Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 14°C | 27°C Még több cikk.

Focivébé és söripar

A hazai sörgyártók elégedetten nyugtázzák, hogy az ágazat sikeres, a magyarok egyre több habos nedűt isznak. A fogyasztás emelkedésének a kánikula mellett a focivébé különösen kedvez.
Magyarországon évek óta évi hetven liter körül mozog az egy főre jutó sörfogyasztás, s ezzel európai viszonylatban a középmezőnyben foglalunk helyet. Akik e mennyiség hallatán – saját maguk vagy barátaik fogyasztási szokásait ismerve – hitetlenkednek, és keveslik a hetven litert, igazuk van. A statisztika ugyanis a teljes magyar lakosság számával osztja el az éves termelési adatokat, így a valóságban a vérbeli sörivók torkán a már említett átlagmennyiség többszöröse csúszik le. A több évig tartó visszaesés, majd az 1999-es mélypont után két esztendeje magállt, azóta pedig folyamatosan emelkedik a hazai sörfogyasztás.

Az ágazat összárbevétele szerint mi, magyarok 2001-ben mintegy 100 milliárd forintot költöttünk a kemény habú, aranyló nedűre. Az összeg jelentős része az államháztartást gazdagította: az árbevétel után az öt nagy gyártó adó és közterhek címén 46 milliárd forintot fizetett be az államkasszába. A söripart egyébként nemcsak magas terhek, hanem a kedvezőtlenül dráguló alapanyag- és energiaárak is megterhelik. A hatékony lobbi az ágazatnak sokat segítene, ha elérné, hogy csökkenjenek a sör – európai viszonylatban is magas – adóterhei.

A gyártók a kedvezőbb gazdasági környezet mellett az egy főre jutó sörfogyasztás emelkedésében is bíznak, reményeik szerint ez utóbbi ismét elérheti az 1980-as évek elejére jellemző 100 literes fejenként
i
átlagot. Erre minden bizonnyal hosszú ideig kell még várni, mert bár évről évre javulnak a fogyasztási mutatók, jelenleg még mindig 30 százalékkal kevesebb sört iszunk, mint húsz esztendeje.

A változás nemcsak a mennyiséget jellemzi, módosultak a fogya
sztói szokások is. A kishordós kiszerelés elenyésző, s aránya tovább csökken. Ezzel szemben dinamikusan, 8-10 százalékra nőtt a dobozos sörök értékesítési aránya. A legnépszerűbb továbbra is az üveges, visszaváltható formula, ez teszi ki a vásárolt sörféles
égek 80 százalékát. Az értékesítési adatok szerint ha jó a sör, az ár egyre kevésbé számít, a minőségi márkák és a sörkülönlegességek egyre keresettebbek.

A tavalyi és tavalyelőtti fogyasztásnövekedés, valamint az ágazat idei bizakodásának hátterében eg
yébként több tényező áll. 2001-ben és 2000-ben a kifejezetten hosszú, száraz, forró nyár jelentősen lendített a forgalmon, csakúgy, mint a nagy és rangos sportesemények. A most zajló futball-világbajnokság nemcsak jó kikapcsolódást, vagy szponzorálási lehet
őséget, hanem kézzel fogható bevételnövekedést is jelent a söripar számára.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megidézik Arrabonát

Az idei Győri Nyár fesztiválnyitó műsorának vendége a szombathelyi Savaria Legio. A Savaria Legio… Tovább olvasom