Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Gyorsabban halad a 4-es metró építése

Gyorsabban halad a 4-es metró alagútépítése, mint az előzetesen várták, mert a pesti oldali talajhoz a vártnál jobban tud alkalmazkodni a szerkezet, ezért gyorsabban tud haladni, és az új alagútfúró személyzet is lényegesen jobb a korábbinál.
Emiatt a jelenlegi tervekhez képest akár pár hónappal korábban is végezhet a munkálatokkal a Bamco konzorcium - mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója az MTI-nek adott pénteki interjújában.

A Bamco szeptember közepére készített ütemtervében az szerepelt, hogy a korábban tervezett 22 hét helyett csak 50 hét alatt tudja megépíteni a pesti oldali alagutakat a Keleti pályaudvarig, ezért az egész projekt csaknem tíz hónapot csúszik, így a próbaüzemre már csak 2012 végén kerülhet sor. A kivitelező azzal magyarázta a késést, hogy az állomások előrehaladott készültségi foka miatt a munkások nehezebben tudják megközelíteni a pajzsokat. Emiatt a továbbindítás előtti karbantartás és felkészítés a szokásos három hét helyett általában hat hétig tart majd.

A Kálvin térről a Rákóczi tér felé azonban az előre jelzett hat hét helyett mégis már három hét után útnak indulhatott a pajzs, és korábban a Fővám tér-Kálvin tér szakaszt is rekordsebességgel építették meg.

Klados Gusztáv felhívta a figyelmet arra, hogy vannak olyan munkák, amelyeket csak az után lehet elvégezni, hogy a pajzsos alagútépítés befejeződik. Ilyen a vágányépítés és az állomások belső beépítése is, utóbbit például a Fővám téren azért nem tudják még elkezdeni, mert - bár az állomás szerkezetkész - a pajzskiszolgáló létesítmények belelógnak az állomásba.

A projektigazgató tájékoztatása szerint a budai állomások már szerkezetkészek, és folyamatosan adják át őket a belső beépítést végző Switelskynek. A cég a belső válaszfalakat, a gépészeti eszközöket, valamint az elektromos rendszereket telepíti, majd átadja az állomásokat a Siemensnek, amely a hírközlési, áramellátási rendszereket és a biztosító berendezéseket telepíti.

Nem a 2-es és 3-as vonalon megszokott biztosító berendezést építik, hanem egy olyan automata rendszert, amely folyamatosan kommunikál a szerelvényekkel. Ennek a rendszernek olcsóbb az üzemeltetése, mert nem kellenek járművezetők, ráadásul a szerelvények követési távolsága lecsökkenthető 90 másodpercre. Ez az automata rendszer nemcsak biztonságosabb a hagyományosnál, hanem sokkal rugalmasabban tud alkalmazkodni a forgalmi változásokhoz is: ha több vonatra van szükség, akkor a szerelvényeket gombnyomással indíthatják.

A francia Alstom által gyártandó metrókocsiknak egyelőre nincs meg a végleges típusengedélyük, mert azt csak az után kaphatják meg, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság megadta a 2-es metróra szánt hasonló, de nem automata szerelvényekre. Ez az eljárás pedig némileg csúszik, mert a hatóság nem volt maximálisan elégedett a járművet irányító programmal. Emiatt februárig újabb kétezer kilométernyi tesztútra van szükség.

A BKV és az Alstom Transport 2006. május 30-án írta alá az M2 és az épülő M4 metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést. A 2-es metróvonalra az Alstom 22, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a most épülő 4-esre pedig 15, egyenként 4 kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forintért.

A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, ekkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak 2009 májusában kellett volna a Baross térre érkezniük.

Három évvel ezelőtt még azt tervezték, hogy a 4-es metrót 2009 végén átadják az utasforgalomnak.

Olvasóink írták

  • 4. achilleus 2009. november 13. 19:28
    „"az új alagútfúró személyzet is lényegesen jobb a korábbinál."

    Ez ugye vicc? És eddig nem tűnt fel?”
  • 3. Gazficko 2009. november 13. 18:32
    „A Magyar Tudományos Akadémia összehasonlító tanulmányt készített arról, hogy milyen fejlődés várható a magyar, illetve a nemzetközi tudomány és technika területén 2050-ig:-)

    2010
    A Világ: Teljes mértékben gyógyítható lesz a rák.
    Magyarország: A tüdőszűrő-állomásokat eladják egy cipőbolthálózatnak.

    2015
    A Világ: Az első agyátültetés az USA-ban.
    Magyarország: Horn Gyula ismét miniszterelnök.

    2020
    AVilág: Mágneses levitációval működő járművek elterjedése.
    Magyarország: Új parkolási rend a belvárosban.

    2025
    A Világ: Az első ember a Marson.
    Magyarország: Az első ember a 4-es metrón.

    2030
    A Világ: Elkészül a New York - London alagút.
    Magyarország: Átadják a magyar sztrádaprogram 2007-re ígért ütemét.

    2035
    A Világ: Világköztársaság.
    Magyarország: Az ellenzék vezérének gyújtó hangú beszéde Magyarország csatlakozása ellen.

    2040
    A Világ: Az első lakótelep a Holdon.
    Magyarország: Már csak 43 évet kell várnunk, hogy megtudjuk, mi történt Sándor "papával".

    2045
    A Világ: Megtalálják az öregedés génjét, és semlegesítik.
    Magyarország: Kulcsár Attilát kiadják Magyarországnak, majd megszökik.

    2050
    A Világ: Kapcsolatfelvétel az első földönkívüliekkel.
    Magyarország: Az első ÁFA-csalások földönkívüliekkel.”
  • 2. kekeczke 2009. november 13. 18:19
    „még a végén tavaly lesz az átadás”
  • 1. KolompárRómeó 2009. november 13. 17:51
    „Csak nem választások közelednek?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Munkahelyükért demonstráltak a BÉM dolgozó

Környezetvédőktől félti munkahelyét a Borsodi Érc, Ásvány- és Hulladékhasznosító Mű (BÉM) Zrt.… Tovább olvasom