Délmagyar logó

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 8°C | 18°C Még több cikk.

Független ellenőrző mérnököt keresnek a 4-es metróhoz

Már folyamatban van a 4-es metró új ellenőrző mérnökének kiválasztása - közölte hétfőn a beruházásért felelős DBR Metró Projekt Igazgatóság. Az Index internetes hírportál számolt be róla, hogy Jávor Péter, az eddigi független mérnök felmondott, miután szakmai vitába keveredett a projektigazgatóval.
A 4-es metró építésével kapcsolatban egy független ellenőrző mérnököt kell alkalmaznia a BKV-nak, ezt az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés is előírja. Az Index internetes hírportál arról számolt be, hogy a feladatot ellátó Jávor Péter felmondott, mert szakmai vitába keveredett a DBR projektigazgatójával és úgy érezte, hogy kifogásait és javaslatait nem veszik figyelembe.

A DBR hétfői közleménye szerint a független ellenőrző mérnök kiválasztása, hatáskörének és feladatinak pontos meghatározása már tart. Jávor Péter a BKV Felügyelő Bizottságának felkérésére látott el korábban bizonyos ellenőrző mérnöki teendőket.

Az Index úgy tudja, hogy Jávor Péter elsősorban azt kifogásolta, hogy egy általa életveszélyesnek minősített megoldáshoz a Gellért téri állomáson mégis hozzájárult a DBR. Arról van szó, hogy az épülő állomáson a kivitelező Bamco - az eredeti tervvel ellentétben - nem épített meg a két alagút között egy átkötő alagutat, azt ugyanis csak a fúrópajzsok áthaladása után tette volna meg. Ez viszont a mérnök szerint okozhat süllyedést, esetleg omlást, így járókelők és az alagútban dolgozók életét veszélyeztette volna.

A Bamco és a DBR végül megegyezett és mégis a pajzsok áthaladása után épül meg az összekötő alagút. A DBR közleményében leszögezi, hogy a jelenleg még engedélyezés alatt álló módszer tartalmazza a szükséges biztonsági garanciákat. Jávor Péternek az a felvetése pedig, hogy először az alagút épüljön meg és csak utána menjenek tovább a pajzsok, hozzávetőleg egy év késedelmet okozott volna az első szakasz véghatáridejében.

Az Index információi szerint a mérnök azt is kifogásolta, hogy a metróalagutat több helyen elépítették, azaz elfúrták. A DBR közleménye szerint azonban egy alagútépítés közben néhány centiméteres eltérések mindig vannak, ez egy ekkora munka közben még a legmodernebb technológiával is természetes. Annyira egyszer sem tértek el, hogy az a vágányok kialakítását befolyásolná.

Olvasóink írták

  • 1. achilleus 2008. november 18. 11:25
    „" (...) Külön kis pikantériája az ügynek, hogy Demszky Gábor örökös főpolgármester és koszorús metróépítő 4-es metróját jelentős részben az Európai Beruházási Bank finanszírozza, és nevezett bank finanszírozási feltételei között szerepel az a kitétel, miszerint a munkálatokat független főmérnöknek kell ellenőriznie.

    Na most ez, persze, nyilván nem lesz gond, nemsokára Demszky Gábor munkavédelmi sisakot húz, és alászáll az alagútba. Munkavédelmi sisakkal a fején majd, mint egy derék debil, interjút ad a megfelelő médiumnak, s kifejti, hogy nincsen semmi gond, a metróépítés a terv szerint halad, minden elkészül határidőre, a költségek is rendben vannak, Jávor Péter pedig nem értett a dologhoz, ezért kellett mennie, de hamarosan lesz új ellenőrző főmérnök.

    Ezt fogja mondani Demszky.

    És majd jön egy másik főmérnök - Demszkyék jobban oda fognak figyelni, ki is legyen az. Többé nem fordulhat elő olyan malőr ugyanis, hogy holmi mérnök kifogásokat emel a főpolgármester metrójával kapcsolatban. Például olyanokat, hogy az alagutat félrefúrták...

    Mert ezt is mondta Jávor Péter. Az alagutat félrefúrták. És utólag a félrefúrt alagúthoz igazították a nyomvonalat.

    Mert mindig csak a kákán keresi a csomót a Jávor! Ahelyett, hogy időnként lemenne Demszkyvel az alagútba, fején munkavédelmi sisakkal, és bólogatna a marha háta mögött, hogy minden rendben.

    Jávor nem jött rá, hogy ez a dolga.

    Majd a következő ellenőrző főmérnök tudni fogja...
    (...)
    Talán még fél éve sincs, hogy Demszky kijelentette: mi azért építjük a világ legdrágább - és soha el nem készülő - metróját, mert ez nem szovjet típusú metró lesz. Már akkor írtam valamit, próbálván fellebbenteni a fátylat pusztán ennek az egy kijelentésnek a hátborzongató mivoltáról. Arról, hogy az emberi pofátlanságnak és aljasságnak és hülyeségnek tényleg nincsen határa. Aztán ment minden tovább...

    Fúrtak, majd - napi nagyon sok pénzért - nem fúrtak; aztán kiderült, hogy életveszélyes; meg nem olyan, mint a terv; meg minden csúszik, megint, ezredszer is - de Demszky időről időre munkavédelmi sisakot ragadott, és alászállt, hogy hülyeségeket beszéljen meg hazudozzon.

    És most elment az ellenőrző főmérnök.

    És majd jön másik. Azért, ha én lennék az Európai Beruházási Bank, csak eljönnék ide egyszer. Munkavédelmi sisakot ragadnék, alászállanék, és megkérdezném valakitől, hogy mi folyik itt. Aztán mindenkit elzavarnék az anyja keservébe - élükön Demszky Gáborral.
    (..)
    Hacsak nincs valami egyéb megegyezés a dologban. Egy soha el nem készülő, minden pénzt felemésztő, nem szovjet típusú metróról. Mert ha van, az egy másik történet, másik ügy. Olyat is el tudnék képzelni, de... De arról nem beszélek. Mindenki ki tudja találni, mire gondolok.
    (...I
    (Bayer Zsolt, Magyar Hírlap)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Magyar fiatalt fogtak Peruban

Őrizetbe vettek egy 23 éves magyar fiatalembert a limai nemzetközi repülőtéren - jelentette hétfőn… Tovább olvasom