Délmagyar logó

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 7°C | 16°C Még több cikk.

Háromtagú családoké a jövő?

Még soha nem halasztották ennyire későre a gyerekvállalást a nők Magyarországon, 35 százalékuk 30 éves kora után szüli az első gyerekét. 2009 volt az első olyan év, amikor a szülő nők között többen voltak a 30 évesnél idősebbek, mint a fiatalabbak - írta a Hirado.hu.
Húsz éve a nők nagy része 30 éves korára már megszülte az összes gyermekét, ma sokan ekkor kezdenek el komolyabban foglalkozni a gyermekvállalás gondolatával - mondja Kamarás Ferenc, a Központi Statisztikai Hivatal demográfusa.

S bár a halasztás egész Európára jellemző, Magyarországnak, Lengyelországnak, Szlovákiának és Romániának komolyabban kell vennie a jelenséget, hiszen ezekben az országokban a legalacsonyabb a termékenység az unióban. Egy nő átlagosan 1,3 gyereket vállal, szemben Írországgal, Franciaországgal vagy az Egyesült Királysággal, ahol kettőt.

Magyar és szlovák demográfusok, a két ország hasonló helyzetéből kiindulva, a napokban közösen elemezték a két ország rossz népesedési mutatóit. A nők nem akarnak kevesebb gyereket vállalni, mint tíz éve, de a húszas években elhalasztott gyerekeket nem minden esetben sikerül megszülni később. Ezért nő az akaratlan gyermektelenség, és ezért veszíti el lassan a hegemóniáját a kétgyerekes családmodell hazánkban - figyelmeztet Kamarás Ferenc.

Ami a jövőt illeti, a következő tíz évben 20 százalékkal csökken a 20-29 éves és közel ugyanennyivel a 30-39 éves nők, vagyis a szülőképes korban lévők aránya. Ez azt jelenti, hogy 2020-ig 250 ezerrel kevesebb szülőképes nő lesz az országban - tette hozzá.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. Hmmm... 2010. október 28. 02:52
    „A vilagon mindenutt elenk jobb es nehezebb korulmenyek kozott csaladok, megis nevelnek 2 vagy tobb gyermeket, raadasul MEGFELELO torodessel. En ugy latom, nagyon sok embernek lenyegesebb a minden aron valo anyagi gyarapodas. Talan kicsit nehez visszafogni magunkat, de meg kell tanulnunk rugalmasnak lenni, nem szegyen a szerenyebb elet. Nagyon sok fiatal no van valoban, aki idejeben nem latja realisan a kepet, hogy minden mulando fotoalbumok, emlekek a multat kepviselik. Csupan a gyerek az, aki valoban a jovo, akiert varjuk a holapot es a holnaputany s az elet igazi ertelme. En nagyszulokent is azt mondom,barmilyen nehez is az eletem, a kis Unokam /es egy eppen utban levo/ lete ad erot ahhoz, hogy lekuzdjem es elviseljem az utobbi evek fajdalmait. A Csaladi osszefogas, segites nagy szerepet jatszik eletunkben. Tarsas lenyek vagyunk, szuksegunk van egymasra es az elet a fejlodes folyamatara, ami gyermek nelkul nem letezik.”
  • 41. jozko 2010. október 27. 23:14
    „Anyagiak, kontra szeretet:ennek így semmi értelme!

    A fajfenntartás ösztöne fenntartja az élet folymatát.
    Aki csak öncélúan , úgymond szeretetből akar gyereket, álljon le a szeretkezés öröménél!
    Gyermeket nemzeni sokkal nagyobb felelősség! Illik felmérni, milyen körülmények között tudjuk felnevelni .
    Az ő /leendő/ érdekeikkel is számolni kell!

    A szabad elhatározásból eredő gyermekvállalás híve vagyok!
    Még az abortuszt sem ellenzem minden áron!
    Ezekben a kérdésekben az egyén a saját, vagy a család érdekeit képviseli!
    Viszont felelősséggel tartozik az utódai eltartásáért, gondozásáért-nem segélyekre alapozva!

    A társadalomnak, az államnak ilyen alapon vajmi kevés beleszólása lehet!
    Ösztönözheti viszont a gyermekvállalást, érdekei szerint!
    Akik az egyén társadalmi felelősségéről beszélnek ma Magyarországon, a mostani gazdasági helyzetben, azok minimum demagógok, de legfőképpen ostobák!

    Mindenkinek jogában áll hallgatni a saját józan eszére vagy az ostoba, demagóg szövegekre!
    És jogában áll annak tekinteni akár az enyémet is!
    Mellesleg mögöttem áll 60 év tapasztalata, 4 fiú , 4 unoka - és szerintem folytatása következik-
    De ez nem rajtam múlik.”
  • 40. macs 2010. október 27. 22:20
    „bambinaXX ,

    idős barátném mondta múltkor:
    "Nem igazán érti, hogy miért ágálnak sokan a férfiak hozzáállását a gyerekekhez, házimunkához, a nőkkel kapcsolatos elvárásaival kapcsolatosan, hiszen mi az anyák neveljük így a fiainkat. Kicsi fiamat maximálisan kiszolgálom aztán később, amikor már kevesebb az energiám és már terhes a "szolgálat" ki vagyok akadva. A fiúk ezt tartják természetesnek. Sajnálom, nagyon sajnálom."
    Ha belegondolok nagyon igaza van.”
  • 39. rozator 2010. október 27. 20:16
    „Ismerősömnek 3 gyermeke van. Minimálbérért dolgozik. Hivatalosan. Eddig nem fizetett adót.Ezután sem fog. Hogy vegye igénybe a 200 ezres adókedvezményt?”
  • 38. bambinaXX 2010. október 27. 20:04
    „macs!! teljesen egyetértek veled. tényleg az olyan családi felállás volna ideális...
    de az élet sohasem ideális.”
  • 37. kiokushyn 2010. október 27. 19:24
    „theseus 16:23
    Nem kell sajnálnod-3 gyermekem van,- igaz már felnőttek, de a mai világban nem lennék bátor 3-at bevállalni. Ja, s értelmiséginek mondom magam.Nem a régi időkről beszéltem, hanem a cikkhez szóltam hozzá.”
  • 36. macs 2010. október 27. 19:05
    „vári,
    ezt a cíket én is olvastam, és sajnos meg kell állapítanom, hogy amíg egy nőről legalább 3 bőrt akarnak lehúzni, nem igazán gondolkozik több gyerekben. Nálunk sajnos elég konzervatív a társadalom, a feleség egyben anya és kiváló munkavállaló, bejárónő és bébicsősz (bocs nem találtam jobb kifejezést). A férj az dolgozik és passz. Sokaknak ez így természetes.
    Majd, ha felek egyformán részvesznek a háztartás és a gyermeknevelés feladataiban + megfelelő infrastruktúra is kialakul, ha munkáltató nem kezeli másodrendűként a nőket (dupla munka fele bér) akkor lesz több gyerek.”
  • 35. bambinaXX 2010. október 27. 18:53
    „Nekem van kettő. És szeretnénk még. mert csak.
    jó babázni.
    és megéri lemondani biz. dolgokról. nem is igazi lemondások ezek..
    ...
    de valóban: aki nem érzi úgy, az ne csináljon gyereket,
    v. többediket. úgysem tudná szeretetben nevelni,
    ha azt érzi folyton, hogy nem megy.. vagy miért nem
    jut el ide-oda.. mert akkor nem tud egészséges lelkületű
    emberkét útnak indítani..”
  • 34. szilléri 2010. október 27. 18:29
    „Mellesleg : a cigányok családcentrikusak !

    Lehet tanulni !!!!!!!!!!!”
  • 33. szilléri 2010. október 27. 18:27
    „Ez hülyeség !
    A gyerek isten, vagy szerver ajándéka !
    De komolyan : kaja, pia, nők és pénz = múló pillanat !
    A gyerek felelősség és őrök kihívás- talán sohasem lehet tökéletesen nevelni, de az élet értelme!!!!!!!!!!!!!!!

    Persze egy cica-mica, avagy kutyi-mutyi és/vagy kaktusz más dolog, de hát ??????????????????????”
  • 32. Moon 2010. október 27. 18:01
    „Ami a címet illeti, lehet de ez nem azt jelenti, hogy akinek nincs legalább három gyereke azt márt észre sem kell venni. Ellenkezőleg aki kevesebb gyereket vállal mert nyilván anyagilag ennyit tud felnevelni az kevesebbe is kerül az államnak mivel a kedvezményeke is kevésbé tudja igénybe venni. A jelenlegi demopgráfiai problémákat nem lehet egyik napról a másikra megoldani. Ahhoz hogy esetlegesen több gyermeket vállaljanak feltétlenül szükséges a kiszámítható anyagi háttér ( ez ma ugyebár hiányzik), több óvodára illetve bölcsödére lenne szükség (jelenleg ez sem megoldott). Az ahogyan most az adójogszabályokkal kívánják elősegíteni a gyerekvállalást ez egyedül édeskevés. Ettől valószínüleg nem fog több gyerkőc születni kicsiny hazánkban. A történet másik oldala az , hogy a költségvetés kieső bevételeit amit az adócsökkentéssel elérnek, és itt a gyerek vállalásról beszélek azt pont az egygyerekes családok "fizetik meg hiszen pont ők azok akik vajmi keveset élveznek a kedvezményekből. Összefoglalva önállóan a 16%-os adókulcs illetve a többgyermekes kedvezmények önmagukban nemfogják megoldani a népesség csökkenés problémáját. Szerintem.”
  • 31. Moon 2010. október 27. 18:01
    „Ami a címet illeti, lehet de ez nem azt jelenti, hogy akinek nincs legalább három gyereke azt márt észre sem kell venni. Ellenkezőleg aki kevesebb gyereket vállal mert nyilván anyagilag ennyit tud felnevelni az kevesebbe is kerül az államnak mivel a kedvezményeke is kevésbé tudja igénybe venni. A jelenlegi demopgráfiai problémákat nem lehet egyik napról a másikra megoldani. Ahhoz hogy esetlegesen több gyermeket vállaljanak feltétlenül szükséges a kiszámítható anyagi háttér ( ez ma ugyebár hiányzik), több óvodára illetve bölcsödére lenne szükség (jelenleg ez sem megoldott). Az ahogyan most az adójogszabályokkal kívánják elősegíteni a gyerekvállalást ez egyedül édeskevés. Ettől valószínüleg nem fog több gyerkőc születni kicsiny hazánkban. A történet másik oldala az , hogy a költségvetés kieső bevételeit amit az adócsökkentéssel elérnek, és itt a gyerek vállalásról beszélek azt pont az egygyerekes családok "fizetik meg hiszen pont ők azok akik vajmi keveset élveznek a kedvezményekből. Összefoglalva önállóan a 16%-os adókulcs illetve a többgyermekes kedvezmények önmagukban nemfogják megoldani a népesség csökkenés problémáját. Szerintem.”
  • 30. vári 2010. október 27. 17:14
    „Tengri77

    Igen, de én még hozzátenném, hogy nem kell bűnbaknak kikiáltani azokat, akik mindennek ellenére sem vállalnak (több) gyereket.
    Nem a társadalom virraszt majd a lázas gyerek mellett, hanem a szüleje.
    A döntés azé, akié a felelősség.”
  • 29. Tengri77 2010. október 27. 17:09
    „"Nem a hiper-szuper cuccokról van itt szó."

    Igen ezt írtam.”
  • 28. Tengri77 2010. október 27. 17:07
    „vári igazad van!

    Arra kellene a társadalmat "nevelni", hogy a család jó dolog! A család az igazi jó dolog!
    Sajnos nagy divatja vagyon a szingli létnek, ezzel együtt jár az önzőség...”
  • 27. vári 2010. október 27. 17:05
    „"Az tudható, hogy teljes demográfiai egyensúly csak Dániában van a kontinensen, elfogadható a helyzet Svéd- és Finnországban, a legaggasztóbb születésszámok pedig Olaszországban tapasztalhatók. Alacsony a gyerekvállalási kedv Spanyolországban, Portugáliában, Németországban és Görögországban is. Ezen országok szociológiai elemzése során azt találták, hogy ahol magas a női foglalkoztatottság, és jók a női munkavállalás kondíciói is, ahol a szülés után könnyű a nőknek a munkaerőpiacra visszatérni, ahol jó színvonalúak a gyerekintézmények és a fogyatékosokat és időseket ellátó szolgáltatások, vagyis az állam szerepvállalása intenzív e téren, és ahol a társadalom egyenjogú tagjának ismerik el azokat az egyedülálló nőket, akik gyereket nevelnek, ott többé-kevésbé rendben vannak a gyerekszámok. Minél kevésbé teljesülnek ezek a feltételek, annál inkább csökkenést mutatnak a születési mutatók."

    www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=9150

    Nem a hiper-szuper cuccokról van itt szó.”
  • 26. vári 2010. október 27. 17:03
    „theseus

    "Sokan vannak viszont, akiknek nincsenek igazi anyagi gondjaik, inkább önzésből egykéznek, vagy nem is alapítanak családot."

    Valóban. De nem gondolom, hogy a népességfogyás problémáját az oldaná meg, ha ezeket az embereket családalapításra kényszerítené a társadalom.
    Ha ilyesmi felmerül - akár az "önző egykésekre" acsarkodás formájában -, mindig megkérdezem: mi a fontos, az, hogy legyen gyerek, vagy az, hogy legyen gyerek ÉS tisztességben, szeretetben neveljék őket fel? Vagy darab-darab?

    Nem arra kell törekedni, hogy minél több nemkívánt gyermek megszülessen, hanem arra, hogy minél több kívánt gyermek szülessen.Szvsz.
    Ezért szükséges az _ösztönzés_, kényszer helyett. Vagyis azokat szükséges támogatni, akik szeretnének (több) gyereket, de nincsenek meg hozzá az alapfeltételek.”
  • 25. Tengri77 2010. október 27. 17:02
    „Nekem három gyermekem van. Három leány. Imádom őket!!! Ennyi... :)) Nem tudunk nekik hiper-szuper cuccokat biztosítani, de nem is várják el. Viszont boldogok vagyunk.”
  • 24. theseus 2010. október 27. 17:02
    „Egy utolsó gondolat: fontos a prioritások felállítása. Van pl. egy mondás: kicsi, vagy kocsi? Mindenki eldöntheti, neki melyik a fontosabb. Erre lehet azt mondani, hogy a kocsi ma nélkülözhetetlen munkaeszköz. De akkor is dönthet úgy az ember, hogy inkább egy olcsóbbat, pl. használtat vesz, hogy több pénze maradjon a családjára. gyerekekre.”
  • 23. theseus 2010. október 27. 16:52
    „Még egy komment: azért tudom, hogy a legtöbben nem válogathatnak az álláslehetőségek közül, és sok embernek valóban komoly anyagi nehézségei vannak.
    Őszintén sajnálom azokat, akik szeretnének több gyermeket, de az adósságaik, anyagi nehézségeik miatt nem mernek többet vállalni. Sokan vannak viszont, akiknek nincsenek igazi anyagi gondjaik, inkább önzésből egykéznek, vagy nem is alapítanak családot.”
42 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rátámadtak a betörők a lakástulajdonosra

Rátámadtak a betörők egy hazaérkező lakástulajdonosra Körmenden; olyan súlyosan bántalmazták, hogy a… Tovább olvasom