Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

Futárszolgálatok árversenyben

Az elmúlt hat évben óriási verseny alakult ki a futárszolgálatok között. A nemzetközi cégek mellett megjelentek a hazai mikrovállalkozások. A megrendelők azokat a cégeket részesítik előnyben, amelyek gyorsak, jó áron dolgoznak, és állandó megrendelés esetén kedvezményeket is adnak.
A futárszolgáltatást nagyon sok cég és egyre több magánszemély veszi igénybe. Fotó: Frank Yvette
Óriási robbanást idézett elő az internet alapú kereskedelem a szállítási piacon. 2000-ben sorra jelentek meg a nemzetközi futárcégek mellett a hazai vállalkozások. Míg a fővárosban egyre több két keréken szolgáltató cég osztozott a piacon, vidéken nem terjedt el ez a fajta szolgáltatás. Az országban – főként budapesti központtal – működő mintegy száz futárszolgálat legtöbbje mikrovállalkozás, amely 1-5 fővel dolgozik. A folyamatosan alakuló új társaságok miatt nagy az árverseny.

Gyorsaság és ár

A minőségi szolgáltatás legfőbb ismérve a gyorsaság. Az ügyfelet leginkább az érdekli, hogy a küldemény mielőbb a címzetthez érjen. A futárszolgálat kiválasztásánál fontos tényező a rugalmasság: hány óráig lehet feladni a küldeményt, házhoz megy-e érte a küldönc, van-e lehetőség hétvégi csomagküldésre, s ezért kell-e felárat fizetni? A kiállási idő is lényeges: a telefonhívás után mennyi idő alatt veszi fel a futár a küldeményt?

A nagyobb cégek biztosítják a csomag elektronikus nyomon követését is. A rendszer segítségével bármikor meg tudja mondani a feladónak az ügyfélszolgálat, hol jár a csomag. Ennek eggyel modernebb változata a több nagyobb cégnél – például a Magyar Postánál és a DHL-nél is – működő internetes nyomon követés. Utóbbinál a futárok kézi adatrögzítőjéből kerülnek az adatok az egész világra kiterjedő elektronikus nyomon követő rendszerbe, s az interneten az ügyfél a nap 24 órájában ellenőrizheti küldeménye útját.

A legtöbb cég a feladás másnapján házhoz szállítja a küldeményt, az ennél gyorsabb szállításért felárat kell fizetni – például Budapestről Szegedre aznapi szállítással több mint 33 ezer forintért visz házhoz a Magyar Posta futára egy 2 kilós csomagot. Természetesen nem utolsó szempont az ár sem, itt találhatunk eltéréseket, így érdemes tájékozódni a futárszolgálat kiválasztása előtt.

A Magyar Posta Rt. több versenytársat is kapott – s erre válaszolt azzal, hogy maga is saját futárszolgálatot működtet. A többi céggel szemben annyi előnnyel bír, hogy saját logisztikával rendelkezik. A futárszolgálatot még mindig leginkább a cégek veszik igénybe, de – az internetes kereskedelemnek köszönhetően – egyre több magánszemély is szállíttat velük. Gyakori kérés az ügyfelek részéről, hogy a törékeny csomagokat gondosan kezeljék, hogy utánvéttel adhassák fel azt – ez esetben nem a feladó, hanem a címzett fizeti ki a díjat átvételkor –, illetve hogy a csomagon legyen plomba, ami biztosítja: útközben senki illetéktelen nem nyitja fel a küldeményt.

Négyen osztoznak a légiexpressz-tortán

Az amerikai tulajdonú FedEx (Federal Express) elsőként vetette meg a lábát Magyarországon. Profiljuk a légiexpressz-szállítás – ezen a tortán további három nemzetközi cégmogullal osztoznak: a német posta tulajdonában lévő DHL-lel, az ausztrál TNT-vel, valamint a szintén amerikai UPS-szel. A FedEx partnereinek java része – mintegy 80 százaléka – került ki a cégek közül, a többi magánszemély. Utóbbiak főként külföldön élő rokonaiknak küldenek értékes csomagokat. A társaság vidéki viszonylatban inkább a cégekre koncentrál, hiszen a légi gyorsposta a prémiumszolgáltatások közé tartozik – az ára miatt. A gombamód szaporodó internetes áruházak között nem egy van, amely kizárólag a FedEx-szel szállít. A légiexpressz-piacra Magyarországon nagyon nehéz betörni, hiszen mind a négy nagy cégnek komoly logisztikai háttere van. Például a FedEx is több mint 350 repülőgéppel dolgozik, s három, több ezer négyzetméteres elosztó központja van világszerte: egy a Fülöp-szigeteken, egy Párizsban, egy pedig az amerikai Memphisben. Ehhez jön még az egyes országokban kialakított logisztikai központok sora, a futárautók és szállítókamionok.

Alvállalkozók


A magánkézben lévő társaságok alvállalkozókkal dolgoztatnak, így tesz a Magyarországon kilenc éve sikeresen működő Road Parcel futárszolgálat, amely – ahogyan a többi itthon szolgáltató cég is – helyi alvállalkozók segítségével építette fel országos lefedettségű hálózatát – tudtuk meg Kárpáti Pétertől, a régió kereskedelmi vezetőjétől. A magyar tulajdonú társaság csomaglogisztikára specializálódott, szolgáltatásuk belföldre koncentrálódik, ám egyre intenzívebben terjeszkednek a kontinensen, s emellett – kiterjedt nemzetközi partnerkapcsolatai révén – a világ bármely országába tudnak kézbesíteni. Megbízóik a kereskedelmi cégek, szervizek, logisztikai szolgáltatók közül kerülnek ki.

Kárpáti Péter a futárszolgálatok működéséről elmondta: jellegzetes, hogy régiónként 2-3 alvállalkozót bíznak meg a cégek, amelyek futárokat alkalmaznak. A futároknak a matricával vagy a felfestett logóval ellátott autót az alvállalkozók biztosítják. Kárpáti úgy látja: a megrendelők egy részét a helyi képviselők személyes kapcsolataikon keresztül szerzik, ám a szájról szájra terjedő jó hír az egyik legjobb reklám. Költenek persze sajtóreklámokra is, megjelennek újságokban, és minden komolyabb szolgáltatónak van honlapja is. Van arra is példa, hogy valaki úgy válik egy cég megrendelőjévé, hogy korábban címzettként találkozott az adott futárszolgálattal – vagyis futár kézbesítette neki a küldeményt.

Futárok két keréken

A régióvezető azt mondta: bizonyos esetekben lehet szó rugalmas árképzésről. Ez azonban nem attól függ, hogy az ügyfél milyen régóta dolgoztat a céggel, hanem attól, mekkora értékben szállíttat.
– A piac egyébként szelektál. Bár nagyon sok vállalkozás alakul, s próbálkozik futárszolgáltatással, nem mind tudja hosszú távon felvenni a versenyt – összegezte Kárpáti Péter. – Ha egy cég nem tud országos hálózatot létrehozni, hosszú távon nem fog tudni működni.

Annak az okát, hogy a kerékpáros futárszolgálat vidéken nem terjedt el, abban látja: a szolgáltatás ára nem lenne megfizethető. Szegeden például nincs a helyi cégek között kapcsolat, nem lehet állandó, nagy értékű megrendelésekre számítani. Lehet persze, hogy egy szolgáltatónak az egyik napon 8 ezer számlalevelet kell széthordani, ám ez a munka nem ismétlődik nap mint nap. Talán szórólapot lehetne terjeszteni biciklis futárszolgálattal, de kisebb csomagra nem áldozna 100-200 forintnál többet egy cég – ebből pedig vállalkozás nem tudna megélni.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ciprusi hangulatok Sopronban

Ciprusi hangulatok címmel nyílt látványos kiállítás a Liszt Ferenc Konferencia- és Kulturális… Tovább olvasom