Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Hatéves korban az iskolakezdés lehetőség, nem kötelezettség

Nem igaz, hogy az oktatásirányítás kötelezővé tette minden 6 éves gyereknek az iskola megkezdését - közölte a köznevelési államtitkárság.
Hatéves korban az iskolakezdés lehetőség, nem kötelezettség - közölte a köznevelési államtitkárság hétfőn. Hozzátette: nem igaz, hogy az oktatásirányítás kötelezővé tette minden hatéves gyereknek az iskola megkezdését.

Az államtitkárság közleményében idézte a köznevelési törvény tankötelességről szóló passzusát, amely szerint "a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik. Az a gyermek, akinek esetében azt a szakértői bizottság javasolja, további egy nevelési évig az óvodában részesül ellátásban, és ezt követően válik tankötelessé."

Ellenzéki politikusok ugyanakkor azt kezdeményezték, hogy továbbra is a szülők és az óvodapedagógusok - vagyis ne szakértői bizottság - dönthessenek arról, hogy egy hatéves gyermek megkezdje-e az adott évben az általános iskola első osztályát.

Karácsony Gergely független országgyűlési képviselő, a Párbeszéd Magyarországért politikusa múlt szombati sajtótájékoztatóján azt kezdeményezte, hogy a 2007 nyarán születettek maradhassanak az óvodákban, így csökkenne az első osztályba jelentkezők száma. Utalt arra, hogy hamarosan kötelező lesz az óvodáztatás a hároméves gyermekek számára annak ellenére, hogy ezen intézményekben sincs elegendő férőhely, így szerinte vélhetően azért kell a 2007 nyarán születetteknek iskolába menniük, hogy a helyük szabaddá váljon az óvodában. Hangsúlyozta: ha a kormány nem lép, hamarosan az iskolák mellett az óvodákban is zsúfoltsággal kell számolni.

Osztolykán Ágnes LMP-s politikus közölte: véleménye szerint azzal, hogy a hatévesek iskolaérettségi korhatárát májusról augusztus 31-re módosították, és hároméves kortól kötelező lesz az óvoda, iskolaéretlen gyermekek tömegét lesznek kénytelenek kibocsátani. Eközben az óvodai férőhelyek számát nem tudják majd bővíteni, és azt sem tudni, hány hely van jelenleg az iskolákban - tette hozzá vasárnap, sajtótájékoztatón.

Hiller István országgyűlési képviselő (MSZP), volt oktatási miniszter és Bangóné Borbély Ildikó, a párt elnökségi tagja hétfőn sajtótájékoztatón azt mondta: káoszt okozott, hogy a jövőben már hatéves korban el kell kezdeni az általános iskolát, így több ezer diákot nem tudtak beíratni szüleik. Hiller István szerint az idén ősszel lényegében két évfolyamot kényszerítenek egyszerre iskolakezdésre, így a gyermeklétszám csökkenése ellenére számos budapesti kerületben, az agglomerációhoz tartozó településeken és nagyvárosokban nincs elég férőhely.

Hoppál Péter, a Fidesz szóvivője hétfői közleményében ugyanakkor azt írta: 13 ezerrel több férőhely van az iskolákban, mint ahány első osztályos. Van bőven hely a leendő elsősöknek, minden iskolaérett elsős szeptemberben rendben megkezdi az iskolát - tette hozzá. A fideszes politikus szerint a baloldal megint a feszültségkeltést választotta politikai eszközként, és tudatosan próbálja megtéveszteni a szülőket.

Kiemelte: a tankötelezettség új szabályai szerint nem minden hatévesnek, csak azoknak a hatodik életévüket augusztus 31-ig betöltő gyerekeknek kell megkezdeniük az iskolát, akik az óvodavezetők, illetve a szakértői bizottság szakmai véleménye szerint iskolaérettek. Az iskolakezdésnél a korábbi gyakorlattal megegyezően tehát nem az életkor, hanem az iskolaérettség a meghatározó - hangsúlyozta.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. bambinaXX 2013. április 17. 07:38
    „24. v.imre - eddig május vége volt a "választóvonal", most augusztus (ahogy régebben).”
  • 29. nie 2013. április 17. 05:58
    „Így már kicsit más, lehetőség az aug. 31-ig hatodik életévüket betöltő gyerekeknek. ha nem kötelező elkezdeni az iskolát. Tapasztalatom alapján, jobb, ha az augusztusi születésűek, csak 7. év betöltés után kezdik az iskolát, természetesen kivételek mindig vannak!”
  • 28. NP1 2013. április 16. 21:06
    „24. v.imre 2013.04.16. 18:07

    Ne folytassunk szemantikai vitát, mert ha szerinted a két kifejezés jelentéstartalma között óriási különbség van, akkor nincs miről beszélnünk.
    Gondolom számodra az egyik a teljes szabadságot, a másik a teljes alávetettséget jelenti. Áruld el: melyik, melyik?

    26. macs 2013.04.16. 19:24
    Nincs kommunikációs hiba, a törvény szövege nem változott, csak a kommunikálása.
    Most folyik a relativizálás, a szokásos maszatolás. "Lehetséges felmentést kapni.." - tehát egy bonyolult procedúra után esetleg, néhányaknak lesz lehetősége, a túlnyomó többségnek nem!”
  • 27. dendrit 2013. április 16. 20:05
    „Épp ideje volt véget vetni a szülők őrültségének, hogy 8 éves culákat ültettek a 6 évesek közé!”
  • 26. macs 2013. április 16. 19:24
    „24. v.imre,
    bocs a beleszólásért.
    A kommunikációban voltak hibák. Emlékeim szerint korábban szinte mindenhol az hangzott el, hogy a 3. életévét betöltött gyerekeknek kötelező az óvoda és a 6. életévüket betöltőknek az iskola. Aztán egyre erősebb tiltakozások hatására, tegnap hangzott el, hogy igen kötelező, de ..........
    Én azt nem értem, amikor az első kritikák elhangzottak a nyilvánosság előtt, miért nem akkor? Hoffmann Rózsa még hétfőn is arról beszélt, nincs probléma, mert az iskolai férőhelyek száma meghaladja az ovisok számát, és csak bizonyos felkapott iskolákban van helyhiány.”
  • 25. v.imre 2013. április 16. 18:21
    „Pardon! A 24. végén helyesen: kiált?”
  • 24. v.imre 2013. április 16. 18:07
    „20. NP1 2013.04.16. 14:15

    Nos, láthatod, a "kötelezettség" fogalma nem a "kényszer" szinonimája. Regisztráció, alkalmasság vizsgálat, kérés, óhaj figyelembe vétele, majd a folyamat végén a határozat a beíratásról, vagy a halasztásról. Eddig is így volt. Csak annyi eljárásjog változás történik majd, hogy augusztus 31. lesz a korbetöltés forduló napja az eddig volt június (?) hónap helyett. És ez a változás forradalomért kiállt?”
  • 23. zoolii 2013. április 16. 15:20
    „Nem, kedves USB.
    Ez a levitézlett kormány csinál mindenkiből hülyét!”
  • 22. USB 2013. április 16. 15:06
    „Csak a levitézlett Hiller pityu tudhatja a tutit:
    http://www.youtube.com/watch?v=3u_Ujht6U4I”
  • 21. csmano 2013. április 16. 14:36
    „Kedves v.imre!
    egyetértek veled :( "Undok, múltat idéző" világ kezd ismét kialakulni.”
  • 20. NP1 2013. április 16. 14:15
    „v.imre

    Az Isten szerelmére értelmezd már a törvény szövegét!

    "2014. szeptember 01-jétől 3 éves kortól kötelező óvodába járást ír elő a Nemzeti köznevelési törvény.
    NKt. 8. §
    (2) ,,A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a harmadik életévét betölti, a nevelési év kezdő napjától legalább napi négy órában óvodai foglalkozáson vesz részt."
    A kötelező óvodába járás 2014. szeptember 01-től hatályos, tehát azokra a gyermekekre vonatkozik, akik 2011-ben születtek és 2014. augusztus 31-ig betöltik a 3. életévüket. Lehetséges felmentést kapni a 3. éves kortól történő óvodába járás alól. A felmentést a szülő kezdeményezheti és a jegyző adhatja meg az óvodavezető és a védőnő egyetértésével.
    NKt. 8. §
    ,,A jegyző - az egyházi és magán fenntartású intézmények esetében a fenntartó - a szülő kérelmére és az óvodavezető, valamint a védőnő egyetértésével, a gyermek jogos érdekét szem előtt tartva, az ötödik életév betöltéséig felmentést adhat a kötelező óvodai nevelésben való részvétel alól, ha a gyermek családi körülményei, képességeinek kibontakoztatása, sajátos helyzete indokolja."

    Tehát: általános szabály a kötelezés ami alól ESETI felmentést kérhetsz legfeljebb a kölyök 5 éves koráig.”
  • 19. macs 2013. április 16. 14:10
    „Értem én, hogy egy 6. életévét betöltött gyerek menjen iskolába, mert ott a helye! És nem értem, hogy egyes szülők miért hisztiznek, tényleg nem értem. Ja, hogy a kicsi még nem igazán képes arra, hogy napi 4-5 órát türelmesen végig üljön, a figyelme egy pillanatra se lankadjon, de hát az kit érdekel!
    Azért mindenkinek vannak tapasztalatai, akár saját, akár rokon, akár ismerős gyerekkel kapcsolatosan, magyarul mondva, mindenki látott már gyereket. Azt látnia kellett mindenkinek, hogy még a testvérek se egyformák. Vannak hamarabb érők, és vannak később érők. Vannak olyanok, akik könnyen veszik az akadályokat és vannak, akik csak segítséggel. Ezt mindenki tudja, akkor miért éppen most felejtkezünk el erről a tényről?
    És kedves v.imre, biztos, hogy szerencsés dolog mondjuk 30-35 fős osztályokat létrehozni? Jó, tudom régen is voltak ekkora létszámmal, de akkor nem volt ez az eszeveszett rohanás, kapkodás.
    Azt is érdemes végig gondolni, amit f.gabriella leírt. Jót teszünk-e akkor, ha beerőszakoljuk a gyereket a suliba, majd mikor pár hónap múlva kiderül, még nem elég érett, azt javasoljuk neki, járja újra az 1. osztályt? Érdekel valakit, hogy ez mit jelent a kicsinek? Úgy érzem, a legkevésbé sem. :-(
    Talán észre kéne venni, hogy a gyerekek is ugyanolyanok, mint mi felnőttek, csak még kicsik! :-)
    Azt már nem merem megkérdezni, hogy senki sem nézett utána annak, hogy 2007-ben hány gyerek született és hány iskolai férőhely van?
    Komolyan kérdezem, tényleg bele kell keverni a politikát ebbe a kérdésbe?”
  • 18. bambinaXX 2013. április 16. 13:55
    „8. norad - jaj, persze, hogy van, az én gyerekem is ilyenhez jár. mellesleg az ő szájából hallottam, hogy sok a tananyag, mindíg haladni kell, nem jut idő ismétlésre, elmélyítésre. ez nem "tanárnéni kritika" volt, hanem rsz.
    9. f.gabriella - erre gondolok én is: egyébként jó képességű gyerek, csak hirtelen nagy terhelést kap.. sztem több időt kellene hagyni a be/megszokásra és lassabb tempót diktálni az alapok elsajátításakor (ahogy fentebb írtam) s nem lenne ennyi dislexiás stb sem.
    15. titamami - ez így van. de a jószándékú pedagógusnak is "haladni kell az anyaggal", mert számonkérik rajta..”
  • 17. X_Y 2013. április 16. 13:20
    „Több analfabétát!

    Magyarország jobban teljesít :)”
  • 16. f.gabriella 2013. április 16. 13:12
    „v.imre
    3 évet járt oviba.
    marigold
    Köszönöm,hogy helyettem adott válaszolt v.imre második kérdésére.”
  • 15. titamami 2013. április 16. 11:42
    „Nem tudom, csak feltételezem, hogy a mostani törvény csak reakció arra a többéves trendre, hogy az óvodák tele voltak 7-8 éves gyerekekkel, mert lehetséges volt ilyen-olyan indokkal (ürüggyel?) a gyereket 8 évesen iskolába íratni. Nonszensz volt az a helyzet is, amikor írni-olvasni tudó gyerekek jártak óvodába, "legalább még egy évet játszhat" indokkal a szülő részéről- és ehhez statisztáltak az óvónők is. A jószándékot nem vitatom el a szülők részéről, amikor hagyják a kicsiket még gyereknek lenni, de az iskola nem ördögtől való! Teher alatt nő a pálma. Sok odafigyelő pedagógus van a városban, akik nagyon is gyerekközpontúan igyekeznek ezt a nehéz időszakot széppé és hasznossá tenni a kisiskolásoknak, az átmenetet az óvodából az iskolába pedig megkönnyíteni nekik.”
  • 14. marigold 2013. április 16. 11:15
    „v. imre, valószínűleg jelezték Gabriellának, hogyha nem javulnak a gyerek iskolai eredményei, célszerű lenne újarjáratni az első osztályt vele. Évismétlés = bukás. Ez esetben értelmezhető osztályzat nélkül is.”
  • 13. v.imre 2013. április 16. 10:34
    „9. f.gabriella 2013.04.16. 08:13

    Csak most esett le megjegyzése: "fél évkor bukásra állt..."

    Első osztályban? Hiszen akkor még nincs is osztályzat.”
  • 12. v.imre 2013. április 16. 10:22
    „9. f.gabriella 2013.04.16.

    Megkérdezném, hogy kisfia járt-e óvodába az iskolát megelőzően?”
  • 11. v.imre 2013. április 16. 10:13
    „Olyan szánalmasan előítéletes az ellenkezés, mintha annak elrendelése történt volna, hogy a gyermeket (szülő jelenléte nélkül) berendelnék a BIZOTTSÁG elé és ott, azok a galádok mondhatnák ki: Te jobbra... Te balra...

    Undok, múltat idéző gondolat. Nemde?”
30 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lazulhatnak a kampánykorlátozások

A közigazgatási és igazságügyi tárca vezetői azt kezdeményezik: a pártok ne csak a közszolgálati… Tovább olvasom