Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Gosford Park (Gosford Park)

Mikor a házigazdát meggyilkolják, a helyi detektívnek rá kell jönnie, hogy aligha talál olyat a vendégek között, akinek ne lett volna indítéka a gyilkosságra.
Formanek Csaba filmjegyzete
rendező
: Robert Altman
író: Robert Altman, Bob Balaban
forgatókönyvíró: Julian Fellowes
zeneszerző: Patrick Doyle
operatőr: Andrew Dunn
producer: Bob Balaban, Robert Altman
vágó: Tim Squyres

szereplő(k):
Maggie Smith (Constance Trentham)
Michael Gambon (Sir William McCordle)
Kristin Scott Thomas (Lady Sylvia McCordle)
Charles Dance (Raymond Stockbridge)
Tom Hollander (Anthony Mederith)
Jeremy Northam (Ivor Novello)
Bob Balaban (Morris Weissman)
Ryan Phillippe (Henry Denton)
Stephen Fry (Thompson felügyelő)
Helen Mirren (Mrs. Wilson)
Eileen Atkins (Mrs. Croft)
Emily Watson (Elsie)
Alan Bates (Jennings)
Derek Jacobi (Probert)

A szegedi mozikban

Belvárosi mozi

Nagyterem

21. csütörtök - 27. szerda
17.30, 20.00

A film sztorija

1932. novembert írunk. Gosford Parkba, előkelő és gyönyörű vidéki birtokukra a házigazdák, Sir William McCordle és felesége, Lady Sylvia, rokonok és barátok érkezését várják a hétvégi vadászatra. Meglehetősen vegyes társaság kapott meghívást: egy bárónő, egy I. világháborús hős, a brit színházi élet sztárja, Ivor Novello és egy Charlie Chan filmekben érdekelt amerikai filmproducer.

Míg a vendégek odafent, a kastély dúsan aranyozott termeiben gyülekeznek, az őket kísérő szobalányok és inasok odalent, az alagsori konyhák és folyosók - a házi személyzettől amúgy is nyüzsgő - életét teszik még zsúfoltabbá.

De semmi sem az, aminek látszik: sem az ékszerektől csillogó, a semmittevést pazar ebédek és vacsorák során élvező vendégek körében, sem a tetőtér hálószobáiban és a kemény munka alagsori helyiségeiben.
Ahogy a kastély, a két világ mozgásba lendül, a szolgák szemén és fülén keresztül látjuk és halljuk a kibontakozó eseményeket. Amikor a hétvége nem a tervek szerint alakul, a vendégek között vita kezd parázslani és életük csillogó felszínének szövete felfesleni látszik. S aztán, amikor a házigazdát meggyilkolják, a helyi detektívnek rá kell jönnie, hogy aligha talál olyat a vendégek között, akinek ne lett volna indítéka a gyilkosságra.www.port.hu

Kritikák


Orsós László Jakab (Népszabadság)

"Robert Altman filmje, a Gosford Park igazi filmcsemege. Filmcsemege, tehát nem jó film. Nem lehet benne teljesen feloldódni, hol túlságosan kifinomult, hol túl direkt, különös módon ritmustalan, de valahogy mégis minden percében rejtélyes és vonzó. Még akkor is az, amikor unalmas. Altman elegánsan megengedheti magának ezt a luxust is. A Gosford Park ugyanis egy ponton elfárad, kusza és monoton lesz, de még ebben az állapotában sem esik darabjaira, nem indul rothadásnak, hanem különös módon fenntartja a nézői figyelmet. Máshova kerülnek a fókuszpontok, ábrándosabb lesz a nézői pozíció, tétovább, de nem zavaró. Sőt. Altman filmjének unalmas szakaszaiban is mindenféle történik velünk. Például itt élvezhetjük a legzavartalanabbul a színészi játék finomságait és trükkjeit. Már nem köt le bennünket a történet, de még mindig elbűvöl bennünket a munka. Filmcsemege."

A teljes cikk

Neil Smith (BBC)

"A legjobb dolog Robert Altman-nal kapcsolatban, hogy soha nem tudhatod, mi lesz a következő lépése. Lehet, hogy újból rossz napja van, mint azt néhány eddigi filmjénél tapasztaltuk, de még ezek a melléfogásai is hitelesebbek, mint a ma mozikba kerülő tömegfilmek jó része. Ennek tudatában öröm látni, hogy Altman ismét formában van: egyik legtalálóbb alkotása ez a 30-as években játszódó melodráma.
...
Az önmgában is ragyogó szereposztásból én Maggie Smith-t és Mirren-t emelném ki, mint egy pénzzel tömött nagyasszonyt és a keserű házvezetőnőt.

Öt csillag sem minősíti eléggé a filmet!"

A teljes cikk

James Berardinelli (ReelViews)

"Mint a legtöbb angol gyilkosssági történet, a "Gosford Park" is sokkal inkább koncentrál a helyszínre és a díszeletekre, a hangulat megteremtésére, mint magára a cselekményre, az előzményekre, vagy a nyomozásra. Következésképpen a bűntett csak a film fele után történhet meg. Eddigre nagyjából bemutattak mindenkit, tudjuk, ki kit szeret, milyen intrikák húzódnak mega mélyben, és ki kit gyilkolna meg szivesen. VAnnak peresze jelek is, csak hogy a nézőnek nehogy kétsége legyen: gyilkosság egészen biztosan lesz. Ilyen a háttérből feltűnő méreg-feliratú üveg, és a hiányzó kés. Miután megtörténet a beetetés, megjelenhet a felügyelő. Hercule Poirot - gondolná a gyanútlan néző, ám aki megjelenik, az a másodosztályú angol komikus, Stephen Fry által csodásan alakított feledékeny és hanyag detektív Thompson. Altman és Fry nem viszik túlzásba azidétlenséget, de a felügyelő karakterén keresztül elsütnek néhány nagyon jól helyezett poént a tardicionális bűnyügyi történetek számlájára. Az ügy persze a végén megoldódik, megtudjuk, ki volt a gyilkos, de nem a felügyelő, hanem egy kotnyeles szolgáló segédletével."

A teljes cikk

Mike Wood (Natural Born Viewers)

"A "Gosford Park" olyan, mintha egy idegen család éves összejövetelébe csöppenne bele az ember, és hallgatnia kellene a legmondénabb és egyben legunalmasabb beszélgetést, amit valaha el kellett viselnie. Ha tudom, hogy erre számíthatok, elmentem volna a helyi öregek otthonába bingózni, bár talán az érdekesebb lett volna. Nemcsak a felsőház párbeszédét kell végighallgatnunk, hanem a házvezetői lakrész adomáit is. Jó filmekben általában a személyzet érdekesebb és szimpatikusabb, mint a felső osztály képviselői. Altmannál azonban egyik osztály egyetlen szereplője sem érdekes, és egyik sem képes semmi érdekeset mondani."

A teljes cikk


Nemzetközi filmtár


IMDb.com
AllMovie Guide
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Agrártámogatás

A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium megyei hivatala a napokban az idei… Tovább olvasom