Délmagyar logó

2017. 05. 25. csütörtök - Orbán 13°C | 21°C Még több cikk.

Gyurcsány: az Orbán-kormány felelős a Malév csődjéért

A ferihegyi repülőtér privatizációjakor nem adott felhatalmazást titkos záradék megkötésére - mondta a volt kormányfő.
Gyurcsány Ferenc szerint kérdéses, hogy ha volt az államra több százmilliárd forintos fizetési kötelezettséget rakó titkos záradéka a Budapest Airport (BA) privatizációs szerződésének, az Orbán-kormány azt miért csak a Malév csődje után hozta nyilvánosságra. A volt miniszterelnök az MTI-nek szerdán küldött közleményében azt írta: mivel a jelenlegi kabinet két év alatt sem talált megoldást a légitársaság problémáira, a vállalat csődjéért minden felelősség Orbán Viktort és kormányát terheli.

Gyurcsány Ferenc közleményében megerősítette keddi nyilatkozatát, hogy kormánya a ferihegyi repülőtér privatizációjakor nem adott felhatalmazást titkos záradék megkötésére, és ilyen létezéséről nem tájékoztatták.

"Ha volt titkos záradék, miért a Malév csődje után pár nappal hozzák azt nyilvánosságra? Ki titkosított és ki oldotta fel a titkosítást?" - tette fel a kérdést a Demokratikus Koalíció elnöke Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szerdai sajtótájékoztatójára reagálva.

Rákérdezett arra is, hogy ha a kormánybiztos két év kormányzás alatt tisztába került azzal, hogy a Malév csődje kártérítési kötelezettséggel járhat, akkor "az Orbán-kormány miért nem oldotta meg a légitársaság körüli problémákat".

Közleményében Gyurcsány Ferenc azt is hangsúlyozta, hogy egy privatizáció esetében a kormány csak a magánosításról dönt, a többi a vagyonkezelő feladata. "Egy szerződést megítélni (...) csak teljességében lehet. Nyilvánvaló, hogy a vételár megfizetése mellett a megállapodásnak elvileg lehettek kötbérre, kártérítésre vonatkozó részei is. Így aztán különösen súlyos az Orbán-kormány felelőssége, hogy két év ámokfutása közben nem talált megoldást a Malév problémáira. A vállalat tönkremenetele, az abból adódó minden felelősség Orbán Viktort és kabinetjét terheli" - olvasható.

"Megrázó politikai és gazdasági felelőtlenség, hogy ha még létezne is olyan értelmezése egy szerződésnek, hogy a magyar államot kártérítési felelősség terhelné, a kormány egyik embere nyilatkozatokkal adja a lovat a külföldi befektető alá. (...) Budai Gyulának elment az esze: a magyar nemzeti érdek helyett a külföldi befektető oldalára állt. A 2005-ös döntés idején az ÁPV Rt. igazgatótanácsa és felügyelőbizottsága együttes ülésén, valamennyi párt részvételével tárgyalta a szóban forgó szerződést. A szerződés soha nem volt titkos, abba a parlamenti pártok képviselői bármikor betekinthettek" - tudatta Gyurcsány Ferenc, hozzátéve, hogy közleményét a titkársága a Bajnai Gordonnal és Veres János korábbi pénzügyminiszterrel folytatott konzultáció után hozta nyilvánosságra.

Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szerdán sajtótájékoztatón azt mondta: csaknem ezermilliárd az az állami teher, amit a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-vel kötött szerződés tartalmaz arra az esetre, ha a Malévet felszámolják.

A kormánybiztos felolvasott a Budapest Airporttal kötött szerződésből, amely szerint "a felszámolási megszűnési összeg (...) megegyezik azzal, amely abban az esetben lenne fizetendő, ha a Kincstári Vagyoni Igazgatóság megszünteti a vagyonkezelői szerződést". Felhívta a figyelmet arra is, hogy a szerződés arra az esetre szab terheket a magyar államnak, ha a Malév felszámolása megkezdődik.

Tájékoztatása szerint a hitelezőnek elsőbbséget biztosító úgynevezett senior adósság 90, illetve a tőkejuttatás 97 százalékát kell megfizetni a Budapest Airport fő tulajdonosának, a német Hochtief cégnek a Malév felszámolása esetén.

Budai Gyula az MTI kérdésére közölte, hogy a vagyonkezelői szerződésben tételesen szerepel senior adósság címén 1,5 milliárd euró, további 60 milliárd forint a részvények ellenértékeként, 390 milliárd forint a 75 évre szóló vagyonkezelési jogért, és 15 milliárd forint ingóságok ellenértékeként.

"Elképzelhetetlennek tartom, hogy Veres János akkori pénzügyminiszter, a tulajdonosi jogok gyakorlója, valamint Gyurcsány Ferenc volt kormányfő, illetve Bajnai Gordon ne tudott volna a szerződés részleteiről" - mondta Budai Gyula.

Olvasóink írták

  • 5. bambinaXX 2012. február 08. 22:14
    „Ez nem HAZAÁRULÁS, amit műveltek a bajnaival??!
    ő benne volt a BP airport igazgatótanácsában, neki is TUDNIA KELLETT, hogy milyen szerződést kötnek!! nem véletlen, hogy ő lett gyurcsány után a min.elnök.. és pont akkor re-privatizálták a malévot (nagyságrenddel többért, mint ahogy előtte gyurcsányék eladták).. milyen érdekes, hogy bajnai amerikába járkál.. Ugyanis nem csupán azért dőlt be a malév, mert a gyurcsány-bajnai kormányzása idején olyan állami támogatást kapott, amit tilt az EU(nem tudták, hogy ilyet nem lehetet?!)és vissza kell fizetni, hanem mert pont a tel-avivi reptéren kértek a malév-gép felszállásáért azonnal, rengeteg pénzt(amit mások is követtek volna,ezt már nem bírta el a cég). már megint a zsidók (amerikeiak, izraeliek)..
    vajon mennyit "ért meg" korábbi vezetőinknek a malév, majd az országuk ki/elárulása?? Remélem erről beszámolnak az EP-ben is és lesz felelősségrevonás. ennyi milliárddal megkárosítani az országot, ilyen hátrányos szerződést kötni - Felháborító!!!!!”
  • 4. purgator 2012. február 08. 20:28
    „Ilyen vastag bőrre az elefánt is csak ráül...”
  • 3. szentmiki 2012. február 08. 19:55
    „ez már orvosi eset...”
  • 2. igazságkereső 2012. február 08. 19:51
    „#1. kontrapista! Nem, hanem a zárt osztályra kellene sürgősen beszállítani,mert csak egy hülye ember képes ilyen kijelentésre 2004-2010 közötti kormányzásának ismeretében!”
  • 1. kontrapista 2012. február 08. 18:45
    „Gyurcsány Ferencet ezért a kijelentéséért még életében szentté kellene avatni !”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Még keményebb mínuszok jönnek!

Csütörtökre és péntekre virradóra megdőlhetnek a hidegrekordok, vagyis néhol -27 fok alá is… Tovább olvasom