Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Gázolaj helyett használt étolaj?

Az Egyesült Államokban a magas üzemanyagárak miatt már lopják a használt étolajat. Utánanéztünk, miként használhatjuk üzemanyagként.
Ha drága a ló, jó a szamár is alapon egyre gyakoribb a használtétolaj-lopás az Egyesült Államokban. A benzin ára rendre rekordmagasságokban tanyázik, így aztán rendre kiürítik az éttermek hátsó bejáratánál – általában néptelen sikátorokban lévő – már hulladéknak számító étolajat a tartályokból a tolvajok. Az agyonsütött olajjal is mennek az autók, persze megfelelő átalakítás után – mind az autókra, mind az olajra értve. Az elhasznált étolajat az újrahasznosító vállalatok megtisztítják, és eladják bioüzemanyagként vagy állati takarmánynak. Ezek a cégek általában szerződést kötnek az éttermekkel, és 75–80 forintnyi dollárért veszik meg tőlük a „fáradt" étolaj kilóját, amelyet finomítás után 200 forintért tudnak eladni – tudatta az MTI.

Speciális jámű via totalcar.hu
Speciális jámű via totalcar.hu

A neten kutakodva egy dokumentum szerint „ha sikerül egy átlagos étterem készletét megszerezni az bőven fogja fedezni egy személygépkocsi igényeit." Azt is írják, hogy a szagmentesítés nem feltétele annak, hogy a motorba öntsük a használt étolajat. Ezt csak akkor kell elvégezni, ha valakit nagyon zavar a gépjármű szaga. Ha szagmentesíteni akarjuk az olajat, célszerű egyszer átszűrni, hogy minél tisztább legyen, majd Derolinnal kezelni, és utána ismét leszűrni a tankba öntés előtt.

Az index.hu 2000-es cikke szerint az olajat leszűrik, hogy ne maradjon benne semmilyen szennyeződés, hiszen a motort könnyen tönkreteheti egy-két krumplimaradvány vagy némi zsemlemorzsa. Ezek után metanolt és kálium hidroxidot adnak hozzá, majd beleöntik a motorba. Az eljárásban az a különleges, hogy a gépen semmiféle módosítást nem kellett végrehajtani, vagyis hagyományos üzemanyaggal ugyanúgy működik, mint a használt étolajból készült keverékkel.

A neten fellelhető „szakirodalom" szerint az étolajjal közlekedés egyedül az adagolót terheli. Azt is írják, hogy ha naponta kétszer cserélnénk szűrőt, vagy kéthetente adagolót, vagy a motort 8 havonta generálozzuk, akkor jutunk el arra a pontra, hogy a költségeket tekintve utol értük a gázolaj üzemmódban szokásos költségvetést. Az iromány számításai szerint, ha egy átlagos személygépkocsi dízelmotor 7 liter üzemanyaggal megelégszik 100 kilométerre. A mai 370 forintos gázolaj-árfolyamon számolva 2590 Ft. Ezer kilométer alatt 25 ezer 900, tízezer kilométer alatt 259 ezer forint.

Használt olajat gyűjteni még nem bűn.
Használt olajat gyűjteni még nem bűn.

Egy magyar gépjármű éves átlag futásteljesítménye 15 ezer kilométer, az üzemanyag 388 ezer 500 forint költséget jelent egy évben.

És itt jön a de!

„Mivel az étolaj tankolása Magyarországon tilos, ezért azt az ország területén belül nem önthetjük a tankba. Ha a határon átlépünk, nyugodtan beletankolhatjuk, és dolgunk végeztével visszajöhetünk az állam területére. A tankban lévő üzemagyag nem vámköteles, és nem kell elszámolni az eredetéről" – olvashatjuk. Arra is kitérnek, hogy az üzemanyag közúti ellenőrzésére a Vám-és pénzügyőrség jogosult. Egyéb jó tanáccsal is ellátják a jövedékiadó-csaláson kapott egyéneket, azonban ezeket nem kívánjuk közölni. A HírTV 2005. szeptemberi Célpont című műsorában is bemutattak egy IFA-t, ami, mint fogalmaztak „pöccre indult, de olyan szagot árasztott, mint egy balatoni lángossütő." A riportban azt is elmondták, hogy hónapok óta étolajjal hajtják a teherautót.

Mint hangsúlyozták, a költségvetést károsító, ám környezetvédő anyagot a fuvarozók előszeretettel használják. Egy 2005-ös ellenőrzési akció során minden harmadik teherautóban étolajat is találtak. És nem a raktérben.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. sevenof9 2011. május 21. 15:01
    „mostansag egyre tobb vw jettat latni. visszajott a golf is.
    aztan ott vannak a regi zoccseges mercik is am!
    hal istennek a nissan es a toyota hamarabb fog bejonni a light duty dizeleikkel,mint a 3 oriaspanda felebred.

    az olajat siman el lehet kerni.

    mi pl a haverommal egy regi listerben egetjuk el (na jo indiai kopia) es megy vele a generator. ingyen aram...”
  • 27. Sütti 2011. május 21. 08:23
    „másrészt nincs annyi használt étolaj, még étteremben sem, ami egy (na jó, legyen mondjuk 3) átlagos amerikai autós teljes üzemanyagigényét fedezi, nem beszélve egy teherautóról. Harmadrészt, ha mégis lopkodják, akkor az éttermeknek nem származik belőle számottevő kára, mert akkor azért elzárnák valahová a használt olajat. Sőt lehet hogy nem véletlenül teszik ki a sikátorba? Legalább nem kell arra várni hogy mikor szállítják el (legálisan). Egyébként sokkal jobb lenne ha mindenki használhatná a sütőolajat (már akinek alkalmas erre az autója, amik főleg az öreg dízelek amik a legszennyezőbbek minden autó közül.) mert úgy tudom a sütőolaj nem szennyezi annyira a környezetet. Tudom, demagóg vagyok.”
  • 26. Hawkeye 2011. május 21. 00:23
    „Egy újságcikkben ennyi sületlenséget összehordani...
    Az USA-ban a személyautók és a kisebb teherautók 99 %-a benzin üzemű. A maradék nem fog nekiállni éttermek mögül koszos, döglött étolajat lopni, amikor még egy kerékcserére is autómentőt vagy szerelőt hívnak.
    Aztán meg volt ott ennél drágább is az üzemanyag, akkor se álltak neki lopkodni, mert az ottani üzemanyagár még mindig harmada sincs az európai átlagárnak.”
  • 25. sevenof9 2011. május 20. 23:34
    „@ Büfékocsi rosszul tudod, a Dodge RAM as a Ford dizele is CA-kompatibilitis. Es aki huzni akar a pickuppal,nem ...magnesnek kell vagy ....hosszabitasra,dizelt vesz. <moderálva..>”
  • 24. KamuNeni 2011. május 20. 22:17
    „Itt egy linhttp://www.youtube.com/watch?v=ramY_M_z4pkk.
    Egyebkent Angilaban evente 2,500 litert lehet belole hasznalni adomentesen.”
  • 23. Büfékocsi 2011. május 20. 17:53
    „Tudtommal Magyar(?)országon, ha valakit azon kapnak, hogy pl. étolajjal használja autóját, akkor azt az embert úgy megbüntetik érte, jövedéki adócsalás címszóval, hogy élete végéig, még sütni is csak zsírral mer majd!
    Minek írnak ilyen baromságokról cikket? A másik röhejes dolog az, hogy - és itt csatlakozom az egyik korábbi hozzászóló véleményéhez - Amerikában jóformán nincsenek is dízel személyautók, még a 6 méter hosszú pickup-ok is mind benzinesek jóformán. Pár éve kezdték meg a forgalmazását, az egyébként korszerűnek számító európai luxusmárkák dízel modelljeinek. De tudtommal Kalifornia államban olyan szigorúak a környezetvédelmi normák, káros anyag kibocsátás szempontjából, hogy ott még ma sem kerülhetnek forgalomba a legmodernebb olajkályhák sem. És akkor kik is dézsmálják a használt étolajat?”
  • 22. Sütti 2011. május 20. 17:51
    „3. Persze, nyugodtan bele is h.ugyozhatsz a tankba vagy feltöltheted esővízzel, de üzemanyagból (tehát amivel megy is az autó) legálisan csak adózottat használhatsz. Azért viszont hiába könyörögsz a hatóságoknak, hogy adót fizethess a pisid után, azt persze nem lehet..”
  • 21. Sütti 2011. május 20. 17:46
    „1. Mielőtt elsülne az agyad.. A MOL löttyén lesz jöv.adó..”
  • 20. Sütti 2011. május 20. 17:44
    „19. elvileg igen, megbüntethetnek.
    Meg is van a kibúvó. "Biztos úr kérem, nem tudom mit adtak, külföldön tankoltam."...”
  • 19. gumikacsa111 2011. május 20. 17:29
    „Hát én meg fogom magam osztán telepukizom a tartályt, Akkó is mögbüntetnek he?”
  • 18. lukrecia 2011. május 20. 17:29
    „Ez a cikk boven santit a badarsagoktol. A nafta keveresi aranya lenyeges. Benzint is lehet tenni a gazolajba telen kb 3-5% aranyban. A modern diesel autok nem turnek szinte semmi szennyezo forrast. a cetanszam is lenyeges, a kenokepesseg mellett. Ha ezek nem megfeleloek, a porlasztocsucs vagy beeg rovid idon belul, vagy eldugul a szurovel egyutt. Ha nincs meg a kenokepesseg akkor szinten ido elott megy szet az adagolo, es a csucs, A faradt olaj es hasonlo badarsagok nem illesztett alkatreszek koze valo, a benne levo szennyezoanyagok miatt”
  • 17. Morpheus_RexXx 2011. május 20. 16:50
    „13. sevenof9 2011.05.20. 12:55
    hallottál már arról, hogy használt (kisütött) olajban a glicerin tartalom drasztikusan lecsökken, és részben ez is sütésre alkalmatlanná teszi az étolajat. Míg a friss olajtól hasmenést kapsz, a használtól nem igen... igaz ki bírná meginni... de tesztnek nem rossz... :D”
  • 16. Morpheus_RexXx 2011. május 20. 16:46
    „A megfelelően szűrt étolajat a gázolajjal megfelelő arányban keverve minden átalakítás és kockázat nélkül lehet használni... a "szőkítéses" kezelést csak a színe és szaga miatt végzik, de gázolajjal keverve lényegesen csökken a szag mellékhatás. Minden esetre inkább legyen mondjuk palacsinta v. hamburger "szagú" az autóm, mint olajkályhára hasonló...”
  • 15. sevenof9 2011. május 20. 16:30
    „az ateszterezett biodizel mehet bmilyen common railbe. Azert biztonsag kedveert en beraknak egy teljes uzemanyag-rendszer futest es viz-szeparatort.”
  • 14. Mike3 2011. május 20. 15:30
    „13: Nyilván azoknak pálya ez, akik szívesen szarakodnak a rendszeres adagolócserével.”
  • 13. sevenof9 2011. május 20. 12:55
    „hat ha valaki az ateszterezett olajat belezuttyantja a kocsiba,jol nagyokat nez.
    a glicerin elvalasztasarol hallott mar a szerzo?
    ez a cikk szakmailag borzalmas.
    egyebkent NaOH-ot hasznalnak,nem kaliumot,de a potassium es a sodium masoknak is gondot okoz. Nem szegyen szotarat hasznalni...

    kamu neni a hoszu bakteruimlancaival nem kevesbe.

    a benzinnek milyen kemiai-fizikai tulajdonsaga okoz krakkolodast a dizelolajban?

    nem kell ellopni egyebkent,odaaadjak ingyen.

    Ha nem lennenk ennyire emisszio-csokkentosek,akkor a regi adagolos mercik elbrummognennek barmivel. Ujra es ujra elmondom,hogy Herr Diesel mogyoroolajra talalta ki ezt az egesz technologiat!”
  • 12. Mike3 2011. május 20. 12:29
    „jó hír: szűrt, centrifugált fáradtolajjal is vígan ketyegnek a dízelek és nem is dermednek be fagyban sem”
  • 11. Lacusch69 2011. május 20. 12:23
    „Hülyeség. A világon sehol sem engedik, ha nem fizetnek mellé jövedéki adót.
    Pont erről volt szó pár éve a Mítoszirtókban”
  • 10. KamuNeni 2011. május 20. 11:27
    „Lszurni a hasznalt oljata egy farmer nadrag szaraval. Kb 5 micronos. Ami eleg arra hogy kiszurje a sok szemetet belole.

    Bele onteni egy nagyobb kannaba vagy hordoba es 20/80 ba higitjuk benzinnel. (benzinnel) 20 % benzin, 80% etolaj. Hagyjuk allni kb ket hetig es mar mehet is a kocsiba ugy ahogy van. (diesel kocsiba) Nem kell hozza semmi adalek.

    A benzin atalakitja az etolajat es lebontja a viscositas-at kb olyanra mint a diesel-e. Ha friss etolajat veszunk a boltba akkor 10% benzin is eleg hozza. Az a lenyege hogy adjunk vagy ket hetet neki hogy lebontsa a hosszu bakteria lancokat az etolajban es a viscositast csokkentse. Kis viz marad benne de nem veszes a motorra, de ha ki akarod venni akkor egy szoro pisztoly es egy 200 literes hordo megteszi. A hordo falat melegiteni kell mondjuk egy ho leg sugarzoval es az etolaj benzin kevereket ra spriccelni hogy a vizet a meleg fal parologtassa el. Kessz a biodiesel uzamanyag.

    De ha marad az a kis viz amit a benzin nem old fel az nem karos a motorra, de eleoszor ajanlatos az uzemanyag szurot hetente cserelni mert az etolaj felold minden szemetet a tankbol es a vizet is teljesen kiveszi belol. Kimossa az osszes uzemanyag csoveket is tisztar. A legjobb egy atlatszo szurot betenni a vonalba valahol ahol latjuk van-e benne valami szemet es akkor kicserelni mert eldugitja a csovet. Egy honap utan mar valoszinu nem lessz benne semmi kosz ugyhogy nem kell surun cserelni a szurot. Az uzemanyag szurorol beszelek.

    Ennyi az egesz.”
  • 9. eldorádó 2011. május 20. 10:29
    „gond van a szövegértéssel?
    a HASZNÁLT étolajjal éri meg tankolni az ADAGOLÓS dízelautókat”
28 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mérgezés gyanújával vittek kórházba négy gyermeket

Négy kisgyermeket vittek mérgezés gyanújával a Pest megyei Újszilvásról a ceglédi kórházba csütörtök… Tovább olvasom