Délmagyar logó

2017. 01. 20. péntek - Fábián, Sebestyén -9°C | 0°C Még több cikk.

Három ritka ˝gépmadár˝ felújítása zajlik a Szolnoki Repülőmúzeumban

Magyarországon párját ritkító repülőgépek felújítása zajlik Szolnokon, a közel féléves munkával megszépített légi járműveket várhatóan tavasztól csodálhatják meg a Tisza-parti megyeszékhelyen működő repülőmúzeum látogatói.
Magó Károly, az intézmény részéről hangsúlyozta: bár az ősztől tavaszig tartó holtszezon a gyűjtemény karbantartásának fő időszaka, a mintegy 22 ezer négyzetméteres területen elterülő, közel félszáz helikoptert és repülőgépet bemutató Szolnoki Repülőmúzeum munkatársai számára még ilyenkor is ritka esemény, hogy egyszerre három különleges légi jármű felújításán dolgozhassanak.

Jelenleg azonban éppen ezt teszik, ráadásul immár hónapok óta - mondta az MTI-nek. A műhelyükben álló egy-egy Jak-12R, Jak-18, illetve Po-2 típusú gépmadár csinosítása ugyanis még 2010 őszén kezdődött. Utóbbi gép rekonstrukciójához ráadásul egy új kifejezés megszületése is kapcsolódik. Ez a „kapitalista szombat", melynek a múzeum dolgozói keresztelték el azokat az alkalmakat, amikor a repülők civil szerelmesei segédkeztek a Po-2-es szétszerelésében.

Honorárium gyanánt a gyűjteményt gondozó szakemberek a masinák történetéről szóló érdekességekkel szórakoztatták az önkénteseket és kívül-belül bemutatták nekik a kiállított gépeket – mesélte Magó Károly zászlós, aki Nagy András nyugalmazott alezredessel, a múzeum vezetőjével és kollégájával: Lente Zoltán századossal együtt az MTI-nek is elárult néhány érdekes adalékot a három repülőgép "előéletéről".

Három ritka gépet újítanak fel a Szolnoki Repülőmúzeumban. Fotó: MTI (galéria)

Elmondták, a felújítás alatt álló légi járművek közül a két Jak hosszú időn át egy raktárban várta sorsa beteljesülését. Így ezeket 17 esztendő után először láthatja majd a nagyközönség. Ráadásul a Jak-12R-ből hazánkban kizárólag ennek az egy példánynak a létezéséről tudnak. A típusnak ebből a változatából világszerte sincsen több 2-3 darabnál. Egyébként a másik két repülő sem tucat példány: a Jak-18-asból a szolnokival együtt mindössze kettő, míg a Po-2-esből három darab található határainkon belül. A Jak-18-as múltjából mind emellett említésre méltó momentum, hogy ez volt az utolsó, sorozatban Magyarországon (is) gyártott, motoros repülőgéptípus.

Ami pedig a rendeltetésüket illeti: a Jak-okat egykor futár, illetve oktatógépként használták. A Po-2-esek azonban még náluk is univerzálisabbak voltak: az említett feladatokon túl ugyanis az éjszakai bombázástól az utasszállításon át egészen a mentésig, illetve permetezésig hihetetlenül sokféle célt szolgáltak.

A három gépmadár tehát a közel hat hónapon át tartó aprólékos szerelés és javítás után – a létesítmény munkatársainak szándékai és reményei szerint – a Szolnoki Repülőmúzeum április 1-jei szezonnyitójára már a kiállított gépek között várják majd az érdeklődőket.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vádat emelt az ügyészség Tasnádi Péter és társa ellen

Jelentős értékre elkövetett rablás és önbíráskodás miatt vádat emelt az ügyészség Tasnádi Péter és… Tovább olvasom