Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Ha nem téved el Thierry, nincs Dakar-rali

Nincs még egy olyan kockázatos verseny a Földön, mint a Dakar-rali, a kalandorok mégis vállalják a veszélyt, s nekivágnak a sivatagnak. A rali történetében – egy kivétellel – minden esztendőben meghalt legalább egy versenyző. Így eddig összesen negyvennyolcan vesztették életüket. Újabban a Dakar iránt nagy a magyar érdeklődés is: tavaly Kelet-Európából a legtöbb versenyző hazánkból indult.
A 28. Dakar-ralin a francia Schlesser Fordja egy motoros előtt a marokkói Nador és ar-Rasídia közt. Fotó: MTI/AP Jerome Prevost
Az Abidjan–Nizza-ralin részt vevő francia motorversenyző, Thierry Sabine 1977-ben elveszett a végeláthatatlan Líbiai sivatagban – csak az utolsó pillanatban menekült meg a „fogságából". Visszatérve hazájába elhatározta: rendkívüli élményeit a lehető legtöbb emberrel megosztja. Így lett a Párizs–Dakar-rali egyik alapítója. Igaz, azóta a starthelyet többször változtatták, az idén például a portugáliai Liszabonból indult el a mezőny.

Túlélőcsomag

Az első versenyt már 1978-ban megrendezték, melyen százhetvenen vettek részt. Az elkövetkező években egyre több vállalkozó szellemű versenyző jelentkezett, idén pedig már 574 csapat startolt. A kalandorokat főként az ismeretlen felfedezése, a hatalmas homoktenger meghódítása vonzza, s felvállalják a mérhetetlen veszélyt is. Baj esetére az indulók nem véletlenül kapnak egy kisebb túlélőcsomagot, jelző rakétával, aminek éjszaka a dűnék között igen nagy hasznát vehetik.

Szomorú, de eddig egyetlen olyan esztendő volt, amikor a versenyen nem halt meg senki a sivatagban. Akadt, aki balesetben vagy homokviharban veszett oda, de volt olyan is, akit terroristák mészároltak le. Az időjárási körülményeken kívül az útvonal is rendkívül veszélyes: ösvényeken, sziklák és homokdűnék között kell száguldani, de az afrikai törzsek belharcait is túl kellett élniük a résztvevőknek. Nincs kiépített úthálózat, és az állandó afrikai polgárháborúk miatt a katonák területeket aknásítottak el, sőt a sportolókat is megtámadták. A kilencvenes évek elején, 1991-ben egy francia orvost öltek meg, majd egy kamionsofőrt lőttek le a lázadók. Néhány éve a Toyota- csapat egyik szervizkamionja aknára futott, és egy szerelő meghalt.

Útvonal

A verseny útvonala nem nagyon változik, de a rajt nem mindig Franciaországban van. A cél viszont általában Szenegál fővárosa, pontosabban a Dakar melletti Rózsaszín-tó partja. Volt már befutó Fokvárosban, illetve Egyiptomban, a Vörös-tenger partján is. A versenyzők Franciaországot, Portugáliát, Spanyolországot, Marokkót, Malit, Burkina Fasót és Szenegált érintik.

Autók és motorok


A Dakar-rali könnyű préda volt a zavarosban halászó merénylőknek a viadal legsikeresebb időszakában, a nyolcvanas évek végén, a kilencvenesek elején, amikor özönlöttek a résztvevők: a motorok között gyári csapattal indult a Yamaha, a BMW, a Honda, a Cagiva, az Aprilia, míg az autóknál a Porschék, Peugeot-k, illetve a Citroënek és a Mitsubishik versengése jelentett látványos küzdelmet. Még a kamionok között is nagy volt a harc, a DAF, majd a Perlini, a Kamaz és a Tatra is két-három egységgel, győzelmi esélyekkel indult.

A század végére már csak a Mitsubishi maradt az autóknál, a motoroknál meg a BMW és a KTM, de a német márka is eltűnt az új évezredre. Nemcsak a motorgyártók elégelték meg a sorozatos halálesetek okozta negatív reklámot, hanem a szervező cég tulajdonosai és a támogatók is. Mindenképpen szabályváltoztatásokat óhajtanak, s már az idén ki akarták zárni a kétkerekűe- ket a versenyből. Ez ugyan nem történt meg, de a jelenleg is zajló versenynek ismét van motoros áldozata. Így az eddigi huszonnyolc túrán negyvennyolcan haltak meg.

Műszaki problémák

Újabban nagy a magyar érdeklődés is a Dakaron: tavaly Kelet-Európából a legtöbb versenyző hazánkból indult. Nekünk azonban valahogy mégsem sikerül az élre törni, és ott tartósan megmaradni. Esetünkben általában műszaki problémák vetnek véget a küzdelemnek. A Dakar nemcsak az emberek, hanem a járművek tűrőképességét is próbára teszi. De bármit is hozzanak a következő évek, az 1985-ben helikopterbalesetben elhunyt Thierry Sabine gondolata a Dakar-raliról örök érvényű marad: „Kihívás azoknak, akik elindulnak, álom azoknak, akik maradnak."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

SMS 01.18.

Tovább olvasom