Délmagyar logó

2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 1°C | 12°C Még több cikk.

Francia fotó kiállítással nyílt a felújított Mai Manó Ház

Különleges kiállítás - különleges helyen. A francia fotó kilencvenes éveit bemutató tárlattal nyitotta meg kapuit az átépített Mai Manó Ház.
A nyolcszintes épület Budapesten, a VI. kerületi Nagymező utcában 1894-ben, Mai Manó fotográfus megrendelésére készült, aki ezután itt dolgozott és lakott. A fényképész fiától 1931-ben az épületet megvásárolta Rozsnyai Sándor zeneszerző és felesége Rozsnyai (született Senger) Mici, művésznevén Miss Arizona. Ők építették az addig üres udvarba a három szintes Arizona mulatót. Ez 1944-ig működött, amikor is a tulajdonosokat elhurcolták. A háború után az épület a legkülönfélébb célokat szolgálta. A Magyar Fotográfiai Alapítvány 1996-tól kezdve tudta kivásárolni a bérleti jogokat a bent lakó bérlőktől. A mostani bővítésnek köszönhetően másfélszeresére nőttek a kiállítóhelyek, ám ez már a teljesség, az épület nem bővíthető tovább.

A különleges történetű és építésű kiállítóhely újbóli megnyitása jelentős kulturális esemény. Miként az átépítés utáni első kiállítás is. Hiszen a francia fotóművészek új generációja mutatkozik be a párizsi Európai Fotógráfia Ház gyűjteményéből válogatott anyaggal a Teremtett valóság - 1980-2000 című, február 16-ig látogatható tárlaton.

A tematikus sorrendben összeállított kép tizenöt művésztől származik. Valamennyien az úgynevezett megrendezett fotózás képviselői, ami azt jelenti, hogy ezek a művészek, akik jól ismerték a hagyományos fotótechnikát és a fotográfiának azt a jellegzetes adottságát használták ki, hogy hamis kétértelműséggel kapcsolódik a valósághoz. így a művészek meghökkentően újszerű képeket alkottak. A hatvanas évek fotórealizmusát és az általános fotográfiai módszereket elutasították.

A megnyitóra eljött Bernard Faucon, az a művész, aki huszonöt évvel ezelőtt kitalálta a fikció bevezetését, s elsőként rendezte meg fotóit.

- Mindig az volt a célom, hogy a realizmustól ne szakadjak el - mondta. - Ha külső elemet hozunk is a képbe, mindig ott marad a valóság egy darabja. így igaz fikciók jönnek létre, amelyek a saját belsőmből eredően nagyon személyesek, de valóságalappal bírnak.

Faucon azonban úgy látja, mára ez a kísérlet befejeződött. Abba hagyta a fényképrendezést. Most húsz ország fiataljaival együtt rendkívüli ünnepnapra készül. A programban résztvevő, nem hivatásos fotós fiatalok mindegyike kapott egy fényképezőgépet, hogy ezzel rögzítse egy napjának történetét. Az irodalmi - elbeszélő -, érzelmi töltetű fotográfia gyakorlatát erősítendő.

(MTI)
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Euróhamisítók előzetesben

Álnéven terjesztette a Bulgáriában gyártott hamis 100 eurós bankjegyeket Európa több országában,… Tovább olvasom