Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 23°C Még több cikk.

Folytatódik a tiltakozás a vasútvonalak bezárása ellen

Folytatódott a vasútvonalak bezárása elleni tiltakozás kedden, több szervezet is közleményben tudatta véleményét.
Az Index internetes hírportálon hétfőn megjelent információ szerint 1.874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csoport. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös - írta az Index.

A vasúttársaságokat tömörítő HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés álláspontja szerint károsan érintené a magyar vasúti szektort a tervezett forrásmegvonás. A szervezet egyetért azzal, hogy a vonzó közösségi közlekedés megteremtése érdekében a "drága versenyként" jellemezhető vasút-autóbusz párhuzamos szolgáltatásokat meg kell szüntetni, és tisztázni kell a megrendelői szerepeket is. Ezen intézkedések azonban álláspontjuk szerint nem határozhatóak meg szakmai háttérmunka és széleskörű társadalmi elfogadottság nélkül.

Az egyesülés javasolja, hogy a kormány vonja vissza a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló határozatot, az abban jelzett intézkedéseket ne kezdje meg.

A Levegő Munkacsoport szerint a közösségi közlekedés leépítése nem megoldás; a szervezet levélben kérte Bajnai Gordon miniszterelnököt, hogy indokolja a 2010-re tervezett 70 milliárd forintos elvonás szükségességét a közösségi közlekedéstől, hiszen az a magyarázat, hogy ezáltal egy "magasabb színvonalú közlekedési rendszer valósul meg", nem hihető.

A környezetvédő szervezet kifejti: az elmúlt években az egyre romló színvonalú szolgáltatások és a drasztikusan megemelt viteldíjak miatt elpártolnak az utasok a közösségi közlekedéstől, amit a kormány láthatólag úgy értelmez, hogy csökken rá az igény. Ezzel szemben számtalan példa bizonyítja: amennyiben a közösségi közlekedést megfelelően fejlesztik, ugrásszerűen növekszik az utasok száma.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elnöksége elfogadhatatlannak tartja a vasútvonalak bezárásáról a sajtóban megjelent elképzeléseket, és visszautasítja a vasútvállalatok, a vasutasok ellen indított negatív hangulatkeltést, ami álláspontjuk szerint az érdemi problémák elfedésére, a munkájukat becsületesen végző munkavállalók ellen irányul. A szakszervezet szerint a MÁV-vállalatcsoport gazdálkodását elmarasztaló tulajdonosi megnyilatkozások kizárólag a döntéshozók felelősségét hivatottak áthárítani a vasutasokra.

A munkavállalói érdekképviselet érdemi tárgyalások megkezdését követeli, még a közösségi közlekedést érintő döntések meghozatala előtt.

A szakszervezet utal arra, hogy 2007-ben a mellékvonalak és a vasúti munkahelyek megvédése érdekében a VSZ tagjai két alkalommal sikeresen sztrájkoltak. Ha a kormány, vagy a tulajdonos egyoldalúan megsérti a vasúti mellékvonalak üzemeltetésének kérdéseiről 2007-ben megkötött megállapodást, az a sztrájk visszavonására vonatkozó kötelezettséget automatikusan megszünteti - fogalmaz a szakszervezet.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerint távozniuk kellene a MÁV-csoporthoz tartozó cégek menedzsmentjéből azoknak, akik nem tiltakoznak a kormányzattól kiszivárogtatott, irracionális, a nemzet vasútját romboló tervek ellen.

A VDSZSZ hangsúlyozza: a mintegy kétezer kilométer vasútvonal bezárása több ezer vasutas munkahelyébe kerülhet, ami elfogadhatatlan. A szakszervezet utal arra, hogy a kormány felrúgta a VDSZSZ-szel áprilisban kötött megállapodását azzal, hogy megszüntetné mintegy kétezer kilométeren a vasúti személyszállítást az év végén, anélkül, hogy erről egyeztetne a vasutas szakszervezetekkel.

A Közlekedési és Hírközlési Minisztérium (KHEM) hétfőn mindössze annyit közölt, hogy határidőre, augusztus 24-éig elkészült a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepciója, amelyet a kormány elé terjesztenek. A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza, nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra, de további részleteket nem hozott nyilvánosságra a szaktárca.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. nagypappa 2009. augusztus 26. 16:59
    „Ha nem lehet elbocsátani az tényleg gáz. Miért nem lehet? A szakszervezet nem engedi? Akkor a létszámfelesleg fizetését fizesse a Szakszervezet a tagdíjakból.
    De még mindig olcsóbb egy vasutast munka nélkül fizetni, mint hogy veszteséget termeljen. Előbb utóbb nyugdíjba megy a létszámfelesleg, meg nem hiszem, hogy egy Pl. mezőhegyesi sínbohóc vállalja, hogy Pl.naponta Szegedre jön be dolgozni.
    De az mégis csak nevetséges, hogy Szeged Horgos viszonylatban annyi az utas, hogy egy mikróbuszba beférnének, ezért külön határrendésznek, VÁM-osnak kell Röszkén várni a vonatot. A Röszke állomást fenntartani, forgalmistát fizetni. A vonaton meg a vonatvezetőn kívül egy kalauzt alkalmazni.
    Másik.A Délmagyarban olvastam Kisszénás Nagyszénás köz közlekedő vonaton egy gyermek jár naponta iskolába.
    Ennyire nem vagyunk gazdagok.”
  • 22. klj_54 2009. augusztus 26. 15:05
    „15. hozzászólás Logaritmus 2009.08.25. 22:48
    Kettő embert ismerek, akik rendszeresen igénybe veszik a járatot.
    Amellett egy francia példa:
    Clermont Ferrandból napi négy azaz négy alkalommal indul egy érdekes eszköz. Kisebb, mint a 200- as Ikarus busz, néha utazik is rajta valaki.
    Mégis megy minden nap négyszer!
    Aki a vasutat ennyire utálja, az ne menjen miniszternek!”
  • 21. ifj. Nagy Gábor 2009. augusztus 26. 14:35
    „21. Logaritmus 2009.08.26. 11:28
    "nem mondanám, hogy ezért a dologért szívesen költök az adómból százezreket, az állam pedig tízmilliókat erre a vonalra"

    Ez még rendben is lenne, de ha a bezárások ellenére nem lehet elbocsátani egyetlenegy vasutast sem és a vasútvonal se lesz bezárva, hanem csak szüneteltetve, akkor alig-alig fognak kevesebbet költeni attól, hogy nem jár rajta a (személyszállító) vonat...”
  • 20. Logaritmus 2009. augusztus 26. 11:28
    „19. hozzászólás achilleus, az államnak kutya kötelessége, hogy a legutolsó faluba/-ból is legyen közlekedés, legalább napi 1-2 alkalommal, utasszámtól függően. De az már nem kötelessége, hogy ezt pazarlóan oldja meg, és egyszerre legyen vasút, busz, repülő, HÉV, helikopter és metró járat is. Igenis racionális kérdés, hogy a vasút mellett kardoskodók közül ténylegesen akad -e akár egyetlen egy is, aki rendszeresen utazik az Újszeged-Mezőhegyes vasútvonalon! Nosztalgiából én már végigmentem rajta, kedves emlék, de nem mondanám, hogy ezért a dologért szívesen költök az adómból százezreket, az állam pedig tízmilliókat erre a vonalra. Az államnak nem kötelessége, hogy Szeged és Mezőhegyes közt életben tartsa a volán buszt ÉS a MÁV járatot is, ha ebből az egyiket kutya sem használja. Az adófizetők döntenek, méghozzá úgy, hogy valahol inkább a vonatot, máshol inkább a buszokat preferálják. Semmi értelme a kettőt párhuzamosan finanszírozni, szennyezni a környezetet, mert így egyik sem prosperál igazán.

    Szeged és Budapest között én például - az állam helyében - nem finanszíroznám a Volán járatot. Ott a vonat, és az ezen a viszonylaton jobb, környezetbarátibb, gazdaságosabb mint az M5-ösön egy Ikarusszal közlekedni. Ha persze valaki lát benne üzleti fantáziát, az üzemeltesse a buszt, vagy másik esetben a vasutat, de ehhez nem kapjon állami/önkormányzati pénzt.”
  • 19. pann 2009. augusztus 26. 11:25
    „11. N.P. 2009.08.25. 20:46

    Teljesen igazad van, Szeged nagyon gyors ütemben fejlődik és szépűl. Nagyon is élhető város lett. Nézd meg Pécset koszos,mocskos, undorító hely ami vissza fejlődik.”
  • 18. achilleus 2009. augusztus 26. 08:44
    „15. hozzászólás Logaritmus 2009.08.25. 22:48
    "Hulye indulatkeltes helyett " .... Aha, már megint az "észérvek": "tegye fel a kezét (...) Senki? Egy valaki?"
    Fenn szakmai érvek is vannak. A te hozzászólásodban csak neoliberális szlogenek. Az államnak pedig kötelezettségei is vannak, nemcsak adószedési joga. Akkor megismétlem:
    Már több hozzászólás található itt: http://www.delmagyar.hu/belfold_hirek/tiltakozas_a_vasuti_mellekvonalak_bezarasa_ellen/2111812/
    Ezen a linken pedig tanulmányozható a bezárásra ítélt mellékvonalak térképe is: Szakszerű magyarázatokkal, anomáliákkal!!!!: http://kotottpalya.blog.hu/2009/08/23/decemberben_bezarnanak_majd_ketezer_kilometer_vasutat
    Megjegyzem NE elfogultság, hanem a szakmai szervezetek véleménye alapján foglaljunk állást.
    Az előzőből különösen figyelmetekbe ajánlom szemif hozzászólásait.”
  • 17. Logaritmus 2009. augusztus 26. 08:25
    „Nagypappa: igen, csak akkor havonta lesznek halalos vasuti balesetek.”
  • 16. nagypappa 2009. augusztus 26. 04:13
    „Nem kell megszüntetni, de nem kell 100 milliárdos támogatást sem adni a vasútnak.
    Megszűnik az magától is.”
  • 15. Lehiggadt 2009. augusztus 25. 23:08
    „Azt kell mérlegelni, hogy érdemes-e megépíteni, az EU támogatásával megépíttetni a vasúti hidat, a Temesvár felé vezető vonalat úgy felújítani, hogy a közúti tranzitforgalmat a vasútra át lehessen terelni vagy tényleg sűrgősen le kell állítani ezt a luxust?!? Ugyanis a jelenlegi költségek mellett - talán túlzás nélkül - azt lehet mondani, hogy a vasút fenntartása, támogatása helyett az is olcsóbb volna, ha az érintett utasoknak egy-egy autót ajándékozna az állam...
    Meg lehet nézni a Rókusról induló vonatokat is...”
  • 14. Logaritmus 2009. augusztus 25. 22:48
    „Hulye indulatkeltes helyett tegye fel a kezet mindenki, aki rendszeresen igenybe veszi az Ujszeged-Mezohegyes vasutvonalat! Senki? Egy valaki? A szabalyszeru mukodteteshez ilyen kihasznalatlansag mellett is milliokat kell kolteni berekre, muszaki keszenletre, karbantartasra, stb. Partolom a vasutat, jobb mint a buszos kozlekedes (nem annyira szennyezi a levegot, biztonsagosabb, a kozuti forgalmat nem lassitja) de ellenzem, hogy az allam parhuzamosan penzelje az ugyanazon a vonalon mukodo vasutat es volan buszjaratokat. Az pazarlas.”
  • 13. szpalika 2009. augusztus 25. 21:26
    „1910-ben Szeged a Kárpát medence 2. legnagyobb létszámú városa volt. Most még az első 10 is kérdéses.

    Trianon sok mindent tönkre tett, és a 2. vh után az egész délmagyarország el lett sorvasztva.”
  • 12. macs 2009. augusztus 25. 21:26
    „Zsoltee0716,

    bocs, de nem kristálytiszta, ki szüntette meg a munkahelyeket? Szegeden textilipar, ruha- és cipő- valamint konzervgyár volt. Magas élőmunkaigényű ágazatok. Elvesztették a piacukat, mert a termékek nagy részét az orosz piacra termelték, őket meg úgyebár nem szeretjük. Tönkrementek, mert nem birták a versenyt az olcsó távol-keleti termékekkel. Mielőtt szidni kezdi valaki a kinaiakat, gondolja végig, az emberek az olcsóbb termékeket, vagyis a távol-keletieket vásárolják meg, vagyis szépen kihúzták a talajt az üzemek alól. Szóval röviden ezért szűntek meg a szegedi üzemek.”
  • 11. Zsoltee0716 2009. augusztus 25. 21:06
    „Kezdjék a leépítést a BKV-nál utána térjünk át a vasútra! A hülye Bajnainak meg bazd meg ha nem adátok volna el ez a "kurva országot" akkor lehet nem lenne ilyen probléma!
    Azt miért nem igértétek még be hogy Szegedtől két vágány építenek 160kmh korlátozosra!
    Új munkahelyet teremtünk, de arról nem beszéltek hányat szüntettetek meg. Mi lesz pölö azokkal akik a makói vonalon dolgoznak/dolgoztak?
    Hülye gyerek/párt így akarjátok megnyerni a választást? Mivel etetitek be majd a népet?(Akarom mondani a nyugdíjasokat). A magánnyugdíj pénztárral is baszhatom mert semmit sem ér nekem a bank meg jól jár mert ellopja! Csak gondoljunk bele a 90-es évek elején mennyit ért 10000ft? 2050-ben mennyit fog érni? Hát semmit, Ezt szüntesd be basszus meglopjátok az embert!
    Lehet nem ártana szétnézni a MÁV-nál is hová folyik az a sok pénz(kinek/kiknek a zsebébe)!
    Itt megy nagyban a lopás, nem de Bajnai, te is tudod hogyan kell ezt csinálni!”
  • 10. N.P. 2009. augusztus 25. 20:46
    „szpalika 2009.08.25. 19:56

    "Szeged elvesztette a 20. századot,"
    Ezt magyarázd már meg. Szerintem ez egyszerűen nem igaz. Ha van az országban város ahol a XX. század jelentős fejlődést hozott az éppen Szeged.”
  • 9. TrombiFrédi 2009. augusztus 25. 20:43
    „"Fantasztikusan szép tervek", nem baj, hogy már a 2007-es vonalmegszüntetés sem jött be, és szép lassan többe kerül a nem használt sínpárok, objektumok feladtanélküli fenntartása, ill. megőrzése, mintha használnák! Ráadásul, -ha emlékezetem nem csal- a Volán társaságoknak sem "sok örömük származott a buliból", inkább csak nyüg és veszteségl... ?!”
  • 8. KamuNeni 2009. augusztus 25. 20:00
    „Szerintem Szegeden meg kellene epiteni a vasuti hidat a tiszan es akkor lehetne pestre direct jarat az orszag delkeleti sarkabol. Biztos jo forgalom lenne a vasutnak. Azert elavultak mert ezeken a helyeken minden allomas vegallomasa lett csinalva. Persz ertem en hogy nincs penzuk de azert nincs mert mindenki viszi akicsak tudja. Zarjak be az osszes vasutat az lenne a legjobb. Es akkor lassan azok lopkodnak el akik a legjobban raszorulnak.”
  • 7. szpalika 2009. augusztus 25. 19:56
    „kérdésem: egy főiskolai város, mint Szarvas esetében hányan fognak részben vonattal utazni?

    illetve aki szegediként nemet mond a makói vonalra, az a kombo hidat is elfelejtheti.
    soha sem fog uniós forrásból így megvalósulni.

    Szeged elvesztette a 20. századot, a 21.-ket vajon milyen szereppel fogja túlélni?
    Nincs jövőkép az országban, csak max Bp, Székesfehérvár, Győr, Szolnok sokszögen belül...”
  • 6. bespin 2009. augusztus 25. 19:52
    „Maradjunk annyiban, hogy azért lenne mit racionalizálni a vasúti mellékvonalakon. Van vasúti szakképesítésem (is), rengeteget autózom a dél-alföldi megyékben és a régmúlt szakmám szereteteként, figyelgettem a mellékutak mentén a vasúti pályákat, jelzőket, legfőképp a forgalmat. Rettenetesen kevés utassal láttam döcögő, kerékpárral leelőzhető szerelvényeket, mechanikus jelzőkkel, váltóállító szerkezetekkel és a többi elavult, 100 évnél régebbi technikával, naponta kétszer működő fénysorompóval.
    Tényleg szükség van ezek fenntartására???? Egy jelfogó tekercs cseréje több tízezer forint és egy korszerűbb állomáson nem két darab van belőlük. A korszerűbb állomásokon egy 1955-ös svájci technika szolgál.”
  • 5. achilleus 2009. augusztus 25. 19:32
    „Már több hozzászólás található itt:
    http://www.delmagyar.hu/belfold_hirek/tiltakozas_a_vasuti_mellekvonalak_bezarasa_ellen/2111812/
    Ezen a linken pedig tanulmányozható a bezárásra ítélt mellékvonalak térképe is:
    Szakszerű magyarázatokkal, anomáliákkal!!!!:
    http://kotottpalya.blog.hu/2009/08/23/decemberben_bezarnanak_majd_ketezer_kilometer_vasutat
    A vasútbezárás különösen súlyosan érinti a Dél-Alföldet, főképp Békés megyét.
    Vasúti közlekedés nélkül maradna például Csongrád is.
    Megjegyzem NE elfogultság, hanem a szakmai szervezetek véleménye alapján foglaljunk állást.”
  • 4. unknown 2009. augusztus 25. 19:18
    „Magyarország a rendszerváltozással az elmúlt húsz évben elvesztette (külföldiek kezére került) értéktöbbletet előállító ipara (termelő és feldolgozó) jó kétharmadát. Amivel most büszkélkedünk autógyárak, stb., annak nyereségét, amortizációs alapját, forgóeszköz tőkéjét (amik felhasználása felett a magyar állam rendelkezett) a külföldi tulajdonosok kiviszik az országból. Térjünk észre, nincs, nagyon kevés a magunk által újraosztható állami bevétel!!!!”
23 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csákánnyal ütötte apját, arcon harapta anyját egy férfi

A 23 éves férfi először vitába keveredett családjával, majd egy csákány fejével ütni-vágni kezdte édesapját. Tovább olvasom