Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Fogyasztóvédelmi kampány az utazási szerződésekről

"Gondtalan utazás a Föld körül" címmel átfogó kampányt indít a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) a vasúti, légi és tömegközlekedéssel kapcsolatos utasjogokról.
A magyarok jelentős része nincs tisztában az utasjogaival. Sokan nem tudják, mi a teendő, ha például késik a repülőjük, elvész a poggyászuk, illetve milyen kötelezettségeik vannak, ha jegy nélkül utaznak a buszon külföldön és utólag fizetik be a büntetést. Annak a részleteit sem tudják, mire kell figyelni egy utazási szerződés megkötésekor, illetve hová lehet fordulni, ha elégedetlenek a választott szálloda szolgáltatásaival, esetleg nem kapnak számlát.

A FEOSZ elsőként az utazási szerződésekről szóló új kormányrendeletre szeretné felhívni a figyelmet, amit november 19-én fogadott el a kormány, és rövidesen hatályba lép. Az új jogszabály tisztázza az alapfogalmakat, és pontosítja a részvételi díjra, árfeltüntetésre vonatkozó előírásokat. Az új rendelet értelmében kibővül a díjemelés lehetőségének köre. A korábbiakkal ellentétben, ha a szerződéskötést követően jelentősen nőnek a szállítási költségek - például a drágább üzemanyag miatt -, akkor az utazásszervező azt érvényesítheti áraiban, de ezt részletesen indokolnia kell. Az utazást megelőző 20 napban azonban az utazásszervezők már semmilyen indokkal nem emelhetik az árakat, ezt megelőzően pedig az utas a teljes részvételi díj kamatokkal emelt értékét visszakövetelve elállhat az utazástól, ha a drágulás meghaladja a 8 százalékot.

A rendelet részletesebben rögzíti az utazási szerződés tartalmi és formai követelményeit is. Megszabja például, hogy a szerződésben szereplő részvételi díjnak nemcsak a szolgáltatások árát, hanem az összes többi költséget, így például az illetékeket is tartalmaznia kell. Így az utas pontos képet kaphat arról, mennyibe is kerül az utazás. A szerződésben a jövőben annak is egyértelműen szerepelnie kell, hogy milyen esetekben, hogyan tudja érvényesíteni kártérítési igényét szükség esetén az utas - így például fel kell tüntetni az illetékes biztosító nevét is.

A jövőben ha az utazási iroda legfeljebb 20 nappal az indulás előtt lemondja az utat, akkor a teljes befizetett díjon felül kamatot is kell fizetnie az ügyfélnek. Ennek a mértéke megegyezik a mindenkori jegybanki alapkamattal. Ha az utas mondja le az utat, akkor 60 napon belüli lemondás esetén a befizetett összeg 10 százaléka illeti az utazási irodát bánatpénz gyanánt, 35 napos határidőn belül viszont ennek mértékét szabadon határozhatja meg az utazási iroda.

Vis maior esetekben, illetve, ha a foglalás után az úticél felkerül a Külügyminisztérium által nem javasolt desztinációk listájára, az utaztatónak fel kell ajánlania egy legalább azonos értékű utazást a vevőnek, vagy igény esetén vissza kell fizetnie a teljes részvételi díjat.

Az új szabályozás az európai uniós követelményekkel összhangban és a nemrég hatályba lépett tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvény rendelkezéseit szem előtt tartva született meg.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Több ezer oltóanyagot keres az ÁNTSZ

Eltűnt több ezer adag pneumococcus elleni oltóanyag, az ÁNTSZ-nél most vizsgálják, hogy mi lett a… Tovább olvasom