Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Halálcsapdaként jellemezte az EB a kelet-európai úthelyzetet

Magyarországon az elmúlt fél évtizedben 5 százalékkal emelkedett a halálos közúti balesetek száma, amely a második legnagyobb növekedés az Európai Unióhoz 2004-ben csatlakozott államok között - áll az Európai Bizottság héten nyilvánosságra kerülő jelentésében.
Magyarországon az elmúlt fél évtizedben 5 százalékkal emelkedett a halálos közúti balesetek száma, amely a második legnagyobb növekedés az Európai Unióhoz 2004-ben csatlakozott államok között - áll az Európai Bizottság héten nyilvánosságra kerülő jelentésében. A testület szerint Magyarország az élvonalban van az egymillió utasra számított halálesetek számában is.

Közép-Kelet-Európa útjain másfél évtizeddel ezelőtt még Ladák, Wartburgok és Trabantok közlekedtek. Mára lecserélődött a járműpark, ugyanakkor az úthálózat fejlesztése képtelen volt lépést tartani a változással, így az utak halálcsapdává váltak - így összegezhető az Európai Bizottság héten nyilvánosságra kerülő jelentése.

Miközben az Európai Unió régebbi tagországai közül például Franciaországban az elmúlt öt évben mintegy egyharmadával csökkent a halálos közúti balesetek száma, addig az új tagállamok esetében éppen fordított folyamat figyelhető meg.

Magyarország a második

A legrosszabb a helyzet Litvániában (7 százalék), Magyarországon (5), Csehországban (4) és Lengyelországban (3), ahol az elmúlt fél évtizedben a legdinamikusabban nőtt a halálos közúti balesetek száma.

Magyarország az élvonalban van az egymillió főre eső halálesetek számát tekintve is. Ebben a kategóriában Lettország vezet (200 fővel), az első ötben szerepel még Litvánia, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország.

WHO: gyors autók, lassú feltételrendszer

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) koordinátora, Margie Peden szerint az Európai Unióhoz 2004-ben csatlakozott országok legtöbbje gyors változáson megy keresztül, mellyel a feltételrendszer, az infrastruktúra és a biztonsági helyzet képtelen lépést tartani.

"Az Egyesült Királyságban, vagy az Egyesült Államokban a motorizáció 30-40 év alatt ment végbe, csakúgy mint az infrastruktúra és az egészségügyi rendszer fejlesztése. Ezekbe az átmeneten keresztülmenő országokba ezrével importálják a gyors autókat, az egészségügyi rendszer pedig képtelen lépést tartani a vérontással" - fogalmazott a WHO koordinátora.

Ellentmondásos fejlődés

Az Európai Bizottság jelentésének végkövetkeztetése szerint általában véve "az utak biztonsága nő az Európai Unióban - sokkal gyorsabban, mint korábban, de ellentmondásosan. A fejlődés ugyanakkor elégtelen és gyenge pontjai változatlanok".

A megállapításokat az Európai Bizottság tagjai várhatóan a jövő hónapban vitatják meg. Jacques Barrot közlekedési biztos tervei között állítólag szerepel a gépjárművek biztonságtechnológiájának és az utak infrastruktúrájának fejlesztése, valamint az új tagországok rászorítása arra, hogy alkalmazzák a többi Európai Uniós tagállamban honos szigorúbb büntetési tételeket.

The Independent/InfoRádió

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megyei civilsiker

Szombathelyen rendezték a Nemzeti Civil Alapprogram kollégiumválasztó elektori gyűlését, amelyen a… Tovább olvasom