Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 18°C Még több cikk.

Fónagy János: február elsejétől változik az útdíjrendszer

Az egyhónapos próbaüzemet követően február elsejétől változik az útdíjrendszer, a döntés értelmében több szakasz ingyenes lesz.
    • A megyei matricák a szomszédos megye első lehajtójáig használhatók
    • Az M1-es Fejér és az M7-es Veszprém megyei szakasza igénybe vehető szomszédos megyei matricákkal
    • Korlátozott ideig ingyenes lesz a reptéri gyorsforgalmi, az M86-os meglévő szakasza és a kaposvári elkerülő
    • Matrica nélkül használhatjuk az M8-as és M9-es Duna-hídjait
    • Kedvezményt kaphatnak a többgyermekes családok és a mozgáskorlátozottak
    • Az MSZP visszavonatná a korábbi ingyenes szakaszok fizetőssé tételét
    • A Jobbik szerint is az útdíjkiterjesztés teljes eltörlésére lenne szükség
    • Az LMP szerint az elkerülő utakat nem lehet fizetőssé tenni

Változik február 1-jétől az év eleje óta hatályos új útdíjrendszer: több szakasz ingyenes lesz, köztük a ferihegyi gyorsforgalmi út is. Az ellenzéki pártok azonban továbbra is azt szorgalmazzák, hogy a kabinet vonja vissza az útdíjkiterjesztést, tegye díjmentessé a januártól fizetőssé vált összes útszakaszt.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón jelentette be az útdíjjal kapcsolatos változtatásokat. A legfontosabb módosítások közé sorolta, hogy a megyei e-matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek.

Tájékoztatása szerint az M1-es Fejér megyei és az M7-es Veszprém megyei szakaszai a szomszédos megyékre érvényes e-matricákkal használhatók majd, a Budapest és Győr vagy a főváros és Siófok között rendszeresen közlekedőknek így 4 helyett elég 3 megyei e-matricát váltaniuk.

Ingyenes lesz a 4-es főút Budapest felől a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérig tartó szakaszának használata, az M86-os főút szombathelyi és a 61-es főút kaposvári szakasza (a csatlakozó gyorsforgalmi kapcsolat megépítéséig), továbbá a dunaújvárosi és a szekszárdi autópályahíd, így - a Megyeri híd mintájára - a Pentele és a Szent László hídra nem kell egyetlen matrica sem.

Fónagy János közölte azt is, hogy a négy- vagy többgyermekes családoknak és a mozgásukban korlátozottaknak utólagos kompenzációt biztosítanak a D2 és a D1 kategória közti különbség megtérítésére. Ennek jogszabályi feltételei áprilisra teremthetők meg - tette hozzá.

Az államtitkári bejelentés után az ellenzéki pártok reagálásaikban továbbra is kritizálták az új útdíjrendszert.

MSZP: díjmentessé kell tenni a január 1-jétől fizetőssé vált útszakaszokat

Tóbiás József, az MSZP elnök-frakcióvezetője sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány egyetlen döntést hozhat: díjmentessé teszi a január 1-jétől fizetőssé vált útszakaszokat.

Szerinte Fónagy János beismerte, hogy szakmailag megalapozatlan, végiggondolatlan, kapkodó döntést hozott a kabinet.

A szocialista pártelnök bejelentette egyúttal, hogy az MSZP megtartja az útdíj miatt január 30-ra tervezett félpályás útlezárást, mert "csak a nyomásból ért a kormány".

Jobbik: El kell törölni az útdíjkiterjesztést!

A Jobbik szerint is az útdíjkiterjesztés teljes eltörlésére lenne szükség, s azt követően lehetne különböző koncepciókról vitatkozni.

Z. Kárpát Dániel, a párt frakcióvezető-helyettese sajtótájékoztatóján azt mondta, alapvetően elhibázottnak tekintik az útdíjat, amely ellentétes az alapcélokkal, hiszen például az elkerülő utakról éppen oda viszi a forgalmat, ahonnan el akarnák terelni. Indokolatlannak nevezte a plusz terheket, mondván, a költségvetés nem azon áll, hogy ezek befolynak-e.
Jelezte azt is: a Jobbik helyi szervezetei demonstrációkat szerveznek.

LMP: Elfogadhatatlan a felületes, egyeztetések nélküli döntés

Az LMP szintén úgy nyilatkozott, elfogadhatatlannak tartja, hogy ilyen gyorsan, felületesen, szakmai egyeztetések nélkül vezették be az útdíjat.

Szél Bernadett, az ellenzéki párt társelnöke tájékoztatóján sajnálatosnak nevezte, hogy a kormány nem azt a következtetést vonta le, hogy az intézkedést teljes egészében hatályon kívül kell helyeznie és bocsánatot kell kérnie az emberektől, hanem továbbra is kiáll a hibás lépés mellett.
Úgy értékelte, helyesen tették, hogy az Alkotmánybírósághoz fordultak. Az elkerülő utakat nem lehet fizetőssé tenni - hangoztatta a képviselő.

Együtt: Vissza kell térni a korábbi gyakorlathoz

A többi ellenzéki párthoz hasonlóan az Együtt is úgy látja, az útdíj idén bevezetett rendszere helyett vissza kell térni a korábbi gyakorlathoz, amikor még például az M0-s használata teljes egészében ingyenes volt.

Hajdu Nóra, az ellenzéki párt elnökségi tagja újságíróknak úgy fogalmazott: dilettantizmusról árulkodik, hogy a mindössze hetekkel ezelőtt bevezetett szabályozás módosítására kényszerült a kormány, beismerve a rendszer tarthatatlanságát számos ponton.

MLP: A javítás ellenére tehernövekedést okoz az embereknek a rendszer

Bodnár Zoltán, a Magyar Liberális Párt gazdaságpolitikai főtanácsadója úgy értékelt, hogy a rendszer szakszerűtlenül, megalapozatlanul, előzetes kalkulációk nélkül állt fel, és bár azon most valamelyest javított a kormány, így is tehernövekedést hoz az embereknek.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az előirányzottnál alacsonyabb lett a 2014-es államháztartási hiány

2013-ban a deficit a tavalyinál valamivel magasabb volt, 932,8 milliárd forintot tett ki. Tovább olvasom