gólem-tóba. Tovább olvasom